Snippergroen en illegaal grondgebruik
Bureau Eiffel heeft het grondgebruik binnen de gemeente Winterswijk geïnventariseerd. Hieruit is gebleken dat op 595 locaties sprake is van ingebruikname van gemeentegrond door particulieren en (agrarische) bedrijven. Soms zijn hier afspraken over gemaakt; in andere gevallen is nog niets geregeld. In 2019 is hiervoor een projectmatige aanpak ontwikkeld en is in de wijken Bargerbosch en Hoge Wieber-Noord gestart met het pilotproject grondgebruik.
In 2023 heeft de raad een beleidskader voor snippergroen vastgesteld. Het pilotproject is binnen deze kaders vervolgd.
Kwaliteit (toelichting)
Wij bieden inwoners en ondernemers duidelijkheid over het niet-geregistreerd in gebruik hebben van snippergroen en illegaal grondgebruik.
Kwaliteit (indicator)
Tijd (toelichting)
Door personele omstandigheden zijn we eind 2025 gestart met de interne evaluatie van het pilotproject. De evaluatie ronden we in het eerste kwartaal van 2026 af. Op basis van de uitkomsten wordt een vervolg gegeven aan het snippergroenproject.
De aanpak van de illegaal in gebruik genomen bermen in het buitengebied nemen we in 2026 mee als project binnen de Gebiedsontwikkeling Winterswijk.