Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Openbare ruimte, klimaat, water en milieu, en gebiedsontwikkeling en wonen
Het programma Werkend Winterswijk gaat aan de hand van vijf beleidsvelden in op alles wat we doen om onze inwoners een omgeving te bieden waar ze gezond, veilig en duurzaam kunnen wonen, werken, ondernemen en recreëren. Hieronder worden de overige beleidsvelden besproken.

Openbare ruimte
Het beleidsveld openbare ruimte behandelt de ambities en de openbare ruimte. Een gezonde leefomgeving met een goede infrastructuur, duurzaamheid en sociale cohesie is belangrijk. Ook biodiversiteit is een belangrijk thema. 

Klimaat, water en milieu
Naast de zorg voor een schone en veilige leefomgeving is het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie een belangrijk speerpunt. 
 
Gebiedsontwikkeling en wonen
Het beleidsveld gebiedsontwikkeling is gericht op de realisatie of ontwikkeling van plannen. Dit zijn plannen die met een projectmatige aanpak worden uitgevoerd. Het buitengebied is een belangrijke parel van Winterswijk. Het unieke karakter staat onder druk; we moeten inzetten op een gebiedsgerichte aanpak. 

Daarnaast is een visieontwikkeling op wonen een belangrijk speerpunt. We bieden ruimte voor woningen waar in Winterswijk behoefte aan is. Projecten die betrekking hebben op nieuwbouw of invulling van een gebied met een hooggewaardeerde leefbaarheid. Meer concreet: er wordt onder andere een aantal mooie plannen (door)ontwikkeld en/of uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan WoooW, de gebiedsvisie Molenveld, de woningbouw aan de Narcisstraat en op de Ribeslocatie, en het Steengroevegebied. 

Economie en lobby  
We koesteren de diversiteit aan Winterswijkse bedrijven en maken een visie op het soort bedrijven waar we ons in de toekomst op willen richten. Bedrijvigheid en nabije werkgelegenheid zijn van vitaal belang voor de leefbaarheid en aantrekkingskracht van Winterswijk. Er moet voldoende ruimte zijn voor deze ontwikkeling.

Ook de vrijetijdseconomie is een belangrijke sector. We zetten in op kwaliteit van voorzieningen en investeren in het kloppende hart: het centrum. Daarnaast behouden we de komende jaren de duurzame relaties met samenwerkingspartners in de regio en over de grens. We dragen Winterswijk als merk uit, binnen én buiten Nederland.

3.1 Openbare ruimte

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Winterswijk heeft een uniek landschap met veel bijzondere planten en dieren. Om dit te behouden leggen we veel nadruk op de bescherming en verbetering van de biodiversiteit. Wij vinden een veilige, gezonde leefomgeving met een goede infrastructuur, duurzaamheid en sociale cohesie belangrijk. Die gemeente maken we samen. De betrokkenheid en saamhorigheid van mensen bij hun wijk, buurtschap of dorp vinden we daarin cruciaal. We creëren voor iedereen een waardevolle leefomgeving die schoon, heel en veilig is. Bereikbaarheid en verkeersveiligheid vinden we van groot belang. Elke Winterswijker - jong of oud, voetganger, fietser of automobilist - moet zich veilig kunnen voelen en bewegen.  

We houden het centrum aantrekkelijk voor inwoners en bezoekers. 

We stimuleren wijkkracht door het realiseren van een laagdrempelige ingang bij de gemeente voor vragen op alle domeinen. 

We maken een integrale analyse van de wijk Winterswijk-Oost op de thema’s ruimtelijke ordening, woningvoorraad, duurzaamheid en sociale samenhang. Aan de hand van die wijkanalyse stelt de wijkregisseur een strategie op voor de wijkaanpak in dit gebied. 

Relevante documenten:

  • Groenstructuurplan Winterswijk
  • Omgevingsvisie buitengebied
  • Beleidsvisie landschap en biodiversiteit

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

(3.1) Onderstaande indicatoren dienen aangevuld te worden:

  • We werken optimaal en transparant samen met ROVA en inwoners. De resultaten worden maandelijks geschouwd op basis van beeldmeetlatten in maandelijkse beeldschouwrapportages. Uit de beeldschouwrapportages blijkt dat Rova op ruim 90% van de metingen voldoet aan de afgesproken beeldkwaliteit.  Daar waar afwijkingen worden geconstateerd, worden deze aangepakt.

  • We monitoren het aantal (klacht)meldingen ten aanzien van de beeldkwaliteit en de werkzaamheden in de openbare ruimte en de genomen maatregelen. Rova heeft in 2024 gemiddeld 277 meldingen per maand afgehandeld in Winterswijk.

Wat is het resultaat?

Terug naar navigatie - Wat is het resultaat?

(3.1) Dit betreft de tekst uit de Jaarstukken 2023, deze dient geactualiseerd te worden:

In de basis zijn beheer en onderhoud gericht op een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is. De openbare ruimte is de plek waar mensen elkaar ontmoeten, naar hun werk gaan, spelen, sporten en ontspannen. Steeds vaker wordt de openbare ruimte ook als middel gezien om maatschappelijke doelen te realiseren. Bij aanleg, herinrichting en reconstructie is het creëren van een duurzame, veilige en waardevolle woon-, werk- en leefomgeving dan ook een uitgangspunt. Bijvoorbeeld door de buitenruimte aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering en in de wijkgerichte aanpak zoals de vergroening van het centrum die samen met inwoners en ondernemers wordt gerealiseerd. 

3.2 Klimaat, water en milieu

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Samen met inwoners en ondernemers zorgen we voor een schone leefomgeving. We waarborgen een optimale milieukwaliteit en richten ons op de basisvoorwaarden gezond, schoon en veilig. Voor het onderhoud van de riolering maken we transparante keuzes op basis van een risicoafweging. Om in de toekomst gezond en veilig te kunnen wonen, verkleinen we de kans op wateroverlast, droogte en hittestress.

Relevante documenten:

  • Gemeentelijk waterplan 2019 – 2023.
  • Klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda (raadsbesluit september 2022).
  • Huishoudelijk grondstoffenbeleid Winterswijk 2013-2017.
  • Afvalstoffenverordening Winterswijk 2015.
  • Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Winterswijk 2018. 

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

(3.2) Onderstaande indicatoren dienen aangevuld te worden:

Het aantal klachten over afvalinzameling is met 222 meldingen hoger dan 2023 (179). Hiermee is het uitgangspunt van maximaal 2,0 klachten per 1.000 aansluitingen niet gehaald. De afvalscheidingsdoelen zijn wel gehaald:

Inwoners: 29.231

Huisaansluitingen:13.212

Klachten inzameling: 222

Chip Mist: GFT: 1

Container niet geleegd: GFT: 84

Container niet geleegd: Papier: 52

Container niet geleegd: PMD: 70

Container niet geleegd: Rest: 10

Personeel: Houding en gedrag: 3

Verkeerd/te laat aangeboden: Papier: 2

Afvalscheidingspercentage: 87% (doelstelling VANG 75% 2020)

KG Restafval per inwoner: 62 kg. (doelstelling VANG 100 kg. 2020)

 

Wat is het resultaat?

Terug naar navigatie - Wat is het resultaat?

(3.2) Dit betreft de tekst uit de Jaarstukken 2023, deze dient geactualiseerd te worden:

Winterswijk blijft inzetten op het verbeteren van afvalscheiding en het terugdringen van vervuiling en verstoring in de inzameling. Daarmee komt de transitie van afval naar grondstof weer een stap dichterbij, wordt afkeur door vervuiling voorkomen en blijven onnodige verwerkingskosten ons bespaard.

Klimaatadaptatie blijft een urgent thema voor Winterswijk. We ondervinden steeds vaker hinder van de gevolgen van extreme buien, een stijgende temperatuur, maar ook langdurige periodes van droogte. Met andere woorden: we krijgen steeds vaker te maken met wateroverlast en hittestress. De gemeente Winterswijk probeert de buitenruimte hier zo goed mogelijk op aan te passen, oftewel klimaatadaptief te maken, bijvoorbeeld door het vergroenen van het centrum..

3.3 Duurzaamheid en milieu

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Winterswijk wil dat de huidige kwaliteiten - klimaat, biodiversiteit, cultuurhistorisch erfgoed en natuurlijke voorraden - ook beschikbaar zijn voor volgende generaties. Duurzaamheid gaat over het beschermen en behouden van deze waarden. Omdat we gevolgen ondervinden van de verandering van het klimaat, is het ook een ambitie om ons daarop voor te bereiden. In 2050 is Winterswijk klimaatneutraal, energieneutraal en circulair. 

Relevante documenten:

  • Akkoord van Groenlo
  • Uitvoeringsagenda duurzaamheid januari 2019
  • RES 1.0

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

(3.3) Onderstaande indicatoren dienen aangevuld te worden:

Het doel voor het gemiddeld aantal bezoeken van ruim 120 mensen per maand aan ons Centrum Duurzaam Winterswijk is gehaald, het aantal bezoekers  per maand was: 134.

Het doel dat gemiddeld 1.000 digitale bezoekers per maand op ons platform Duurzaam Winterswijk bezoeken wordt niet gehaald, dit was in 2024: 891.

Jaarcijfers 2024: 

Platform Duurzaam Winterswijk (gebruikers): 10.692

Platform Duurzaam Winterswijk (paginaweergaven): 35.503

Centrum Duurzaam Winterswijk (aantal bezoekers): 1.619

Wat is het resultaat?

Terug naar navigatie - Wat is het resultaat?

Dit onderdeel heeft betrekking op 3.3 'Duurzaamheid en milieu', deze omschrijving dient geactualiseerd te worden. - zie ook onder We zijn bereikbaar in ons Centrum Duurzaam Winterswijk´:

In het centrum ontvingen we in 2024 1.619 bezoekers. Op het platform Duurzaam Winterswijk hadden we 10.692 gebruikers. 

3.4 Gebiedsontwikkeling en wonen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We willen dat Winterswijk een aantrekkelijke plaats is om te wonen, te werken en te recreëren. Het buitengebied is een belangrijke parel van Winterswijk en verdient een aanpak waarbij we de handen ineenslaan. In de buurtschappen streven we naar behoud van leefbaarheid. In het centrum komen wonen en culturele functies samen, waarbij ontmoeten, ontdekken en ontplooiing voorop staan. Nieuwe ontwikkelingen krijgen de ruimte, met behoud van kwaliteit van de leefomgeving.  

Relevante documenten:

  • Woonvisie gemeente Winterswijk 2020 – 2025.
  • Volkshuisvestelijk Afwegingskader Woningbouw Winterswijk 2019 – 2025.
  • Structuurvisie Kom Winterswijk 2010-2020.
  • Groenstructuurplan Winterswijk.
  • Omgevingsvisie buitengebied.
  • Beleidsvisie landschap en biodiversiteit.
  • Centrumvisie 2021.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

We maken plannen en voeren deze uit voor specifieke vraagstukken zoals WOOOW, Steengroeve en Ribeslocatie

Terug naar navigatie - We maken plannen en voeren deze uit voor specifieke vraagstukken zoals WOOOW, Steengroeve en Ribeslocatie

Activiteiten

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

(3.4) Indicatoren

  • Jaarlijks worden gemiddeld 100 woningen gerealiseerd, in totaal 900 nieuwe woningen in de periode 2022 tot en met 2030. We monitoren het aantal gerealiseerde woningen. Nieuwe woningbouwplannen moeten inspelen op een 'mismatch' tussen vraag en aanbod op de Winterswijkse woningmarkt (Woon- en Vastgoedmonitor 8RHK).

In 2024 zijn 46 nieuwe woningen gerealiseerd, zowel in de kern van Winterswijk als in de buurtschappen en het buitengebied. Sinds 2022 zijn er 269 woningen gerealiseerd, wat 29,8% van Woondeal A betreft.

  • Met de  Woondeal Achterhoek en de Regionale Woonagenda Achterhoek 2023-2030 hebben wij ons gecommitteerd aan de opgave om 60% betaalbare woningen te bouwen voor 2030 (32% betaalbaar en 28% sociale woningen). We monitoren het aantal gerealiseerde betaalbare en sociale woningen.

De woningbouwplanningslijst bevat 1.322 woningen. Daarvan is 29,8% sociale huur tot €879,66 per maand. 34,5% is betaalbare koop tot € 355.000 of huur tussen €879,66 en €1.165,81. 35,7% valt in de dure categorie. Splitsingen in het buitengebied en woningbouwplannen van enkele woningen vallen vaak in de categorie overig.

Bij grotere woningbouwplannen maken we afspraken over betaalbare koop en huur om in te spelen op de lokale 'mismatch'. Dit doen we door het maken van afspraken in anterieure overeenkomsten. 

Wat is het resultaat?

Terug naar navigatie - Wat is het resultaat?

(3.4) 

Wonen
Landelijke beleidsontwikkelingen voor woningbouw hebben effect op het lokale beleid in Winterswijk. In 2024 is een vervolg gegeven aan Regionale Woondeal Achterhoek A, namelijk deel B. Op verzoek van het ministerie hebben we in 2024 gewerkt aan een actualisering en uitbreiding van de regionale woondeal voor de Achterhoek. We accorderen in 2025 definitief hoeveel woningen we gaan bouwen in elke Gelderse gemeente, in de jaren tot en met 2034.

Ook is de Beleidsnotitie huisvesting arbeidsmigranten gemeente Winterswijk 2024 vastgesteld waardoor nu een nieuw afwegingskader beschikbaar is. In 2015 is de Beleidsnota Huisvesting arbeidsmigranten (van binnen de EU) in de gemeente Winterswijk vastgesteld. Deze beleidsnota is niet meer actueel omdat de lokale en regionale behoefte aan passende huisvesting is toegenomen, de leegstaand in vastgoed in Winterswijk is afgenomen en landelijk beleid is ontwikkeld over dit thema. De nieuwe beleidsnotitie geeft inzicht in welke gevallen het college van burgemeester en wethouders bereid is medewerking te verlenen aan een verzoek tot wijziging of afwijking van een bestemmings-/omgevingsplan danwel omgevings(planactiviteit)vergunning (planologisch strijdig gebruik) voor de huisvesting van arbeidsmigranten.

In 2024 zijn 46 nieuwe woningen gerealiseerd en is gewerkt aan verschillende woningbouwplannen. Daarmee willen we inspelen op de woningbehoefte van jong tot oud, zowel in de kern als in de buurtschappen en het buitengebied. Betaalbare woningbouw is daarbij van groot belang, zoals meer sociale huurwoningen.

Aan de zuidkant van Winterswijk is het plan Narcisstraat in voorbereiding voor circa 70 woningen in verschillende categorieën. Ook zijn er meerdere woningbouwplannen aan of nabij de Dingstraat. Bovendien werken we aan het woningbouwplan De Rikker, een plan met bijna 200 woningen aan de noordoostzijde van het dorp. In diverse buurtschappen zijn er verschillende woningbouwplannen, met name voor jongeren en jonge gezinnen. 

Met De Woonplaats en de huurdersvereniging zijn nieuwe prestatieafspraken voor 2025 gemaakt. Ook zijn afspraken gemaakt om in 2025 een nieuwe raakovereenkomst op te stellen voor de periode vanaf 2026 waarin ook de regionale afstemming wordt gezocht op bepaalde beleidsonderwerpen. 

Overig
Voor de omgevingsvisie voor de kom hebben we een participatietraject doorlopen om het Verhaal van Winterswijk vorm te geven en opgaven concreter te krijgen. De resultaten zijn weergegeven bij de toelichting op de verschillende activiteiten.

 

3.5 Economie en Lobby

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Wij koesteren de veelheid en verscheidenheid aan bedrijven in Winterswijk. Bedrijvigheid en nabijgelegen werkgelegenheid zijn van vitaal belang voor de leefbaarheid en aantrekkingskracht van Winterswijk. Bedrijven moeten voldoende ruimte hebben zich te ontwikkelen. Samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid wordt voortgezet. Wij streven naar een stabiele arbeidsmarkt. 

In samenwerking met de sector zorgen we 'het jaar rond' voor voldoende aanbod aan vrijetijdsbesteding. We kijken hierbij ook nadrukkelijk naar evenementen.  

We dragen Winterswijk als merk binnen en buiten Nederland uit. We onderhouden duurzame relaties met samenwerkingspartners, landelijk, regionaal en over de grens. We maken actief gebruik van (Europese) subsidies voor de realisatie van onze activiteiten.  

Relevante documenten:  

  • Beleidsnota Economie Winterswijk 2017.
  • Omgevingsvisie Buitengebied 2019.
  • Centrumvisie 2021.
  • Raadsbesluit Heroverwegen locatiekeuze bedrijventerrein d.d. 23 maart 2023.
  • Nota Grenszland Gemeente Winterswijk (2022 - 2024).   

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

(3.5) Indicatoren 

  • Beschikbaarheid van direct uit te geven bedrijventerrein op korte termijn.
    Locatie De Vlijt is in herontwikkeling genomen en de verkoop van kavels is gestart. In de Spoorzone is de eerste kavel verkocht en in gebruik genomen. De verkoop van de overige kavels in de Spoorzone loopt.
  • Leegstandsontwikkeling op bedrijventerreinen.
    Structureel op een te laag niveau < 1,5 %. Hoort circa 5 % te zijn voor een goede marktwerking.
  • Lange termijn reservering voor voldoende nieuwe bedrijventerreinen volgens vraag- en aanbodontwikkeling zoals vastgelegd in het Regionaal Programma Werklocaties.
    De locatiekeuze van nieuw bedrijventerrein van 16 hectare netto is afgerond. Het voorkeursrecht is gevestigd en het ontwikkelkrediet is beschikbaar gesteld.
  • Groei van het aantal arbeidsplaatsen in Winterswijk (registratie op basis van de provinciale werkgelegenheidsenquête).
    Het aantal banen is gegroeid van 14.690 in 2023 naar 14.870 in 2024.
  • Aantal vierkante meters leegstand in het winkelcentrum.
    Over 2024 zijn op dit moment nog geen exacte cijfers bekend. De leegstand is redelijk stabiel. Merendeel van de leegstaande panden in het kernwinkelgebied wordt over het algemeen snel weer ingevuld. Er zijn een paar locaties die wat lastiger te vullen lijken. Ons winkelcentrum is daardoor aantrekkelijk en levendig te noemen.
  • Aantal bezoekers van het winkelcentrum.
    Het aantal bezoekers over 2024 schatten wij in op 6,5 miljoen. Dit is gebaseerd op bezoekerstellingen van Locatus en GPS-gegevens van Resono.
  • Aantal toeristische overnachtingen.
    676.650 overnachtingen. Bron: Monitor Toerisme Achterhoek 2022, uitgevoerd door bureau Ginder, in opdracht van stichting Achterhoek Toerisme. Dit onderzoek wordt opnieuw uitgevoerd in 2025. NB: Er is geen exacte registratie beschikbaar. Dit betreft een modelmatige berekening.
  • Aantal leden Grenzhoppers netwerk: 
    614.
  • Aantal toegekende subsidies: 
    € 692.720.
  • Aantal georganiseerde lobbybijeenkomsten: 
    acht.

Wat is het resultaat?

Terug naar navigatie - Wat is het resultaat?

(3.5) Dit betreft de tekst uit de Jaarstukken 2023, deze dient geactualiseerd te worden:

Economie
Het regionaal programma werklocaties Achterhoek 2024-2028 is vastgesteld door de raad en vervolgens door de gedeputeerde staten Gelderland. De locatiekeuze voor een nieuw bedrijventerrein, van 16 ha netto, is afgerond. Het voorkeursrecht is gevestigd en het ontwikkelkrediet is beschikbaar gesteld. De voorbereiding voor het opstellen van een gebiedsvisie is gestart. De herontwikkeling van De Vlijt is in uitvoering en de kavelverkoop is gestart. Energiecongestie, als potentiële belemmering van economische ontwikkeling, heeft een hoge prioriteit gekregen. In samenwerking met industriekring OWIN, Oost NL en met subsidieondersteuning van de provincie Gelderland, is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar slimme energieoplossingen op onze bedrijventerreinen (Smart Energy Hub).
De beleidsvisie Toerisme & Recreatie ‘Groeien in balans’, is opgesteld met medewerking van de Vereniging Verblijfsrecreatie Winterswijk en 100% Winterswijk en is vastgesteld door de raad. Diverse evenementen zijn ondersteund vanuit het daarvoor beschikbare impulsbudget. 


Lobby en Europa
Subsidies en samenwerking
Het subsidieloket Winterswijk draait succesvol en biedt structurele ondersteuning bij het benutten van provinciale en nationale subsidiekansen. Samen met Aalten, Oost Gelre en Doetinchem vindt regelmatig overleg plaats over subsidiekansen en gezamenlijke aanvragen. N.a.v. o.a. de subsidieregelingen ‘Toekomstbestendige bedrijventerreinen - Realisatie fysieke maatregelen’ voor het bedrijventerrein aan de Misterweg, DUMAVA, Wijken- en dorpendeal en verschillende fondsen is er in 2024 een bedrag van € 692.720 toegekend.

Grenzeloos samenwerken
Binnen het Grenzhoppers-netwerk is een grote bijeenkomst georganiseerd met 80 deelnemers uit Nederland en Duitsland. Het netwerk is hiermee verder verstevigd, wat de samenwerking in de grensregio ten goede komt, onder andere bij actuele dossiers zoals grensoverschrijdende energie-uitwisseling.

Internationale zichtbaarheid
Winterswijk was met 45 Achterhoekse bestuurders zichtbaar aanwezig op de European Week of Regions and Cities 2024. De regio werd daar gepromoot op het gebied van preventie en Tec.Land. Ook is deelgenomen aan de Grüne Woche in Berlijn om de regio te profileren als duurzame, grensoverschrijdende landbouwregio.

Positionering en belangenbehartiging
Door actieve deelname aan Europese evenementen en netwerken blijft Winterswijk stevig op de kaart staan bij provincie, Rijk en Europese instellingen. Dit draagt bij aan het agenderen van vraagstukken zoals netcongestie en grensoverschrijdende samenwerking.

Landelijk beleid en lobby
Winterswijk heeft zich als lid van de M50 – het netwerk van middelgrote gemeenten – ingezet voor thema’s als leefbaarheid, woningbouw, gemeentefinanciën en bereikbaarheid. Door deze samenwerking worden lokale vraagstukken beter vertaald naar landelijke beleidsagenda’s. In Den Haag is tijdens het evenement ‘Laat ons niet in de St(r)eek’ actief gelobbyd voor het behoud van regionale voorzieningen de regio en in het bredere kader van ‘Elke regio telt’.

Financiële onderbouwing programma 3

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Openbare ruimte

De baten zijn € 67.000 hoger dan begroot, wat grotendeels wordt verklaard door (€ 79.000) hogere baten bij het gronddepot. Hier staan navenant hogere lasten (€ 79.000) van het gronddepot tegenover, zie ook de lastenkant hieronder.   

De lasten zijn € 235.000 lager dan begroot, wat grotendeels als volgt te verklaren is:

Hogere lasten openbaar groen  € 124.000 N
Hogere lasten gronddepot € 79.000 N 
Hogere lasten als gevolg van intrekken subsidieaanvraag opgave centrum  € 112.000 N 
Lagere lasten uitvoeringsplan LOP  €  95.000   V 
Lagere lasten provinciale landschapsprojecten € 65.000 V 
Lagere lasten Japanse duizendknoop  €  86.000   V 
Lagere lasten straatmeubilair  € 60.000 V
Lagere lasten onderhoud civiele kunstwerken € 70.000 V
  • De hogere lasten voor het openbaar groen worden met name verklaard door een incidenteel hogere bijdrage aan ROVA voor het beheer van de openbare ruimte.   
  • Tegenover de hogere lasten voor het gronddepot staan navenant hogere baten. Zie ook de batenkant.  
  • De subsidieaanvraag voor de 'opgave centrum' is ingetrokken. Een eerder ontvangen subsidie voor deze opgave is terugbetaald aan de regio Achterhoek en is ten laste gebracht van het beleidsveld openbare ruimte. Door uitstel en bezuinigingen kon niet worden voldaan aan de subsidievoorwaarden. Andere vergelijkbare projecten voor de subsidie waren er niet. Hierdoor is besloten de subsidieaanvraag in te trekken en het ontvangen voorschot aan subsidie terug te betalen aan de regio Achterhoek. 
  • De lagere lasten voor het uitvoeringsplan LOP worden verklaard doordat bij diverse projecten de aanbesteding loopt en de werkzaamheden in 2025 worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt het budget over te hevelen naar 2025.
  • De lagere lasten voor de provinciale landschapsprojecten worden verklaard doordat diverse projecten in 2025 worden afgerond. We stellen voor het budget over te hevelen naar 2025. 
  • Er zijn lagere lasten voor de bestrijding van de Japanse duizendknoop. Verzocht wordt het restantbudget voor de bestrijding van de Japanse duizendknoop naar 2025 over te hevelen. Dit werk is aanbesteed; het contract is voor vijf jaar. Hierbij wordt drie jaar ingezet op bestrijding en er wordt twee jaar gemonitord.
  • Er is sprake van lagere lasten voor straatmeubilair. Verzocht wordt het restantbudget naar 2025 over te hevelen. Dit budget is ten behoeve van het borgen en in stand houden van de data. Ook betreft het de uitvoering van de sanering en het bijplaatsen van de noodzakelijke bebording naar aanleiding van de gehouden inventarisatie 2024, en de wettelijke regelgeving verplichting DataTop15 binnen het cluster wegen.
  • Het onderhoud van de civiele kunstwerken brengt lagere lasten met zich mee. Dit betreft incidenteel lagere lasten als gevolg van capaciteitsgebrek, zowel bij uitvoerende bedrijven als in de voorbereiding. 

     

Klimaat, water en milieu

Terug naar navigatie - Klimaat, water en milieu

De baten zijn € 835.000 lager dan begroot, wat grotendeels wordt verklaard doordat de rioolheffing € 850.000 lager is dan begroot.  

De afwijking van de begroting is te verklaren door een in het verleden ten onrechte opgenomen vordering van € 622.500. Deze post is nu, éénmalig, ten laste van het resultaat gebracht. Zonder deze éénmalige correctie zou de opbrengst niet noemenswaardig afwijken van de begrote opbrengst. Het overige deel van het verschil wordt verklaard door een lager waterverbruik dan begroot. Zie ook de paragraaf lokale heffingen.

De lasten zijn € 171.000 lager dan begroot, wat grotendeels wordt verklaard door € 85.000 lagere lasten voor het project Huishoudelijk Grondstoffen Beleidsplan (HGB) en een lagere bijdrage van € 75.000 voor de afvalverwerking van ROVA.

Voorgesteld wordt het restant van het project HGB naar 2025 over te hevelen. Dit vloeit voort uit het raadsbesluit van februari 2024. De lagere bijdrage voor de afvalverwerking van ROVA betreft diverse afvalstromen.

Duurzaamheid en milieu

Terug naar navigatie - Duurzaamheid en milieu

De lagere baten van € 2.815.000 zijn grotendeels als volgt te verklaren: 

  • Lagere baten SPUK Nationaal Programma Lokale Warmte Transitie
€ 389.000 N                                                                                           
  • Lagere baten SPUK Klimaat en Energiebeleid
€ 549.000 N
  • Lagere baten SPUK Energiebesparende maatregelen
€ 545.000 N
  • Lagere baten Verduurzaming slecht geïsoleerde woningen
€ 1.112.000 N
  • Lagere baten sanering verkeerslawaai
€ 109.000 N
  • Lagere baten overdracht bodemtaken
€ 32.000 N

De eerste vier posten betreffen specifieke uitkeringen (SPUK). Alle beschikbaar gestelde middelen in 2024 zijn niet volledig besteed. De niet bestede middelen worden overgeboekt naar de post Vooruitontvangen, zodat deze middelen voor 2025 beschikbaar blijven.   

Sanering van het wegverkeerslawaai:

In 2018 hebben wij een voorbereidingssubsidie ontvangen voor de sanering van het wegverkeerslawaai. Eerste stap voor de voorbereiding is de opstelling van het programma Sanering wegverkeerslawaai. In 2024 is het conceptsaneringsplan opgesteld en goedgekeurd door de subsidieverstrekker BSV. Dit conceptplan wordt gefaseerd uitgevoerd, omdat er geen beslissing is genomen over de snelheidsbeperkende maatregelen op de Vredenseweg. Nadat het plan is vastgesteld, wordt een bureau benaderd om de woningen te onderzoeken die een te hoge gevelbelasting hebben. De voorbereidingssubsidie is voor dit onderzoek bedoeld. De ontvangen middelen zijn daarom op de post Vooruitontvangen geboekt, zodat de middelen beschikbaar blijven in 2025. Aan de raad wordt voorgesteld om het nu nog resterende bedrag aan voorbereidingssubsidie over te hevelen naar 2025. Zie ook de toelichting aan de lastenkant.   

Bodemtaken: 

De gemeente heeft in 2022 € 50.000 subsidie ontvangen van de provincie voor de uitvoering van bodemtaken onder de nieuwe Omgevingswet. Uitvoering van de taken ligt bij de omgevingsdienst. Tot en met december 2024 is € 18.124 aan diverse projecten binnen de regio besteed. De resterende middelen aan provinciale subsidie zijn daarom op de post Vooruitontvangen geboekt, zodat de middelen beschikbaar blijven in 2025. Aan de raad wordt voorgesteld het restant  van de provinciale subsidie  over te hevelen naar 2025.  Zie ook de toelichting aan de lastenkant.

 

De lagere lasten van € 2.918.000 zijn grotendeels als volgt te verklaren:

  • Lagere lasten SPUK Nationaal Programma Lokale Warmte Transitie
€ 389.000 V                                                                     
  • Lagere lasten SPUK Klimaat en Energiebeleid
€ 598.000 V
  • Lagere lasten SPUK Energiebesparende maatregelen
€ 536.000 V
  • Lagere lasten SPUK Verduurzaming slecht geïsoleerde woningen
€ 1.112.000 V
  • Lagere lasten stortplaats WAL
€ 92.000 V
  • Lagere lasten sanering verkeerslawaai
€ 111.000 V
  • Lagere lasten overdracht bodemtaken
€ 32.000 V

De eerste vier posten betreffen de specifieke uitkeringen (SPUK) van het Rijk, waarbij de uitgaven in 2024 lager zijn uitgevallen dan het rijksbudget. De niet bestede middelen mogen na 2024 ook nog worden besteed en daarom stellen we voor deze bedragen over te hevelen naar 2025. Zie ook de batenkant.

Stortplaats WAL:       

De provincie is begonnen met de sanering van de stortplaats. Afgesproken is dat de gemeente de grond levert voor de afdekking. Een deel van de uitgaven voor de grondverwerving is in 2024 gedaan. De sanering gaat in 2025 verder; daarvoor hebben we het resterende budget nodig. Voorgesteld wordt om dit budget naar 2025 over te hevelen.

Sanering verkeerslawaai:  

Naast de provinciale subsidie voor sanering van het verkeerslawaai, is door de raad een budget beschikbaar gesteld voor werkzaamheden die niet onder de voorbereidingssubsidie vallen. Hiervan resteert nog € 2.790. Aan de raad wordt voorgesteld het totaal nog beschikbare exploitatiebudget van € 111.390 (de voorbereidingssubsidie van € 108.600 verhoogd met € 2.790) over te hevelen naar 2025. Zie ook de toelichting aan de batenkant.

Bodemtaken: 

De gemeente heeft in 2022 € 50.000 subsidie ontvangen van de provincie voor de uitvoering van bodemtaken onder de nieuwe Omgevingswet. Uitvoering van de taken ligt bij de omgevingsdienst. Tot en met december 2024 is € 18.124 besteed aan diverse projecten binnen de regio. Aan de raad wordt voorgesteld het restant van het exploitatiebudget van € 31.876 over te hevelen naar 2025. Zie ook de toelichting aan de batenkant. 

Gebiedsontwikkeling en wonen

Terug naar navigatie - Gebiedsontwikkeling en wonen

De baten zijn € 1.342.000 lager dan begroot, wat grotendeels als volgt te verklaren is: 

  • Lagere baten grondexploitatie complexen € 1.685.000 N   
    Het ten opzichte van de begroting voordelige resultaat van € 619.000 op de grondexploitatie (grex) complexen bestaat uit € 1.685.000 lagere baten en € 2.304.000 lagere lasten. Hierbij wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. Zie ook de lastenkant. 
  • Hogere baten (legesopbrengsten) uit omgevingsvergunningen € 320.000 V 
    De legesopbrengsten uit omgevingsvergunningen zijn hoger dan begroot. Dit komt doordat in de laatste maanden van 2024 een hoger aantal nog liggende grote bouwaanvragen zijn vergund dan begroot.           

De lasten zijn € 3.687.000 lager dan begroot, wat grotendeels als volgt te verklaren is:       

  • Lagere lasten grondexploitatie complexen €2.304.000 V  
    Hierbij wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. Zie ook de batenkant.   
  • Lagere lasten Project Natuurontwikkeling Driemarkweg (afdekking kleiput)  € 405.000 V  

    De voorbereiding op de definitieve herinrichting van de kleiput loopt nog, waaronder gesprekken met de Actiegroep Behoud Kleiput (ABK). Daarnaast moet er nog een overeenstemming met het waterschap komen over de wijziging van het inrichtingsplan. Voorgesteld wordt het restantbudget naar 2025 over te hevelen. 

  • Lagere lasten Project Triparti € 685.000 V 

    Dit betreft de afkoopsom voor het recht van opstal van stichting ‘t Kreil (€ 497.500), de sloop en sanering van de locatie Dingstraat 25 (€ 100.000) en de afkoopsom voor de sanering van het Spoorbosje (€ 87.500), waarvan de werkzaamheden in 2025 gaan plaatsvinden. Zie ook het raadsbesluit van 28/9/2023. Voorgesteld wordt het restantbudget naar 2025 over te hevelen.  

  • Lagere lasten Project Wooow € 142.000 V 

    Het project WoooW is een samenhangende ontwikkeling van vier locaties. Hoewel de realisatie van een nieuw cultuurgebouw en een nieuwe functie op de plek van het bestaande gebouw voorlopig financieel onhaalbaar zijn, zijn er twee andere locaties waarop nog wel voortgang wordt geboekt. Voor die twee processen is voorbereidingsgeld nodig voor onderzoek, advies en ontwerp. Voorgesteld wordt het restantbudget naar 2025 over te hevelen.  

  • Lagere lasten invoering Omgevingswet € 27.000 V 
    De organisatie gaat vanaf 2025 beginnen met de bouw van het omgevingsplan voor Winterswijk. Het bedrag wordt ingezet voor aanvullende trainingen van de leden van de werkgroep voor het omgevingsplan. Omdat de reserve voor de Omgevingswet volledig is ingezet in 2024, wordt aan de raad voorgesteld om het nog resterende exploitatiebudget van € 27.000 uit 2024 over te hevelen naar 2025.                                        

Economie en lobby

Terug naar navigatie - Economie en lobby

De lasten zijn € 130.000 lager dan begroot, wat grotendeels wordt verklaard door (€ 37.000) lagere lasten voor het Project Dennenoord en (€ 85.000) lagere lasten voor de uitvoering van het economische beleid. 

  • Lagere lasten Project Dennenoord 
    De laatste werkzaamheden voor de herinrichting vinden plaats in het eerste en tweede kwartaal van 2025. Voorgesteld wordt het restantbudget naar 2025 over te hevelen.  
  • Lagere lasten uitvoering economisch beleid 
    Er is een budget van € 75.000 beschikbaar gesteld voor het programma toekomstbestendige bedrijventerreinen. Dit programma loopt ook in 2025 door en daarom stellen we voor het budget over te hevelen naar 2025. Het restant van het budget valt bij de jaarrekening vrij.

Onttrekkingen en toevoegingen reserves

Terug naar navigatie - Onttrekkingen en toevoegingen reserves

Reserve Omgevingswet: de onttrekking van € 24.000 aan de reserves betreft de onttrekking van het restantbedrag aan de reserve voor de invoering van de Omgevingswet. Deze reserve is bij de Kadernota 2017 ingesteld voor de invoeringskosten van de Omgevingswet. Voorgesteld wordt om deze reserve op te heffen, omdat de Omgevingswet het afgelopen jaar is ingevoerd en er geen saldo meer resteert.