Voortgang activiteiten

Programma 5 Inkomsten van Winterswijk

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma omvat de inkomsten van onze gemeente die ook algemene dekkingsmiddelen zijn: de algemene uitkering uit het gemeentefonds en onze lokale heffingen. 

In de andere vier programma's staan nu de activiteiten en budgetten die ook daadwerkelijk horen bij onze ambities en doelstellingen én waarop wij (bij)sturingsmogelijkheden hebben. Het college voert de begroting uit binnen de programma's en is in dat kader bevoegd om activiteiten bij te sturen en budgetten bij te stellen.  

De (bij)sturingsmogelijkheden voor programma 5 zijn beperkt. Op de algemene uitkering hebben wij als individuele gemeente geen invloed. Daarnaast kunnen we de hoogte van de lokale heffingen alleen voor aanvang van het begrotingsjaar bepalen.

5.1 Algemene middelen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We zijn een financieel gezonde gemeente. De ambities in onze begroting zijn passend bij het financieel perspectief zoals dat nu bekend is.

Relevante documenten:

  • Financiële verordening gemeente Winterswijk
  • Treasurystatuut
  • Planning- en control-documenten

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
  • Financiële kengetallen
  • Weerstandsratio

Een toelichting op deze indicatoren staat in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Ontwikkeling algemene uitkering: zie hoofdstuk 'De financiële positie van de gemeente Winterswijk in meerjarenperspectief'.

Ontwikkeling van lonen, prijzen en rente: in de bijlage Uitgangspunten begroting staat vermeld van welke loon-, prijs- en renteontwikkelingen we uitgaan. Als deze in 2025 sterker stijgen dan geraamd, dan is dat nadelig voor onze begroting.

5.2 Lokale belastingen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Met de opbrengst van onze lokale belastingen betalen we een deel van onze voorzieningen en zijn we minder afhankelijk van het Rijk. Daarbij vinden we een eerlijke verdeling van de lasten belangrijk.

Onze lokale belastingdruk is in balans met het niveau van dienstverlening dat we bieden. Wanneer het gaat om heffingen en leges, is ons uitgangspunt dat deze doorgaans de kosten dekken. Tenzij ze significant afwijken van vergelijkbare tarieven in andere gemeenten of als er plotseling sprake is van een aanzienlijke verhoging. Om ervoor te zorgen dat onze ambities financieel haalbaar blijven, leggen we tevens de nadruk op het verkrijgen van (Europese) subsidies in plaats van op het verhogen van lokale belastingen.

Relevante documenten:

  • Belastingverordeningen

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

De riool- en waterzorgheffing wordt geheven op basis van het waterverbruik van burgers. Het tarief wordt gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de afgelopen drie jaren, maar de afrekening is gebaseerd op het daadwerkelijke verbruik. Dit kan afwijken van het gemiddelde over de drie voorgaande jaren.  

De bouwleges worden grotendeels gebaseerd op de bouwkosten. De totale aanvragen en de bouwsommen zijn lastig in te schatten, ook gezien de ontwikkelingen waar de gemeente geen invloed op heeft, zoals stijgende bouwkosten.

De daadwerkelijke opbrengsten voor de riool- en waterzorgheffing en de bouwleges kunnen hierdoor significant afwijken ten opzichte van de begroting.

Financiële afwijkingen programma 5

Algemene middelen

Terug naar navigatie - Algemene middelen

Het voordeel van € 1.898.000 aan de batenkant wordt verklaard door de hogere algemene uitkering die gebaseerd is op de septembercirculaire 2024 van € 515.000 en de decembercirculaire van € 701.000.

In dit beleidsveld zit een deel van het resultaat op de grondexploitatie (€ 682.000 aan de batenkant en € 664.000 aan de lastenkant). Voor de toelichting verwijs ik u naar programma 3 beleidsveld Gebiedsontwikkeling en wonen.