Paragraaf verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Onze gemeente heeft bestuurlijke en financiële belangen bij een aantal verbonden partijen, waaronder gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen. Verbonden partijen betreffen organisaties en instellingen waar een gemeente zowel een bestuurlijk als financieel belang in heeft.

Van een financieel belang is sprake als de gemeente de middelen, die aan een partij ter beschikking zijn gesteld, niet terugkrijgt bij faillissement van die partij. Of als financiële problemen bij de derde partij kunnen worden verhaald op de gemeente. Bij een bestuurlijk belang gaat het om het hebben van zeggenschap in een derde partij. Hetzij omdat de gemeente een zetel in het bestuur heeft, hetzij omdat ze via aandelen mee kan stemmen.

In deze paragraaf gaan we per programma in op de belangen die met de diverse verbonden partijen zijn gediend, en de relatie met de gemeentelijke doelstellingen.

Gemeentelijk beleid

Terug naar navigatie - Gemeentelijk beleid

Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt altijd voort uit het publieke belang. Verbindingen met derde partijen zijn een manier om een bepaalde publieke taak uit te voeren. De huidige verbonden partijen hebben allemaal een historische bestaansgrond. Bij nieuwe deelnemingen komt bij de besluitvorming door de raad de publieke taak expliciet aan de orde op grond van de visie/doelstellingen van de deelneming.

Het beleid is erop gericht de ontwikkelingen bij de verbonden partijen te volgen, zodat financiële risico’s in een vroegtijdig stadium worden gesignaleerd en er tijdig bijsturing kan plaatsvinden. Daarnaast wordt gevolgd of de taken worden uitgevoerd zoals bij de besluitvorming is vastgelegd.

In onderstaande tabel worden de verbonden partijen weergegeven.

Programma 1: Zorgen voor Winterswijk Rechtsvorm:
GGD Noord- en Oost-Gelderland Gemeenschappelijke regeling
Programma 2: Meedoen in de Achterhoek
Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers Gemeenschappelijke regeling
Fijnder Gemeenschappelijke regeling
Stadsbank Oost Nederland Gemeenschappelijke regeling
Stichting Achterhoek Toerisme Stichting
Programma 3: Wonen en werken in Winterswijk
Omgevingsdienst Achterhoek Gemeenschappelijke regeling
Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A. Coöperatie
AGE B.V. B.V.
Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL) Stichting
ROVA N.V.
Programma 4: Bestuurlijk Winterswijk
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland Gemeenschappelijke regeling
Regio Achterhoek Gemeenschappelijke regeling
Euregio Gemeenschappelijke regeling
N.V. Alliander Vennootschap
N.V. Vitens Vennootschap
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten Vennootschap

GGD Noord- en Oost-Gelderland

Terug naar navigatie - GGD Noord- en Oost-Gelderland
Naam GGD Noord- en Oost- Gelderland
Vestigingsplaats Apeldoorn
Doel GGD Noord- en Oost-Gelderland is de gezondheidsdienst van 22 gemeenten, met als doel het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle inwoners (publieke gezondheidszorg). De GGD is belast met de gemeentelijke taken genoemd in de Wet publieke gezondheid en jeugdgezondheidszorg (voor alle gemeenten behalve Apeldoorn). Het is een gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen.
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door wethouder S.G.P. Fleuren.
Financieel belang De begrote inwonerbijdrage voor 2025 bedraagt € 655.110
Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021 € 2.912.000
Per 31 december 2022 € 2.656.000
Per 31 december 2023 € 3.182.000
Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021 € 10.226.000
Per 31 december 2022 € 8.878.000
Per 31 december 2023 € 13.266.000
Het resultaat over 2023 bedraagt: € 910.000
Inschatting 1-jan-25 31-dec-25
Eigen vermogen € 2.130.000 € 2.158.000
Vreemd vermogen € 3.055.000 € 2.977.000
Verwachte financiële resultaat 2025: € 0
Ontwikkelingen De jeugdgezondheidszorg voor nul- tot achttienjarigen is een GR-taak, tenzij de gemeente aangeeft deze taak niet of niet geheel door de GGD uit te laten voeren. Gemeente Winterswijk laat de jeugdgezondheidszorg voor vier- tot achttienjarigen uitvoeren door de GGD.
Door de coronapandemie is duidelijk geworden dat de GGD kwetsbaar is en dat een meer robuuste GGD belangrijk is. De GGD heeft zeven aandachtspunten opgesteld die de dienst robuuster maken. De GGD heeft deze punten uitgewerkt en gaat ze evalueren.
De nieuwe bestuursagenda 2023-2027 is vastgesteld.
Relatie tot programma’s Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het algemeen bestuur en op grond van in de gemeenschappelijke regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (begroting en jaarrekening). Vastgelegd is dat de raad altijd informatie kan vragen.
Risico's Net als bij de andere gemeenschappelijke regelingen is het risico vooral financieel, omdat een meerderheid in het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid.

Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers

Terug naar navigatie - Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers
Naam Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel Doelstellingen zijn:
-        Het overeenkomstig de Archiefwet beheren, toegankelijk maken en beschikbaar stellen van de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende overheidslichamen.
-        Het toezicht door de streekarchivaris op het beheer van de niet naar de centrale archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.
-        Het in stand houden en bevorderen van het cultureel erfgoed in het gebied van de Achterhoek en de Liemers in de ruimste zin van het woord.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Bestuurlijk belang De leden en de plaatsvervangende leden van het algemeen bestuur worden per raadsperiode aangewezen door de gemeenteraden en het college van burgemeester en wethouders. Wethouder S. Metaal - ten Dolle is lid van het algemeen bestuur en is lid en plaatsvervangend voorzitter van het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en twee andere leden. Allen zijn aangewezen door het algemeen bestuur en komen bij voorkeur uit verschillende gemeenten. De voorzitter en één lid worden uit het algemeen bestuur aangewezen, en één lid op voordracht van de Staring Stichting. Bij de realisatie van het Erfgoedcentrum is ook de bestuurscommissie ingesteld. Deze commissie bestaat uit drie dagelijkse bestuursleden, aangevuld met twee algemene bestuursleden en twee door de Staring Stichting voorgedragen leden.
Financieel belang De bijdrage van de gemeente is gebaseerd op de begroting van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers. De bijdrage in 2023 bedroeg € 137.405. De bijdrage voor 2025 bedraagt € 182.121.
Het eigen vermogen bedraagt:
31 december 2021 € 192.939
31 december 2022 € 106.364
31 december 2023 € 75.758
Het vreemd vermogen bedraagt:
31 december 2021 € 661.684
31 december 2022 € 599.596
31 december 2023 € 510.172
Het resultaat over 2023 bedraagt: € 30.606 (negatief).
Inschatting 31-dec-25
Eigen vermogen € 107.836
Vreemd vermogen € 438.782
Verwachte financiële resultaat 2025: € 27.440 (positief).
Ontwikkelingen Er zijn geen actuele ontwikkelingen.
Relatie tot programma’s De taken zijn geclusterd in programma 2 Meedoen in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het dagelijkse en het algemene bestuur, in en via de op grond van de gemeenschappelijke regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (begroting en jaarrekening).
Risico's De gemeente Winterswijk biedt de komende jaren weer archiefmateriaal aan. De jaarlijkse bijdrage van Winterswijk staat in principe vast voor een periode van vier jaar. Echter door prijsstijgingen wordt deze in 2025 tussentijds verhoogd.

Fijnder

Terug naar navigatie - Fijnder
Naam Fijnder
Vestigingsplaats Groenlo
Doel De gemeenschappelijke regeling Fijnder voert de Participatiewet, IOAW/IOAZ en aanverwante regelingen uit, waarbij arbeidsontwikkeling centraal staat.
Betrokkenen Fijnder heeft drie deelnemende gemeenten, te weten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk.
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in het dagelijks bestuur. Leden: wethouder E.S.F. Schepers (AB en DB) en wethouder S.G.P. Fleuren (AB).
Financieel belang De exploitatiebijdrage voor de bedrijfsvoering over 2024 bedroeg € 5,7 miljoen. De begrote exploitatiebijdrage voor de bedrijfsvoering voor 2025 bedraagt € 6 miljoen. Voor het overige betreft het hier grotendeels de doorbetaling van rijksbudgetten.
Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021 € 4.041.000
Per 31 december 2022 € 3.666.000
Per 31 december 2023 € 3.456.000
Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021 € 11.330.000
Per 31 december 2022 € 10.198.000
Per 31 december 2023 € 10.447.000
Het resultaat over 2023 bedraagt: € 60.000
Inschatting 1-jan-25 31-dec-25
Eigen vermogen € 2.589.000 € 2.333.000
Vreemd vermogen € 9.723.000 € 8.967.000
Verwachte financiële resultaat 2025: € 0.
Ontwikkelingen Vanaf 2023 stijgt het aantal bijstandsuitkeringen. In de tweede bestuursrapportage 2024 is de bestandsontwikkeling geraamd op een gemiddelde van 3,4%. Voor Winterswijk stabiliseert de stijging in 2024; deze bedraagt 1,2%. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door een hogere instroom (+159 in 2024) als gevolg van (eigen) inkomsten werk/eigen bedrijf en een hogere instroom vanuit andere gemeenten (verhuizing). Daarentegen is de uitstroom voor Winterswijk fors hoger (+33%) ten opzichte van 2023. Ook nu komt dit mede door verhuizingen, naast uitstroom richting regulier werk. Voor 2025 wordt eveneens een stijging van het volume van de bijstand verwacht.
Relatie tot programma’s Programma 2 Meedoen in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Op de bij de gemeenschappelijke regelingen gebruikelijke wijze worden de financiële stukken door de deelnemende gemeenten goedgekeurd.
Risico's De deelnemende gemeenten zijn aansprakelijk voor een eventueel exploitatietekort.

Stadsbank Oost Nederland

Terug naar navigatie - Stadsbank Oost Nederland
Naam Stadsbank Oost Nederland
Vestigingsplaats Enschede
Doel Stadsbank Oost Nederland is een kredietbank zonder winstoogmerk. Naast sociale kredietverstrekking verzorgt de bank de schuldenregeling in het kader van de Wet gemeenschappelijke schuldhulpverlening, voert budgetbeheer uit en geeft voorlichting en advies. Daarnaast voert de bank beschermingsbewind uit en maakt verzoekschriften voor de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).
Betrokkenen De gemeenten: Almelo, Berkelland, Borne, Bronckhorst, Dinkelland, Enschede, Oost Gelre, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Lochem, Montferland, Oldenzaal, Oude IJsselstreek, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand, Wierden en Winterswijk.
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door wethouder E.S.F. Schepers-Janssen.
Financieel belang De bijdrage voor 2024 bedraagt € 464.000. De begrote bijdrage voor 2025 bedraagt € 467.600.
Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021 € 971.100
Per 31 december 2022 € 1.349.200
Per 31 december 2023 € 1.369.900
Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021 € 14.781.400
Per 31 december 2022 € 15.214.500
Per 31 december 2023 € 11.396.200
Het resultaat over 2023 bedraagt: € 288.900.
Inschatting 1-jan-25 31-dec-25
Eigen vermogen € 1.289.900 € 1.464.500
Vreemd vermogen € 5.790.100 € 7.098.300
Verwachte financiële resultaat 2025: € 0.
Wanneer het resultaat daartoe aanleiding geeft, dragen de deelnemende gemeenten, naar rato van het inwoneraantal, het exploitatieverlies.
Ontwikkelingen De dienstverlening van de Stadsbank sluit nauw aan bij de dienstsverlening van de gemeente. Het dienstenaanbod van de Stadsbank wordt verzorgd vanuit het gemeentelijke loket (De Post). Samen met de Stadsbank wordt de drempel voor de schuldhulpverlening zo laag mogelijk gemaakt en richten we ons op het duurzaam schuldenvrij blijven. Al voordat de dienstverlening van de Stadsbank wordt beëindigd, wordt de nazorg opgepakt door het gemeentelijk sociaal team.
Relatie tot programma’s Programma 2 Meedoen in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Op de bij de gemeenschappelijke regelingen gebruikelijke wijze, worden de financiële stukken door de deelnemende gemeenten goedgekeurd.
Risico's Gering.

Stichting Achterhoek Toerisme

Terug naar navigatie - Stichting Achterhoek Toerisme
Naam Stichting Achterhoek Toerisme
Vestigingsplaats Statutair Doetinchem, kantoor Borculo
Doel Het verzorgen van regiomarketing, gericht op het uitbouwen van de marktpositie van de toeristisch-recreatieve sector in de Achterhoek. Het vervullen van de functie van routeontwikkelaar en -beheerder.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen.
Bestuurlijk belang De bestuurlijke vertegenwoordiging van de Achterhoekse gemeenten wordt verzorgd door gemeente Doetinchem en Berkelland.
Financieel belang De jaarlijkse bijdrage van gemeente Winterswijk aan Stichting Achterhoek Toerisme bedraagt € 55.347 voor regiomarketing en € 8.000 voor het beheer van het routenetwerk. Stichting Achterhoek Toerisme wordt voor ongeveer 33% gefinancierd vanuit het bedrijfsleven.
Om te voorkomen dat de resultaten van Achterhoek Toerisme gaan leiden tot de verplichting om vennootschapsbelasting te betalen, is ervoor gekozen om de resultaten uit de afgelopen jaren niet meer te presenteren als algemene reserve. Na afstemming met de accountant staan de resultaten nu als vooruit ontvangen bijdragen van de gemeenten, ter waarde van € 604.999 op de balans.
Het eigen vermogen bedraagt: 31 december 2022 € 0 31 december 2023 € 0 Het vreemd vermogen bedraagt: 31 december 2022 € 1.953.715 31 december 2023 € 1.487.976
Inschatting 1-jan-25 31-dec-25
Eigen vermogen € 0 € 0
Vreemd vermogen € 1.487.976 € 1.517.976
Verwachte financiële resultaat 2024: € 0.
Ontwikkelingen In 2016 is de organisatie van Stichting Achterhoek Toerisme uitgebreid met een vrijetijdsmakelaar, die in opdracht van de gemeenten wordt ingezet op de uitvoering van de Vrijetijdsagenda 2016-2019. In 2020 is de Vrijetijdsagenda 2020-2030 vastgesteld. Belangrijk aandachtspunt is het betrekken en verbinden van ondernemers in concrete projecten. In 2024 heeft er een evealuatie en herijking plaatgevonden en is de Vrijetijdsagenda 2025-2028 opgesteld.
De participerende gemeenten hebben een positieve evaluatie afgegeven op de resultaten en ontwikkeling van Stichting Achterhoek Toerisme in de afgelopen vier jaar. De langlopende subsidierelatie is verlengd voor het jaar 2024, met de intentie om dit langjarig voort te zetten. De komende jaren wil Achterhoek Toerisme voortbouwen op haar fundament en deze verder verstevigen: de regiomarketing, het routebureau en de verbindende factor. Met extra aandacht voor informatievoorziening en ontwikkeling en ontsluiting van kennis. Belangrijke samenwerkingspartners zijn de lokale VVV’s, provincie Gelderland, de EUREGIO en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).
Relatie tot programma’s Programma 2 Meedoen in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatieuitwisseling vindt plaats in het bestuur, in het ambtelijk overleg vrijetijdseconomie, het portefeuillehoudersoverleg vrijetijdseconomie, via een nieuwsbrief en via overlegging van de jaarstukken (begroting, jaarrekening en jaarverslag).
Risico’s -

Omgevingsdienst Achterhoek

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Achterhoek
Naam Omgevingsdienst Achterhoek
Vestigingsplaats Hengelo (Gld)
Doel De Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) is een samenwerkingsverband, opgericht ten behoeve van de gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers ter zake van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht. Deze taken bestaan uit het basistakenpakket (versie 2.3) en alle overige inrichting gebonden milieutaken (milieubreed). Enkele specialismen uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), zoals geluid, bodem/bouwstoffen, asbest, luchtkwaliteit (geur), externe veiligheid en juridische zaken.
Betrokkenen De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen en de provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is in het algemeen bestuur (AB) van de ODA vertegenwoordigd. Lid is portefeuillehouder Buitengebied, Natuur & Landschap, plaatsvervangend lid is de burgemeester.
Financieel belang De ODA is op 1 april 2013 opgericht. Op basis van ingebrachte taken wordt een exploitatiebegroting opgesteld waaraan deelnemende gemeenten en de provincie volgens een afgesproken verdeelsleutel bijdragen. De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de (verwachte) afname van de partners per programma. Iedere deelnemer betaalt op rekeningbasis uiteindelijk voor de producten die hij daadwerkelijk per programma afneemt. Indien aan het einde van het jaar de ODA een positief of negatief resultaat behaalt, wordt door de deelnemende partijen op basis van een vastgestelde verrekensystematiek meegedeeld in het positieve resultaat of bijgedragen aan het negatieve resultaat.
De bijdrage aan de ODA wordt jaarlijks in de programmabegroting van de gemeente opgenomen. De ODA legt inhoudelijke en financiële verantwoording af aan de betrokken gemeenten en de provincie. De bijdrage bedraagt over: 2019 € 609.600 (exclusief de verrekening tekort jaarrekening 2019) 2020 € 574.280 2021 € 604.300 (exclusief verrekening overschot jaarrekening 2021) 2022 € 740.900 (exclusief verrekening tekort jaarrekening 2022) 2023 € 839.000 2024 € 856.000 (volgens begroting)
Het eigen vermogen bedraagt: Per 31 december 2018 € 134.000 Per 31 december 2019 € -/- 389.000 Per 31 december 2020 € 645.000 Per 31 december 2021 € 354.000 Per 31 december 2022 € -/- 134.000 Per 31 december 2023 € 500.000 Per 31 december 2024 € 164.000 Het vreemd vermogen bedraagt: Per 31 december 2018 € 1.347.000 Per 31 december 2019 € 2.242.000 (exclusief de verrekening tekort gemeenten) Per 31 december 2020 € 1.883.000 Per 31 december 2021 € 1.718.000 Per 31 december 2022 € 2.878.000 (exclusief de verrekening tekort gemeenten) Per 31 december 2023 € 2.609.000 Per 31 december 2024 € 1.146.000 (inschatting)
Inschatting 1-jan-25 31-dec-25
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat over 2024: ??? Verklaring van het resultaat. Verwacht financieel resultaat over 2024:
Ontwikkelingen Naast het uitvoeren van het Wabo-takenpakket heeft het jaar 2024 bij de ODA in het teken gestaan van de invoering van de Omgevingswet. De aandacht voor het milieu is daardoor toegenomen. Daarbij geeft de ODA aan dat het werkveld steeds complexer is geworden. Dit komt door razendsnelle ontwikkelingen in de samenleving. Er worden veel nieuwe producten en technieken ontwikkeld. Helaas zitten daar soms ‘bijwerkingen’ aan voor het milieu en de gezondheid die pas na verloop van tijd aan het licht komen. Een voorbeeld hiervan zijn de Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS). Onder het interbestuurlijk programma versterking Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (IBP VTH) zijn robuustheidscriteria ontwikkeld. De staatssecretaris heeft de omgevingsdiensten gevraagd om voor 1 april 2024 een Plan van Aanpak in te dienen om voor 2026 aan deze robuustheidscriteria te voldoen. Het bestuur heeft het Plan van Aanpak tijdig aangeboden en het Rijk heeft een reactie hierop gegeven. Het ministerie heeft ingeschat dat de Omgevingsdienst Achterhoek op 1 april 2026 niet (zelfstandig) robuust kan zijn. Tijdens het overleg van het Algemeen Bestuur van de ODA van 5 december 2024 heeft het bestuur de voorzitter en de directeur van de ODA de opdracht gegeven om de verkennende gesprekken over mogelijke fusiepartners te formaliseren. Er moet actief gezocht worden naar een passende fusiepartner.
Relatie tot programma’s Programma 3 Werkend  Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Op de bij de gemeenschappelijke regelingen gebruikelijke wijze worden de financiële stukken door de deelnemende gemeenten goedgekeurd.
Risico's Risico’s zijn: - Uitvoering van de aanbevelingen van het rapport van de commissie Van Aartsen en daarmee ook de aanbevelingen vanuit het interbestuurlijke programma versterking Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (IBP VTH); - Actualisatie risicomodule/analyse. De ODA is in 2023 gestart met het opstellen van een nieuwe risicoanalyse. Basis van deze actualisatie is de invoering van de Omgevingswet als het gaat om milieubelastende activiteiten (MBA) in plaats van inrichtingen. Deze nieuwe risicoanalyse gaat als basis dienen voor het handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) 2025 en voor het vergunningenuitvoeringsprogramma (VUP) en de daaropvolgende jaren. In de loop van 2025 worden de effecten hiervan bekend. Dit heeft invloed op de begroting 2025. - Actualisatie van het productenboek. Sommige producten worden opgeknipt in onderliggende onderdelen, andere producten vervallen mogelijk. Regiewerk komt daarvoor in de plaats. De wijziging leidt tot een veranderde omzetcombinatie van aantallen en productprijzen. Hiermee kan ook de uiteindelijke omzet van de ODA wijzigen. Daarnaast is de ODA vanaf de zomer 2024 tijdschrijven. Dit wordt ook doorvertaald in het productenboek. - Nieuwe wet- en regelgeving (onder andere ZZS zoals PFAS, klimaatproblematiek, stikstof en de energietransitie). Deze thema’s kunnen mogelijk consequenties hebben voor de omvang van het takenpakket van de ODA en daarmee tot een hogere bijdrage leiden.

Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.

Terug naar navigatie - Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.
Naam Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel De coöperatie en bijbehorende uitvoeringsorganisatie richten zich op:
Het ontwikkelen en uitvoeren van duurzame energieprojecten in de Achterhoek.
Het geven van voorlichting over de opwekking en het gebruik van duurzame energie in de Achterhoek.
Het bevorderen van energiebesparing.
Het instellen en beheren van een fonds om toekomstige initiatieven op het gebied van duurzame energie in de Achterhoek te kunnen financieren.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. Doesburg zal ook toetreden in de loop van 2024.
Bestuurlijk belang De algemene vergadering bestaat uit acht leden (één lid van het college van burgemeester en wethouders uit elke deelnemende gemeente) en bestuurders van de anderen leden. Voor Winterswijk neemt wethouder G.E. Visser deel aan de algemene vergadering.
Financieel belang De bijdrage in 2025 bedraagt € 0.
Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2022 € 174.422
Per 31 december 2023 € 232.925
Per 31 december 2024 € 243.000 (indicatie)
Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2022 € 1.425.328
Per 31 december 2023 € 2.804.884
Per 31 december 2024 € 1.837.000 (indicatie)
Resultaat 2024: € 10.000 (indicatie)
Inschatting 1-jan-25 31-dec-25
Eigen vermogen € 275.000 € 175.000
Vreemd vermogen € 2.000.000 € 2.000.000
Verwachte financiële resultaat 2025: € 40.000
Ontwikkelingen De Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A. wordt in de loop van 2024 uitgebreid met Doesburg.
Relatie tot programma’s Is opgenomen in programma 3 Wonen en werken in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt bestuurlijk plaats in de algemene vergadering en ambtelijk in het regionaal duurzaamheidscoördinatorenoverleg.
Risico's Het gemeentelijk risico als deelnemer van de gemeenschappelijke regeling is beperkt tot verlies van een achtste deel van het kapitaal van de leden ter grootte van € 174.422. Omdat de gemeente Winterswijk het basispakket niet meer afneemt en deze dienstverlening verricht vanuit het Centrum Duurzaam Winterswijk, is er geen verder risico.

Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)

Terug naar navigatie - Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
Naam Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
Vestigingsplaats Winterswijk
Doel De stichting stelt zich ten doel een bijdrage te leveren aan te formuleren en uit te voeren beleid voor behoud, herstel en ontwikkeling van het buitengebied van Winterswijk. Daarbij wordt uitgegaan van een integrale benadering van vijf thema’s: leefbaarheid, land- en tuinbouw, natuur- en landschapsbeheer, cultuurhistorie, recreatie en toerisme. WCL geeft ook advies aan overheden en ondersteunt projecten die een bijdrage leveren aan de geschetste doelen in het buitengebied.
Betrokkenen De gemeente Winterswijk, LTO Noord Oost Achterhoek afdeling Winterswijk, het Platform Natuur en Landschap Winterswijk, Gelders particulier grondbezit, de Stichting Particulier Agrarisch Natuurbeheer, NSW-landgoederen Winterswijk en omgeving, de Recron afdeling Winterswijk, de Stichting Boer en Recreatie, de Adviescommissie Cultuurhistorie, de gezamenlijke belangenverenigingen van het buitengebied, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Winterswijk voor het buitengebied en Ondernemersvereniging Buitengebied Winterswijk. In 2022 is WCL begonnen met een moderniseringsproces (WCL 2.0). Er komt dan ook een afvaardiging van jongeren in het bestuur (Jong WCL).
Bestuurlijk belang Op dit moment zit WCL in een veranderingsfase (WCL 2.0); daarbij hoort ook het aanpassen van de statuten. De grootste wijziging is dat wethouder S. Fleuren vicevoorzitter wordt en dat de ambtenaren (A. Schoemaker (secretaris) en mevrouw J. Ras) geen bestuurslid meer zijn, maar adviseur vanuit de gemeente Winterswijk worden. Daarmee is voldoende toezicht gewaarborgd.
Financieel belang Bijdrage voor 2025 bedraagt € 75.000 + € 15.000 (vanuit afvalstoffenheffing; voor opruimen zwerfafval buitengebied).
Budget 2023: (goedgekeurde) bijdrage bedraagt € 90.000. Het jaarverslag 2023 is opgesteld en op 13 mei 2023 ter goedkeuring voorgelegd aan het Algemeen Bestuur. Het resultaat over 2023 is € 19.217 positief.
Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2020 € 65.465
Per 31 december 2021 € 84.207
Per 31 december 2022 € 75.487
Per 31 december 2023 € 94.704
Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2020 € 154.446
Per 31 december 2021 € 142.374
Per 31 decebmer 2022 € 281.360
Per 31 december 2023 € 211.608
Inschatting 1-jan-25 31-dec-25
Eigen vermogen € 95.000 € 75.000
Vreemd vermogen € 210.000 € 150.000
Verwacht financiële resultaat 2025: € 0
Ontwikkelingen WCL zit nog steeds in de veranderingsfase naar WCL 2.0. De bedoeling was om eind 2024 een nieuwe onafhankelijke voorzitter te hebben. Dit is niet gelukt en het proces wordt in 2025 voortgezet.
WCL werkt aan het programma Vitaal Platteland en zet zich onder andere in voor maatwerk voor de Winterswijkse landbouw. Ook blijft WCL fungeren als promotor voor lokale LEADER-projecten.
Relatie tot programma’s De activiteiten die de Stichting WCL Winterswijk uitvoert hebben vooral betrekking op programma 3.  In het coalitieprogramma staat een aanbeveling om te zorgen voor meer externe financiering.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het dagelijks en algemeen bestuur. Ook worden - indien nodig - voorlichtingsavonden georganiseerd voor bewoners uit het buitengebied over bepaalde thema’s. Jaarverslagen worden altijd in de maand mei aan de deelnemende partijen (onder andere gemeente Winterswijk) aangeboden.
Risico's Zeer gering. Een meerderheid van het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid. Ook door de aanwezigheid van drie gemeentelijke vertegenwoordigers is directe controle/inbreng aanwezig.
WCL heeft een werkprocessendocument. Daarnaast werkt WCL met een externe boekhouder en een accountant. De kans op het ‘omvallen’ van WCL wordt als zeer gering geschat.

ROVA

Terug naar navigatie - ROVA
Naam ROVA
Vestigingsplaats Zwolle
Doel Het bevorderen van en/of het (doen) realiseren van integraal afvalketenbeheer en het leveren van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het terrein van het verwijderen van afvalstoffen. Daaronder ook inbegrepen beleidsondersteuning en collectieve aanbestedingen ten behoeve van de deelnemende overheden (gemeenten, de regio IJssel-Vecht en andere samenwerkingsverbanden).
Vanuit de zorgtaak van de deelnemende overheden (gemeenten, de regio IJssel – Vecht en andere samenwerkingsverbanden) en het daarmee samenhangende economische belang, is ROVA werkzaam op het gebied van de inzameling, bewerking en verwerking van afvalstoffen, de reiniging en de gladheidsbestrijding, alsmede op het gebied van direct of indirect daarmee verband houdende andere milieuvelden en onderhoudstaken in de openbare ruimte.
Betrokkenen De aandeelhouders van ROVA, twintig gemeenten in de provincies Overijssel, Gelderland, Drenthe, Utrecht en Flevoland, de regio IJssel-Vecht en Afvalverwijdering Utrecht (AVU).
Bestuurlijk belang Als aandeelhouder hebben wij stemrecht over 290 aandelen. Dat is 3,4% van het totaal.
Financieel belang In 2024 is een dividend van € 156.000 over 2023 uitgekeerd (2022 : € 80.000, 2021 : € 111.000, 2020 : € 130.000, 2019: € 138.000, 2018: € 166.000, 2017: € 209.000, 2016: € 162.288 ).
In 2025 is € 100.000 begroot.
Het eigen vermogen bedraagt op:
31-12-2022 € 40.866.000
31-12-2023 € 43.020.000
Het vreemde vermogen bedraagt op:
31-12-2022 € 63.473.000
31-12-2023 € 59.990.000
Inschatting 1-jan-25 31-dec-25
Eigen vermogen € 44.120.000 € 45.220.000
Vreemd vermogen € 59.989.000 € 59.989.000
Verwachte financiële resultaat 2025: € 4.575.000.
Ontwikkelingen Vanaf 1 januari 2009 voert ROVA de uitvoering van de taken huisvuilinzameling, machinale straatreiniging (vegen) en kolken reinigen (riolering) uit. Vanaf 2011 voert ROVA voor onze gemeente de onderhoudstaken in de openbare ruimte uit.
Relatie tot programma’s Is opgenomen in Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op alle relevante niveaus: van de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden op ‘werkvloerniveau’ tot aan de aandeelhoudersvergadering.
Risico's ROVA verzorgt de uitvoering van de reinigingstaken voor de deelnemende gemeente. Het accent ligt niet op het door ROVA zelf uitvoeren van de werkzaamheden. Als marktpartijen dit voordeliger kunnen, worden werkzaamheden uitbesteed. Om niet volledig afhankelijk te zijn van de markt, beschikt ROVA zelf over een uitvoerend bedrijf. Het risico van de deelneming in ROVA is daarom gering.

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Naam Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Vestigingsplaats Apeldoorn
Doel De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de gemeenten op het gebied van de openbare veiligheid en hulpverlening te behartigen. Denk aan de brandweer, rampenbestrijding en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. Al deze taken worden uitgevoerd aan de hand van een multidisciplinair veiligheidsbeleid, zowel preventief als repressief.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen.
Bestuurlijk belang Voor alle taken die de veiligheidsregio op het gebied van rampen- en crisisbeheersing met zich meebrengt, is een veiligheidsbestuur verantwoordelijk. Dit veiligheidsbestuur bestaat in Noord- en Oost-Gelderland uit alle burgemeesters van de deelnemende gemeenten, het zogenoemde algemeen bestuur (AB). Sturing op de inzet van de brandweer (die het grootste deel van de begroting kenmerkt) vindt ook plaats door het algemeen bestuur.
Financieel belang Bij de verdeling van de gemeentelijke bijdrage over de deelnemende gemeenten wordt het verdeelmodel gebruikt. Dit verdeelmodel is vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling VNOG. Als verdeelsleutel geldt de procentuele verdeling tussen de gemeenten uit het verdeelmodel. Het verdeelmodel is op zijn beurt gebaseerd op de verhouding per gemeente van het in de algemene uitkering van het gemeentefonds opgenomen bedrag voor het cluster openbare orde en veiligheid/brandweer en rampenbestrijding. Het verdeelmodel is ingegaan per 2017 en heeft een ingroeipad gekend. Per 2021 is het verdeelmodel volledig van kracht. Verder is het verdeelmodel per 2021, conform de Gemeenschappelijke Regeling VNOG, nog herijkt. Volgens deze regeling vindt éénmaal per vier jaar een herijking plaats. In 2023 heeft de laatste herijking plaatsgevonden van de procentuele verdeling tussen de verschillende gemeenten. Die geldt voor de bijdragen van gemeenten vanaf 2025 tot en met 2028. Besloten is om geen ingroeipad te hanteren. Dit betekent dat per 2025 het bijgestelde verdeelmodel direct volledig van kracht wordt. Voor Winterswijk heeft deze laatste herijking positieve consequenties. Het aandeel van Winterswijk in het totaal van de gemeentelijke bijdragen daalt van 3,62% naar 3,41%. Meerjarenoverzicht bijdrage VNOG: Bijdrage 2020 € 1.461.014 Bijdrage 2021 € 1.700.321 Bijdrage 2022 € 1.747.000 Bijdrage 2023 € 1.831.000 Bijdrage 2024 € 1.949.000 (begroting inclusief demarcatie) Bijdrage 2025 € 1.935.600 (begroting inclusief demarcatie) Het eigen vermogen bedraagt: Per 31 december 2020 € 14.546.000 Per 31 december 2021 € 15.524.500 Per 31 december 2022 € 17.323.913 Per 31 december 2023 € 19.874.060 Per 31 december 2024 € 17.925.000 Per 31 december 2025 € 15.667.000 Het vreemd vermogen bedraagt: Per 31 december 2020 € 42.340.000 Per 31 december 2021 € 38.214.000 Per 31 december 2022 € 35.566.035 Per 31 december 2023 € 25.423.595 Per 31 december 2024 € 47.558.000 (inschatting) Per 31 december 2025 € 68.571.000 (inschatting) In de afgelopen jaren heeft de VNOG geld overgehouden. Ook ziet de VNOG financieel moeilijke jaren op de gemeenten afkomen. Het AB heeft (in eerdere vergaderingen) geconcludeerd dat het daar proactief op wil bewegen. Het AB heeft daarom zowel voor de begroting 2024 als voor de begroting 2025 structurele besparingen opgenomen ter demping van de stijging van de gemeentelijke bijdrage. De gemeentelijke bijdrage wordt in stappen gedempt door in totaal € 1,9 miljoen aan structurele besparingen bij de VNOG. Verwacht financieel resultaat 2024 circa € 1,5 miljoen Verwacht financieel resultaat 2025: € 0
Ontwikkelingen Regionaal Beleidsplan, Regionaal Risicoprofiel en Dekkingsplan 2025-2028 Elke veiligheidsregio in Nederland moet volgens de Wet veiligheidsregio's om de vier jaar een Regionaal Beleidsplan, Regionaal Risicoprofiel en een Regionaal Dekkingsplan maken. Het Regionaal Beleidsplan vormt de basis van het werk van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (hierna VNOG) voor de aankomende vier jaren. Het risicoprofiel en dekkingsplan liggen hieraan ten grondslag. De VNOG heeft het streven om het nieuwe beleidsplan zoveel mogelijk binnen de bestaande begroting uit te voeren. Mocht blijken dat er extra middelen nodig zijn, zullen ze dit via de reguliere weg (Kadernota) of via een aparte begrotingswijziging ter besluitvorming voorleggen. Het is op dit moment daarom onduidelijk of de begroting zal stijgen naar aanleiding van het Regionaal Beleidsplan 2025-2028. Gemeenschappelijke adviescommissie VNOG Sinds de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in 2022 is er de mogelijkheid tot het instellen van een gemeenschappelijke adviescommissie, bestaande uit raadsleden. Voor vrijwel elke gemeente is VNOG de grootste gemeenschappelijke regeling, in elk geval bekeken vanuit het financieel belang. In de afgelopen jaren heeft ook het inhoudelijke en kwalitatieve belang van de veiligheidsregio een ontwikkeling doorgemaakt. Vanwege wederzijds belang voor zowel gemeenteraden en raadsleden enerzijds als VNOG anderzijds is het van belang om voortdurend zo dicht mogelijk bij de actualiteit aan te sluiten. Kadernota 2026-2029 De Kadernota bevat de financieel-technische uitgangspunten voor de begroting 2026 (zoals de reguliere loon- en prijsindex), alsmede een aantal autonome ontwikkelingen. De Kadernota bevat géén nieuw beleid. Op basis van de Kadernota stelt VNOG een concept (ontwerp)meerjarenbegroting 2025-2028 op. Er dreigt een korting van 10% op de rijksbijdrage aan de veiligheidsregio’s (de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR)). Hierover wordt landelijk overlegd met de minister om dit af te wenden. Als de korting doorgaat, kan dit grote gevolgen hebben. In de Kadernota worden de opties geschetst. Ontwikkeling gemeentelijke bijdrage 2026 De gemeentelijke bijdrage gaat vanaf 2026 met name stijgen als gevolg van de loon- en prijsindex en daarnaast door enkele autonome ontwikkelingen. De stijging van de gemeentelijke bijdrage per 2026 bedraagt € 1.962.420 (exclusief de individuele verrekening per gemeente in het kader van onder andere de facilitaire kosten in de kazernes (‘programma 8’)). In de Kadernota worden tevens de laatste ontwikkelingen geschetst rondom het materieel, overige investeringen, de kapitaallasten, de bijbehorende egalisatiereserve. Ook wordt ingegaan op de stijging van de gemeentelijke bijdrage die hiermee gepaard gaat. Hierover is de afgelopen jaren al diverse keren informatie verstrekt. De stijging gaat in per 2027 en bedraagt € 3 miljoen in 2027 plus € 1,5 miljoen in 2028 (totaal structureel € 4,5 miljoen). Programmabegroting 2025 –2028 VNOG De voorliggende concept-programmabegroting 2025 – 2028 moet bij wet echter al voor 15 september 2024 worden vastgesteld en loopt in tijd dus vooruit op het beleidsplan. Vooruitlopend op het nieuwe beleidsplan is er in de concept-programmabegroting 2025 – 2028 daarom (nog) géén nieuw beleid (voornemens met een beslag op structureel, extra budget) opgenomen. Het beleidsplan is immers de grondslag voor de begroting, niet andersom. De voorliggende begroting is voor nu daarom toegespitst op reguliere taken en bestaande plannen. De VNOG geeft aan dat, indien nodig, begin 2025 de begroting voor 2025 kan worden bijgesteld met een begrotingswijziging. Wijziging gemeenschappelijke regeling VNOG De Wet gemeenschappelijke regelingen is in juli 2022 aangepast. Volgens de wet moet de gemeenschappelijke regeling VNOG hier binnen twee jaar op worden bijgewerkt en vastgesteld. In 2023 is het concept voorgelegd aan de raad met een mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. In 2024 is de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vastgesteld. Na de ontvangen zienswijzen is onder andere besloten om geen ingroeipad voor het geactualiseerde verdeelmodel toe te passen. Het geactualiseerde verdeelmodel gaat per 2025 in. In de gemeentebegroting 2024-2028 was rekening gehouden met een ingroeipad van twee jaar: in 2025 50% van het voordeel en in 2026 het volledige voordeel. Het volledige voordeel van het aangepaste verdeelmodel wordt nu een jaar eerder behaald. Ophoging rijksbijdrage BDuR De BDuR-ophoging komt in vier tranches, waarbij de eerste tranche is ingegaan. De laatste tranche volgt in 2026. In de Kadernota is een aantal bestedingsrichtingen voor de BDuR-ophoging geschetst. In het bestedingsplan voor de BDuR-ophoging, die vastgesteld is door het algemeen bestuur van de VNOG op 30 maart 2024, is beschreven dat de volgende onderwerpen worden doorontwikkeld: versterking van de crisisbeheersing, versterking van de informatievoorziening en vergroting van de flexibiliteit (sneller handelen als een crisis om actie vraagt).
Relatie tot programma’s Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het algemeen bestuur en via de op grond van de gemeenschappelijke regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (begroting, rekening). Vastgelegd is dat de raad altijd om informatie kan vragen.
Risico’s Een stijging van de financieringskosten bij het aantrekken van leningen (vreemd vermogen) als gevolg van een stijging van rentepercentages. Ook hogere prijzen boven de prijsindex als gevolg van wereldwijde ontwikkelingen zijn een risico. Een toenemende vraag in samenhang met schaarste van aanbod, doen de grondstof- en materiaalprijzen stijgen.

Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek
Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel De samenwerking richt zich op: - De totstandkoming van regionaal beleid en regionale lobby om daarmee de Achterhoek op de kaart te zetten. - Het ontwikkelen van regionaal beleid en projecten voor bovenlokale onderwerpen voor gemeenten en andere overheidsorganisaties. - De afstemming van lokaal beleid, overleg tussen gemeenten en gemeenschappelijke belangenbehartiging.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Bestuurlijk belang Het algemeen bestuur bestaat uit acht leden (één lid van het college van burgemeester en wethouders uit elke deelnemende gemeente). Voor Winterswijk is burgemeester B.J.J. Bengevoord lid van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. Plaatsvervangend lid is wethouder S. Metaal-ten Dolle.
Financieel belang De bijdrage bedraagt over: 2020 € 194.007 2021 € 196.980 2022 € 200.559 2023 € 207.759 2024 € 217.185 2025 € 234.094 Het eigen vermogen bedraagt: Per 31 december 2020 € 6.229.000 Per 31 december 2021 € 6.726.000 Per 31 december 2022 € 7.150.000 Per 31 december 2023 € 6.808.000 Per 31 december 2024 € 6.762.000 Per 31 december 2025 € 6.095.000 Het vreemd vermogen bedraagt: Per 31 december 2020 € 22.601.000 Per 31 december 2021 € 20.174.000 Per 31 december 2022 € 15.429.000 Per 31 december 2023 € 12.579.000 (volgens rekening) Per 31 december 2024 € 15.484.000 (volgens begroting) Per 31 december 2025 € 17.759.000 (volgens begroting) Financieel resultaat 2023: € 97.450. Door het algemeen bestuur is op 3 juli 2024 besloten om het voordelige resultaat van € 97.450 (€ 0,37 per inwoner) in 2023 toe te voegen aan het investeringsfonds. Dit is in lijn met wat besloten is in De Achterhoek werkt door 2.0: een eventueel overschot van het jaarresultaat wordt toegevoegd aan het investeringsfonds tot een maximum van € 0,50 per inwoner. Verwacht financieel resultaat 2024: € 0. Verwacht financieel resultaat 2025: € 0.
Ontwikkelingen De aanvraag van de Regio Achterhoek voor een bijdrage voor een nieuwe RegioDeal-periode is in 2024 toegekend. De gemeente Montferland is in 2024 toegetreden tot de Regio Achterhoek.
Relatie tot programma’s De taken hebben betrekking op meerdere programma’s.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het dagelijks en het algemeen bestuur, de Achterhoek Board, Achterhoek Raad en de Thematafels. Ook de begroting en jaarrekening zijn informatiebronnen. Vastgelegd is dat de raad meer bij de beleidsvoorbereiding van de regio wordt betrokken, vooral bij de jaarlijkse vaststelling van de strategische agenda. Uiteraard kan de raad altijd om informatie vragen.
Risico's Deelnemende gemeenten zijn aansprakelijk voor een eventueel exploitatietekort.

Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
Naam Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
Vestigingsplaats Gronau
Doel De EUREGIO bevordert, ondersteunt en coördineert de regionale grensoverschrijdende samenwerking van haar leden.
De regionale grensoverschrijdende samenwerking vindt plaats op de volgende gebieden: communicatie, sociaal-culturele ontmoetingen, gezondheidszorg, scholing en opleiding, openbare veiligheid, hulpdiensten en rampenbestrijding, cultuur en sport, economische ontwikkeling, arbeidsmarkt en kwalificatie, innovatie en technologietransfer, recreatie en toerisme, agrarische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, energie, natuur- en milieubescherming, afvalbeheer en waterbeheer.
Betrokkenen Er zijn ongeveer 129 gemeenten, steden, (Land-)Kreise en waterschappen lid, 104 aan Duitse en 25 aan Nederlandse zijde.
Bestuurlijk belang De leden van EUREGIO vormen samen het algemeen bestuur (AB). Onder het AB fungeert de Euregioraad met 43 Duitse, 43 Nederlandse vertegenwoordigers en een voorzitter. Het dagelijks bestuur bestaat uit elf Nederlandse en Duitse leden. De Euregioraad wordt geadviseerd door drie commissies: Maatschappelijke Ontwikkeling (voorheen Commissie Mozer), Duurzame en Ruimtelijke Ontwikkeling, en Economie en Arbeidsmarkt.
Financieel belang De (geharmoniseerde) bijdrage per inwoner is € 0,29. De bijdrage bedraagt in: 2020: € 8.382 2021: € 8.367 2022: € 8.416 2023: € 8.464 2024: € 8.483 2025: € 8.477 Het eigen vermogen bedraagt: Per 31 december 2020 € 2.063.948 Per 31 december 2021 € 2.305.208 Per 31 december 2022 € 2.649.561 Per 31 december 2023 € 2.577.055 Het vreemd vermogen bedraagt: Per 31 december 2020 € 23.389.023 Per 31 december 2021 € 12.188.649 Per 31 december 2022 € 30.290.956 Per 31 december 2023 € 29.942.644 Verwacht financieel resultaat 2024: -/- € 37.743 Verwacht financieel resultaat over 2025: € 70.956
Ontwikkelingen
Relatie tot programma’s De taken die de EUREGIO uitvoert, hebben betrekking op meerdere programma’s.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het AB, de Euregioraad, het DB en de commissies, en via de op grond van de regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (jaarrekening en begroting).
Risico’s De risico’s zijn vergelijkbaar met die van lidmaatschappen van regelingen volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR). Dat wil zeggen dat de leden aansprakelijk zijn voor eventuele exploitatietekorten.

N.V. Alliander

Terug naar navigatie - N.V. Alliander
Naam N.V. Alliander
Vestigingsplaats Arnhem
Doel Alliander is een netwerkbedrijf dat voortgekomen is uit Nuon (tegenwoordig Vattenfall). Alliander bestaat uit de onderdelen Liander en Qirion. Liander, een regionale netbeheerder, verzorgt de distributie van energie in een derde van Nederland en telde in 2023 5,9 miljoen klantenaansluitingen.
Betrokkenen Alle aandelen van Alliander zijn in handen van Nederlandse provincies, zoals Gelderland (45%) en Noord-Holland (9%), gemeenten, waaronder Amsterdam (9%), en B.V. Houdstermaatschappij Falcon (13%), waarvan de aandelen worden gehouden door de provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang Er is geen specifiek bestuurlijk belang. Als aandeelhouder hebben we een stemrecht over 436.930 aandelen. Dat is 0,319% van het totaal.
Financieel belang De netto omzet in 2023 bedroeg € 2,7 miljard. Het netto resultaat € 267 miljoen en de dividend € 120 miljoen. Per 2023 zijn 136.794.964 aandelen geplaatst en volgestort. Contacten met aandeelhouders vindt primair plaats tijdens de aandeelhoudersvergaderingen. Daarnaast vinden overleggen plaats tussen de vennootschap en aandeelhouders buiten de aandeelhoudersvergaderingen om. Het dividend bedroeg in 2021 € 322.918, in 2022 € 261.592 en in 2023 € 553.528. Het dividend in 2023 was inclusief dividend volgend uit de verkoop van Kenter.
Ontwikkelingen Het doel van Alliander is om in 2030 klanten oplossingen te bieden die passen bij een betaalbaar en betrouwbaar energiesysteem. Hiermee willen ze niet alleen de energietransitie mogelijk maken, maar ook versnellen. Zodat Nederland in 2050 klimaatneutraal is. De strategie van Alliander laat zien hoe ze dit willen bereiken en wat ze van anderen nodig hebben.
Relatie tot programma’s Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op de aandeelhoudersvergadering.
Risico's Productie en handel zijn commerciële activiteiten met daarbij behorende risico’s. Het klantenbestand heeft echter een gebonden karakter, dit in tegenstelling tot de energieleverancier. De gemeente Winterswijk is niet aansprakelijk voor de eventuele tekorten van Alliander.

N.V. Vitens

Terug naar navigatie - N.V. Vitens
Naam N.V. Vitens
Vestigingsplaats Zwolle
Doel Vitens wint, zuivert en levert jaarlijks meer dan 340 miljard liter drinkwater aan bijna 6 miljoen klanten. Dat zijn zowel particulieren als bedrijven, verspreid over vijf provincies en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland. De primaire taak is te zorgen voor betrouwbaar drinkwater: 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Nu én in de toekomst.
Betrokkenen Vitens is een publiek bedrijf en de aandelen van de naamloze vennootschap zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente Winterswijk bezit 32.046 aandelen. Dit is 0,555% van het toaal van de uitgegeven 5.777.247 aandelen.
Financieel belang Ook over 2023 wordt geen dividend uitgekeerd. De gerealiseerde winst is toegevoegd aan de reserves met het oog op de opgave, de solvabiliteitsdoelstelling en de vereisten van de banken.
Ontwikkelingen Het is de ambitie van Vitens om samen met anderen te komen tot een nieuw duurzaam waterecosysteem. Van oudsher is het waterecosysteem in Nederland gericht op 'droge voeten'. Vitens zorgt dat het regenwater en rivierwater zo snel mogelijk worden afgevoerd naar de zee. Het snelle wegpompen is nadelig voor het grondwaterpeil en daarmee voor de natuur, voor boeren en voor drinkwaterbedrijven als Vitens. Er is namelijk iets veranderd in het klimaat. Het regent minder vaak en als het regent dan is dat zo hard dat de regen onvoldoende tijd heeft om ‘in de grond te trekken’. Met als gevolg dat er grote gebieden in Nederland structureel te droog zijn. Daarom pleit Vitens er samen met tal van andere betrokken organisaties voor om anders te gaan kijken naar het watersysteem. Om toe te werken naar een systeem waarbij alles gericht is op het vasthouden van zoet water, in plaats van op het zo snel mogelijk afvoeren. Dat is geen gemakkelijke opgave, maar wel een noodzakelijke.
Relatie tot programma’s Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op de aandeelhoudersvergadering.
Risico's Drinkwaterlevering kent een gebonden klantenbestand. Dit maakt dat het risicoprofiel minder groot is dan bij activiteiten in een geliberaliseerde markt.

N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten

Terug naar navigatie - N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Naam N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats Den Haag
Doel De Bank voor Nederlandse Gemeenten (BNG) is opgericht in 1914 en richt zich exclusief op het publieke domein in Nederland. Klanten zijn onder meer gemeenten, woningcorporaties en zorg- en onderwijsinstellingen.
Betrokkenen Het Rijk, de provincies, gemeenten en nog enkele andere overheidsinstanties.
Bestuurlijk belang We hebben stemrecht over 17.199 aandelen. Dit is 0,031% van het totaal. Het totaal aantal uitstaande aandelen is 55.690.720.
Financieel belang Het dividend in 2021 bedroeg € 39.213,72. In 2022 was dit € 42.997,50 en in 2023 € 37.149.
Ontwikkelingen De ambitie van de BNG is om klanten te beschouwen als natuurlijke partner voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. De BNG heeft daarbij drie kernwaarden: duurzaam, betrouwbaar en professioneel.
Relatie tot programma’s Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op de aandeelhoudersvergadering.
Risico’s Het financiële risico blijft beperkt tot het nominale bedrag van de aandelen.

AGEM Gemeentelijke Energie B.V.

Terug naar navigatie - AGEM Gemeentelijke Energie B.V.
Naam AGEM Gemeentelijke Energie B.V.
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel De energielevering aan de Achterhoekse gemeenten op een duurzame manier tot stand brengen door: - Het inkopen van energie en certificaten of andere rechten met een duurzame oorsprong, zoveel mogelijk uit de regio Achterhoek. - Het opwekken van duurzame energie voor gemeenten. - Het opwekken en eventueel opslaan van duurzame energie, zoveel mogelijk uit de regio Achterhoek. - Het verkrijgen, bezitten, vervreemden, beheren of anderszins gebruiken van vermogensrechten, roerende zaken en registergoederen.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Bestuurlijk belang De algemene vergadering bestaat uit acht leden (één lid van het college van burgemeester en wethouders uit elke deelnemende gemeente).
Financieel belang De bijdrage in 2024 was € 0.
Eigen vermogen per 31-12-2022: € 8.551
Eigen vermogen per 31-12-2023: € 581.419
Eigen vermogen per 31-12-2024: € 43.000 (indicatie)
Vreemd vermogen per 31-12-2022: € 2.500.471
Vreemd vermogen per 31-12-2023: € 2.100.748
Vreemd vermogen per 31-12-2024: € 2.007.000 (indicatie)
Resultaat 2024: € 15.000 (na belastingen) (indicatie)
Inschatting 1-jan-25 31-dec-25
Eigen vermogen € 28.000 € 28.000
Vreemd vermogen € 2.619.000 € 2.550.000
Verwachte financiële resultaat 2025: € 10.000 (geschat)
Ontwikkelingen Er is door de aandeelhouders besloten dat de financiering van zonnepark Braamt door de gemeenten op gelijke manier gebeurt. Voor Winterswijk betekent dit dat de leningovereenkomst ongewijzigd blijft. Doordat zes andere gemeenten kapitaal gestort hebben voor Braamt, vindt er een verschuiving plaats van eigen vermogen naar vreemd vermogen.
Relatie tot Programma’s Is opgenomen in programma 3 Werkend Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Niet van toepassing.
Risico's Omdat AGE B.V. energie inkoopt en weer doorverkoopt en hierbij haar kosten kan doorbelasten, zijn de risico's van de onderneming beperkt. Ook bij de aanschaf van het zonnepark Braamt bleven de risico's beperkt, omdat AGE niet als ontwikkelaar optrad.