Optimaliseren Bedrijfsvoering

Portefeuillehouder
S. Metaal-ten Dolle

We gaan noodzakelijke stappen zetten in de bedrijfsvoering. Dit doen we niet langer onder de titel van een masterplan voor de organisatie, maar stapsgewijs, op afzonderlijke thema’s die voor de organisatie te behappen zijn. Ondertussen blijft 'de winkel open'. 

Veel verbeterpunten zijn de afgelopen jaren al in beeld gekomen, nu is het zaak om deze daadwerkelijk op te pakken en te borgen. We werken daarbij aan integraliteit van werkprocessen en kijken waar zaken efficiënter en effectiever kunnen door meer te standaardiseren. Daarnaast beperken we de inhuur van externen zoveel mogelijk. Ook gezien de ontwikkelingen rondom de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). We omarmen regionale samenwerking waar mogelijk, om synergiën te benutten en kwetsbaarheden te verminderen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Een betrouwbare bedrijfsvoering is essentieel voor het goed functioneren van de overige organisatieonderdelen.

Met goed werkende systemen en processen, op basis van actuele en juiste informatie, is het mogelijk besluitvaardig te werk te gaan en daar waar nodig maatregelen te nemen om (bij) te sturen. Een vereiste voor het functioneren van het geheel is het waarborgen van actuele financiële informatie en ondersteuning. We verbeteren onze rapportageprocessen om de organisatie heldere en gedetailleerde financiële informatie te kunnen bieden. Dat stelt ons in staat om beter te kunnen sturen op resultaat. 

Voor het sturen op de personeelskosten wordt gebruikgemaakt van een dashboard dat in februari 2025 in gebruik wordt genomen.

Voor de organisatieonderdelen die zich met informatie en automatisering bezighouden, worden taken en rollen definitief bepaald en vastgelegd. Hierbij krijgt ook de grote hoeveelheid projecten op het gebied van informatie en automatisering aandacht. Deze projecten worden aan de hand van een realistische planning opgepakt.

Tijd (indicator)

O

Tijd (toelichting)

De definitieve inrichting van het team Informatie (Informatievoorziening en IT) wordt in het eerste halfjaar van 2025 afgerond.

Het dashboard voor de personeelskosten is aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 operationeel. Hiermee kan het management beter sturen op keuzes over de inzet van personeel. Keuzes om bijvoorbeeld personeel in te huren, kunnen hierdoor nog bewuster worden gemaakt. Daarmee helpen we de kosten voor inhuur van personeel te beperken.

We beoordelen de komende periode óf en zo ja hoe we onze afschrijvingsmethodiek beter kunnen laten aansluiten bij de realiteit. Bijvoorbeeld door restwaarde van bezittingen toe te passen. Mogelijk heeft dit een positief effect op onze afschrijvingslasten. Bij het opstellen van de begroting voor 2026 kan er dan voor worden gekozen een andere afschrijvingsmethodiek toe te passen.

We blijven kijken hoe we zo goed mogelijk kunnen inkopen. Om hier meer inzicht in te krijgen, hebben we ook een scan laten uitvoeren op onze inkopen. Hoewel onze capaciteit op inkoop beperkt is, is een goed inkoopproces lonend en noodzakelijk om rechtmatig in te kunnen kopen. Aan de andere kant is de waarde van een goed inkoopproces moeilijk in geld of enige vorm van kostenbesparing uit te drukken.