Paragraaf lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf gaat over de gemeentelijke belastingen. Na de algemene uitkering uit het gemeentefonds vormen de belastingen onze belangrijkste inkomstenbronnen. 

We onderscheiden drie typen gemeentelijke belastingen. De onderstaande drie belastingtypen lichten we later in deze paragraaf verder toe:

  • Algemene belastingen
  • Bestemmingsheffingen
  • Retributies

De opbrengsten van de algemene belastingen tellen we op bij de algemene middelen. Dit betekent dat we de opbrengsten van deze belastingen niet labelen. We kunnen ze daardoor voor alle gemeentelijke taken en voorzieningen inzetten. Voorbeelden van deze algemene belastingen zijn de onroerendezaakbelastingen (OZB), precariobelasting, reclamebelasting, forensenbelasting en toeristenbelasting. 

De opbrengsten van bestemmingsheffingen zijn voor specifieke voorzieningen. Deze specifieke voorzieningen hebben wel een duidelijk algemeen belang. Onder deze categorie vallen de afvalstoffenheffing en rioolheffing.

We heffen retributies als de gemeente een specifieke dienst verleent. Leges, begraafrechten en marktgelden zijn de belangrijkste retributies binnen de gemeente Winterswijk.

We mogen geen winst maken op bestemmingsheffingen en retributies. De begrote opbrengst mag dus niet hoger zijn dan de begrote kosten om de diensten te verlenen.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

We hanteren de volgende uitgangspunten:

  • De opbrengst van de onroerendezaakbelasting (OZB) is in 2024 gelijk aan die van 2023 (exclusief inflatie en areaaluitbreiding).
  • Het inflatiepercentage van 4,2% is gebaseerd op de Loon- en prijsindices CPB. Dit staat in tabel 2.2.3 van de meicirculaire van het gemeentefonds 2023.
  • De rioolheffing is 100% kostendekkend op basis van het Gemeentelijk Waterplan (GWP).
  • De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend.
  • Bij de leges streven we naar 100% kostendekking.

Belastingdruk

Terug naar navigatie - Belastingdruk

De belastingdruk geeft aan welke belastingen onze inwoners direct in hun portemonnee voelen. Om deze belastingdruk te berekenen, tellen we de OZB, afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing bij elkaar op. 

In de tabel Belastingdruk 2024 rekenen we met een WOZ-waarde van € 297.000 voor een woning. De verwachte waardestijging voor woningen was 3%. Verderop in deze paragraaf lichten we de vermelde bedragen verder toe.

De belastingdruk voor de inwoner zag er als volgt uit:

Gezin (eigen woning) 2023 2024
WOZ-waarde € 288.000 WOZ-waarde € 297.000*
Belastingen:
Onroerendezaakbelasting 279,00 293,00
Afvalstoffenheffing
- vastrecht 182,00 187,00
- variabel deel (14 aanbiedingen) 21,00 21,00
Rioolheffing (135 m³) 380,70 384,75
Totaal 862,70 885,75
Gezin (huurwoning) 2023 2024
Belastingen:
Afvalstoffenheffing
- vastrecht 182,00 187,00
- variabel deel (14 aanbiedingen) 21,00 21,00
Rioolheffing (135 m³) 380,70 384,75
Totaal 583,70 592,75
*3% waardestijging

De belastingdruk voor 2024 stijgt in vergelijking met 2023

Terug naar navigatie - De belastingdruk voor 2024 stijgt in vergelijking met 2023

De belastingdruk is in 2024 gestegen in vergelijking met 2023. De stijging komt door een hogere OZB en afvalstoffenheffing. De stijging van de OZB is het gevolg van de stijging van de WOZ-waarde in combinatie met het fixeren van het tarief. Daarnaast is het tarief voor de afvalstoffenheffing gestegen. Dit komt doordat de kosten van ROVA gestegen zijn. De kosten voor het aanbieden van restafval in 2023 zijn verwerkt in de aanslagoplegging van 2024, zodat er maar één aanslag nodig is. Voor een verdere toelichting over de wijze van heffing van de afvalstoffenheffing, verwijzen we naar het kopje ‘Afvalstoffenheffing’.

Opbrengst heffingen

Terug naar navigatie - Opbrengst heffingen
Belastingsoort Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
OZB eigenaren woningen 3.726.000 3.907.000 4.035.000
OZB eigenaren niet-woning 1.739.000 1.816.000 1.820.000
OZB gebruikers niet-woning 1.192.000 1.244.000 1.248.000
OZB totaal 6.657.000 6.967.000 7.103.000
Reclamebelasting 108.000 105.000 104.000
Toeristenbelasting 850.000 1.054.000 1.135.000
Forensenbelasting 95.000 90.000 120.000
Precariobelasting 62.000 50.000 65.000
Afvalstoffenheffing 2.769.000 2.910.000 2.854.000
Rioolheffing 3.822.000 4.174.000 3.324.000
Grafrechten 256.000 242.000 232.000
Marktgelden 116.000 104.000 65.000
Leges omgevingsvergunningen 920.000 874.000 1.972.000
Leges (overig) 333.000 581.000 653.000
Totaal 15.988.000 17.151.000 17.627.000

Onroerendezaakbelastingen

Terug naar navigatie - Onroerendezaakbelastingen

Onroerendezaakbelastingen € 7.103.000 (begroot: € 6.967.000)

De opbrengst van de onroerendezaakbelastingen (OZB) ligt in lijn met de begroting. De opbrengst komt tot stand door de WOZ-waarde te vermenigvuldigen met het tarief. De WOZ-waarde wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. De dalingen en stijgingen hebben dus een directe invloed op de OZB-opbrengst.  

Voor 2023 was de totale OZB-opbrengst begroot op € 6.967.000. Uiteindelijk is € 7.103.000 aan OZB opgelegd. Dit is een verschil van 1,9%. Verschillen zijn er altijd. Dat komt doordat de definitieve WOZ-waarden en dus ook de verwachte OZB-opbrengst bij het opstellen van de begroting nog niet bekend zijn.

De OZB-tarieven voor 2024 waren als volgt: 

Tarieven onroerendezaakbelasting (OZB) 2023 2024
Eigendom woning 0,0969% 0,0987%
Eigendom niet-woning 0,2616% 0,2672%
Gebruik niet-woning 0,1636%* 0,2114%
*Eenmalige aanpassing

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

Toeristenbelasting € 1.135.000 (begroot: € 1.054.000) 

Voor 2024 golden hogere tarieven dan in 2023. Door een toename van het aantal overnachtingen zijn de opbrengsten hoger dan begroot.

Forensenbelasting

Terug naar navigatie - Forensenbelasting

Forensenbelasting € 120.000 (begroot: € 90.000)

De opbrengst is hoger dan begroot. Het tarief is gestegen in dezelfde lijn als de toeristenbelasting, echter was dit niet verwerkt in de begroting. 

Precariobelasting

Terug naar navigatie - Precariobelasting

Precariobelasting € 65.000 (begroot: €50.000)

We heffen precariobelasting voor het gebruik van gemeentegrond. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de terrassen bij cafés en restaurants, en aan uitstallingen.

De meeropbrengst van € 15.000 lijkt structureel; dit wordt in toekomstige begrotingen meegenomen. 

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing € 2.854.000 (begroot € 2.910.000)

De iets lagere opbrengst (-2%) is te verklaren doordat minder aanbiedingen van restafval zijn gedaan dan verwacht. Inwoners betalen alleen voor het aanbieden van hun restafval. Herbruikbare afvalstoffen halen we tegen nultarief op. De afvalstoffenheffing bestaat daarom uit een vastrecht en een tarief per restafvalaanbieding.  

Tarieven afvalstoffenheffing 2023 2024
Afvalstoffenheffing
Vastrecht 182,00 187,00
Variabel:
Ondergrondse verzamelcontainer 1,50 1,50
140 liter restafvalcontainer 6,00 6,00
240 liter restafvalcontainer 9,00 9,00
Aanbiedingen restafval 2020 2021 2022 2023 2024
Ondergrondse afvalcontainer 173.001 165.656 149.224 144.166 147.103
140 liter afvalcontainer 347 350 344 319 336
240 liter afvalcontainer 18.476 17.192 16.237 15.837 16.062

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Rioolheffing € 3.324.000 (begroot: € 4.174.000) 

De afwijking van de begroting is met name te verklaren door een in het verleden ten onrechte opgenomen vordering van € 622.500. Deze post is nu, éénmalig, ten laste van het resultaat gebracht. Zonder deze éénmalige correctie zou de opbrengst niet noemenswaardig afwijken van de begrote opbrengst. Het overige deel van het verschil wordt verklaard door een lager waterverbruik dan begroot.

Tarieven riool- en waterzorgheffing 2023 2024
Per m³
0-500 m³ 2,82 2,85
501 - 5.000 m³ 2,78 2,80
5.001 - 20.000 m³ 2,73 2,76
20.001 m³ en meer 0,00 0,00

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

Marktgelden € 65.000 (begroot € 104.000)

De afwijking komt voort uit het feit dat de aanslag voor het eerste kwartaal van 2024 al in 2023 is opgelegd en dus ook in 2023 is geboekt. Als het in 2024 was geboekt, was er geen noemenswaardige afwijking.

Tarieven marktgelden 2023 2024
Per m²:
Zaterdag 0,98 0,98
Zaterdag vette waren 1,33 1,33
Woensdag 0,62 0,62
Woensdag vette waren 0,83 0,83

Leges algemene dienstverlening

Terug naar navigatie - Leges algemene dienstverlening

De afwijkingen in de opbrengsten van de leges zijn tweeledig. De stijging van de leges voor de aanvraag van documenten zit deels in de prijsstijging, doorgevoerd door het Rijk. Ook zijn er veel meer aanvragen binnengekomen, omdat voor het eerst identiteitsbewijzen met een geldigheid van tien jaar zijn verlopen. 

De legesopbrengsten uit omgevingsvergunningen zijn aanzienlijk hoger dan begroot. Dit komt allereerst doordat er qua bouwinvestering een aanmerkelijk hoger aantal grote aanvragen ingediend en vergund zijn. Daarnaast is er eind 2023, net voor de invoering van de Omgevingswet, nog een bulk aan aanvragen onder het oude regime ingediend. Tot slot is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) per 1 januari 2024 alleen nog maar ingevoerd voor nieuwe bouwwerken in gevolgklasse 1, en nog niet voor verbouwingen. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van volledige invoering van de Wkb per 1 januari 2024, omdat toen nog niet bekend was dat slechts gedeeltelijke invoering plaats zou vinden.

Reclamebelasting

Terug naar navigatie - Reclamebelasting

Reclamebelasting € 104.000 (begroot € 105.000)

De opbrengst ligt in lijn met de begroting. Na aftrek van de kosten (ongeveer € 10.000) wordt de opbrengst overgemaakt naar het Ondernemingsfonds Centrum Winterswijk (OFCW).

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

We verleenden voor € 180.000 kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Inwoners die op het sociaal minimum leven, kunnen kwijtschelding aanvragen voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. 

Voor inwoners die het afgelopen jaar kwijtschelding hebben gehad, laten we bij het Inlichtingenbureau controleren of zij nog voldoen aan de voorwaarden. Als dit zo is, dan wordt automatisch kwijtschelding verleend. Zij hoeven hiervoor dan geen verzoek tot kwijtschelding meer in te dienen.

We schelden alleen het vastrecht van de afvalstoffenheffing kwijt. Zo stimuleren we ook inwoners die in aanmerking komen voor kwijtschelding om het afval zoveel mogelijk te scheiden. Bij de rioolheffing schelden we een waterverbruik van maximaal 45 m³ per persoon kwijt. We informeren Vitens ook als er kwijtschelding voor de rioolheffing is verleend. 

Kwijtschelding 2022 2023 2024
Afvalstoffenheffing 91.000 82.000 75.000
Rioolheffing 116.000 127.000 105.000
Totaal 207.000 209.000 180.000
Kwijtschelding 2022 2023 2024
Aantal verleende kwijtscheldingen 522 470 418

Kostenonderbouwing

Terug naar navigatie - Kostenonderbouwing

Door de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) op 5 maart 2016, zijn vanaf de begroting 2017 nieuwe begrotingsregels van kracht. De regels hebben ook invloed op de kostenonderbouwing van gemeentelijke heffingen. In de paragraaf lokale heffingen is nu een overzicht van de baten en lasten opgenomen voor die heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten.

In deze paragraaf is inzichtelijk gemaakt in hoeverre de afvalstoffenheffing, riool- en waterzorgheffing, begraafrechten, marktgelden en leges kostendekkend zijn. Voor deze belastingsoorten geldt dat deze maximaal kostendekkend mogen zijn. Onder maximaal kostendekkend verstaan we dat de geraamde baten de geraamde kosten niet mogen overschrijden. Verder houden we rekening met de overhead, waarbij deze omschreven zijn als ‘die kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces’.

Hieronder geven we achtereenvolgens een overzicht van de kostenonderbouwing voor de afvalstoffenheffing, riool- en waterzorgheffing, begraafrechten, marktgelden en leges.

Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing
Kosten
Afval 3.044.000
Overhead 142.000
Totale kosten 3.186.000
Opbrengsten
Opbrengst belastingen 2.854.000
Overige opbrengsten 375.000
Totale opbrengsten 3.229.000
Dekking 101%

Kostenonderbouwing rioolheffing

Terug naar navigatie - Kostenonderbouwing rioolheffing
Kostendekkendheid riool- en waterzorgheffing
Kosten
Riolering 3.735.000
Overhead 352.000
Totale kosten 4.087.000
Opbrengsten
Opbrengst belastingen 3.324.000
Overige opbrengsten 17.000
Totale opbrengsten 3.341.000
Dekking 82%

Kostenonderbouwing grafrechten

Terug naar navigatie - Kostenonderbouwing grafrechten
Kostendekkendheid grafrechten
Kosten
Begraafplaats 331.000
Overhead 60.000
Totale kosten 391.000
Opbrengsten
Opbrengst belastingen 232.000
Overige opbrengsten 0
Totale opbrengsten 232.000
Dekking 59%

Kostenonderbouwing marktgelden

Terug naar navigatie - Kostenonderbouwing marktgelden
Kostendekkendheid marktgelden
Kosten
Warenmarkt 118.000
Overhead 23.000
Totale kosten 141.000
Opbrengsten
Opbrengst belastingen 105.000
Overige opbrengsten 0
Totale opbrengsten 105.000
Dekking 74%

Kostenonderbouwing leges

Terug naar navigatie - Kostenonderbouwing leges
Kostendekkendheid leges
Lasten: Overhead: Totaal lasten: Baten: Dekking in %:
Titel 1 Algemene dienstverlening:
H 1 Burgerlijke stand 30.030 24.009 54.039 40.580 75%
H 2 Reisdocumenten/ID-Kaart 372.380 117.858 490.238 416.415 85%
H 3 Rijbewijzen 91.203 44.623 135.826 121.712 90%
H 4 Verstrekkingen uit Basisregistratie Personen 8.420 6.952 15.372 4.975 32%
H 7 Bestuursstukken 6.491 2.234 8.725 6.904 79%
H 9 Bijzondere wetten 31.662 17.185 48.847 44.445 91%
Subtotaal 540.186 212.861 753.047 635.031 84%
Titel 2 Omgevingswet:
H 3 Activiteiten met betrekking tot bouwwerken 771.419 348.769 1.120.188 1.934.093 173%
H 4 Activiteiten met betrekking tot cultureel (wereld)erfgoed 1.965 1.833 3.798 1.148 30%
H 7 Aanlegactiviteiten 1.615 1.507 3.122 368 12%
H 8 Overige activiteiten 6.354 5.926 12.280 3.658 30%
H 11 Overige tarieven 431 402 833 764 92%
H 12 Modaliteiten 205.015 191.196 396.211 31.648 8%
H 14 Teruggaaf 82
Subtotaal 986.799 549.633 1.536.432 1.971.761 128%
Titel 3 Europese Dienstenrichtlijn:
H 1 Horeca 6.665 6.215 12.880 5.318 41%
H 3 Winkeltijdenwet 134 126 260 62 24%
H 4 Organiseren evenementen 33.285 31.040 64.325 6.851 11%
H 5 APV-vergunningen 6.085 5.675 11.760 3.503 30%
H 7 Diversen 3.501 3.264 6.765 2.015 30%
Subtotaal 49.670 46.320 95.990 17.749 18%
Eindtotaal 1.576.655 808.814 2.385.469 2.624.541 110%

De kostendekking van hoofdstuk 2 komt voor 2024 op 128,33%. Dit percentage is substantieel hoger dan in voorgaande jaren. De verklaring hiervoor is te vinden in een aantal aspecten:

•    Voor een groot woningbouwproject zijn in 2024 in één keer ca. 487.000 euro aan leges in rekening gebracht. Een deel van de kosten die bij dit project horen zijn gemaakt bij de vergunningverlening in 2024. Een groot deel van de kosten moeten de komende jaren nog gemaakt worden in het beoordelen van aanvullende stukken en in het houden van toezicht op het project. Dit project valt niet onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Zonder dit legesbedrag zou het percentage voor kostendekkendheid onder de 100% liggen.
•    Eind 2023 zijn i.v.m. de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet veel aanvragen ingediend om nog onder de Wabo te vallen. Deze zijn veelal pas in 2024  aangevuld en behandeld. Hiermee zijn meer leges opgehaald dan verwacht.
•    De leges voor de ruimtelijke bouwactiviteiten zijn in 2024 verhoogd vanwege de verwachte terugloop van leges door inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. De samenloop met de vorige punten zorgt voor meer dan 100% kostendekkendheid over 2024. De verwachting is dat dit in de komende jaren weer zal stabiliseren.