Portefeuillehouder
S. Metaal-ten Dolle

Omschrijving (toelichting)

Wethouder: Metaal - ten Dolle

Ook in 2022 werken we verder met klantreizen (dienstverlening vanuit het perspectief van de klant), waarbij we onze dienstverlening aan de wensen van de klant aanpassen. Daarbij sturen we nadrukkelijk op de gehanteerde uitgangspunten van onze dienstverleningsvisie: ‘Wij gaan altijd voor een glimlach’. Dat betekent dat het reflecteren op eigen handelen en het verbeteren een vast gespreksonderwerp is in de organisatie.     

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In maart zijn we gestart met de meedenktank met 15 positief kritische inwoners/ondernemers die met ons meedenken over onze dienstverlening.
We gaan dit jaar servicenormen introduceren waarmee we duidelijke beloften aan de klanten doen en deze ook nakomen.  
We organiseren in juni een week van de dienstverlening, waarin allerlei sprekers en workshops gegeven worden. Op deze manier krijgen we inspiratie en concrete handvatten om de dienstverlening verder te verbeteren.
In diverse teams worden brieven herschreven zodat deze beter aansluiten op de ontvanger.
De dienstverleningsvisie wordt concreet vertaald in herinrichting van de centrale hal.

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

Inwoners en ondernemers denken mee over de dienstverlening van de gemeente in de Meedenktank Dienstverlening.  Deze is inmiddels drie keer samengekomen. Deelnemers hebben input gegeven over herinrichting van de  hal (ticketzuil), servicenormen en een digitale feedback mogelijkheid. 

De servicenormen zijn met een animatie in de organisatie geïntroduceerd. Voordat de servicenormen naar buiten gaan wordt er intern een dashboard ontwikkeld. Daarmee monitoren we de servicenormen. 

De week van de dienstverlening in juni was qua opzet (inhoud en vorm) geslaagd. Het aantal deelnemers was laag waardoor de impact in de organisatie minder groot was als verwacht. 

Het herschrijven van brieven en deze daarmee toegankelijker maken gaat door.