Bijlage 1 Financiële tabellen

Toelichting financiële tabellen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële tabellen

Deze bijlage bevat een aantal financiële tabellen die door het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) verplicht zijn voorgeschreven, zowel voor het financieel toezicht door de provincie als voor de onderlinge vergelijkbaarheid met andere gemeenten.

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden

Elke gemeente is verplicht om alle baten en lasten (in de financiële administratie) aan de voorgeschreven taakvelden toe te rekenen. Dit dient de volgende twee doelen:

  • Onderlinge vergelijkbaarheid tussen gemeenten voor wat betreft de baten en lasten van die taakvelden.
  • Macro-economische vergelijking voor de verdeling van het gemeentefonds.

Het gemeentefonds is onderverdeeld in een aantal clusters (voor de verdeling), die zijn opgebouwd uit een aantal taakvelden. Wanneer het Rijk constateert dat er landelijk sprake is van een verschuiving in lasten tussen de verschillende taakvelden, kan dat aanleiding zijn om de verdeling van het gemeentefonds aan te passen. Eén van de uitgangspunten is namelijk dat de verdeling globaal aansluit bij de kostenontwikkeling van gemeenten.

Binnen de programma's zijn deze taakvelden niet zichtbaar, maar zijn ze onderdeel van de verschillende beleidsvelden. Een taakveld hoort daarbij altijd maar bij één beleidsveld.

x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Taakveld Omschrijving lasten baten saldo lasten baten saldo lasten baten saldo lasten baten saldo
0.1 Bestuur 3.020 6 -3.014 3.019 6 -3.013 3.112 6 -3.106 3.112 6 -3.106
0.10 Mutaties reserves 0 9.015 9.015 0 15 15 0 15 15 0 15 15
0.2 Burgerzaken 1.086 559 -527 1.172 657 -514 1.195 711 -485 1.155 621 -534
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 266 122 -145 261 107 -154 260 107 -153 259 107 -152
0.4 Overhead 13.840 1.146 -12.694 13.498 1.115 -12.384 13.487 1.060 -12.427 13.442 1.060 -12.382
0.5 Treasury -197 543 740 -390 541 931 -412 536 948 -350 536 886
0.61 OZB woningen 273 4.226 3.953 273 4.261 3.988 273 4.296 4.023 273 4.336 4.063
0.62 OZB niet-woningen 94 3.156 3.062 94 3.166 3.072 94 3.176 3.082 94 3.176 3.082
0.64 Belastingen overig 22 50 28 22 50 28 22 50 28 22 50 28
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 0 73.000 73.000 0 68.068 68.068 0 67.341 67.341 0 67.013 67.013
0.8 Overige baten en lasten 36 0 -36 36 0 -36 36 0 -36 36 0 -36
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.170 0 -2.170 2.169 0 -2.169 2.168 0 -2.168 2.168 0 -2.168
1.2 Openbare orde en veiligheid 1.160 18 -1.141 1.154 18 -1.136 1.106 18 -1.087 1.099 18 -1.081
2.1 Verkeer en vervoer 5.904 142 -5.762 6.007 142 -5.865 6.157 142 -6.015 6.151 142 -6.009
2.2 Parkeren 110 0 -110 109 0 -109 129 0 -129 127 0 -127
3.1 Economische ontwikkeling 129 2 -127 129 0 -129 129 0 -129 129 0 -129
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 1.420 1.595 175 75 0 -75 75 0 -75 75 0 -75
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 268 142 -126 268 142 -126 268 142 -126 268 142 -126
3.4 Economische promotie 404 1.249 845 379 1.249 870 379 1.249 870 379 1.249 870
4.2 Onderwijshuisvesting 1.589 0 -1.589 1.784 0 -1.784 1.753 0 -1.753 1.739 0 -1.739
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 2.239 1.100 -1.139 2.238 1.100 -1.138 2.238 1.100 -1.138 2.237 1.100 -1.137
5.1 Sportbeleid en activering 1.040 189 -850 1.029 178 -850 968 0 -968 968 0 -968
5.2 Sportaccommodaties 2.977 638 -2.338 2.980 638 -2.342 2.900 638 -2.261 2.820 638 -2.182
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 1.778 0 -1.778 1.729 0 -1.729 1.713 0 -1.713 1.713 0 -1.713
5.4 Musea 218 0 -218 218 0 -218 218 0 -218 218 0 -218
5.5 Cultureel erfgoed 533 77 -456 532 77 -456 532 77 -456 518 77 -442
5.6 Media 554 29 -524 524 0 -524 485 0 -485 485 0 -485
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 4.312 102 -4.210 4.163 102 -4.061 4.188 102 -4.086 4.198 102 -4.096
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 15.795 13.877 -1.919 16.145 14.270 -1.875 16.537 14.662 -1.875 16.537 14.662 -1.875
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.970 0 -1.970 1.827 0 -1.827 1.827 0 -1.827 1.827 0 -1.827
6.3 Inkomensregelingen 18.013 9.723 -8.290 18.003 9.723 -8.280 18.003 9.723 -8.280 18.003 9.723 -8.280
6.4 WSW en beschut werk 6.301 1.155 -5.146 6.197 1.131 -5.067 6.045 1.101 -4.945 6.045 1.073 -4.973
6.5 Arbeidsparticipatie 785 0 -785 785 0 -785 785 0 -785 785 0 -785
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 857 0 -857 847 0 -847 847 0 -847 847 0 -847
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 561 8 -553 561 8 -553 561 8 -553 561 8 -553
6.71a Hulp bij het huishouden (WMO) 3.947 243 -3.704 3.372 346 -3.026 3.197 343 -2.854 3.197 343 -2.854
6.71b Begeleiding (WMO) 4.274 0 -4.274 4.174 0 -4.174 4.174 0 -4.174 4.174 0 -4.174
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 26 0 -26 26 0 -26 26 0 -26 26 0 -26
6.72a Jeugdhulp begeleiding 3.400 0 -3.400 3.405 0 -3.405 3.442 0 -3.442 3.442 0 -3.442
6.72b Jeugdhulp behandeling 2.237 0 -2.237 2.237 0 -2.237 2.237 0 -2.237 2.237 0 -2.237
6.73a Pleegzorg 375 0 -375 375 0 -375 375 0 -375 375 0 -375
6.73b Gezinsgericht 958 0 -958 958 0 -958 958 0 -958 958 0 -958
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 3.353 0 -3.353 3.353 0 -3.353 3.353 0 -3.353 3.353 0 -3.353
6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 185 0 -185 185 0 -185 185 0 -185 185 0 -185
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 404 0 -404 404 0 -404 404 0 -404 404 0 -404
6.81a Beschermd wonen (WMO) 98 0 -98 98 0 -98 98 0 -98 98 0 -98
6.82a Jeugdbescherming 604 0 -604 604 0 -604 604 0 -604 604 0 -604
6.82b Jeugdreclassering 55 0 -55 55 0 -55 55 0 -55 55 0 -55
7.1 Volksgezondheid 1.869 342 -1.527 1.769 241 -1.527 1.529 2 -1.527 1.529 2 -1.527
7.2 Riolering 3.752 4.967 1.214 3.544 4.953 1.410 3.564 4.953 1.390 3.619 4.953 1.335
7.3 Afval 3.032 3.685 653 3.032 3.685 653 3.032 3.685 653 3.032 3.685 653
7.4 Milieubeheer 2.100 616 -1.484 2.094 606 -1.488 2.121 606 -1.515 2.128 606 -1.522
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 338 239 -99 338 239 -99 338 239 -99 338 239 -99
8.1 Ruimte en leefomgeving 2.266 1.185 -1.081 2.266 1.185 -1.081 2.266 1.185 -1.081 2.266 1.185 -1.081
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 3.280 3.101 -179 278 96 -182 278 99 -179 278 99 -179
8.3 Wonen en bouwen 10.587 443 -10.144 1.389 143 -1.246 1.389 143 -1.246 1.389 143 -1.246
136.664 136.689 25 121.793 118.258 -3.535 121.706 117.514 -4.192 121.630 117.108 -4.521

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans

De prognose van de balans is van belang om inzicht te hebben in het toekomstig verloop van een aantal balansposten. Vooral de ontwikkeling van de materiële vaste activa, het eigen en vreemd vermogen is hierbij van belang. Deze balans vormt daarmee ook een belangrijke basis voor de financiële kengetallen die onderdeel zijn van de paragraaf weerstandsvermogen.

* 1.000 2024 2025 2026 2027 2028
Im/Mat. Vaste activa 129.728 135.259 135.457 132.485 127.250
Fin.vaste activa 8.610 8.556 8.502 8.448 8.394
Voorraden 7.172 7.172 7.172 7.172 7.172
KBG 1.035 1.035 1.035 1.035 1.035
Vorderingen 18.329 18.329 18.329 18.329 18.329
Overlopende activa 5.770 5.771 5.771 5.771 5.771
Totaal 170.644 176.122 176.266 173.240 167.951
* 1.000 2024 2025 2026 2027 2028
Eigen vermogen 59.713 56.721 53.184 48.990 44.467
Voorzieningen 9.386 8.783 8.186 7.675 7.164
Langlopende schulden 83.090 86.435 91.280 86.125 80.970
Kortlopende schulden 5.040 10.723 10.031 16.804 21.594
Overlopende passiva 13.415 13.460 13.585 13.646 13.756
Totaal 170.644 176.122 176.266 173.240 167.951
Solvabiliteit 35,0% 32,2% 30,3% 28,4% 26,7%

EMU-Saldo

Terug naar navigatie - EMU-Saldo

Het EMU-saldo gaat niet uit van baten en lasten, maar van ontvangsten en uitgaven van de gemeente. Deze zijn berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP).  Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de rijksoverheid, ook decentrale overheden een aandeel.

x € 1.000 Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Begroot saldo van baten en lasten voor bestemming 2.464 -1.183 -2.992 -3.537 -4.194 -4.523
Afschrijvingen ten laste van de exploitatie 4.906 5.113 5.857 6.152 6.337 6.321
Onttrekkingen/dotaties voorzieningen -146 384 477 222 115 115
Investeringen in materiële/immateriële activa -4.665 -5.355 -11.388 -6.350 -3.365 -1.086
EMU saldo 2.559 -1.041 -8.046 -3.513 -1.107 827

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

De provincie beoordeelt of de begroting structureel in evenwicht is. Oftewel: is een gemeente in staat om structurele lasten af te dekken met structurele inkomsten? Om die reden is het van belang inzicht te bieden in de incidentele baten en lasten. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een groot bedrag aan incidentele baten bij een gering begrotingsoverschot, is de begroting feitelijk structureel niet in evenwicht. Hierdoor kan een gemeente in financiële problemen komen en kan er een strenger toezichtsregime gelden. Andersom kan ook. Stel een gemeente heeft een gering begrotingstekort met veel incidentele lasten, dan kan de provincie toch tot het oordeel komen dat de begroting structureel wel in evenwicht is.

Om te bepalen of er sprake is van een incidentele post, is het karakter van de bijbehorende activiteit leidend. Dus een eenmalige verhoging van bijvoorbeeld het budget voor huishoudelijk hulp telt niet als incidenteel; hier is sprake van een structurele activiteit waarbij het budget fluctueert. Een pilot waarvan vast staat dat deze twee of drie jaar duurt, telt daarentegen wel als incidenteel. Van deze activiteit is immers een einddatum bepaald. Uitgangspunt bij gemeenten is over het algemeen dat alle lasten en baten als structureel moeten worden aangemerkt. De echt incidentele posten zijn uitzonderingen.

Hieronder geven we een toelichting op een aantal incidentele posten:

  • Grondexploitatie complex omgeving Cultuurkwartier
    Dit betreft het negatief begrote resultaat van € 3,02 miljoen op de nog te openen grondexploitatie complex omgeving Cultuurkwartier, dat wordt gedekt door de begrote onttrekking aan de algemene reserve.  

  • Bedrijventerrein Spoorzone – verkopen
    De incidentele begrote winstneming in 2025 van € 250.000 binnen de grondexploitatie complex Spoorzone, is het verschil van de verkopen (inkomst van € 1.594.750) en de mutatie boekwaarde (uitgave van € 1.344.750). Zie ook de financiële onderbouwing programma 3 onder beleidsveld gebiedsontwikkeling en wonen.  

  • Instandhouding voorzieningen
    De bestaande reserve voor de instandhouding van onze voorzieningen wordt aangevuld met € 8 miljoen tot € 10 miljoen. De lijn voor 2025 is dat we op het juiste moment repareren en zo onze voorzieningen in de benen houden.

  • Lokale initiatieven
    Er is een nieuwe reserve gevormd van € 1 miljoen voor het stimuleren van initiatieven in onze gemeente. Dit is bedoeld voor cofinanciering van initiatieven. 

  • Algemene uitkering
    In de Voorjaarsnota heeft het Rijk aangegeven dat de nieuwe financieringssystematiek voor gemeenten en provincies eerder wordt ingesteld. Het nadeel wordt voor 2025 voor de helft gecompenseerd voor het Rijk. Dit betekent dat de gemeenten in 2025 gezamenlijk eenmalig € 675 miljoen aan algemene uitkering ontvangen. De gemeente Winterswijk heeft ervoor gekozen het bedrag van ruim € 1,1 miljoen als negatieve incidentele baat te boeken.

  • Klimaatadaptatie overig
    De incidenteel hoger begrote uitgaven van € 0,24 miljoen in 2025 en € 0,03 miljoen in 2026 zijn gebaseerd op de door de raad vastgestelde klimaatadaptatie-agenda 2022 tot en met 2026.   
x € 1.000
Programma Beleidsveld Grootboeknummer Omschrijving Grootboeknummer Inkomsten/uitgaven Som van Begroting 2025 Som van Begroting 2026 Som van Begroting 2027 Som van Begroting 2028
Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk 1.2 Maatschappelijke ondersteuning 64002257 DERD Winterswijk drempelvrij U 10.000 0 0 0
64008220 DERD Regionaal Samenwerking Soc Domein U 43.160 0 0 0
Programma 2 Meedoen in Winterswijk 2.1 Cultuur 61101278 DERD Uitvoeren Cultuurnota Kunst & Cultuur U 25.000 0 0 0
63803200 DERD Informatiepunten Digitale Overheid U 29.404 0 0 0
63803600 RIJK Informatiepunten Digitale Overheid I -29.404 0 0 0
63806256 DERD Erfgoed-Omgevingswet U 20.000 20.000 20.000 20.000
63807300 SUBS Lokale omroep U 18.311 36.622 0 0
2.4 Educatie 62902203 DERD Uitvoering IHP U 60.000 0 0 0
2.3 Inkomen en participatie 63401331 SUBS St. Leergeld U 10.000 0 0 0
Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk 3.3 Duurzaamheid 62601225 DERD Klimaatadaptatie U -37.500 -32.000 0 0
62601652 RIJK Klimaat- en energiebeleid (CDOKE) I 0 0 0 0
3.5 Economie en lobby 60603271 DERD Online 100% Winterswijk U 25.000 0 0 0
61801851 OVRI huurinkomsten Hanekampweg 33B I -1.875 0 0 0
3.4 Gebiedsontwikkeling en wonen 61702610 DERD Bouwrijp maken Cultuurkwartier I -3.002.000 0 0 0
U 3.002.000 0 0 0
61706170 Bedr terrein Spoorzone - Verkopen I -1.594.750 0 0 0
61706190 Bedr terrein Spoorzone - Mutaties boekwaarde U 1.344.750 0 0 0
62002252 DERD HEMA - De Verbinding U 200.000 0 0 0
62002253 OVRI HEMA - De Verbinding I -200.000 0 0 0
63805520 RESU Instandhouding voorzieningen U 8.000.000 0 0 0
63805521 RES lokale initiatieven I -100.000 0 0 0
U 1.000.000 0 0 0
3.2 Klimaat, water en milieu 60901910 RESI Kapitaallasten Notaristuin 2.0 I 0 0 0 0
61401290 DERD Klimaatadaptatie overig U 237.500 32.000 0 0
3.1 Openbare ruimte 60901204 DERD Europark U 11.200 0 0 0
61101239 DERD Nationaal Landschap Winterswijk U 30.000 0 0 0
61202200 DERD Speelterreinen U 100.000 0 0 0
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening 60860900 RESI Alg. Reserve - Saldo rekening I -9.000.000 0 0 0
4.2 Openbare orde en veiligheid 60401230 DERD Handhaving APV en bijzondere wetten U 0 0 0 0
Programma 5 Inkomsten van Winterswijk 5.1 Algemene middelen 60810600 RIJK Algemene uitkering I 1.124.524
61801428 DERD lasten en onderhoud Hanekampweg 33+33a U 4.500 0 0 0
61801810 OVRI Huurinkomsten hanekampweg 33+33a I -14.750 0 0 0
Totaal: 1.315.070 56.622 20.000 20.000

Structurele mutaties reserves

Terug naar navigatie - Structurele mutaties reserves

In de begroting is een structurele onttrekking geboekt uit de bestemmingsreserve Notaristuin, voor dekking van de kapitaallasten.

x € 1.000 2025 2026 2027 2028
Bestemmingsreserve Notaristuin 2.0 15 2 2 2

Saldo van baten en lasten

Terug naar navigatie - Saldo van baten en lasten

In deze tabel is per programma een overzicht opgenomen van het saldo van de baten en lasten. Zoals voorgeschreven zijn vervolgens afzonderlijk inzichtelijk gemaakt:

  • De algemene dekkingsmiddelen (onder andere algemene uitkering, OZB, toeristenbelasting, precariobelasting en forensenbelasting).
  • De raming  voor de vennootschapsbelasting (vooralsnog zijn geen winsten voorzien waarover vennootschapsbelasting moet worden afgedragen).
  • De raming voor overhead (salarislasten van medewerkers ten behoeve van het primaire proces, zoals management, secretariaat, financiën, personeelszaken et cetera, maar ook de kosten voor huisvesting en automatisering).
  • De post onvoorzien (er is een jaarlijks bedrag opgenomen voor onvoorziene, incidentele zaken in dat jaar).
  • Opbrengsten dividend.
  • Financieringsresultaat.

Hieruit volgt het begrotingssaldo voor eventuele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves. Door ook deze toevoegingen en onttrekkingen hierbij te betrekken, wordt het begrotingssaldo voor de komende jaren verkregen. De laatste stap is een correctie op dit saldo vanwege de incidentele baten en lasten, waardoor duidelijk wordt wat het structurele begrotingssaldo is (van belang voor het provinciaal toezicht).

x € 1.000 2025 2026 2027 2028
Programma 1 (saldo baten en lasten) -26.533 -25.545 -25.395 -25.395
Programma 2 (saldo baten en lasten) -23.114 -23.173 -23.002 -22.922
Programma 3 (saldo baten en lasten) -15.711 -12.687 -12.928 -12.992
Programma 4 (saldo baten en lasten) 2.110 -6.925 -7.138 -7.177
Programma 5 (saldo baten en lasten) -9.719 -732 -547 -548
Totaal van de programma's -72.967 -69.062 -69.010 -69.034
Algemene dekkingsmiddelen 82.135 77.248 76.566 76.278
Vennootschapsbelasting (VPB) 0 0 0 0
Overhead -12.544 -12.298 -12.342 -12.297
Onvoorzien -36 -36 -36 -36
Financieringsresultaat 420 611 628 566
Het geraamde totaal saldo van baten en lasten -2.992 -3.537 -4.194 -4.523
Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 3.017 2 2 2
Het geraamde resultaat 25 -3.535 -4.192 -4.521
Saldo incidentele baten en lasten -1.315 -56 -20 -20
Structureel begrotingssaldo 1.340 -3.479 -4.172 -4.501

Meerjarig financieel overzicht

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel overzicht
x € 1.000 2025 2026 2027 2028
Baten 124.572 118.256 117.512 117.106
Lasten -127.564 -121.793 -121.706 -121.629
Saldo baten en lasten -2.992 -3.537 -4.194 -4.523
Onttrekkingen aan reserves 12.017 2 2 2
Toevoegingen aan reserves -9.000 0 0 0
Saldo reserves 3.017 2 2 2
Het geraamde resultaat 25 -3.535 -4.192 -4.521