Portefeuillehouder
W.T. Wassink

Omschrijving (toelichting)

Wethouder: Wassink

Op 24 februari 2022 heeft de raad ingestemd met het raadvoorstel om te kiezen voor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op wegen binnen de bebouwde kom, tenzij er gegronde redenen zijn om voor 50 km/u te (blijven) kiezen volgens het afwegingskader.

Nu het beleid is vastgesteld  ‘30 km/u tenzij’ in de bebouwde kom, wordt er toegewerkt naar het invoeren van 30 km/u waar dit volgens het afwegingskader wordt voorgesteld. Niet alle wegen zijn meteen geschikt om als veilige GOW50, geloofwaardige GOW30, of ETW30 uit te voeren. Om aan alle bij de weg categorie behorende kenmerken en de verkeersveiligheid te voldoen, zijn aanpassingen nodig aan de weginfrastructuur. De herkenbaarheid van de wegen waar een snelheidslimiet van 30 km/u of 50 km/u geldt, is daarbij een belangrijke voorwaarde.

 

Geld (indicator)

O

Geld (toelichting)

Afwaardering naar 30 km/u dienen meegenomen te worden in het budget van herinrichting, onderhoud, groenstructuur, klimaat en projecten (wijkaanpak). Dit aansluitend op de integrale aanpak.

Naast het benodigde budget en capaciteit binnen de organisatie wordt voorgesteld om elke weg aan de hand van het afwegingskader te beoordelen wanneer deze volgens de planning aan de beurt is. Op deze manier wordt er efficiënt om gegaan met de interne capaciteit en de levensduur van de weg (materiaal). Naast alle voorbereidingen op civiel niveau, verreist de transformatie naar een 30 km/u inrichting een integrale aanpak met de omgeving. Belanghebbenden, zoals omwonenden, bedrijven, ov-bedrijven, ov-autoriteiten en de hulpdiensten, worden in beginsel meegenomen. Dit vergt goede voorbereidingen en tijd om samen met alle stakeholders tot een gedragen plan te komen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Een maximumsnelheid van 30 km/u op wegen binnen de bebouwde kom, tenzij er gegronde redenen zijn om voor 50 km/u te (blijven) kiezen. Het afwaarderen naar 30 km/u past in de landelijke ambitie vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV): 0 verkeersslachtoffers in 2050.
Bij een lagere snelheid is het risico op ongevallen kleiner en bij een eventueel ongeval is het risico op ernstig letsel lager. 

Bij het afwaarderen krijgen verblijfsaspecten een rol bij de uitstraling van de weg om bij te dragen aan het bereiken van een lagere snelheid. Zo kunnen er parkeerplaatsen langs de weg liggen en bussen halteren waar mogelijk op de rijbaan. Bij een GOW50 is dit niet wenselijk. Rijstroken kunnen bij een GOW30 smaller dan de huidige richtlijn van minimaal 3,5 meter zijn. Daarbij wordt rekening gehouden met o.a. zwaar verkeer, bus en de nood- hulpdiensten. Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte om over te steken. Bv. door een plateau met zebrapad of wegversmalling. Fietsvoorzieningen worden afgewogen passend bij de gekozen wegcategorisering. Een GOW30 wordt over het algemeen geasfalteerd aangelegd. Onnodige trillingen en geluidsoverlast worden daarmee zoveel mogelijk voorkomen. In specifieke situaties is klinkerverharding wel mogelijk. Waar noodzakelijk worden markeringen aangebracht, zoals stopstrepen, pijlen en kant- en/of asstrepen. Voor kant- en of asstrepen die het wegprofiel versmallen kan ook worden gekozen voor een overrijdbare middenberm. Tevens spelen naast verkeerskundige ook aspecten zoals bijvoorbeeld groen, water, klimaat etc. een rol.

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

De transformatie van het verlagen van de snelheidslimiet kan gefaseerd worden toegepast, door de snelheidsverlaging in te passen wanneer de weg gereconstrueerd wordt volgens de planning. Tussen gedeeltelijk en volledige aanpassing binnen de gehele bebouwde kom zal een transitie periode zijn van vele jaren. Indien gekozen wordt om alle 50 km/u wegen binnen de bebouwde kom volgens het afwegingskader te beoordelen en binnen een korte termijn te transformeren naar 30 km/u, kan dit door de juiste bebording en markering te plaatsen. Dit gaat ten koste van de geloofwaardigheid van de inrichting, die gebaseerd is op een snelheid van 50 km/u. Een 30 km/u inrichting heeft de voorkeur om zo veiligheid te waarborgen.