Deze bijlage bevat een aantal financiële tabellen die door het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) verplicht zijn voorgeschreven, zowel voor het financieel toezicht door de provincie als voor de onderlinge vergelijkbaarheid met andere gemeenten.
Bijlage 1 Financiële tabellen
Taakvelden
Terug naar navigatie - TaakveldenElke gemeente is verplicht om alle baten en lasten (in de financiële administratie) aan de voorgeschreven taakvelden toe te rekenen. Dit dient de volgende twee doelen:
- Onderlinge vergelijkbaarheid tussen gemeenten voor wat betreft de baten en lasten van die taakvelden.
- Macro-economische vergelijking voor de verdeling van het gemeentefonds.
Het gemeentefonds is onderverdeeld in een aantal clusters (voor de verdeling), die zijn opgebouwd uit een aantal taakvelden. Wanneer het Rijk constateert dat er landelijk sprake is van een verschuiving in lasten tussen de verschillende taakvelden, kan dat aanleiding zijn om de verdeling van het gemeentefonds aan te passen. Eén van de uitgangspunten is namelijk dat de verdeling globaal aansluit bij de kostenontwikkeling van gemeenten.
Binnen de programma's zijn deze taakvelden niet zichtbaar, maar zijn ze onderdeel van de verschillende beleidsvelden. Een taakveld hoort daarbij altijd maar bij één beleidsveld.
x € 1.000 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Omschrijving | lasten | baten | saldo | lasten | baten | saldo | lasten | baten | saldo | lasten | baten | saldo |
0.1 | Bestuur | 3.020 | 6 | -3.014 | 3.019 | 6 | -3.013 | 3.112 | 6 | -3.106 | 3.112 | 6 | -3.106 |
0.10 | Mutaties reserves | 0 | 9.015 | 9.015 | 0 | 15 | 15 | 0 | 15 | 15 | 0 | 15 | 15 |
0.2 | Burgerzaken | 1.086 | 559 | -527 | 1.172 | 657 | -514 | 1.195 | 711 | -485 | 1.155 | 621 | -534 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 266 | 122 | -145 | 261 | 107 | -154 | 260 | 107 | -153 | 259 | 107 | -152 |
0.4 | Overhead | 13.840 | 1.146 | -12.694 | 13.498 | 1.115 | -12.384 | 13.487 | 1.060 | -12.427 | 13.442 | 1.060 | -12.382 |
0.5 | Treasury | -197 | 543 | 740 | -390 | 541 | 931 | -412 | 536 | 948 | -350 | 536 | 886 |
0.61 | OZB woningen | 273 | 4.226 | 3.953 | 273 | 4.261 | 3.988 | 273 | 4.296 | 4.023 | 273 | 4.336 | 4.063 |
0.62 | OZB niet-woningen | 94 | 3.156 | 3.062 | 94 | 3.166 | 3.072 | 94 | 3.176 | 3.082 | 94 | 3.176 | 3.082 |
0.64 | Belastingen overig | 22 | 50 | 28 | 22 | 50 | 28 | 22 | 50 | 28 | 22 | 50 | 28 |
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 73.000 | 73.000 | 0 | 68.068 | 68.068 | 0 | 67.341 | 67.341 | 0 | 67.013 | 67.013 |
0.8 | Overige baten en lasten | 36 | 0 | -36 | 36 | 0 | -36 | 36 | 0 | -36 | 36 | 0 | -36 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 2.170 | 0 | -2.170 | 2.169 | 0 | -2.169 | 2.168 | 0 | -2.168 | 2.168 | 0 | -2.168 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 1.160 | 18 | -1.141 | 1.154 | 18 | -1.136 | 1.106 | 18 | -1.087 | 1.099 | 18 | -1.081 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 5.904 | 142 | -5.762 | 6.007 | 142 | -5.865 | 6.157 | 142 | -6.015 | 6.151 | 142 | -6.009 |
2.2 | Parkeren | 110 | 0 | -110 | 109 | 0 | -109 | 129 | 0 | -129 | 127 | 0 | -127 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 129 | 2 | -127 | 129 | 0 | -129 | 129 | 0 | -129 | 129 | 0 | -129 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 1.420 | 1.595 | 175 | 75 | 0 | -75 | 75 | 0 | -75 | 75 | 0 | -75 |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 268 | 142 | -126 | 268 | 142 | -126 | 268 | 142 | -126 | 268 | 142 | -126 |
3.4 | Economische promotie | 404 | 1.249 | 845 | 379 | 1.249 | 870 | 379 | 1.249 | 870 | 379 | 1.249 | 870 |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 1.589 | 0 | -1.589 | 1.784 | 0 | -1.784 | 1.753 | 0 | -1.753 | 1.739 | 0 | -1.739 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 2.239 | 1.100 | -1.139 | 2.238 | 1.100 | -1.138 | 2.238 | 1.100 | -1.138 | 2.237 | 1.100 | -1.137 |
5.1 | Sportbeleid en activering | 1.040 | 189 | -850 | 1.029 | 178 | -850 | 968 | 0 | -968 | 968 | 0 | -968 |
5.2 | Sportaccommodaties | 2.977 | 638 | -2.338 | 2.980 | 638 | -2.342 | 2.900 | 638 | -2.261 | 2.820 | 638 | -2.182 |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.778 | 0 | -1.778 | 1.729 | 0 | -1.729 | 1.713 | 0 | -1.713 | 1.713 | 0 | -1.713 |
5.4 | Musea | 218 | 0 | -218 | 218 | 0 | -218 | 218 | 0 | -218 | 218 | 0 | -218 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 533 | 77 | -456 | 532 | 77 | -456 | 532 | 77 | -456 | 518 | 77 | -442 |
5.6 | Media | 554 | 29 | -524 | 524 | 0 | -524 | 485 | 0 | -485 | 485 | 0 | -485 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 4.312 | 102 | -4.210 | 4.163 | 102 | -4.061 | 4.188 | 102 | -4.086 | 4.198 | 102 | -4.096 |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 15.795 | 13.877 | -1.919 | 16.145 | 14.270 | -1.875 | 16.537 | 14.662 | -1.875 | 16.537 | 14.662 | -1.875 |
6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.970 | 0 | -1.970 | 1.827 | 0 | -1.827 | 1.827 | 0 | -1.827 | 1.827 | 0 | -1.827 |
6.3 | Inkomensregelingen | 18.013 | 9.723 | -8.290 | 18.003 | 9.723 | -8.280 | 18.003 | 9.723 | -8.280 | 18.003 | 9.723 | -8.280 |
6.4 | WSW en beschut werk | 6.301 | 1.155 | -5.146 | 6.197 | 1.131 | -5.067 | 6.045 | 1.101 | -4.945 | 6.045 | 1.073 | -4.973 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 785 | 0 | -785 | 785 | 0 | -785 | 785 | 0 | -785 | 785 | 0 | -785 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 857 | 0 | -857 | 847 | 0 | -847 | 847 | 0 | -847 | 847 | 0 | -847 |
6.60 | Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 561 | 8 | -553 | 561 | 8 | -553 | 561 | 8 | -553 | 561 | 8 | -553 |
6.71a | Hulp bij het huishouden (WMO) | 3.947 | 243 | -3.704 | 3.372 | 346 | -3.026 | 3.197 | 343 | -2.854 | 3.197 | 343 | -2.854 |
6.71b | Begeleiding (WMO) | 4.274 | 0 | -4.274 | 4.174 | 0 | -4.174 | 4.174 | 0 | -4.174 | 4.174 | 0 | -4.174 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 26 | 0 | -26 | 26 | 0 | -26 | 26 | 0 | -26 | 26 | 0 | -26 |
6.72a | Jeugdhulp begeleiding | 3.400 | 0 | -3.400 | 3.405 | 0 | -3.405 | 3.442 | 0 | -3.442 | 3.442 | 0 | -3.442 |
6.72b | Jeugdhulp behandeling | 2.237 | 0 | -2.237 | 2.237 | 0 | -2.237 | 2.237 | 0 | -2.237 | 2.237 | 0 | -2.237 |
6.73a | Pleegzorg | 375 | 0 | -375 | 375 | 0 | -375 | 375 | 0 | -375 | 375 | 0 | -375 |
6.73b | Gezinsgericht | 958 | 0 | -958 | 958 | 0 | -958 | 958 | 0 | -958 | 958 | 0 | -958 |
6.73c | Jeugdhulp met verblijf overig | 3.353 | 0 | -3.353 | 3.353 | 0 | -3.353 | 3.353 | 0 | -3.353 | 3.353 | 0 | -3.353 |
6.74a | Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 185 | 0 | -185 | 185 | 0 | -185 | 185 | 0 | -185 | 185 | 0 | -185 |
6.74b | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 404 | 0 | -404 | 404 | 0 | -404 | 404 | 0 | -404 | 404 | 0 | -404 |
6.81a | Beschermd wonen (WMO) | 98 | 0 | -98 | 98 | 0 | -98 | 98 | 0 | -98 | 98 | 0 | -98 |
6.82a | Jeugdbescherming | 604 | 0 | -604 | 604 | 0 | -604 | 604 | 0 | -604 | 604 | 0 | -604 |
6.82b | Jeugdreclassering | 55 | 0 | -55 | 55 | 0 | -55 | 55 | 0 | -55 | 55 | 0 | -55 |
7.1 | Volksgezondheid | 1.869 | 342 | -1.527 | 1.769 | 241 | -1.527 | 1.529 | 2 | -1.527 | 1.529 | 2 | -1.527 |
7.2 | Riolering | 3.752 | 4.967 | 1.214 | 3.544 | 4.953 | 1.410 | 3.564 | 4.953 | 1.390 | 3.619 | 4.953 | 1.335 |
7.3 | Afval | 3.032 | 3.685 | 653 | 3.032 | 3.685 | 653 | 3.032 | 3.685 | 653 | 3.032 | 3.685 | 653 |
7.4 | Milieubeheer | 2.100 | 616 | -1.484 | 2.094 | 606 | -1.488 | 2.121 | 606 | -1.515 | 2.128 | 606 | -1.522 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 338 | 239 | -99 | 338 | 239 | -99 | 338 | 239 | -99 | 338 | 239 | -99 |
8.1 | Ruimte en leefomgeving | 2.266 | 1.185 | -1.081 | 2.266 | 1.185 | -1.081 | 2.266 | 1.185 | -1.081 | 2.266 | 1.185 | -1.081 |
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 3.280 | 3.101 | -179 | 278 | 96 | -182 | 278 | 99 | -179 | 278 | 99 | -179 |
8.3 | Wonen en bouwen | 10.587 | 443 | -10.144 | 1.389 | 143 | -1.246 | 1.389 | 143 | -1.246 | 1.389 | 143 | -1.246 |
136.664 | 136.689 | 25 | 121.793 | 118.258 | -3.535 | 121.706 | 117.514 | -4.192 | 121.630 | 117.108 | -4.521 |
Geprognosticeerde balans
Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balansDe prognose van de balans is van belang om inzicht te hebben in het toekomstig verloop van een aantal balansposten. Vooral de ontwikkeling van de materiële vaste activa, het eigen en vreemd vermogen is hierbij van belang. Deze balans vormt daarmee ook een belangrijke basis voor de financiële kengetallen die onderdeel zijn van de paragraaf weerstandsvermogen.
* 1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Im/Mat. Vaste activa | 129.728 | 135.259 | 135.457 | 132.485 | 127.250 |
Fin.vaste activa | 8.610 | 8.556 | 8.502 | 8.448 | 8.394 |
Voorraden | 7.172 | 7.172 | 7.172 | 7.172 | 7.172 |
KBG | 1.035 | 1.035 | 1.035 | 1.035 | 1.035 |
Vorderingen | 18.329 | 18.329 | 18.329 | 18.329 | 18.329 |
Overlopende activa | 5.770 | 5.771 | 5.771 | 5.771 | 5.771 |
Totaal | 170.644 | 176.122 | 176.266 | 173.240 | 167.951 |
* 1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Eigen vermogen | 59.713 | 56.721 | 53.184 | 48.990 | 44.467 |
Voorzieningen | 9.386 | 8.783 | 8.186 | 7.675 | 7.164 |
Langlopende schulden | 83.090 | 86.435 | 91.280 | 86.125 | 80.970 |
Kortlopende schulden | 5.040 | 10.723 | 10.031 | 16.804 | 21.594 |
Overlopende passiva | 13.415 | 13.460 | 13.585 | 13.646 | 13.756 |
Totaal | 170.644 | 176.122 | 176.266 | 173.240 | 167.951 |
Solvabiliteit | 35,0% | 32,2% | 30,3% | 28,4% | 26,7% |
EMU-Saldo
Terug naar navigatie - EMU-SaldoHet EMU-saldo gaat niet uit van baten en lasten, maar van ontvangsten en uitgaven van de gemeente. Deze zijn berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de rijksoverheid, ook decentrale overheden een aandeel.
x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Begroot saldo van baten en lasten voor bestemming | 2.464 | -1.183 | -2.992 | -3.537 | -4.194 | -4.523 |
Afschrijvingen ten laste van de exploitatie | 4.906 | 5.113 | 5.857 | 6.152 | 6.337 | 6.321 |
Onttrekkingen/dotaties voorzieningen | -146 | 384 | 477 | 222 | 115 | 115 |
Investeringen in materiële/immateriële activa | -4.665 | -5.355 | -11.388 | -6.350 | -3.365 | -1.086 |
EMU saldo | 2.559 | -1.041 | -8.046 | -3.513 | -1.107 | 827 |
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenDe provincie beoordeelt of de begroting structureel in evenwicht is. Oftewel: is een gemeente in staat om structurele lasten af te dekken met structurele inkomsten? Om die reden is het van belang inzicht te bieden in de incidentele baten en lasten. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een groot bedrag aan incidentele baten bij een gering begrotingsoverschot, is de begroting feitelijk structureel niet in evenwicht. Hierdoor kan een gemeente in financiële problemen komen en kan er een strenger toezichtsregime gelden. Andersom kan ook. Stel een gemeente heeft een gering begrotingstekort met veel incidentele lasten, dan kan de provincie toch tot het oordeel komen dat de begroting structureel wel in evenwicht is.
Om te bepalen of er sprake is van een incidentele post, is het karakter van de bijbehorende activiteit leidend. Dus een eenmalige verhoging van bijvoorbeeld het budget voor huishoudelijk hulp telt niet als incidenteel; hier is sprake van een structurele activiteit waarbij het budget fluctueert. Een pilot waarvan vast staat dat deze twee of drie jaar duurt, telt daarentegen wel als incidenteel. Van deze activiteit is immers een einddatum bepaald. Uitgangspunt bij gemeenten is over het algemeen dat alle lasten en baten als structureel moeten worden aangemerkt. De echt incidentele posten zijn uitzonderingen.
Hieronder geven we een toelichting op een aantal incidentele posten:
- Grondexploitatie complex omgeving Cultuurkwartier
Dit betreft het negatief begrote resultaat van € 3,02 miljoen op de nog te openen grondexploitatie complex omgeving Cultuurkwartier, dat wordt gedekt door de begrote onttrekking aan de algemene reserve. - Bedrijventerrein Spoorzone – verkopen
De incidentele begrote winstneming in 2025 van € 250.000 binnen de grondexploitatie complex Spoorzone, is het verschil van de verkopen (inkomst van € 1.594.750) en de mutatie boekwaarde (uitgave van € 1.344.750). Zie ook de financiële onderbouwing programma 3 onder beleidsveld gebiedsontwikkeling en wonen. - Instandhouding voorzieningen
De bestaande reserve voor de instandhouding van onze voorzieningen wordt aangevuld met € 8 miljoen tot € 10 miljoen. De lijn voor 2025 is dat we op het juiste moment repareren en zo onze voorzieningen in de benen houden. - Lokale initiatieven
Er is een nieuwe reserve gevormd van € 1 miljoen voor het stimuleren van initiatieven in onze gemeente. Dit is bedoeld voor cofinanciering van initiatieven. - Algemene uitkering
In de Voorjaarsnota heeft het Rijk aangegeven dat de nieuwe financieringssystematiek voor gemeenten en provincies eerder wordt ingesteld. Het nadeel wordt voor 2025 voor de helft gecompenseerd voor het Rijk. Dit betekent dat de gemeenten in 2025 gezamenlijk eenmalig € 675 miljoen aan algemene uitkering ontvangen. De gemeente Winterswijk heeft ervoor gekozen het bedrag van ruim € 1,1 miljoen als negatieve incidentele baat te boeken. - Klimaatadaptatie overig
De incidenteel hoger begrote uitgaven van € 0,24 miljoen in 2025 en € 0,03 miljoen in 2026 zijn gebaseerd op de door de raad vastgestelde klimaatadaptatie-agenda 2022 tot en met 2026.
x € 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Beleidsveld | Grootboeknummer | Omschrijving Grootboeknummer | Inkomsten/uitgaven | Som van Begroting 2025 | Som van Begroting 2026 | Som van Begroting 2027 | Som van Begroting 2028 |
Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk | 1.2 Maatschappelijke ondersteuning | 64002257 | DERD Winterswijk drempelvrij | U | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
64008220 | DERD Regionaal Samenwerking Soc Domein | U | 43.160 | 0 | 0 | 0 | ||
Programma 2 Meedoen in Winterswijk | 2.1 Cultuur | 61101278 | DERD Uitvoeren Cultuurnota Kunst & Cultuur | U | 25.000 | 0 | 0 | 0 |
63803200 | DERD Informatiepunten Digitale Overheid | U | 29.404 | 0 | 0 | 0 | ||
63803600 | RIJK Informatiepunten Digitale Overheid | I | -29.404 | 0 | 0 | 0 | ||
63806256 | DERD Erfgoed-Omgevingswet | U | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | ||
63807300 | SUBS Lokale omroep | U | 18.311 | 36.622 | 0 | 0 | ||
2.4 Educatie | 62902203 | DERD Uitvoering IHP | U | 60.000 | 0 | 0 | 0 | |
2.3 Inkomen en participatie | 63401331 | SUBS St. Leergeld | U | 10.000 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk | 3.3 Duurzaamheid | 62601225 | DERD Klimaatadaptatie | U | -37.500 | -32.000 | 0 | 0 |
62601652 | RIJK Klimaat- en energiebeleid (CDOKE) | I | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3.5 Economie en lobby | 60603271 | DERD Online 100% Winterswijk | U | 25.000 | 0 | 0 | 0 | |
61801851 | OVRI huurinkomsten Hanekampweg 33B | I | -1.875 | 0 | 0 | 0 | ||
3.4 Gebiedsontwikkeling en wonen | 61702610 | DERD Bouwrijp maken Cultuurkwartier | I | -3.002.000 | 0 | 0 | 0 | |
U | 3.002.000 | 0 | 0 | 0 | ||||
61706170 | Bedr terrein Spoorzone - Verkopen | I | -1.594.750 | 0 | 0 | 0 | ||
61706190 | Bedr terrein Spoorzone - Mutaties boekwaarde | U | 1.344.750 | 0 | 0 | 0 | ||
62002252 | DERD HEMA - De Verbinding | U | 200.000 | 0 | 0 | 0 | ||
62002253 | OVRI HEMA - De Verbinding | I | -200.000 | 0 | 0 | 0 | ||
63805520 | RESU Instandhouding voorzieningen | U | 8.000.000 | 0 | 0 | 0 | ||
63805521 | RES lokale initiatieven | I | -100.000 | 0 | 0 | 0 | ||
U | 1.000.000 | 0 | 0 | 0 | ||||
3.2 Klimaat, water en milieu | 60901910 | RESI Kapitaallasten Notaristuin 2.0 | I | 0 | 0 | 0 | 0 | |
61401290 | DERD Klimaatadaptatie overig | U | 237.500 | 32.000 | 0 | 0 | ||
3.1 Openbare ruimte | 60901204 | DERD Europark | U | 11.200 | 0 | 0 | 0 | |
61101239 | DERD Nationaal Landschap Winterswijk | U | 30.000 | 0 | 0 | 0 | ||
61202200 | DERD Speelterreinen | U | 100.000 | 0 | 0 | 0 | ||
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk | 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening | 60860900 | RESI Alg. Reserve - Saldo rekening | I | -9.000.000 | 0 | 0 | 0 |
4.2 Openbare orde en veiligheid | 60401230 | DERD Handhaving APV en bijzondere wetten | U | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 5 Inkomsten van Winterswijk | 5.1 Algemene middelen | 60810600 | RIJK Algemene uitkering | I | 1.124.524 | |||
61801428 | DERD lasten en onderhoud Hanekampweg 33+33a | U | 4.500 | 0 | 0 | 0 | ||
61801810 | OVRI Huurinkomsten hanekampweg 33+33a | I | -14.750 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal: | 1.315.070 | 56.622 | 20.000 | 20.000 |
Structurele mutaties reserves
Terug naar navigatie - Structurele mutaties reservesIn de begroting is een structurele onttrekking geboekt uit de bestemmingsreserve Notaristuin, voor dekking van de kapitaallasten.
x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bestemmingsreserve Notaristuin 2.0 | 15 | 2 | 2 | 2 |
Saldo van baten en lasten
Terug naar navigatie - Saldo van baten en lastenIn deze tabel is per programma een overzicht opgenomen van het saldo van de baten en lasten. Zoals voorgeschreven zijn vervolgens afzonderlijk inzichtelijk gemaakt:
- De algemene dekkingsmiddelen (onder andere algemene uitkering, OZB, toeristenbelasting, precariobelasting en forensenbelasting).
- De raming voor de vennootschapsbelasting (vooralsnog zijn geen winsten voorzien waarover vennootschapsbelasting moet worden afgedragen).
- De raming voor overhead (salarislasten van medewerkers ten behoeve van het primaire proces, zoals management, secretariaat, financiën, personeelszaken et cetera, maar ook de kosten voor huisvesting en automatisering).
- De post onvoorzien (er is een jaarlijks bedrag opgenomen voor onvoorziene, incidentele zaken in dat jaar).
- Opbrengsten dividend.
- Financieringsresultaat.
Hieruit volgt het begrotingssaldo voor eventuele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves. Door ook deze toevoegingen en onttrekkingen hierbij te betrekken, wordt het begrotingssaldo voor de komende jaren verkregen. De laatste stap is een correctie op dit saldo vanwege de incidentele baten en lasten, waardoor duidelijk wordt wat het structurele begrotingssaldo is (van belang voor het provinciaal toezicht).
x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 (saldo baten en lasten) | -26.533 | -25.545 | -25.395 | -25.395 | ||
Programma 2 (saldo baten en lasten) | -23.114 | -23.173 | -23.002 | -22.922 | ||
Programma 3 (saldo baten en lasten) | -15.711 | -12.687 | -12.928 | -12.992 | ||
Programma 4 (saldo baten en lasten) | 2.110 | -6.925 | -7.138 | -7.177 | ||
Programma 5 (saldo baten en lasten) | -9.719 | -732 | -547 | -548 | ||
Totaal van de programma's | -72.967 | -69.062 | -69.010 | -69.034 | ||
Algemene dekkingsmiddelen | 82.135 | 77.248 | 76.566 | 76.278 | ||
Vennootschapsbelasting (VPB) | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overhead | -12.544 | -12.298 | -12.342 | -12.297 | ||
Onvoorzien | -36 | -36 | -36 | -36 | ||
Financieringsresultaat | 420 | 611 | 628 | 566 | ||
Het geraamde totaal saldo van baten en lasten | -2.992 | -3.537 | -4.194 | -4.523 | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 3.017 | 2 | 2 | 2 | ||
Het geraamde resultaat | 25 | -3.535 | -4.192 | -4.521 | ||
Saldo incidentele baten en lasten | -1.315 | -56 | -20 | -20 | ||
Structureel begrotingssaldo | 1.340 | -3.479 | -4.172 | -4.501 |
Meerjarig financieel overzicht
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel overzichtx € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Baten | 124.572 | 118.256 | 117.512 | 117.106 |
Lasten | -127.564 | -121.793 | -121.706 | -121.629 |
Saldo baten en lasten | -2.992 | -3.537 | -4.194 | -4.523 |
Onttrekkingen aan reserves | 12.017 | 2 | 2 | 2 |
Toevoegingen aan reserves | -9.000 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves | 3.017 | 2 | 2 | 2 |
Het geraamde resultaat | 25 | -3.535 | -4.192 | -4.521 |