Wethouder: Wassink

De komende jaren willen wij de groei van het aantal electrische auto's faciliteren en waar mogelijk stimuleren. Dit doen wij, door deelname aan de provinciale concessie publieke laadinfrastructuur en door te experimenteren met innovatieve en alternatieve laadoplossingen.

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

Voor uitvoering van de pilot Verlengde Private Aansluiting (VPA), als ook andere/nieuwe experimenten met innovatieve laadoplossingen, is structureel een budget opgenomen van €10.500.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

 In 2024 gaan wij:

•    de Integrale visie op laadinfrastructuur en plaatsingsleidraad Winterswijk actualiseren;
•    door met het op aanvraag plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte voor inwoners die niet de mogelijkheid hebben om de auto op eigen terrein te laden;
•    minimaal vier laadpalen (acht laadplekken) proactief, vooruitlopend op de vraag, in de openbare ruimte plaatsen;
•    beoordelen of de Verlengde Private Aansluiting (VPA)  en het gebruik van de kabelgoottegels een definitieve laadoplossing is in de openbare ruimte.

Tijd (indicator)

O

Tijd (toelichting)

Elektrisch vervoer is, als onderdeel van de landelijke mobiliteitsopgave, onderhevig aan technologische ontwikkelingen die elkaar in hoog tempo opvolgen. Zo hebben zich in 2023 onder meer ontwikkelingen voorgedaan op het gebied van snelladen, logistiek en doelgroepenvervoer. Dit betekent dat wij in 2024 de Integrale visie op laadinfrastructuur en plaatsingsleidraad Winterswijk gaan actualiseren. 

Het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte loopt vertraging op. De streeftermijn van 18 weken, van aanvraag openbare laadpaal tot realisatie openbare laadpaal, wordt in de praktijk niet gehaald. Zeer beperkte netcapaciteit alsook materiële en personele tekorten bij aannemers doen de voortgang ernstig vertragen.

De pilot met de Verlengde Private Aansluiting (VPA) loopt door in 2023.  In 2024 dient beoordeeld te worden of en in welke vorm de pilot een vervolg krijgt.