Algemene ondersteuning, bestuur
Onze manier van besturen is betrokken, laagdrempelig en transparant. Met een nuchtere kijk op zaken en gezond boerenverstand. We werken in het belang van de inwoner en waarderen hun mening. We hechten aan inwonersparticipatie en trekken als raad en college graag samen op.
Dienstverlening
We gaan samen aan de slag en inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken bij besluiten die hen direct raken. Daarnaast hebben wij aandacht voor de interne dienstverlening en optimaliseren bestaande processen waar mogelijk.
Veiligheid en ondermijning
Je veilig voelen is een basisbehoefte en vraagt om meer aandacht. Criminaliteit wordt voorkomen. We ondersteunen een integrale aanpak om ondermijning tegen te gaan en onze gemeente veilig te houden.
Voortgang activiteiten
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
Voortgang activiteiten
4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening
Ambitie
Terug naar navigatie - AmbitieWe hebben een bestuur en een organisatie die er voor heel Winterswijk zijn; voor alle inwoners, organisaties en bedrijven. We versterken de lokale democratie en realiseren de doelen uit het coalitieakkoord.
We gaan samen aan de slag voor inwoners en met inwoners. Inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken. Daarnaast zetten wij ons in voor een krachtige organisatie waarin we nog efficiënter gaan functioneren. Het doel is hierbij is om vanaf 2024 in toenemende mate besparingen op de organisatiekosten te realiseren.
Relevante documenten:
- Organisatievisie.
- Visie op dienstverlening.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?-
4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening
- We betrekken zo veel mogelijk inwoners, organisaties en bedrijven bij wat we willen realiseren met een open en transparante bestuurlijk stijl
- We hebben een slagvaardige en deskundige organisatie
- We interesseren inwoners voor de democratie en politiek
- We zorgen voor een laagdrempelige en persoonlijke gemeentelijke dienstverlening
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We betrekken zo veel mogelijk inwoners, organisaties en bedrijven bij wat we willen realiseren met een open en transparante bestuurlijk stijl
Activiteiten
We hebben een slagvaardige en deskundige organisatie
Activiteiten
We interesseren inwoners voor de democratie en politiek
Activiteiten
We zorgen voor een laagdrempelige en persoonlijke gemeentelijke dienstverlening
Activiteiten
Trends en ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingenDienstverlening
De projectleider heeft de eerste maanden van het project zich gericht op het in kaart brengen van de huidige situatie binnen de organisatie. Daarnaast richt zij zich op een aantal teams om met hen vanuit een dienstverleningsvisie concrete punten te optimaliseren. Deze aanpak continueren wij in 2024.
Informatiehuishouding
De I-kolom is voortvarend de gehele organisatie en bijbehorende applicaties aan het inventariseren. Daarnaast is ingezet op het live laten gaan van diverse E-diensten. Dit is inmiddels gerealiseerd maar blijft ook een doorlopend proces. Applicaties worden verder ver-Saasd. Deze optimalisatie van informatiecomponenten en bestaande werkprocessen blijft doorlopend de aandacht houden.
HRM
De uitdaging van de gemeente ligt in de krapte van de arbeidsmarkt, vooral in het licht van de verwachte natuurlijke uitstroom in de komende jaren. Om nieuwe talenten aan te trekken en de huidige medewerkers te behouden, is het van essentieel belang dat de gemeente aantrekkelijk blijft als werkgever. Medewerkers worden aangemoedigd om zichzelf te ontwikkelen, en het management staat klaar om hen hierin te ondersteunen. Voldoende budget voor ontwikkeling en opleiding is daarbij cruciaal.
Financieel beheer en Control
Een belangrijke ontwikkeling betreft de wettelijke vereisten met betrekking tot rechtmatigheidstoetsing, waarbij gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor de uitvoering hiervan. Dit houdt in dat er enerzijds een plan moet worden opgesteld met daaropvolgende verbeteringen van de werkprocessen. Daarnaast is er behoefte aan interne capaciteit voor controle, beoordeling en verantwoording.
Inkoop
De gemeente heeft een deskundig Team Inkoop, maar de inkooporganisatie als geheel is niet voldoende volwassen. Er is behoefte aan groei naar een hoger niveau, het ontwikkelen van concerninkoop, het betrekken van decentrale inkopers (budgethouders), contracteigenaren en de implementatie van een centraal contractbeheerssysteem.
4.2 Openbare orde en veiligheid
Ambitie
Terug naar navigatie - AmbitieWe houden onze gemeente veilig, ontmoedigen criminaliteit en verhogen het veiligheidsgevoel van onze inwoners.
Relevante documenten:
- Wabo-beleidsplan gemeente Winterswijk.
- Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We gaan drugsproblematiek tegen
Activiteiten
We vergroten het gevoel van veiligheid bij inwoners
Activiteiten
We voorkomen en beperken criminaliteit en ondermijning
Activiteiten
We voorkomen oplichting en digitale criminaliteit
Activiteiten
Trends en ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingenDe samenwerking van de boa`s blijft een punt waar wij aandacht aan besteden. Daarnaast geven wij uitvoeren aan het begin 2023 vastgestelde Integraal VeiligheidsPlan.
Vanwege personele wijzigingen is de boa capaciteit momenteel niet volledig ingevuld. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt willen wij deze formatie in de loop van 2024 weer op volledige sterkte hebben.
Financiële afwijkingen programma 4
Baten en Lasten
Terug naar navigatie - Baten en LastenBestuur, organisatie en dienstverlening
Terug naar navigatie - Bestuur, organisatie en dienstverleningAan de batenkant is er geen sprake van mutaties groter dan € 50.000.
Aan de lastenkant is sprake van een nadeel van € 1.029.000. Dit is een gevolg van:
- een toename van de kosten van het notuleren van de raads- en algemene commissievergaderingen van € 10.000 met name als gevolg van de toename van de gemiddelde duur van de vergaderingen.
- een toename van de accountantskosten van € 30.000 o.a. als gevolg van indexering maar vooral door een toename van de werkzaamheden onder meer als gevolg van een toename van het aantal te controleren SiSa regelingen.
- een extra last van € 235.000 voor juridische kosten.
- extra kosten voor het inhuren van externe ondersteuning voor de begeleiding bij de verdere invoering van de rechtmatigheidsverantwoording van € 50.000.
- een nadeel van € 325.000 op verschillende teambudgetten. Een combinatie van factoren zet ons personeelsbudget onder druk. Het ziekteverzuim -waarvan de oorzaken in de meeste gevallen buiten onze organisatie liggen- is hoog. We hebben dit voorjaar afscheid genomen van meerdere collega’s die met pensioen gaan. Dat biedt mooie kansen om nieuwe medewerkers aan te trekken, maar vacatures zijn moeilijk in te vullen. Op verschillende plekken hebben we jonge, enthousiaste medewerkers aan ons kunnen binden. Maar zij hebben tijd nodig om ingewerkt te worden en “het vak” te leren. Dit, en uitval door ziekte, maakt dat we personeel moeten inhuren. Hun uurtarieven liggen over het algemeen hoger en hun kosten komen boven op de kosten van ons eigen personeel. Voor 2024 verwachten wij € 325.000 extra nodig te hebben.
- personele wisselingen in teams zijn de verklaring voor de mutaties in de diverse teambudgetten. De daling van de lasten met betrekking tot de implementatie wet WOO (€ 113.000) hangt hier ook mee samen.
- de opgave Centrum is geschrapt. Destijds is uitgegaan van het vervallen van alle lasten. Hierbij is ten onrechte geen rekening gehouden met de kosten van het schoonmaken van het openbaar toilet, circa € 50.000.
- de toename van de ICT kosten betreft het project Microsoft 365. Dit project is verlengd waardoor de kosten hiervan met € 80.000 toenemen.
Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheidHet voordeel van € 106.000 bij de baten is met name een gevolg van het van het Rijk ontvangen eenmalige specifieke uitkering van € 100.000 om maatregelen te kunnen nemen ter voorkoming en bestrijding van overlast door asielzoekers in 2023 en 2024. Het resterende verschil wordt veroorzaakt door wat kleinere posten.
Aan de lastenkant is sprake van een nadeel van € 139.000. Dit wordt met name veroorzaakt door het ramen van € 100.000 als lasten als besteding van de hiervoor genoemde specifieke uitkering. Het resterende verschil wordt veroorzaakt door wat kleinere posten.
Onttrekkingen en toevoegingen reserves
Terug naar navigatie - Onttrekkingen en toevoegingen reservesIn 2023 is het project Microsoft 365 deels geïmplementeerd. In 2024 volgt een verdere implementatie. Het project wordt gedeeltelijk gedekt uit de reserve Organisatieontwikkeling, in totaal is voor de verdere uitrol van dit project € 230.000 begroot. Bij de jaarrekening 2023 is voor de verdere implementatie € 150.000 overgeheveld. De bijbehorende onttrekking was nog niet geraamd. Dit gebeurt alsnog bij deze rapportage. Met betrekking tot de overige € 80.000 is hierboven reeds een toelichting gegeven.