We houden in dit omvangrijke beleidsveld rekening met de volgende trends en ontwikkelingen:
- Leader: dit programma loopt af. Zeer waarschijnlijk komt er een nieuw programma. Hiervoor is dan budget nodig als cofinanciering. De provincie zal waarschijnlijk een grotere bijdrage hieraan leveren dan nu het geval is.
- Vitaal Platteland: verwachting is dat hier meer capaciteit en ook geld voor nodig is.
- Sanering WAL-stort: we moeten een keuze maken of we de verplichte sanering zelf doen of dat we dit aan de provincie overlaten. Een voorstel hiervoor volgt binnenkort. Naast financiële consequenties is belangrijk om goed na te denken welke rol wij hier willen hebben. Hier ligt een relatie met de ontwikkelingen rondom de kleiput en de bestrijding van de Duizendknoop in dit gebied.
- Sanering wegverkeerslawaai: dit programma moet worden aangepast op de besluitvorming rondom het wel of niet instellen van 30 km-zones.
- Dienstverlening fysieke leefomgeving: we zijn recent gestart met Leef! We werken met een omgevingsloket en omgevingskamer om meer integraliteit en snelheid in processen te krijgen. We ontwikkelen dit concept verder door, aansluitend op de nieuwe Omgevingswet.
- Omgevingsbeleid: we ontwikkelen gebiedsgericht beleid en gaan aan de slag met een omgevingsvisie voor het buitengebied 2.0. Dit doen we nadat eerst een omgevingsvisie voor het centrum en de kom zijn vastgesteld.
- Wonen: het Rijk heeft aangegeven meer regie te willen voeren op woonbeleid. Verwachting is dat zij met meer sturende instrumenten komen. Hier zullen wij aan mee moeten werken. Zelf zijn we ook aan het onderzoeken welke instrumenten wij nog in kunnen zetten om meer grip te krijgen op woningbouw.
- Monumenten: het is het heroverwegen waard of we het budget voor monumentensubsidies omhoog moeten doen. Dit omdat door stijgende bouwkosten en de kosten voor duurzaamheidsmaatregelen het bestaande budget steeds sneller op is en er minder mensen van kunnen profiteren. De provincie zou dan evenredig ook extra budget beschikbaar stellen.
- Dennenoord: afhankelijk van welke strategie het nieuwe college wil, zullen de kosten voor uitvoering van de sanering/revitalisering herijkt moeten worden.
- Park Achterhoek: afhankelijk van de beroepsprocedure kan dit plan worden afgerond.
- Ruil busremisie-speeltuin 't Kreil-woningbouw Dingstraat: voor deze ontwikkeling zal een separaat college- en raadsvoorstel komen om de ruil financieel te kunnen dekken.
- Vastgoed: het "Didam-arrest" heeft impact op de wijze waarop wij onze vastgoedstrategie uit kunnen voeren. Onderhands verkopen is vrijwel niet meer mogelijk. Hier werken we aan een nieuwe werkwijze. We maken een vastgoedvisie waarbij we ook kijken hoe vastgoed in de organisatie is georganiseerd en of hier verbeteringen mogelijk zijn door bijvoorbeeld concentratie van werkzaamheden. We nemen hier ook de verkoop van groenstroken in mee en het beheer. In de visie zit ook strategisch vastgoedbeleid. We willen toe naar een strategisch vastgoedbudget waaruit aankopen die vallen binnen de visie sneller gerealiseerd kunnen worden.
- Wooow: de ontwikkeling van het cultuurkwartier/Wooow gaat verder en er zal een besluit genomen moeten worden over de kosten. Vanwege stijgende bouwkosten is de verwachting dat de kosten hoger worden.
- Herontwikkeling markt: in het najaar van 2022 worden verschillende scenario's aan de raad aangeboden met een verschillend uitvoeringsbudget. We verwachten dat dit te laat is voor de begroting 2023, wat betekent dat er in 2023 alleen met het al bestaande budget gewerkt kan worden en de overige uitvoering pas in 2024 zal plaatsvinden.
- Steengroeve: dit project wordt integraal opgepakt; museum, groeve, natuurontwikkeling en verlegging weg. Dit laatste zal wegens stijgende kosten waarschijnlijk duurder uit gaan vallen dan de nu opgenomen budgetten die vanaf 2023 in de begroting staan.
- Integraal huisvestingsplan scholen: we werken dit plan verder uit, zowel de nieuwbouw van scholen als de herontwikkeling van de locaties waar scholen zullen sluiten. Het bijbehorende financiële plaatje werken we momenteel ook uit. De mate van participatie voor de herontwikkelingslocaties zal met het bestuur afgestemd worden.
- Naar aanleiding van besluitvorming van de raad wordt gewerkt aan het opstellen van een 30 KM beleid binnen de bebouwde kom tenzij er gegronde redenen zijn daarvan af te wijken. Dit wordt naar aanleiding van de besluitvorming in de volgende rapportage opgenomen als een nieuwe activiteit.