Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Algemene ondersteuning, bestuur
Onze manier van besturen is betrokken, laagdrempelig en transparant. Met een nuchtere kijk op zaken en gezond boerenverstand. We werken in het belang van de inwoner en waarderen hun mening. We hechten aan inwonersparticipatie en trekken als raad en college graag samen op.
 
Dienstverlening 
We gaan samen aan de slag en inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken bij besluiten die hen direct raken. Daarnaast hebben wij aandacht voor de interne dienstverlening en optimaliseren bestaande processen waar mogelijk. 
 
Veiligheid en ondermijning 
Je veilig voelen is een basisbehoefte en vraagt om meer aandacht. Criminaliteit wordt voorkomen. We ondersteunen een integrale aanpak om ondermijning tegen te gaan en onze gemeente veilig te houden.

4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We hebben een bestuur en een organisatie die er voor heel Winterswijk zijn; voor alle inwoners, organisaties en bedrijven. We versterken de lokale democratie en realiseren de doelen uit het coalitieakkoord.  

We gaan samen aan de slag, voor en met inwoners. Inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken. Daarnaast zetten wij ons in voor een krachtige organisatie waarin we nog efficiënter gaan functioneren. Het doel hierbij is om vanaf 2024 in toenemende mate besparingen op de organisatiekosten te realiseren. 

Relevante documenten:

  • Organisatievisie
  • Visie op dienstverlening

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Onderstaande indicatoren dienen aangevuld te worden:

Het klantwaarderingscijfer wordt bepaald op basis van uitkomsten van het tweejaarlijks gemeentelijk onderzoek 'Waar staat je gemeente'. Dit onderzoek heeft de afgelopen jaren niet plaatsgevonden in Winterswijk. Er wordt gekeken naar alternatieve methoden om de klantwaardering vast te stellen.

 

4.2 Openbare orde en veiligheid

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We houden onze gemeente veilig, ontmoedigen criminaliteit en verhogen het veiligheidsgevoel van onze inwoners. 

Relevante documenten:

  • Wabo-beleidsplan gemeente Winterswijk.
  • Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Om te kunnen beoordelen of we de genoemde doelstellingen hebben behaald, raadplegen we onderstaande bronnen:


•    De misdaadcijfers van de politie:
In 2024 zijn in de gemeente Winterswijk 1.160 misdrijven geregistreerd, tegenover 1.000 in 2023. Na een voorzichtige daling in 2023, is er in 2024 sprake van een licht stijging. Een verklaring hiervoor is op dit moment niet te geven.
•    De Veiligheidsmonitor:
In 2023 hebben wij wederom deelgenomen aan de Veiligheidsmonitor. De uitkomsten hiervan gebruiken we om de inzet in 2024 en 2025 mede te bepalen. Uiteraard wel in samenhang met het Integraal Veiligheidsplan en het daarbij behorende uitvoeringsplan. 
•    Conneqt:
We hebben in 2024 54 overlastmeldingen ontvangen, dit zijn aanzienlijk minder meldingen dan in 2023. Onder deze meldingen vallen allerlei soorten overlast.

Op basis van deze bronnen krijgen wij onder andere inzicht in het percentage inwoners dat zich veilig voelt, het aantal misdrijven dat wordt gepleegd en het aantal overlast meldingen. Wij streven naar een stijging van dat percentage inwoners dat zich veilig voelt, en een daling van het aantal misdrijven en gevallen van overlast. Op basis van de gegevens uit deze bronnen, kunnen wij onze inzet waar nodig bijsturen. 

Wat is het resultaat?

Terug naar navigatie - Wat is het resultaat?

In 2024 hebben wij ons weer breed ingezet voor de veiligheid in onze gemeente. Er zijn verschillende stappen gezet om Winterswijk nog veiliger en leefbaarder te maken. Een vaste waarde is het ondermijningsoverleg. Dit faciliteren wij als Winterswijk voor de hele regio. Dit houdt in dat verschillende ketenpartners maandelijks samenkomen om signalen van ondermijning te bespreken en hier concrete acties op inzetten. Hiermee kunnen we lokale, maar ook regionale ondermijning aanpakken. 

Vanuit de politie is een lichte daling zichtbaar op het gebied van overlastmeldingen. Waren dit er in 2023 nog 891 meldingen, gaat het in 2024 om 838 meldingen. Deze meldingen variëren van overlast door een dronken persoon, tot overlast van een persoon met onbegrepen gedrag. Op gebied van het aantal geregistreerde misdrijven in Winterswijk is echter een lichte stijging zichtbaar. Waar in 2023 nog 1.000 misdrijven zijn geregistreerd, waren dit er in 2024 1160. 

In het kader van het optreden tegen drugsoverlast, is in samenwerking met de politie zowel bestuurlijk als strafrechtelijk opgetreden in voorkomende gevallen. Zo maken we goed gebruik van elkaars handhavende instrumentarium. 

In 2023 heeft Winterswijk weer deelgenomen aan de Veiligheidsmonitor. Eind 2023 is het onderzoek uitgevoerd; de resultaten van het onderzoek zijn in 2024 opgeleverd. Hierin zijn ook de veiligheidsgevoelens van inwoners meegenomen
Via waarstaatjegemeente.nl zijn aan de hand van verschillende veiligheidsthema’s de (voorlopige) cijfers die betrekking hebben op de Gemeente Winterswijk te raadplegen. 

De zichtbaarheid van de boa's en de samenwerking met de politie hebben nog beter vorm gekregen in 2024. Er is een structurele kennisoverdracht tussen de politie en de boa's. Zij kunnen gezamenlijk op locatie werken en elkaar hiermee optimaal van informatie voorzien. Samen werkzaamheden op straat verrichten is een natuurlijke volgende stap, die ook zoveel mogelijk wordt gezet. Deze samenwerking willen we ook in 2025 verder voortzetten.

De interne samenwerking met het sociaal domein is ook structureel geborgd in de organisatie. Dit valt inmiddels onder de dagelijkse gang van zaken, waarbij een nauwe afstemming plaatsvindt met de collega's van zorg en veiligheid. 

Financiële onderbouwing programma 4

Bestuur, organisatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Bestuur, organisatie en dienstverlening

De baten zijn € 590.000 hoger dan begroot, wat grotendeels als volgt is te verklaren: 

  • Een nadeel van € 110.000 als gevolg van een afrekening van het btw-compensatiefonds in 2024 over eerdere jaren.
  • Per saldo € 452.000 hogere inkomsten door uitgeleend  personeel of doorberekende personeelslasten aan specifieke uitkeringen (SPUK) bij verschillende teams. Hier staat aan de lastenkant een nadeel van € 584.000 tegenover.
  • Er is sprake van een niet begrote onttrekking aan de Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) van € 235.000. Aan de lastenkant bestaat een nadeel van nagenoeg hetzelfde bedrag (€ 237.000). Deze bedragen zien met name toe op overeenkomsten die gesloten zijn na het opmaken van de tweede prognose.

De lasten zijn € 1.099.000 lager dan begroot, wat grotendeels als volgt is te verklaren: 

  • Er is sprake van een voordeel door uitvoering van het raadsbesluit 2024, nummer V-09 van 30-5-24. Het van de vorige Regio Deal-periode resterende cofinancieringsbedrag is te reserveren voor de cofinanciering van de nieuwe Regio Deal 2024 - 2028, voor een bedrag van € 214.000. Dit budget is overgeheveld naar 2025.               
  • Er gelden lagere lasten voor gerechtelijke procedures van € 233.000, doordat de procedures nog lopen. Dit budget is overgeheveld naar 2025.
  • Er is sprake van een lagere dotatie aan de voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) van € 170.000, in verband met een te hoge dotatie in voorgaande jaren.
  • Er zijn lagere uitgaven aan informatiebeveiliging (€ 269.000) en ICT-kosten (€ 1.240.000), omdat projecten vanwege beperkte capaciteit niet gerealiseerd zijn. In 2025 wordt dit beleid geactualiseerd en in kaart gebracht wat de noodzakelijke acties zijn. Daarvoor zal, indien nodig, opnieuw budget worden aangevraagd. 
  • Er is sprake van een voordeel door vrijval van de voorziening voor voormalig personeel van € 80.000, en een niet begroot nadeel van € 237.000 door de toevoeging aan de voorziening Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) (gecompenseerd door een voordeel aan de batenkant).
  • Er geldt een nadeel van € 584.000 op de diverse personeelsbudgetten, met name veroorzaakt door hogere inhuurlasten vanwege het niet vast kunnen vervullen van vacatures. De kosten voor inhuur zijn hoger dan de besparing op vaste personeelskosten door het niet invullen van vacatures. Dit nadeel wordt grotendeels gecompenseerd door de hogere inkomsten van uitgeleend personeel. 
  • Er zijn lagere lasten (€ 65.000), omdat er minder opleidingskosten zijn gemaakt dan gepland. Met name door tijdelijke vervulling van functies binnen het managementteam.
  • Er is sprake van een nadeel van € 229.000 op de urendekking van de grondexploitatie en kredieten. De belangrijkste reden voor het achterblijven van de begrote urendekking is dat een aantal infrastructurele werken zijn vertraagd.  

Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid

De baten zijn € 92.000 lager dan begroot, wat grotendeels als volgt is te verklaren:  

  • Lagere baten overlastgevende asielzoekers € 100.000 N

De in 2024 ontvangen eenmalige specifieke uitkering van het Rijk voor overlastgevende asielzoekers in 2023 en 2024 is niet besteed. In verband met het vaststellen van de beleidsnotitie cameratoezicht in 2025, zullen de uitgaven pas na het vaststellen van dit beleid volgen. Aan het Rijk is verzocht om de regeling te verlengen. De ontvangen middelen zijn daarom op de post Vooruitontvangen geboekt, zodat de middelen beschikbaar blijven in 2025. Aan de raad wordt voorgesteld om het bedrag van de rijksuitkering over te hevelen naar 2025. Zie ook de toelichting aan de lastenkant.

De lasten zijn € 142.000 lager dan begroot, wat grotendeels als volgt is te verklaren:

  • Lagere lasten overlastgevende asielzoekers € 100.000 V

In verband met het vaststellen van de beleidsnotitie cameratoezicht in 2025, zullen de uitgaven pas na het vaststellen van dit beleid volgen. Aan de raad wordt voorgesteld het exploitatiebudget over te hevelen naar 2025. Zie ook de toelichting bij de baten      

Onttrekkingen en toevoegingen reserves

Terug naar navigatie - Onttrekkingen en toevoegingen reserves

In de jaarstukken 2023 is onder de financiële onderbouwing in programma 4 opgenomen om € 150.375 te onttrekken aan de reserve Organisatieontwikkeling, voor de implementatie van Office 365. 

Deze onttrekking heeft niet plaatsgevonden, omdat dit bekostigd is uit reguliere exploitatiebudgetten. Aan deze reserve is, conform de begroting, € 1.000.000 gedoteerd.