Bestuursrapportage 2022
|
Blz. 1
|
Programma's
|
Blz. 2
|
Inleiding
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
1e Prognose 2022
|
Blz. 5
|
Financiële prognose
|
Blz. 6
|
Programma’s en beleidsvelden
|
Blz. 7
|
Opgaven
|
Blz. 8
|
Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk
|
Blz. 9
|
Inleiding
|
Blz. 10
|
1.1 Volksgezondheid
|
Blz. 11
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 12
|
Ambitie
|
Blz. 13
|
Doelstellingen
|
Blz. 14
|
1.1.1. Wij zorgen voor preventieactiviteiten om ziekte te voorkomen en om een gezonde levensstijl te bevorderen.
|
Blz. 15
|
Inzetten gecombineerde leefstijlinterventies
|
Blz. 16
|
Monitoring overlast hout stoken
|
Blz. 17
|
Participatie regionaal preventieakkoord
|
Blz. 18
|
1.1.2. We behouden voorzieningen voor zorg en welzijn in de regio.
|
Blz. 19
|
We houden contact met onze stakeholders en anticiperen op ontwikkelingen.
|
Blz. 20
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 21
|
1.2 Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 22
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 23
|
Ambitie
|
Blz. 24
|
Doelstellingen
|
Blz. 25
|
1.2.1 Onze voorzieningen zijn toegankelijk en laagdrempelig.
|
Blz. 26
|
Nieuw concept mantelzorgondersteuning
|
Blz. 27
|
1.2.2 Ondersteuning is beschikbaar en de kwaliteit en betaalbaarheid ervan zijn gegarandeerd.
|
Blz. 28
|
Implementatie pgb 2.0
|
Blz. 29
|
Integrale intake sociaal domein naar aanleiding van ‘Samen aan het stuur’ en de nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
|
Blz. 30
|
Invoering nieuwe inkoop sociaal domein
|
Blz. 31
|
Monitoring en dashboard inrichten
|
Blz. 32
|
Realisatie overgang beschermd wonen
|
Blz. 33
|
Transformatie Wmo, groepsbegeleiding naar arbeidsmatige dagbesteding en door ontwikkelen inloopvoorzieningen
|
Blz. 34
|
Verbeteren van juridische kwaliteit
|
Blz. 35
|
1.2.3 Iedereen kan meedoen in onze drempelvrije gemeente: zie hiervoor hoofdstuk Opgaven.
|
Blz. 36
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 37
|
1.3 Jeugd
|
Blz. 38
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 39
|
Ambitie
|
Blz. 40
|
Doelstellingen
|
Blz. 41
|
1.3.1 Waar jeugd en ouders/verzorgers het zelf niet kunnen, bieden we hulp op het gebied van zorg en (opvoedings)ondersteuning.
|
Blz. 42
|
Instroom van cliënten naar tweedelijnszorg beperken door inzet op de praktijkondersteuner (POH) jeugd voor huisartsen, meer collectieve voorzieningen en preventie
|
Blz. 43
|
Integrale intake sociaal domein naar aanleiding van ‘Samen aan het stuur’
|
Blz. 44
|
1.3.2 Zorg blijft beschikbaar, betaalbaarheid en kwaliteit zijn gegarandeerd.
|
Blz. 45
|
Nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
|
Blz. 46
|
Monitoring en dashboard jeugd inrichten
|
Blz. 47
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 48
|
Financiële afwijkingen programma 1
|
Blz. 49
|
Baten en lasten
|
Blz. 50
|
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
|
Blz. 51
|
Jeugd
|
Blz. 52
|
Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 53
|
Volksgezondheid
|
Blz. 54
|
Kredieten
|
Blz. 55
|
Programma 2 Meedoen in Winterswijk
|
Blz. 56
|
Inleiding
|
Blz. 57
|
2.1 Cultuur en ontspanning (cultuur)
|
Blz. 58
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 59
|
Ambitie
|
Blz. 60
|
Doelstellingen
|
Blz. 61
|
2.1.1 Om het aanbod van kunst en cultuur passend bij de leefbaarheid te houden, realiseren we nieuwe concepten en ondersteunen we bestaande voorzieningen.
|
Blz. 62
|
Gebiedsontwikkeling Steengroeve Museum, waarbij het accent ligt op het vaststellen van het bestemmingsplan en het aanvragen/verlenen van de omgevingsvergunning
|
Blz. 63
|
In stand houden van de culturele voorzieningen, met als belangrijkste actie een bijdrage leveren aan het project WoooW
|
Blz. 64
|
Lezen jeugd bevorderen door gratis lidmaatschap jeugd
|
Blz. 65
|
Realiseren van de aanbevelingen uit de museumvisie, waaronder deelname van de musea aan het project 1572
|
Blz. 66
|
Vorming streekomroep
|
Blz. 67
|
2.1.2 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van erfgoed, omdat dit belangrijk is voor het toerisme en zorgt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en bewoners.
|
Blz. 68
|
Implementeren uitvoeringsagenda Aardkundige waarden
|
Blz. 69
|
Implementeren uitvoeringsagenda Archeologische waarden
|
Blz. 70
|
Implementeren uitvoeringsagenda van de erfgoednota ‘Wi-j doet ’t samen!’
|
Blz. 71
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 72
|
2.2 Cultuur en ontspanning (sport)
|
Blz. 73
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 74
|
Ambitie
|
Blz. 75
|
Doelstellingen
|
Blz. 76
|
2.2.1 Sport betaalbaar en laagdrempelig houden.
|
Blz. 77
|
Onderzoek financiering sport- en sportaccommodaties
|
Blz. 78
|
2.2.2 Sport en bewegen is voor iedereen toegankelijk.
|
Blz. 79
|
Een beweegroute in de openbare ruimte voor iedereen; jong, oud of met een fysieke beperking
|
Blz. 80
|
Meer zichtbaarheid voor buurtsportcoaches/Actief Winterswijk
|
Blz. 81
|
2.2.3 Bredere invulling en bezetting van sportaccommodaties.
|
Blz. 82
|
Meer sport/bewegen op sportaccommodaties en in de openbare ruimte
|
Blz. 83
|
2.2.4 Samenwerkingspartner van Achterhoek in Beweging.
|
Blz. 84
|
Inzet op Achterhoekse thema’s: sport en bewegen
|
Blz. 85
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 86
|
2.3 Inkomen en participatie
|
Blz. 87
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 88
|
Ambitie
|
Blz. 89
|
Doelstellingen
|
Blz. 90
|
2.3.1 We begeleiden zoveel mogelijk mensen naar werk en financiële onafhankelijkheid.
|
Blz. 91
|
Realiseren van een doorgaande ontwikkellijn van arbeidsmatige dagbesteding naar betaald werk
|
Blz. 92
|
Uitvoering geven aan de aanpak van armoede
|
Blz. 93
|
2.3.2 Voor mensen die geen werk vinden, zoeken we wegen om maatschappelijk actief te blijven.
|
Blz. 94
|
2.3.3 We beheersen de toename van het aantal bijstandsgerechtigden.
|
Blz. 95
|
Stijging uitkeringsbestand zoveel mogelijk beperken
|
Blz. 96
|
2.3.4 We nemen als werkgever maatschappelijke verantwoordelijkheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
|
Blz. 97
|
Toevoegen van een garantiebaan bij gemeente Winterswijk
|
Blz. 98
|
2.3.5 Nieuwkomers krijgen een integraal inburgeringsaanbod.
|
Blz. 99
|
Regievoeren op de inburgering van nieuwkomers
|
Blz. 100
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 101
|
2.4 Educatie
|
Blz. 102
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 103
|
Ambitie
|
Blz. 104
|
Doelstellingen
|
Blz. 105
|
2.4.1 Continuïteit in (zorg)onderwijs door het bieden van een doorgaande lijn van voorschoolse educatie naar volwasseneducatie.
|
Blz. 106
|
Opstellen geactualiseerd beleidsplan VVE
|
Blz. 107
|
Regionale samenwerking uitvoering Leerplichtwet
|
Blz. 108
|
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
|
Blz. 109
|
2.4.2 Onderwijs sluit aan op de arbeidsmarkt.
|
Blz. 110
|
Deelname aan het lokaal educatief agendaoverleg (LEA)
|
Blz. 111
|
2.4.3 Winterswijkers hebben kennis van de Duitse taal.
|
Blz. 112
|
We bieden het Goethe-certificaat aan
|
Blz. 113
|
2.4.4 Aanbod van onderwijs passend bij keuzevrijheid en nabijheid (primair onderwijs en voortgezet onderwijs).
|
Blz. 114
|
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
|
Blz. 115
|
2.4.5 We bieden ontwikkelperspectief voor de lokale onderwijshuisvesting van het basis- en het voortgezet onderwijs.
|
Blz. 116
|
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
|
Blz. 117
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 118
|
2.5 Economie
|
Blz. 119
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 120
|
Ambitie
|
Blz. 121
|
Doelstellingen
|
Blz. 122
|
2.5.1 Er is voldoende ontwikkelruimte voor de Winterswijkse industrie.
|
Blz. 123
|
Maken van een omgevingsvisie voor een nieuw bedrijventerrein
|
Blz. 124
|
Opzetten van een programma voor toekomstbestendige bedrijventerreinen, waaronder stedelijke herverkaveling
|
Blz. 125
|
2.5.2 We groeien door als aantrekkelijk winkelcentrum voor inwoners, regio, het Duitse verzorgingsgebied en onze toeristische gasten.
|
Blz. 126
|
Opgavegericht werken aan centrumontwikkeling, met de centrumvisie en uitvoeringsagenda als leidraad
|
Blz. 127
|
2.5.3 We groeien door als aantrekkelijke toeristische bestemming, het aantal overnachtingen en dagbezoeken neemt toe.
|
Blz. 128
|
Uitvoeren van de promotiecampagne paardentoerisme
|
Blz. 129
|
Uitvoering geven aan de Vrijetijdsagenda Achterhoek
|
Blz. 130
|
2.5.4 Er is meer ondernemerschap in het buitengebied, in vormen die passend zijn en bijdragen aan de leefbaarheid.
|
Blz. 131
|
Ondersteunen van Ondernemers Buitengebied Winterswijk in de stimulering van nieuw ondernemerschap in het buitengebied
|
Blz. 132
|
2.5.5 De bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren groeit.
|
Blz. 133
|
Ontwikkelen Alumniprogramma Achterhoek, in samenwerking met thematafel Smart werken & Innovatie en Smarthub Achterhoek
|
Blz. 134
|
Organiseren van innovatiecafébijeenkomsten
|
Blz. 135
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 136
|
Financiële afwijkingen programma 2
|
Blz. 137
|
Baten en lasten
|
Blz. 138
|
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
|
Blz. 139
|
Cultuur en ontspanning
|
Blz. 140
|
Educatie
|
Blz. 141
|
Economie
|
Blz. 142
|
Inkomen en burgerparticipatie
|
Blz. 143
|
Kredieten
|
Blz. 144
|
Cultuur en ontspanning
|
Blz. 145
|
Economie
|
Blz. 146
|
Educatie
|
Blz. 147
|
Programma 3 Werkend Winterswijk
|
Blz. 148
|
Inleiding
|
Blz. 149
|
3.1 Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
|
Blz. 150
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 151
|
Ambitie
|
Blz. 152
|
Doelstellingen
|
Blz. 153
|
3.1.1 We willen dat het leefklimaat in heel Winterswijk behouden blijft, dan wel versterkt wordt. We willen dat iedereen in Winterswijk een passende en duurzame woning kan vinden, die aansluit bij zijn of haar woonwensen, nu en in de toekomst
|
Blz. 154
|
Implementeren Omgevingswet/Wet kwaliteit bouw
|
Blz. 155
|
Ontwikkeling terreinen Narcisstraat tot woonwijk
|
Blz. 156
|
Ontwikkeling Tuunterveld als toekomstige woonwijk
|
Blz. 157
|
Opstellen regionale woonvisie
|
Blz. 158
|
Uitvoeren woonvisie
|
Blz. 159
|
3.1.2 We willen het winkelcentrum, de voorzieningen in de kom van Winterswijk en de kwaliteit van onze woon- en werkgebieden behouden en versterken.
|
Blz. 160
|
Bouwen verkeersmodel
|
Blz. 161
|
Implementeren dynamisch verkeersmanagementsysteem
|
Blz. 162
|
Ontwerp maken en ter inzage leggen van de Omgevingsvisie Centrum en Kom en het Omgevingsplan centrum
|
Blz. 163
|
Uitvoeren Laadvisie en plaatsingsbeleid
|
Blz. 164
|
Uitvoeren project Wijkaanpak De Pas
|
Blz. 165
|
Uitwerken planvorming project WoooW
|
Blz. 166
|
3.1.3 We willen het waardevolle cultuurlandschap behouden en versterken, met (sociaal en economisch) toekomstperspectief voor bedrijven en inwoners. Daarnaast behouden en versterken we de recreatieve en belevingswaarde voor bezoekers.
|
Blz. 167
|
Afdekken kleiput
|
Blz. 168
|
Bestrijden van de Japanse duizendknoop
|
Blz. 169
|
Meewerken aan programma Vitaal Platteland
|
Blz. 170
|
Realiseren van een dienstencentrum in Gaxel, samen met Stadt Vreden
|
Blz. 171
|
Uitvoeren beleidsvisie Landschap en biodiversiteit
|
Blz. 172
|
Uitvoeren project Toekomstgerichte erven
|
Blz. 173
|
Vaststellen bestemmingsplan Dennenoord en start revitalisering en sanering
|
Blz. 174
|
Vaststellen partiële herziening bestemmingsplan buitengebied (aanpassen aan omgevingsvisie)
|
Blz. 175
|
Voorbereiden aanleg Tunnel Greversweg
|
Blz. 176
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 177
|
3.2 Riolering en reiniging
|
Blz. 178
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 179
|
Ambitie
|
Blz. 180
|
Doelstellingen
|
Blz. 181
|
3.2.1 We beschermen de volksgezondheid tegen infectieziekten die ontstaan door transport van afvalwater en inzameling van huishoudelijk afval.
|
Blz. 182
|
Project Mooi Schoon 2022
|
Blz. 183
|
Uitvoeren plan van aanpak risicogestuurd rioolbeheer
|
Blz. 184
|
3.2.2 We houden de bodem en het oppervlakte water schoon, en voorkomen schade door hevige regenval en extreme droogte.
|
Blz. 185
|
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen klimaatagenda en biodiversiteit
|
Blz. 186
|
3.2.3 We dragen bij aan een duurzaam en circulair Winterswijk.
|
Blz. 187
|
Invoering Ja/Ja-sticker
|
Blz. 188
|
Landelijk afvalbeleidsplan vertalen naar gemeentelijk beleid
|
Blz. 189
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 190
|
Financiële afwijkingen programma 3
|
Blz. 191
|
Baten en lasten
|
Blz. 192
|
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
|
Blz. 193
|
Duurzaamheid
|
Blz. 194
|
Grondexploitaties
|
Blz. 195
|
Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
|
Blz. 196
|
Riolering en reiniging
|
Blz. 197
|
Reserves
|
Blz. 198
|
Kredieten
|
Blz. 199
|
Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
|
Blz. 200
|
Grondexploitaties
|
Blz. 201
|
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
|
Blz. 202
|
Inleiding
|
Blz. 203
|
4.1 Bestuur – algemene ondersteuning
|
Blz. 204
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 205
|
Ambitie
|
Blz. 206
|
Doelstellingen
|
Blz. 207
|
4.1.1 Goede bestuurlijke samenwerking door te werken aan vertrouwen, transparantie, flexibiliteit en tijdigheid.
|
Blz. 208
|
De gemeenteraadsverkiezingen organiseren
|
Blz. 209
|
4.1.2 We organiseren ons werk modern waardoor dienstverlening wordt ervaren als tijdig, flexibel en participatief.
|
Blz. 210
|
Chatbot inzetten voor 24/7 klantcontact
|
Blz. 211
|
Dienstverlening aanpassen aan de hand van klantreizen
|
Blz. 212
|
E-diensten uitbreiden en achterliggende processen optimaliseren
|
Blz. 213
|
Graven van KNIL-militairen (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) markeren
|
Blz. 214
|
Implementeren van het nieuwe werkconcept inclusief passende huisvesting
|
Blz. 215
|
Overdracht Islamitische begraafplaats
|
Blz. 216
|
Stimuleren gebruik digitale dienstverlening
|
Blz. 217
|
Vernieuwde website live brengen
|
Blz. 218
|
Winterswijk op de kaart zetten als plek voor huwelijken
|
Blz. 219
|
Zelfbedieningskluis: volgen landelijke ontwikkeling
|
Blz. 220
|
Zorgen voor effectievere telefonische bereikbaarheid
|
Blz. 221
|
4.1.3 Inwoners voelen zich betrokken bij het maken en uitvoeren van beleid.
|
Blz. 222
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 223
|
4.2 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 224
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 225
|
Ambitie
|
Blz. 226
|
Doelstellingen
|
Blz. 227
|
4.2.1 Inwoners van Winterswijk voelen zich veilig.
|
Blz. 228
|
Deelname aan integrale controles met diverse ketenpartners
|
Blz. 229
|
4.2.2 De criminaliteit neemt af.
|
Blz. 230
|
Aansluiten bij Meld Misdaad Anoniem
|
Blz. 231
|
Facilitaire ondersteuning convenant Veilige School
|
Blz. 232
|
In beeld brengen aanpak zorgfraude
|
Blz. 233
|
Opstarten ondermijningsoverleggen
|
Blz. 234
|
Voorlichting op scholen over ondermijning door Leerlingalert
|
Blz. 235
|
Voorlichting op scholen over wapens en geweld door Halt
|
Blz. 236
|
Voortzetten integrale, regionale aanpak ondermijning met buurgemeenten
|
Blz. 237
|
4.2.3 De woonwijken in Winterswijk zijn leefbaar.
|
Blz. 238
|
Opstellen en adequaat uitvoeren Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
|
Blz. 239
|
4.2.4 Verhogen kwaliteit en effectiviteit van de brandweer.
|
Blz. 240
|
Optimaliseren brandweerzorg door in te zetten op preventie
|
Blz. 241
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 242
|
4.3 Lobby, grensoverschrijdende samenwerking en city marketing
|
Blz. 243
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 244
|
Ambitie
|
Blz. 245
|
Doelstellingen
|
Blz. 246
|
4.3.1 Gastvrijheid voor bezoekers vergroten.
|
Blz. 247
|
Duitse taal stimuleren op Winterswijkse onderwijsinstellingen via Grenzhoppers Business School
|
Blz. 248
|
Organiseren en ontwikkelen cursusaanbod Grenzhoppers Business School
|
Blz. 249
|
Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
|
Blz. 250
|
4.3.2 Het verbeteren van het ondernemersklimaat en de mogelijkheden voor werkzoekenden verbeteren.
|
Blz. 251
|
Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
|
Blz. 252
|
Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
|
Blz. 253
|
Vergroten zichtbaarheid grensstreek
|
Blz. 254
|
We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
|
Blz. 255
|
4.3.3 Inwoners en ondernemers zijn actief binnen grensoverschrijdende samenwerking.
|
Blz. 256
|
Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
|
Blz. 257
|
Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
|
Blz. 258
|
Vergroten zichtbaarheid grensstreek
|
Blz. 259
|
Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
|
Blz. 260
|
We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
|
Blz. 261
|
4.3.4 Impact vergoten van lokale of regionale vraagstukken.
|
Blz. 262
|
Deelname aan The European Week of Regions and Cities 2022 (bestuurlijk en ambtelijk)
|
Blz. 263
|
Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
|
Blz. 264
|
Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
|
Blz. 265
|
Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
|
Blz. 266
|
Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
|
Blz. 267
|
4.3.5 Zichtbaarheid en (kennis)netwerk vergroten en delen. We investeren in Internationale contacten (gemeenten) voor kennisdeling en vergroting van onze zichtbaarheid.
|
Blz. 268
|
Deelname aan The European Week of Regions and Cities 2022 (bestuurlijk en ambtelijk)
|
Blz. 269
|
Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
|
Blz. 270
|
Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
|
Blz. 271
|
Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
|
Blz. 272
|
Uitbreiden internationale netwerk
|
Blz. 273
|
Uitvoering van het USAID-project Oekraïne (VNG International)
|
Blz. 274
|
Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
|
Blz. 275
|
4.3.6 Groei van bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren.
|
Blz. 276
|
Wervingscampagne jonge inwoners
|
Blz. 277
|
4.3.7 Betere organisatie en afstemming van de economische ontwikkeling van Winterswijk, in integrale samenwerking met het bedrijfsleven.
|
Blz. 278
|
Faciliteren en ondersteunen van het Grenslandcollege
|
Blz. 279
|
Verder uitwerken van het raadsbesluit (december 2021) over een ondernemerspunt (oprichten en inrichten)
|
Blz. 280
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 281
|
4.4 Overige middelen
|
Blz. 282
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 283
|
Ambitie
|
Blz. 284
|
Doelstellingen
|
Blz. 285
|
4.4.1 Een structureel sluitende begroting.
|
Blz. 286
|
De begroting laat een structureel sluitend meerjarenperspectief zien
|
Blz. 287
|
Herfinancieren leningenportefeuille
|
Blz. 288
|
Implementatie rechtmatigheidsverantwoording
|
Blz. 289
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 290
|
Financiële afwijkingen programma 4
|
Blz. 291
|
Baten en Lasten
|
Blz. 292
|
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
|
Blz. 293
|
Bestuur en algemene ondersteuning
|
Blz. 294
|
Overige eigen middelen
|
Blz. 295
|
Reserves
|
Blz. 296
|
Kredieten
|
Blz. 297
|
Kredieten
|
Blz. 298
|
Recapitulatie Programma's
|
Blz. 299
|
Financiële recapitulatie programma's
|
Blz. 300
|
Opgaven
|
Blz. 301
|
Opgaven
|
Blz. 302
|
Opgave 'Iedereen doet mee'
|
Blz. 303
|
Inleiding
|
Blz. 304
|
Ambitie
|
Blz. 305
|
Doelstellingen
|
Blz. 306
|
1.1 Winterswijk is drempelvrij en voldoet aan het VN-verdrag Handicap.
|
Blz. 307
|
De inhoudelijke kant van onze regenbooggemeente wordt opgepakt
|
Blz. 308
|
Inwoners ondersteunen als ze een integrale woonvorm willen opzetten
|
Blz. 309
|
Knelpunten in de openbare ruimte in beeld brengen en oplossen
|
Blz. 310
|
Met campagnes en publicaties zorgen we voor kennis en begrip rond de onderwerpen van de opgave
|
Blz. 311
|
We brengen de woonwensen van mensen met een lichamelijke beperking in beeld
|
Blz. 312
|
We dragen het feit dat we een regenbooggemeente zijn uit, met de regenboogvlag en een regenboogzebrapad voor het gemeentekantoor
|
Blz. 313
|
We gaan met onze achterban in gesprek over nieuwe onderwerpen
|
Blz. 314
|
Websites toegankelijk maken
|
Blz. 315
|
1.2 Kinderen hebben gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen.
|
Blz. 316
|
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
|
Blz. 317
|
Verlengde schooldag voor basisschoolkinderen
|
Blz. 318
|
We informeren jongeren over de veranderende verantwoordelijkheid als ze achttien jaar worden
|
Blz. 319
|
We organiseren voorlichting op scholen over armoede en financiën
|
Blz. 320
|
1.3 Mensen maken beter gebruik van bestaande inkomensvoorzieningen.
|
Blz. 321
|
Eén intake voor alle inkomensondersteunende voorzieningen
|
Blz. 322
|
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
|
Blz. 323
|
Professionals worden getraind in stress-sensitief werken
|
Blz. 324
|
1.4 Het taboe rondom armoede is doorbroken.
|
Blz. 325
|
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
|
Blz. 326
|
We maken armoede bespreekbaar op scholen
|
Blz. 327
|
We organiseren campagnes waarmee we het thema armoede onder de aandacht brengen
|
Blz. 328
|
We trainen vrijwilligers en professionals in het signaleren en bespreekbaar maken van armoede
|
Blz. 329
|
Indicatoren
|
Blz. 330
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 331
|
Opgave Centrum
|
Blz. 332
|
Ambitie
|
Blz. 333
|
Doelstellingen
|
Blz. 334
|
3.1 Het marktterrein is het hart van het dorp, een prettige plek om te verblijven, daar kom je thuis.
|
Blz. 335
|
Kwaliteitsimpuls van de Markt
|
Blz. 336
|
Toekomst van de Jacobuskerk en Jacobskerk
|
Blz. 337
|
3.2 Het echte Winterswijk, waar je als gast weggaat met een glimlach en graag terug wilt komen.
|
Blz. 338
|
Evenementenkalender
|
Blz. 339
|
Onbeperkt genieten in de Achterhoek
|
Blz. 340
|
Openbare toiletten
|
Blz. 341
|
Uitvoering plan van aanpak ‘Beleving in het centrum’
|
Blz. 342
|
3.3 Er is nog zoveel meer, ontdek de leukste straatjes van Winterswijk.
|
Blz. 343
|
Acquisitie en stimuleren van nieuw ondernemerschap
|
Blz. 344
|
Analyse centrumstructuur, loopstromen en verblijfsgebieden
|
Blz. 345
|
3.4 Het centrum (als geheel) is een dag-attractie waar mensen graag verblijven en consumeren, met ruimte voor ondernemers.
|
Blz. 346
|
Fieldlab Retailinnovatie
|
Blz. 347
|
Kennisontwikkeling bij centrumondernemers
|
Blz. 348
|
Ondernemerspunt Winterswijk
|
Blz. 349
|
Smartcity Achterhoek
|
Blz. 350
|
3.5 Winterswijk is gastvrij en voor iedereen goed bereikbaar.
|
Blz. 351
|
Gastvrijheid op de parkeerplaats
|
Blz. 352
|
Goede fietsenstalling met voldoende oplaadpunten
|
Blz. 353
|
Verminderen overlast van laden en lossen in de winkelstraat
|
Blz. 354
|
Verminderen van onnodig autobezoek
|
Blz. 355
|
Indicatoren
|
Blz. 356
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 357
|
Opgave Duurzaamheid
|
Blz. 358
|
Ambitie
|
Blz. 359
|
Doelstellingen
|
Blz. 360
|
4.1 De bebouwde omgeving van Winterswijk is energieneutraal in 2030. We benutten in Winterswijk onze cultuurhistorie en biodiversiteit.
|
Blz. 361
|
Stimuleren zonne-energie
|
Blz. 362
|
Uitvoeren visie Warmtetransitie
|
Blz. 363
|
Werken aan de hand van de uitvoeringsagenda Duurzaamheid 2019-2022 met vele activiteiten
|
Blz. 364
|
4.2 Winterswijk heeft een duurzame gemeentelijke organisatie in 2030.
|
Blz. 365
|
Uitvoeren project Duurzaamheidsfactor
|
Blz. 366
|
We maken een prachtig Green Leaf-jaar 2022
|
Blz. 367
|
4.3 We zijn een volledig duurzame gemeente in 2050, dus ook klimaatneutraal en circulair.
|
Blz. 368
|
We werken aan klimaatadaptatie
|
Blz. 369
|
Indicatoren
|
Blz. 370
|
Trends en ontwikkelingen
|
Blz. 371
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|