Paragraaf financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De treasury is een belangrijk aandachtsveld binnen het financiële beleid en beheer van een gemeente. Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's. 

De Wet financiering decentrale overheden (Fido) geeft de kaders aan waarbinnen decentrale overheden de ‘treasury-activiteiten’ moeten uitvoeren. Het doel hiervan is de bevordering van een gezonde financiering, het bijdragen aan het behoud van een goede kredietwaardigheid en de handhaving van de positie van decentrale overheden op de kapitaalmarkt. 

In het ‘treasury-statuut’ zijn de beleidskaders voor Winterswijk opgenomen. Zo is vastgelegd dat de ‘treasury-functie’ uitsluitend de publieke taak dient en het beheer verstandig is. De provincie houdt toezicht op de ontwikkeling van de financiële positie van de gemeente. Dit doet de provincie op basis van gegevens die wij verstrekken op grond van de Wet Fido. 

Hierbij is een aantal onderwerpen van belang:

1.    Kasbeheer: maximaal aan te trekken daggelden.
2.    Risicobeheer: renterisiconorm, minimalisatie van het renterisico.
3.    Gemeentefinanciering: de relatie tussen kort- en langlopende leningen en de korte- en langetermijnbehoefte aan geld.
4.    Rentevisie.

Kasbeheer

Terug naar navigatie - Kasbeheer

De mogelijkheid om rood te staan of kasgeld aan te trekken, wordt beperkt door de wettelijke bepalingen van de kasgeldlimiet. We mogen op grond van de Wet Fido niet langdurig meer dan 8,5% van onze begroting kort financieren. Deze bepaling voorkomt dat nadelige effecten ontstaan als de variabele rente snel stijgt. Het volgende overzicht toont de toetsing per kwartaal in 2024 aan de kasgeldlimiet. Conclusie is dat de kasgeldlimiet niet is overschreden.

(* € 1.000)
1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 4e kwartaal
Omvang begroting 115.686 115.686 115.686 115.686
1 Toegestane kasgeldlimiet
In procenten van de grondslag 8,5% 8,5% 8,5% 8,5%
In bedragen 9.833 9.833 9.833 9.833
2 Omvang vlottende schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar 4.000 0 0 0
Overige geldleningen (geen vaste schuld)
Totaal 4.000 0 0 0
3 Vlottende middelen
Tegoeden in rekening-courant 7.240 7.379 11.014 11.249
Overige uitgaande gelden < 1 jaar
Totaal 7.240 7.379 11.014 11.249
Toets kasgeldlimiet
Toegestane kasgeldlimiet 9.833 9.833 9.833 9.833
4 Totaal netto vlottende schuld (2-3) -3.240 -7.379 -11.014 -11.249
Ruimte (+) / Overschrijding (-); 1-4 13.073 17.212 20.847 21.082

Risicobeheer

Terug naar navigatie - Risicobeheer

Omschrijving (toelichting)

Renterisico
Voor het renterisicobeheer worden de normen gehanteerd conform de Wet FIDO. Het gaat hierbij om de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. De kasgeldlimiet en de renterisiconorm hebben allebei als doel de leningenportefeuille te behoeden voor een onverantwoord grote gevoeligheid voor rentefluctuaties.

Met de kasgeldlimiet wordt een beperking opgelegd aan de omvang van de netto vlottende schuld. 
De renterisiconorm bepaalt het maximum aan leningen met een rente typische looptijd van één jaar of langer die geherfinancierd moeten worden of waarvan de rente herzien moet worden. Deze bedraagt 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. De ontwikkeling van de renterisiconorm in 2024 is hierna weergegeven.

Excel-tabel

(* € 1.000)
Renterisiconorm 2024
Berekening renterisiconorm en risico:
1a Renteherziening vaste schuld o/g -
1b Renteherziening vaste schuld u/g -
2 Netto rente herziening (1a-1b) -
3 Betaalde aflossingen 5.155
4 Renterisico op vaste schuld (2 + 3) 5.155
Rentenorm:
5 Begrotings- en rekentotaal 115.686
6 Bij ministerie regeling vastgesteld % 20%
7 Renterisiconorm 23.137
Toets rente risiconorm:
7 Renterisiconorm 23.137
4 Renterisico op vaste schuld (aflossing en renteherzieningen) 5.155
8 Ruimte (+) / Overschrijding (-) (7-4) 17.982

Gemeentefinanciering

Terug naar navigatie - Gemeentefinanciering

De leningenportefeuille is in 2024 afgenomen. Er zijn geen nieuwe leningen afgesloten en de gemeente heeft  in 2024  € 5,1 miljoen afgelost. Het gemiddelde rentepercentage van alle langlopende leningen bedroeg 2,6%.

(In €)
Omschrijving Begindatum Eindjaar Rente Restant hoofdsom Aflossing Rente
lening lening % 31-12-2024 2024 2024
Waterschapsbank 2002 2002 2027 2,45 600.000 200.000 18.783
BNG 2003 2003 2028 4,309 1.600.000 400.000 77.562
Waterschapsbank 2004 2004 2029 4,548 2.000.000 400.000 93.992
BNG 2004 2005 2030 4,405 4.800.000 800.000 211.440
BNG 2007 2007 2032 4,26 3.840.000 480.000 175.512
BNG 2007 2008 2028 4,738 2.200.000 550.000 112.922
BNG 2011 2011 2031 3,65 5.600.000 800.000 233.600
Provincie Noord-Brabant 2018 2048 1,7 10.000.000 0 170.000
BNG 2020 2030 0,11 5.000.000 0 5.500
BNG 2020 2035 0,325 5.000.000 0 16.250
BNG 2020 2040 0,425 5.000.000 0 21.250
BNG 2022 2042 0,625 10.800.000 600.000 67.500
Provincie Noord Brabant 2023 2042 3,05 16.650.000 925.000 521.931
Totaal leningen 73.090.000 5.155.000 1.726.242

Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Schatkistbankieren

Op grond van de Wet financiering decentrale overheden (Fido) zijn provincies, gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen in de vorm van een openbaar lichaam, verplicht om hun overtollige middelen in de schatkist aan te houden. Tevens is de ministeriële Regeling schatkistbankieren decentrale overheden van kracht. Onderdeel van de regeling is de rekening-courantovereenkomst die iedere decentrale overheid heeft met de Staat der Nederlanden. 

Decentrale overheden zijn verplicht om hun overtollige (liquide) middelen aan te houden in de schatkist. Het woord ‘overtollig’ verwijst naar alle middelen die decentrale overheden niet onmiddellijk nodig hebben voor de publieke taak. (Onderdelen van) decentrale overheden mogen ongeacht de vormgeving geen bewaarfunctie voor publieke middelen vervullen. Een decentrale overheid houdt uiteraard de beschikkingsmacht over publieke middelen en daarmee de mogelijkheid om leningen te verstrekken en uitzettingen te verrichten als dat gebeurt uit hoofde van de publieke taak. Deelname aan schatkistbankieren verandert daar niets aan.

Deelname van de decentrale overheden aan schatkistbankieren draagt bij aan een lagere EMU-schuld van de collectieve sector (Rijk en decentrale overheden gezamenlijk). Iedere euro die decentrale overheden aanhouden in de schatkist, vermindert de externe financieringsbehoefte van het Rijk. Dat het Rijk (het Agentschap) minder hoeft te financieren op de markt, vertaalt zich direct in een lagere staatsschuld.

( * € 1000)
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren 2024 Verslagjaar 2024
(1) Drempelbedrag 868 2.314
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 642 985 793 834
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 358 15 207 166
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag 0 0 0 0
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 115.686
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 115.686
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat 0
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van € 1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen. En als het begrotingstotaal groter is dan € 500 miljoen, is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag 868 2.314
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 58.428 89.617 72.927 76.766
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 642 985 793 834

Renteschema

Terug naar navigatie - Renteschema

Het renteschema geeft inzicht in de rentelasten van de externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening. Het saldo van € 1,4 miljoen geeft aan dat het rentepercentage (omslagrente van 2%) dat is toegerekend aan de kapitaallasten, hoger was dan de betaalde rente. Dit komt met name doordat we zoveel mogelijk met kortlopende leningen hebben gefinancierd.

(* € 1.000)
Bedrag
a. De externe rentelasten over de korte en lange financiering 1.805
b. De externe rentebaten -392
1.412
c. De rente die aan grondexploitatie moet worden toegerekend -191
De rente van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend (voorbeeld: riolering) 0
-191
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 1.221
d1 Rente over eigen vermogen 0
d2 Rente over voorzieningen 0
Totaal geraamde aan taakvelden toe te rekenen rente 1.221
e. De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) 2.645
f. Renteresultaat op het taakveld treasury 1.424

Omslagrente

Terug naar navigatie - Omslagrente

De omslagrente (het interne rentepercentage) is geëvalueerd. Het interne rentepercentage voor de bouwgrondexploitatie en de overige activa is gesteld op 2,0%.

Kasstroom

Terug naar navigatie - Kasstroom

We sluiten zo min mogelijk nieuwe langlopende leningen af. Voor onze liquiditeitsbehoefte maken we in eerste instantie maximaal gebruik van de kasgeldlimiet. Dit betekent dat we tot € 10 miljoen aan leningen mochten aantrekken. In onderstaand overzicht is de kasstroom over 2024 opgenomen.

(* € 1.000)
Kasstroom 2023 2024 2024
Jaarrekening Begroot Jaarrekening
Saldo per 1 januari -5.754 3.644 3.644
Operationele activiteiten
Saldo van baten en lasten (voor mutatie reserves) 2.464 2.181 6.984
Afschrijvingen 4.906 5.113 5.149
Voorzieningen -146 -633 -503
Saldo operationele activiteiten (A) 7.224 6.661 11.630
Investeringsactiviteiten
Investeringen (inclusief inkomsten en grondexploitatie) -4.665 -13.252 -7.716
Saldo investeringsactiviteiten (B) -4.665 -13.252 -7.716
2023 2024 2024
Financieringsactiviteiten
Verstrekte leningen/ontvangen aflossingen -165 -2.479 -1.819
Aflossing lening -11.496 -5.155 -5.155
Opgenomen lening 18.500 0 0
Saldo financieringsactiviteiten (C) 6.839 -7.634 -6.974
Saldo per 31 december (kort financieren) 3.644 -10.581 584