Paragraaf F Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Onze gemeente heeft bestuurlijke en financiële belangen bij een aantal verbonden partijen, waaronder gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen. Verbonden partijen betreffen organisaties en instellingen waar een gemeente zowel een bestuurlijk als financieel belang in heeft.

  • Van een financieel belang is sprake als de gemeente de middelen, die aan een partij ter beschikking zijn gesteld, niet terugkrijgt bij faillissement van die partij, of als financiële problemen bij de derde partij kunnen worden verhaald op de gemeente.
  • Bij een bestuurlijk belang gaat het om het hebben van zeggenschap in een derde partij. Hetzij omdat de gemeente een zetel in het bestuur heeft, hetzij omdat ze via aandelen mee kan stemmen.

In deze paragraaf gaan we per programma in op de belangen die met de diverse verbonden partijen zijn gediend, en de relatie met de gemeentelijke doelstellingen.

Gemeentelijk beleid

Terug naar navigatie - Gemeentelijk beleid

Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt altijd voort uit het publieke belang. Verbindingen met derde partijen zijn een manier om een bepaalde publieke taak uit te voeren. De huidige verbonden partijen hebben allemaal een historische bestaansgrond. Bij nieuwe deelnemingen komt bij de besluitvorming door de raad de publieke taak expliciet aan de orde op grond van de visie/doelstellingen van de deelneming.

Het beleid is erop gericht de ontwikkelingen bij de verbonden partijen te volgen, zodat financiële risico’s in een vroegtijdig stadium worden gesignaleerd en er tijdig bijsturing kan plaatsvinden. Daarnaast wordt gevolgd of de taken worden uitgevoerd zoals bij de besluitvorming is vastgelegd.

Wij kennen de volgende verbonden partijen:

Programma 1: Zorgen voor Winterswijk Rechtsvorm:
Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk Stichting
GGD Noord- en Oost-Gelderland Gemeenschappelijke regeling
Programma 2: Meedoen in de Achterhoek
Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers Gemeenschappelijke regeling
Fijnder Gemeenschappelijke regeling
Stadsbank Oost Nederland Gemeenschappelijke regeling
Stichting Achterhoek Toerisme Stichting
Programma 3: Wonen en werken in Winterswijk
Omgevingsdienst Achterhoek Gemeenschappelijke regeling
Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A. Coöperatie
AGE B.V. Gemeenschappelijke regeling
Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL) Stichting
ROVA N.V.
Programma 4: Bestuurlijk Winterswijk
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland Gemeenschappelijke regeling
Regio Achterhoek Gemeenschappelijke regeling
Euregio Gemeenschappelijke regeling
N.V. Alliander Vennootschap
N.V. Vitens Vennootschap
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten Vennootschap

Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk

Terug naar navigatie - Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk

Vanaf 2024 ontvangt de stichting Platform Armoedevrij Winterswijk geen subsidie meer in verband met de bezuiniging op de opgave Armoedevrij Winterswijk. Wel krijgt de stichting een rol in het opstellen van het beleidsplan Armoedevrij Winterswijk.

Naam Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk
Vestigingsplaats Winterswijk
Doel Armoedevrij Winterswijk in 2040
Betrokkenen Gemeente Winterswijk
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk heeft één ambtenaar (opgaveregisseur), die betrokken is als bestuursadviseur, maar geen formele zitting in het bestuur heeft.
Financieel belang De gemeente Winterswijk heeft in 2022 een bijdrage van € 12.000 gedaan.
Eigen vermogen 31-dec-22 € 24.515
Eigen Vermogen 31-dec-23 € 24.299
Vreemd Vermogen 31-dec-22 € 0
Vreemd Vermogen 31-dec-23 € 0
Ontwikkelingen Om de opgave Armoedevrij Winterswijk te borgen in Winterswijk, is de stichting Platform Armoedevrij Winterswijk opgericht. Dit is een netwerkorganisatie van alle partijen die werken met armoede in Winterswijk. De stichting jaagt initiatieven aan, faciliteert en organiseert. De stichting bouwt mee aan de thema's taboe doorbreken, jeugd- en generatiearmoede, en systeem versimpelen. Daarnaast is er ook een projectfonds.
Relatie tot programma’s Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Via de jaarstukken en via www.werkaanwinterswijk.nl.
Risico's Zeer gering, het risico blijft beperkt tot de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage.

GGD Noord- en Oost-Gelderland

Terug naar navigatie - GGD Noord- en Oost-Gelderland
Naam GGD Noord- en Oost- Gelderland
Vestigingsplaats Apeldoorn
Doel GGD Noord- en Oost-Gelderland is de gezondheidsdienst van 22 gemeenten, met als doel het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle inwoners (publieke gezondheidzorg). De GGD is belast met de gemeentelijke taken genoemd in de Wet publieke gezondheid en jeugdgezondheidszorg (voor alle gemeenten behalve Apeldoorn). Het is een gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen.
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door wethouder S.G.P. Fleuren.
Financieel belang De begrote inwonerbijdrage voor 2024 bedraagt € 614.531.
Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2019 € 2.909.000
Per 31 december 2020 € 2.970.000
Per 31 december 2021 € 3.236.000
Per 31 december 2022 € 2.656.000
Per 31 december 2023 € 3.182.000
Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2019 € 2.631.000
Per 31 december 2020 € 7.036.000
Per 31 december 2021 € 9.902.000
Per 31 december 2022 € 8.878.000
Per 31 december 2023 € 13.266.000
Het resultaat over 2023 bedraagt: € 910.000
Inschatting 1-jan-23 31-dec-23
Eigen vermogen € 2.205.000 € 2.411.000
Vreemd vermogen € 2.485.000 € 2.629.000
Verwachte financiële resultaat 2024: € 0
Ontwikkelingen De jeugdgezondheidszorg voor nul- tot achttienjarigen is een GR-taak, tenzij de gemeente aangeeft deze taak niet of niet geheel door de GGD uit te laten voeren. Gemeente Winterswijk laat de jeugdgezondheidszorg voor vier- tot achttienjarigen uitvoeren door de GGD.
Door de coronapandemie is duidelijk geworden dat de GGD kwetsbaar is en dat een meer robuuste GGD belangrijk is. De GGD heeft zeven aandachtspunten opgesteld die de GGD robuuster maken. Deze punten worden de komende jaren uitgewerkt.
De nieuwe bestuursagenda 2023-2027 is gereed en wordt binnenkort vastgesteld. Naar aanleiding van de wijziging van de Gemeenschappelijke regeling GGD NOG op 1 juli 2022, heeft de GGD NOG een voorstel gedaan voor aanpassing van deze regeling. Het voorstel beoogt onder meer om de democratische legitimatie van de GGD te verbeteren. Winterswijk heeft hiermee ingestemd en heeft ten aanzien van het indienen van zienswijzen nog enkele aanvullingen gedaan.
Relatie tot programma’s Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het algemeen bestuur en op grond van in de gemeenschappelijke regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (begroting en jaarrekening). Vastgelegd is dat de raad altijd informatie kan vragen.
Risico's Net als bij de andere gemeenschappelijke regelingen is het risico vooral financieel, omdat een meerderheid in het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid.

Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers

Terug naar navigatie - Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers
Naam Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel Doelstellingen zijn:
-        Het overeenkomstig de Archiefwet beheren, toegankelijk maken en beschikbaar stellen van de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende overheidslichamen.
-        Het toezicht door de streekarchivaris op het beheer van de niet naar de centrale archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.
-        Het in stand houden en bevorderen van het cultureel erfgoed in het gebied van de Achterhoek en de Liemers in de ruimste zin van het woord.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Bestuurlijk belang De leden en de plaatsvervangende leden van het algemeen bestuur worden per raadsperiode aangewezen door de gemeenteraden en het college van burgemeester en wethouders. Wethouder S. Metaal - ten Dolle is lid van het algemeen bestuur en is lid en plaatsvervangend voorzitter van het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en twee andere leden. Allen zijn aangewezen door het algemeen bestuur en komen bij voorkeur uit verschillende gemeenten. De voorzitter en één lid worden uit het algemeen bestuur aangewezen, en één lid op voordracht van de Staring Stichting. Bij de realisatie van het Erfgoedcentrum is ook de bestuurscommissie ingesteld. Deze commissie bestaat uit drie dagelijkse bestuursleden, aangevuld met twee algemene bestuursleden en twee door de Staring Stichting voorgedragen leden.
Financieel belang De bijdrage van de gemeente is gebaseerd op de begroting van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers. De bijdrage in 2022 bedroeg € 130.666. De bijdrage voor 2024 bedraagt € 155.821.
Eigen vermogen:
31-12-2019 € 154.413
31-12-2020 € 199.400
31-12-2021 € 192.939
31-12-2022 € 106.364
Vreemd vermogen:
31-12-2019 € 680.813
31-12-2020 € 768.234
31-12-2021 € 661.684
31-12-2022 € 599.596
Het resultaat over 2022 bedraagt: € 86.575 (negatief).
Inschatting 1-jan-24 31-dec-24
Eigen vermogen € 175.946 € 487.793
Vreemd vermogen € 592.838 € 451.591
Verwachte financiële resultaat 2024: € 43.222 (positief).
Ontwikkelingen Er zijn geen actuele ontwikkelingen.
Relatie tot programma’s De taken zijn geclusterd in programma 2 Meedoen in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het dagelijkse en het algemene bestuur, in en via de op grond van de gemeenschappelijke regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (begroting en jaarrekening).
Risico's Er is geen sprake van een exploitatietekort. De risico’s zijn gering.
De gemeente Winterswijk biedt de komende jaren weer archiefmateriaal aan. De jaarlijkse bijdrage van Winterswijk staat in principe vast voor een periode van vier jaar. Echter door prijsstijgingen wordt deze in 2024 tussentijds verhoogd.

Fijnder

Terug naar navigatie - Fijnder
Naam Fijnder
Vestigingsplaats Groenlo
Doel De gemeenschappelijke regeling Fijnder voert de Participatiewet, Ioaw/z en aanverwante regelingen uit, waarbij arbeidsontwikkeling centraal staat.
Betrokkenen Fijnder heeft drie deelnemende gemeenten, te weten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk.
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in het dagelijks bestuur. Leden: wethouder E.S.F. Schepers (AB en DB) en wethouder S.G.P. Fleuren (AB).
Financieel belang De exploitatiebijdrage voor de bedrijfsvoering over 2023 bedroeg € 4,9 miljoen. De begrote exploitatiebijdrage voor de bedrijfsvoering over 2024 bedraagt € 5,2 miljoen. Voor het overige betreft het hier grotendeels de doorbetaling van rijksbudgetten.
Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021 € 4.041.000
Per 31 december 2022 € 3.666.000
Per 31 december 2023 € 3.456.000 (concept)
Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021 € 11.330.000
Per 31 december 2022 € 10.198.000
Per 31 december 2023 € 10.447.000 (concept)
Resultaat 2023: € 60.000 (concept)
Inschatting 1-jan-24 31-dec-24
Eigen vermogen € 3.190.000 € 2.810.000
Vreemd vermogen € 9.938.000 € 9.678.000
Verwachte financiële resultaat 2024: € 0.
Ontwikkelingen In tegenstelling tot de landelijke tendens, waarbij in 2024 een stijging van het bijstandsbestand wordt verwacht van 3,17%, wordt voor 2024 ten aanzien van het bestandsvolume van Fijnder uitgegaan van de nullijn. Door de steeds grotere instroom van cliënten die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, ligt de focus van Fijnder steeds meer op het ontwikkeling van de cliënten.
Relatie tot programma’s Programma 2 Meedoen in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Op de bij de gemeenschappelijke regelingen gebruikelijke wijze worden de financiële stukken door de deelnemende gemeenten goedgekeurd.
Risico's De deelnemende gemeenten zijn aansprakelijk voor een eventueel exploitatietekort.

Stadsbank Oost Nederland

Terug naar navigatie - Stadsbank Oost Nederland
Naam Stadsbank Oost Nederland
Vestigingsplaats Enschede
Doel Stadsbank Oost Nederland is een kredietbank zonder winstoogmerk. Naast sociale kredietverstrekking verzorgt de bank de schuldenregeling in het kader van de Wet gemeenschappelijke schuldhulpverlening, voert budgetbeheer uit en geeft voorlichting en advies. Daarnaast voert de bank beschermingsbewind uit en maakt verzoekschriften voor de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).
Betrokkenen De gemeenten: Almelo, Berkelland, Borne, Bronckhorst, Dinkelland, Enschede, Oost Gelre, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Lochem, Montferland, Oldenzaal, Oude IJsselstreek, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand, Wierden en Winterswijk.
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door wethouder E.S.F. Schepers-Janssen.
Financieel belang De bijdrage voor 2023 bedroeg € 395.561. De begrote bijdrage voor 2024 bedraagt € 452.000.
Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31-12-2020 € 1.183.300
Per 31-12-2021 € 971.100
Per 31-12-2022 € 1.349.200
Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31-12-2020 € 15.001.100
Per 31-12-2021 € 14.781.400
Per 31-12-2022 € 15.214.500
Het resultaat over 2022 bedraagt: € 365.900.
Inschatting 1-jan-24 31-dec-24
Eigen vermogen € 892.100 € 1.289.900
Vreemd vermogen € 14.591.300 € 5.790.100
Verwachte financiële resultaat 2024: € 0.
Wanneer het resultaat daartoe aanleiding geeft, dragen de deelnemende gemeenten, naar rato van het inwoneraantal, het exploitatieverlies.
Ontwikkelingen De dienstverlening van de Stadsbank sluit nauw aan bij de dienstsverlening van de gemeente. Het dienstenaanbod van de Stadsbank wordt verzorgd vanuit het gemeentelijke loket (De Post). Samen met de Stadsbank wordt de drempel voor de schuldhulpverlening zo laag mogelijk gemaakt en richten we ons op het duurzaam schuldenvrij blijven. Al voordat de dienstverlening van de Stadsbank wordt beëindigd, wordt de nazorg opgepakt door het gemeentelijk sociaal team.
Relatie tot programma’s Programma 2 Meedoen in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Op de bij de gemeenschappelijke regelingen gebruikelijke wijze, worden de financiële stukken door de deelnemende gemeenten goedgekeurd.
Risico's Gering

Stichting Achterhoek Toerisme

Terug naar navigatie - Stichting Achterhoek Toerisme
Naam Stichting Achterhoek Toerisme
Vestigingsplaats Statutair Doetinchem, kantoor Borculo
Doel Het verzorgen van regiomarketing, gericht op het uitbouwen van de marktpositie van de toeristisch-recreatieve sector in de Achterhoek. Het vervullen van de functie van routeontwikkelaar en -beheerder.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen.
Bestuurlijk belang De bestuurlijke vertegenwoordiging van de Achterhoekse gemeenten wordt verzorgd door gemeente Doetinchem en Lochem.
Financieel belang De jaarlijkse bijdrage van gemeente Winterswijk aan Stichting Achterhoek Toerisme bedraagt € 52.814 voor regiomarketing en € 8.000 voor het beheer van het routenetwerk. Stichting Achterhoek Toerisme wordt voor ongeveer 33% gefinancierd vanuit het bedrijfsleven.
Om te voorkomen dat de resultaten van Achterhoek Toerisme gaan leiden tot de verplichting om vennootschapsbelasting te betalen, is ervoor gekozen om de resultaten uit de afgelopen jaren niet meer te presenteren als algemene reserve. Na afstemming met de accountant staan de resultaten nu als vooruit ontvangen bijdragen van de gemeenten, ter waarde van € 374.427 op de balans.
Eigen vermogen: 31-12-2021 € 0 31-12-2022 € 0 Vreemd vermogen: 31-12-2021 € 1.858.631 31-12-2022 € 1.953.715
Inschatting 1-jan-24 31-dec-24
Eigen vermogen € 0 € 0
Vreemd vermogen € 1.953.715 € 1.953.715
Verwachte financiële resultaat 2024: € 0.
Ontwikkelingen In 2016 is de organisatie van Stichting Achterhoek Toerisme uitgebreid met een vrijetijdsmakelaar, die in opdracht van de gemeenten wordt ingezet wordt op de uitvoering van de vrijetijdsagenda 2016-2019. In 2020 is de vrijetijdsagenda 2020-2030 vastgesteld. Belangrijk aandachtspunt is het betrekken en verbinden van ondernemers in concrete projecten. In 2024 vindt er een evaluatie en herijking plaats van de vrijetijdsagenda.
De participerende gemeenten hebben een positieve evaluatie afgegeven op de resultaten en ontwikkeling van Stichting Achterhoek Toerisme in de afgelopen vier jaar. De langlopende subsidierelatie is verlengd voor het jaar 2023, met de intentie om dit langjarig voort te zetten. De komende jaren wil Achterhoek Toerisme voortbouwen op haar fundament en deze verder verstevigen: de regiomarketing, het routebureau en de verbindende factor, met extra aandacht voor informatievoorziening en ontwikkeling en ontsluiting van kennis. Belangrijke samenwerkingspartners zijn de lokale VVV’s, provincie Gelderland, de EUREGIO en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).
Relatie tot programma’s Programma 2 Meedoen in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatieuitwisseling vindt plaats in het bestuur, in het ambtelijk overleg vrijetijdseconomie, het portefeuillehoudersoverleg vrijetijdseconomie, via een nieuwsbrief en via overlegging van de jaarstukken (begroting, jaarrekening en jaarverslag).
Risico’s -

Omgevingsdienst Achterhoek

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Achterhoek
Naam Omgevingsdienst Achterhoek
Vestigingsplaats Hengelo (Gld)
Doel De Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) is een samenwerkingsverband, opgericht ten behoeve van de gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers ter zake van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht. Deze taken bestaan uit het basistakenpakket (versie 2.3) en alle overige inrichting gebonden milieutaken (milieubreed) en enkele specialismen uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), zoals geluid, bodem/bouwstoffen, asbest, luchtkwaliteit (geur), externe veiligheid en juridische zaken.
Betrokkenen De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen en de provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is in het Algemeen Bestuur van de ODA vertegenwoordigd. Lid is portefeuillehouder Buitengebied, Natuur & Landschap , plaatsvervangend lid is de burgemeester.
Financieel belang De ODA is op 1 april 2013 opgericht. Op basis van ingebrachte taken wordt een exploitatiebegroting opgesteld waaraan deelnemende gemeenten en de provincie volgens een afgesproken verdeelsleutel bijdragen. De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de (verwachte) afname van de partners per programma. Iedere deelnemer betaalt op rekeningbasis uiteindelijk voor de producten die hij daadwerkelijk per programma afneemt. Indien aan het einde van het jaar de ODA een positief of negatief resultaat behaalt, wordt door de deelnemende partijen op basis van een vastgestelde verrekensystematiek meegedeeld in het positieve resultaat of bijgedragen in het negatieve resultaat. De bijdrage aan de ODA wordt jaarlijks in de programmabegroting van de gemeente opgenomen. De ODA legt inhoudelijk en financiële verantwoording af aan de betrokken gemeenten en de provincie. De bijdrage bedraagt over: 2019 € 609.600 (exclusief de verrekening tekort jaarrekening 2019) 2020 € 574.280 2021 € 604.300(exclusief verrekening overschot jaarrekening 2021) 2022 € 740.900 (exclusief verrekening tekort jaarrekening 2022) 2023 € 759.600 (volgens begroting) 2024 € 856.000 (volgens begroting) De verklaring van de stijging in de bijdrage van 2024 te opzichte van 2023 zit hem met name in het doorvoeren van de loon en prijsindexatie, toegenomen organisatiekosten en de toegenomen dienstverlening door de ODA. De verhouding eigen vermogen - vreemd vermogen is op: 31 december 2020 € 645.000 - € 1.883.000 31 december 2021 € 354.000 - € 1.718.000 31 december 2022 € -/- 134.000 - € 2.878.000 (exclusief de verrekening tekort gemeenten) 31 december 2023 € 210.000 - € 1.050.000(inschatting) 31 december 2024 € 164.000 - € 1.146.000(inschatting) Definitief financieel resultaat 2023 op peildatum (eind april 2024) nog niet bekend. Verwacht financieel resultaat over 2024: € 0
Ontwikkelingen Naast het uitvoeren van het Wabo takenpakket heeft het jaar 2023 bij de ODA ook weer in het teken van de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet gestaan. De aandacht voor milieu neemt toe. Daarbij geeft de ODA aan dat het werkveld steeds complexer. Dit komt door razendsnelle ontwikkelingen in de samenleving. Er worden veel nieuwe producten en technieken ontwikkeld. Helaas zitten daar soms ‘bijwerkingen’ aan voor milieu en gezondheid die pas na verloop van tijd aan het licht komen. Een voorbeeld hiervan is Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS). Onder het IBP VTH zijn robuustheidscriteria ontwikkeld. De staatssecretaris heeft de Omgevingsdiensten gevraagd om voor 1 oktober 2023 een zelftoets te doen en voor 1 april 2024 een Plan van Aanpak in te dienen om voor 2026 aan deze robuustheidscriteria te voldoen. Het bestuur heeft de zelftoets en het Plan van Aanpak tijdig aangeboden en verwacht in de loop van 2024 een reactie hierop. Bestuur en de partners zijn nauw betrokken bij deze ontwikkelingen. Het is dus afwachten hoe het ministerie hierop gaat reageren.
Relatie tot programma’s Programma 3 Werkend  Winterswijk
Informatie-uitwisseling Op de bij de gemeenschappelijke regelingen gebruikelijke wijze worden de financiële stukken door de deelnemende gemeenten goedgekeurd.
Risico's Risico’s zijn: - De reactie op het Plan van Aanpak vanuit het Interbestuurlijk Programma Versterking VTH (IBP VTH) door het ministerie. - Uitkomsten van de risicoanalyse (opplussen van uren) - Actualisatie van het productenboek (opplussen van uren).

Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.

Terug naar navigatie - Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.
Naam Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel De coöperatie en bijbehorende uitvoeringsorganisatie richten zich op:
Het ontwikkelen en uitvoeren van duurzame energieprojecten in de Achterhoek.
Het geven van voorlichting over de opwekking en het gebruik van duurzame energie in de Achterhoek.
Het bevorderen van energiebesparing.
Het instellen en beheren van een fonds om toekomstige initiatieven op het gebied van duurzame energie in de Achterhoek te kunnen financieren.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. Daarnaast enige energiecoöperaties.
Bestuurlijk belang De algemene vergadering bestaat uit acht leden (één lid van het college van burgemeester en wethouders uit elke deelnemende gemeente) en bestuurders van de anderen leden. Momenteel zijn dit vijftien lokale energiecoöperaties. Voor Winterswijk neemt wethouder G.E. Visser deel aan de algemene vergadering.
Financieel belang De bijdrage bedraagt in 2023 bedraagt € 0.
Eigen Vermogen per 31-12-2020: € 137.293
Eigen Vermogen per 31-12-2021: € 88.559
Eigen Vermogen per 31-12-2022: € 174.422
Vreemd Vermogen per 31-12-2020: € 885.797
Vreemd Vermogen per 31-12-2021: € 2.135.531
Vreemd Vermogen per 31-12-2022: € 1.425.328
Resultaat 2022: € 85.863
Inschatting 1-jan-24 31-dec-24
Eigen vermogen € 175.000 € 175.000
Vreemd vermogen € 1.425.328 € 1.425.328
Verwachte financiële resultaat 2024: € 0
Ontwikkelingen In 2023 heeft de verkoop plaatsgevonden van AGEM Holding BV, met daaronder AGEM Ontwikkeling BV en AGEM Levering BV, voor een symbolisch bedrag à € 1,00 aan een nieuw op te richten entiteit. De ‘Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.’ is overgebeleven, die nu 100% eigendom van de gemeenten is.
Relatie tot programma’s Is opgenomen in programma 3 Wonen en werken in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt bestuurlijk plaats in de algemene vergadering en ambtelijk in het regionaal duurzaamheidscoördinatorenoverleg.
Risico's Het gemeentelijk risico als deelnemer van de gemeenschappelijke regeling is beperkt tot verlies van een achtste deel van het kapitaal van de leden ter grootte van € 174.422. Omdat de gemeente Winterswijk het basispakket niet meer afneemt en deze dienstverlening verricht vanuit het Centrum Duurzaam Winterswijk, is er geen verder risico.

Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)

Terug naar navigatie - Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)

       

Naam Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
Vestigingsplaats Winterswijk
Doel De stichting stelt zich ten doel een bijdrage te leveren aan te formuleren en uit te voeren beleid voor behoud, herstel en ontwikkeling van het buitengebied van Winterswijk. Daarbij wordt uitgegaan van een integrale benadering van vijf thema’s: leefbaarheid, land- en tuinbouw, natuur- en landschapsbeheer, cultuurhistorie, recreatie en toerisme. Het WCL geeft ook advies aan overheden en ondersteunt projecten die een bijdrage leveren aan de geschetste doelen in het buitengebied.
Betrokkenen De gemeente Winterswijk, LTO Noord Oost Achterhoek afdeling Winterswijk, het Platform Natuur en Landschap Winterswijk, Gelders particulier grondbezit, de Stichting Particulier Agrarisch Natuurbeheer, NSW-landgoederen Winterswijk e.o., de Recron afdeling Winterswijk, de Stichting Boer en Recreatie, de Adviescommissie Cultuurhistorie, de gezamenlijke belangenverenigingen van het buitengebied, Koninklijke Horeca Nederland afd. Winterswijk voor het buitengebied en Ondernemersvereniging Buitengebied Winterswijk. In 2022 is WCL begonnen met een moderniseringsproces (WCL 2.0). Er komt dan ook een afvaardiging van jongeren in het bestuur (Jong WCL).
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk heeft drie leden in het bestuur: wethouder S. Fleuren (tevens vicevoorzitter), A. Schoemaker (secretaris) en mevrouw J. Ras.
Financieel belang Bijdrage voor 2023 bedraagt € 75.000 + € 15.000 (vanuit afvalstoffenheffing; voor opruimen zwerfafval buitengebied).
Eigen Vermogen:
Per 31-12-2019 € 64.000
Per 31-12-2020 € 65.465
Per 31-12-2021 € 84.207
Vreemd Vermogen
Per 31-12-2019 € 146.117
Per 31-12-2020 € 154.446
Per 31-12-2021 € 142.374
Verwachting:
1 januari 2024 31 december 2024
Eigen vermogen € 65.000 € 55.000
Vreemd vermogen € 200.000 € 100.000
Verwacht resultaat 2023 € 0
Ontwikkelingen WCL zit nog steeds in de veranderingsfase naar WCL 2.0. De bedoeling is om eind 2024 een nieuwe onafhankelijke voorzitter te hebben.
WCL werkt aan het programma Vitaal Platteland en zet zich onder andere in voor maatwerk voor de Winterswijkse landbouw. Ook blijft WCL fungeren als promotor voor lokale LEADER-projecten.
Relatie tot programma’s De activiteiten die de Stichting WCL Winterswijk uitvoert hebben vooral betrekking op programma 3.  In het coalitieprogramma staat een aanbeveling om te zorgen voor meer externe financiering.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het dagelijks en algemeen bestuur. Ook worden - indien nodig - voorlichtingsavonden georganiseerd voor bewoners uit het buitengebied over bepaalde thema’s. Jaarverslagen worden in de maand mei altijd aan de deelnemende partijen (onder andere gemeente Winterswijk) aangeboden.
Risico's Zeer gering. Een meerderheid van het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid. Ook door de aanwezigheid van drie gemeentelijke vertegenwoordigers is directe controle/inbreng aanwezig.
WCL heeft een werkprocessendocument. Daarnaast werk WCL met een externe boekhouder en een accountant. De kans op het ‘omvallen’ van WCL wordt als zeer gering geschat.

ROVA

Terug naar navigatie - ROVA
Naam ROVA
Vestigingsplaats Zwolle
Doel Het bevorderen van en/of het (doen) realiseren van integraal afvalketenbeheer en het leveren van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het terrein van het verwijderen van afvalstoffen. Daaronder begrepen beleidsondersteuning en collectieve aanbestedingen ten behoeve van de deelnemende overheden (gemeenten, de Regio IJssel-Vecht en andere samenwerkingsverbanden).
Vanuit de zorgtaak van de deelnemende overheden (gemeenten, de Regio IJssel – Vecht en andere samenwerkingsverbanden) en het daarmee samenhangende economisch belang, ten algemene nutte werkzaam te zijn op het gebied van de inzameling, bewerking en verwerking van afvalstoffen, de reiniging en de gladheidsbestrijding, alsmede op het gebied van direct of indirect daarmee verband houdende andere milieuvelden en de onderhoudstaken in de openbare ruimte.
Betrokkenen De aandeelhouders van ROVA, twintig gemeenten in de provincies Overijssel, Gelderland, Drenthe, Utrecht en Flevoland, de Regio IJssel-Vecht en Afvalverwijdering Utrecht (AVU).
Bestuurlijk belang Als aandeelhouder hebben wij stemrecht over 290 aandelen. Dat is 3,4% van het totaal.
Financieel belang In 2023 is een dividend van € 80.000 over 2022 uitgekeerd (2021 : 111.000, 2020 : 130.000, 2019: 138.000, 2018: 166.000, 2017: € 209.000, 2016: € 162.288 ).
In 2024 is € 152.500 begroot.
Het eigen vermogen bedraagt op:
31-12-2021 € 40.320.000
31-12-2022 € 40.866.000
Het vreemde vermogen bedraagt op:
31-12-2021 € 58.840.000
31-12-2022 € 63.473.000
Het bruto begrote (bedrijfs-)resultaat 2023 bedraagt € 5.133.000.
Inschatting 1-jan-24 31-dec-24
Eigen vermogen € 42.000.000 € 43.000.000
Vreemd vermogen € 63.500.000 € 63.500.000
Verwachte financiële resultaat 2024: € 4.500.000.
Ontwikkelingen Vanaf 1 januari 2009 voert ROVA de uitvoering van de taken huisvuilinzameling, machinale straatreiniging (vegen) en kolken reinigen (riolering) uit. Vanaf 2011 voert ROVA voor onze gemeente de onderhoudstaken in de openbare ruimte uit.
Relatie tot programma’s Is opgenomen in Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op alle relevante niveaus: van de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden op ‘werkvloerniveau’ tot aan de aandeelhoudersvergadering.
Risico's ROVA verzorgt de uitvoering van de reinigingstaken voor de deelnemende gemeente. Het accent ligt niet op het door ROVA zelf uitvoeren van de werkzaamheden. Als marktpartijen dit voordeliger kunnen, worden werkzaamheden uitbesteed. Om niet volledig afhankelijk te zijn van de markt, beschikt ROVA zelf over een uitvoerend bedrijf. Het risico van de deelneming in ROVA is daarom gering.

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Naam Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Vestigingsplaats Apeldoorn
Doel De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de gemeenten op het gebied van de openbare veiligheid en hulpverlening te behartigen. Denk aan de brandweer, rampenbestrijding en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. Al deze taken worden uitgevoerd aan de hand van een multidisciplinair veiligheidsbeleid, zowel preventief als repressief.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen.
Bestuurlijk belang Voor alle taken die de veiligheidsregio op het gebied van rampen- en crisisbeheersing met zich meebrengt, is een veiligheidsbestuur verantwoordelijk. Dit veiligheidsbestuur bestaat in Noord- en Oost-Gelderland uit alle burgemeesters van de deelnemende gemeenten, het zogenoemde algemeen bestuur (AB). Sturing op de inzet van de brandweer (die het grootste deel van de begroting kenmerkt) vindt ook plaats door het algemeen bestuur.
Financieel belang Bij de verdeling van de gemeentelijke bijdrage over de deelnemende gemeenten wordt het verdeelmodel gebruikt. Dit verdeelmodel is vastgelegd in de Gemeenschappelijke regeling VNOG. Als verdeelsleutel geldt de procentuele verdeling tussen de gemeenten uit het verdeelmodel. Het verdeelmodel is op zijn beurt gebaseerd op de verhouding per gemeente van het in de algemene uitkering van het gemeentefonds opgenomen bedrag voor het cluster openbare orde en veiligheid/brandweer en rampenbestrijding. Het verdeelmodel is ingegaan per 2017 en heeft een ingroeipad gekend. Per 2021 is het verdeelmodel volledig van kracht. Verder is het verdeelmodel per 2021, conform de Gemeenschappelijke regeling VNOG, nog herijkt. Volgens deze regeling vindt een dergelijke herijking éénmaal per vier jaar plaats. De percentages van het verdeelmodel in voorgaande tabel gelden dus vanaf 2021 voor vier jaren. In 2024 vindt weer een herijking plaats, zodat per 2025 het bijgestelde verdeelmodel van kracht kan worden. Zie nadere toelichting bij het kopje Ontwikkelingen. Meerjarenoverzicht bijdrage VNOG: Bijdrage 2020 € 1.461.014 Bijdrage 2021 € 1.700.321 Bijdrage 2022 € 1.747.000 Bijdrage 2023 € 1.791.000 (begroting exclusief demarcatie) Bijdrage 2024 € 1.949.000 (begroting inclusief demarcatie) Verhouding eigen vermogen en vreemd vermogen: 31 december 2020 € 14.546.000 --- € 42.340.000 31 december 2021 € 15.524.500 --- € 38.214.000 31 december 2022 € 17.323.913 --- € 35.566.035 31 december 2023 € 14.149.000 --- € 44.112.000 (inschatting) 31 december 2024 € 12.691.000 --- € 56.608.000 (inschatting) De VNOG heeft over 2022 een positief resultaat behaald van € 2.509.728. Voor de bestemming van het resultaat over 2022 heeft het algemeen bestuur besloten om de overblijvende middelen binnen VNOG te houden, ter dekking van de gestegen loonkosten in 2023. Deze gestegen kosten zijn het gevolg van het nieuwe landelijke arbeidsvoorwaardenakkoord voor het personeel in dienst van de veiligheidsregio’s (CAR-UWO Veiligheidsregio’s), dat loopt tot 1 mei 2024. Definitief financieel resultaat 2023 op peildatum (eind april 2024) nog niet bekend. Verwacht financieel resultaat 2024: € 0.
Ontwikkelingen Kadernota VNOG 2025-2028 De Kadernota vormt de basis voor de komende begroting 2025-2028 en bevat daarvoor de financieel-technische uitgangspunten. Dit betreft met name de loon-en prijsindex en doorwerking daarvan in de gemeentelijke bijdrage, alsmede enkele autonome ontwikkelingen. In 2024 wordt conform de Wet Veiligheidsregio's een nieuw meerjarig Regionaal Beleidsplan 2025-2028 opgesteld. Het huidige plan loopt eind 2024 af. In het Beleidsplan staat het strategische beleid voor de komende jaren. Het plan zal in 2024 onder andere eerst nog ter consultatie aan de raden worden voorgelegd. Op basis van de Kadernota stelt VNOG een concept (ontwerp)meerjarenbegroting 2025-2028 op. De gemeentelijke bijdrage gaat vanaf 2025 met name stijgen als gevolg van de loon-en prijsindex en daarnaast door enkele autonome, voor VNOG niet te beïnvloeden, ontwikkelingen. Dit wordt gedempt door besparingsvoorstellen. Wijziging gemeenschappelijke regeling VNOG De Wet gemeenschappelijke regelingen is in juli 2022 aangepast. Volgens de wet moet de gemeenschappelijke regeling VNOG binnen twee jaar hierop worden bijgewerkt en vastgesteld. In 2023 is het concept voorgelegd aan de Raad met een mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. De gewijzigde gemeenschappelijke regeling zal uiterlijk juli 2024 gewijzigd en vastgesteld moeten worden. Na de ontvangen zienswijzen is onder andere besloten om geen ingroeipad voor het geactualiseerde verdeelmodel toe te passen. Het geactualiseerde verdeelmodel gaat per 2025 in. In de gemeentebegroting 2024-2028 was rekening gehouden met een ingroeipad van 2 jaar. In 2025 50% van het voordeel en in 2026 het volledige voordeel. Het volledige voordeel van het aangepaste verdeelmodel wordt nu een jaar eerder behaald. Ophoging Rijksbijdrage BDUR De BDUR-ophoging komt in vier tranches, waarbij de eerste tranche is ingegaan. De laatste tranche volgt in 2026. In de Kadernota zijn een aantal bestedingsrichtingen voor de BDUR-ophoging geschetst. In het bestedingsplan voor de BDUR-ophoging, die vastgesteld is door het AB VNOG op 30 maart 2024, is beschreven dat de volgende onderwerpen worden doorontwikkeld: versterking crisisbeheersing, versterking informatievoorziening en vergroting flexibiliteit (sneller handelen als een crisis om actie vraagt)
Relatie tot programma’s Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het algemeen bestuur en via de op grond van de gemeenschappelijke regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (begroting, rekening). Vastgelegd is dat de raad altijd om informatie kan vragen.
Risico’s Een stijging van de financieringskosten bij het aantrekken van leningen (vreemd vermogen) als gevolg van een stijging van rentepercentages. Hogere prijzen boven de prijsindex als gevolg van wereldwijde ontwikkelingen. Een toenemende vraag in samenhang met schaarste van aanbod, doen de grondstof- en materiaalprijzen stijgen.

Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Doetinchem

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Doetinchem
Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel De samenwerking richt zich op: - De totstandkoming van regionaal beleid en regionale lobby om daarmee de Achterhoek op de kaart te zetten. - Het ontwikkelen van regionaal beleid en projecten voor bovenlokale onderwerpen voor gemeenten en andere overheidsorganisaties. - De afstemming van lokaal beleid, overleg tussen gemeenten en gemeenschappelijke belangenbehartiging.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Bestuurlijk belang Het algemeen bestuur bestaat uit zeven leden (één lid van het college van burgemeester en wethouders uit elke deelnemende gemeente). Voor Winterswijk is burgemeester B.J.J. Bengevoord lid van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. Plaatsvervangend lid is wethouder S. Metaal-ten Dolle.
Financieel belang De bijdrage bedraagt in: 2020 € 194.007 2021 € 196.980 2022 € 200.559 2023 € 207.759 De verhouding eigen vermogen en vreemd vermogen is op: 31-12-2020 € 6.229.000 en € 22.601.000 31-12-2021 € 6.726.000 en € 20.174.000 31-12-2022 € 7.150.000 en € 15.429.000 31-12-2023 € 6.808.000 en € 12.579.000 (volgens rekening) Financieel resultaat 2023 € 97.450. Aan het algemeen bestuur zal worden voorgesteld om het voordelige resultaat om het voordelige saldo ad € 97.450 (€ 0,37 per inwoner) toe te voegen aan het investeringsfonds, zoals besloten in De Achterhoek werkt door 2.0. Hierin is opgenomen dat een eventueel overschot van het jaarresultaat wordt toegevoegd aan het investeringsfonds tot een maximum van € 0,50 per inwoner. Het algemeen bestuur besluit op 3 juli 2024 over de jaarstukken.
Ontwikkelingen De aanvraag van de Regio Achterhoek voor een bijdrage voor een nieuwe RegioDeal-periode is in 2023 afgewezen. In 2024 gaat de Regio opnieuw een aanvraag indienen bij het Rijk. De gemeente Montferland heeft het verzoek gedaan weer te mogen toetreden tot de Regio Achterhoek. Dit verzoek is gehonoreerd. In december 2023 heeft de gemeenteraad hierover positief besloten. De toetreding van Montferland wordt in 2024 gerealiseerd.
Relatie tot programma’s De taken hebben betrekking op meerdere programma’s.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het dagelijks en het algemeen bestuur, de Achterhoek Board, Achterhoek Raad en de Thematafels. Ook de begroting en jaarrekening zijn informatiebronnen. Vastgelegd is dat de raad meer bij de beleidsvoorbereiding van de regio wordt betrokken, vooral bij de jaarlijkse vaststelling van de strategische agenda. Uiteraard kan de raad altijd om informatie vragen.
Risico's Deelnemende gemeenten zijn aansprakelijk voor een eventueel exploitatietekort.

Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
Naam Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
Vestigingsplaats Gronau
Doel De EUREGIO bevordert, ondersteunt en coördineert de regionale grensoverschrijdende samenwerking van haar leden.
De regionale grensoverschrijdende samenwerking vindt plaats op de volgende gebieden: communicatie, sociaal-culturele ontmoetingen, gezondheidszorg, scholing en opleiding, openbare veiligheid, hulpdiensten en rampenbestrijding, cultuur en sport, economische ontwikkeling, arbeidsmarkt en kwalificatie, innovatie en technologietransfer, recreatie en toerisme, agrarische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, energie, natuur- en milieubescherming, afvalbeheer en waterbeheer.
Betrokkenen Er zijn ongeveer 129 gemeenten, steden, (Land-)Kreise en waterschappen die lid, 104 aan Duitse en 25 aan Nederlandse zijde.
Bestuurlijk belang De leden van EUREGIO vormen samen het algemeen bestuur (AB). Onder het AB fungeert de Euregioraad met 43 Duitse, 43 Nederlandse vertegenwoordigers en een voorzitter. Het dagelijks bestuur bestaat uit elf Nederlandse en Duitse leden. De Euregioraad wordt geadviseerd door drie commissies: Maatschappelijke Ontwikkeling (voorheen Commissie Mozer), Duurzame en Ruimtelijke Ontwikkeling, en Economie en Arbeidsmarkt. Winterswijk heeft twee zetels in het algemeen bestuur; deze worden ingevuld door raadslid Steven Vuijk en raadslid Casper Sonderen.
Financieel belang De (geharmoniseerde) bijdrage per inwoner is € 0,29. De bijdrage bedraagt in: 2020; € 8.382 2021: € 2022: € 8.416 2023: € 8.464 Eigen vermogen per 31-12-2020: € 2.063.948 Vreemd vermogen per 31-12-2020: € 23.389.023 Eigen vermogen per 31-12-2021: € 2.305.208 Vreemd vermogen per 31-12-2021: € 12.188.649 Eigen Vermogen per 31-12-2022: € 2.249.561 Vreemd vermogen per 31-12-2022: € 30.290.955 Verwacht eigen vermogen per 31-12-2024: € 2.521.952 Verwacht vreemd vermogen per 31-12-2024: € 16.125.000 Verwacht resultaat over 2024: -/- € 37.743 Toelichting vreemd vermogen: Onder het vreemd vermogen is de Certificeringsautoriteit opgenomen. Deze instantie beheert de gelden van het INTERREG V-Programma. Op de balans staat hier een verplichting van € 10.572.812. Hier staat een post aan liquide middelen tegenover van gelijke hoogte.
Ontwikkelingen In 2015 is de rechtsvorm van de EUREGIO gewijzigd van een ‘eingetragener Verein’ (e.V.) naar Duits recht, naar een Nederlands-Duits openbaar lichaam volgens het Verdrag van Anholt. De nieuwe rechtsvorm is per 1 januari 2016 van kracht geworden. Met de aanpassing van de juridische structuur zijn ook de inwonerbijdragen geharmoniseerd.
Relatie tot programma’s De taken die de EUREGIO uitvoert, hebben betrekking op meerdere programma’s.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het AB, de Euregioraad, DB en commissies, en via de op grond van de regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (jaarrekening en begroting).
Risico’s De risico’s zijn vergelijkbaar met die van lidmaatschappen van regelingen volgens de Wet gmeenschappelijke regelingen WGR-regelingen. Dat wil zeggen dat de leden aansprakelijk zijn voor eventuele exploitatietekorten.

N.V. Alliander

Terug naar navigatie - N.V. Alliander
Naam N.V. Alliander
Vestigingsplaats Arnhem
Doel Alliander is een netwerkbedrijf dat voortgekomen is uit Nuon (tegenwoordig Vattenfall). Alliander bestaat uit de onderdelen Liander, Qirion en Kenter. Liander, een regionale netbeheerder, vezorgt de distributie van energie in een derde van Nederland en telde 5,9 miljoen klantenaansluitingen in 2022.
Betrokkenen Alle aandelen van Alliander zijn in handen van Nederlandse provincies, zoals Gelderland (45%) en Noord-Holland (9%), gemeenten, waaronder Amsterdam (9%), en B.V. Houdstermaatschappij Falcon (13%), waarvan de aandelen worden gehouden door de provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang Er is geen specifiek bestuurlijk belang. Als aandeelhouder hebben we een stemrecht over 436.930 aandelen. Dat is 0,319% van het totaal.
Financieel belang Per 2022 zijn 136.794.964 aandelen geplaatst en volgestort. Contacten met aandeelhouders vindt primair plaats tijdens de aandeelhoudersvergaderingen. Daarnaast vinden overleggen plaats tussen de vennootschap en aandeelhouders buiten de aandeelhoudersvergaderingen om.
Ontvangen dividend:
2020: € 299.601
2021: € 322.918
2022: € 261.592
Ontwikkelingen De netwerkbedrijven hebben een zeer grote investeringsopgave, onder meer gelet op de energietransitie. Veel aandeelhouders die Alliander in 2021 een lening hebben verstrekt, hebben Alliander opgeroepen te onderzoeken of en onder welke voorwaarden een bijdrage van de Staat mogelijk is. De Staat en de netwerkbedrijven Alliander N.V. (Alliander), Enexis Holding N.V (Enexis) en Stedin Holding N.V (Stedin) zijn tot een onderhandelingsakkoord gekomen over de voorwaarden waaronder een kapitaalstorting en daarmee aandeelhouderschap door de staat in de netwerkbedrijven in de toekomst mogelijk wordt. Deze voorwaarden zijn vastgelegd in het Afsprakenkader. Dit onderhandelingsakkoord is tot stand gekomen na intensieve gesprekken tussen de netwerkbedrijven, hun aandeelhoudersvertegenwoordigers en de ministeries van Financiën en van Economische Zaken en Klimaat. Het Afsprakenkader is een overeenkomst tussen de staat en de netwerkbedrijven Alliander, Enexis en Stedin en wordt dan ook door deze vier partijen ondertekend.
Relatie tot programma’s Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op de aandeelhoudersvergadering.
Risico's Productie en handel zijn commerciële activiteiten met daarbij behorende risico’s. Het klantenbestand heeft echter een gebonden karakter, dit in tegenstelling tot de energieleverancier. De gemeente Winterswijk is niet aansprakelijk voor de eventuele tekorten van Alliander.

N.V. Vitens

Terug naar navigatie - N.V. Vitens
Naam N.V. Vitens
Vestigingsplaats Zwolle
Doel Vitens is een Nederlands waterleidingbedrijf en voorziet 5,6 miljoen zakelijke en particuliere klanten van kraanwater via het distributienetwerk van 49.000 kilometer en 96 productielocaties. Dit betreft de levering van 330 miljoen kubieke meter drinkwater aan klanten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel, Hilversum in de provincie Noord-Holland en in Meppel in de provincie Drenthe.
Betrokkenen Vitens is een publiek bedrijf en de aandelen van de naamloze vennootschap zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. De provincie Overijssel is de grootste aandeelhouder met 13,4% en Friesland staat op plaats twee met 13,1%. Per 31 december 2021 had Vitens 2,7 miljoen aansluitingen en zo'n 1400 medewerkers in vaste dienst. Het leverede 350 miljoen kubieke meter water en is daarmee het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente Winterswijk bezit 32.046 aandelen. Dit is 0,638% van het toaal van de uitgegeven 5.022.404 aandelen.
Financieel belang Het nettoresultaat over het boekjaar 2022 bedraagt € 8,7 miljoen. De solvabiliteit is een belangrijke graadmeter voor de continuïteit van de organisatie. Het geeft de verhouding weer van het eigen vermogen ten opzichte van het totaal vermogen. Volgens de continuïteitsdoelstellingen in het financieel beleid moet de solvabiliteit van Vitens minimaal 30% zijn, maar streeft Vitens naar een solvabiliteit van minimaal 35%. In 2022 bedroeg de solvabiliteit 31% (2021: 30,2%), waarmee Vitens aan de ondergrens van de doelstelling zit. Vitens acht het daarom niet realistisch om dividend uit te keren over 2022.
Ontwikkelingen De ambitie van Vitens is om een duurzaam drinkwaterbedrijf te zijn dat maatschappelijk is verankerd, met een positieve impact op mens en natuur. Dat is geen vanzelfsprekendheid, want de drinkwatervoorziening staat voor grote uitdagingen. Vitens moet werken aan een nieuw watersysteem, dat beter bestand is tegen de gevolgen van klimaatverandering. Een watersysteem dat is toegerust op de toenemende vraag en grillige gebruikspatronen. Een watersysteem dat inspeelt op de technologische ontwikkeling en kansen oplevert voor innovatie, maar bijvoorbeeld ook vraagt om meer aandacht voor cybersecurity. En een watersysteem dat duurzaam is en nog meer rekening houdt met balans in kwetsbare bronnen en de leefomgeving.
Relatie tot programma’s Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op de aandeelhoudersvergadering.
Risico's Drinkwaterlevering kent een gebonden klantenbestand. Dit maakt dat het risicoprofiel minder groot is dan bij activiteiten in een geliberaliseerde markt.

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naam N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats Den Haag
Doel De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is opgericht in 1914 en richt zich exclusief op het publieke domein in Nederland. Klanten zijn onder meer gemeenten, woningcorporaties en zorg- en onderwijsinstellingen. Ambitie is dat klanten de bank beschouwen als natuurlijke partner voor het oplossen van hun maatschappelijke vraagstukken. De bank stelt de publieke sector in staat maatschappelijke doelstellingen te realiseren.
Betrokkenen Het Rijk, de provincies, gemeenten en nog enkele andere overheidsinstanties.
Bestuurlijk belang We hebben stemrecht over 17.199 aandelen. Dit is 0,031% van het totaal. Het totaal aantal uitstaande aandelen is 55.690.720.
Financieel belang Het dividend in 2021 bedroeg € 39.213,72. In 2022 was dit € 42.997,50.
De BNG Bank heeft in 2023 een goed eerste half jaar achter de rug en heeft een nettowinst behaald van € 141 miljoen (eerste halfjaar 2022: € 206 miljoen). De voornaamste b?drage betrof het kernresultaat dat is uitgekomen op € 269 miljoen over het eerste halfjaar van 2023 (eerste halfjaar 2022: € 220 miljoen). In het eerste halfjaar 2023 was de nettowinst € 65 miljoen lager, omdat vorig jaar het resultaat uit financiële transacties € 120 miljoen hoger uitviel dan dit jaar.
Ontwikkelingen Strategische ontwikkelingen: focus op duurzaamheid. In het eerste halfjaar van 2023 ligt de BNG Bank goed op koers met de uitvoering van het strategisch programma voor 2023. Ook is gewerkt aan de verdere versterking van de poortwachtersfunctie. Veel aandacht is in het eerste halfjaar uitgegaan naar het onderwerp duurzaamheid. Dit is een belangrijk thema voor de BNG Bank, passend bij haar purpose: gedreven door maatschappelijke impact. De BNG Bank werkt actief aan het realiseren van haar ambities op dit vlak en implementeert de wettelijke vereisten. In het Klimaatplan 'Going Green' zijn de ambities van de bank op het gebied van duurzaamheid vastgelegd. Doelen uit het klimaatplan worden door de BNG Bank als onderwerp meegenomen in de strategische klantgesprekken.
Relatie tot programma’s Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op de aandeelhoudersvergadering.
Risico’s Het financiële risico blijft beperkt tot het nominale bedrag van de aandelen.

AGE B.V.

Terug naar navigatie - AGE B.V.
Naam AGEM Gemeentelijke Energie B.V.
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel De B.V. richt zich op:
- Het inkopen van energie en certificaten of andere rechten die de duurzame oorsprong zoveel mogelijk uit de regio Achterhoek. en het opwekken van duurzame energie voor gemeenten: - Het opwekken en eventueel opslaan van duurzame energie, zo veel mogelijk uit de regio Achterhoek - het verkrijgen, bezitten, exploiteren, vervreemden, beheren of anderszins gebruiken van vermogensrechten, roerende zaken en registergoederen
- Het leveren van elektriciteit en gas aan alle gemeentelijke gebouwen en installaties zoals openbare verlichting, pompen- en rioolgemalen etc. - Het verstrekken van advies over energiebesparing en duurzame energieopwekking in en rondom gemeentelijk vastgoed. Het verrichten van diensten, het stellen van zekerheden, het verrichten van financiële handelingen.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Bestuurlijk belang De algemene vergadering bestaat uit 8 leden (één lid van het college van burgemeester en wethouders uit elke deelnemende gemeente)
Financieel belang De bijdrage bedraagt in 2023 was € 0.
Eigen Vermogen per 31-12-2021 : € - 9.226
Eigen Vermogen per 31-12-2022 : € 8.551
Vreemd Vermogen per 31-12-2021 : € 787.442
Vreemd Vermogen per 31-12-2022 : € 2.500.471
Resultaat 2022: € 17.777 (na belastingen)
Inschatting 1-jan-23 31-dec-23
Eigen vermogen € 25.998 € 25.000
Vreemd vermogen € 2.500.471 € 2.500.471
Verwachte financiële resultaat 2023: € 10.000 (geschat)
Ontwikkelingen In 2023 heeft de gemeente Winterswijk aan AGE B.V. een leenovereenkomst gesloten voor de financiering van het Zonnepark Lening Braamt. De lening bedraagt € 108.340. De looptijd is 16 jaar en de rente is 3,75%.
Relatie tot Programma’s Is opgenomen in programma 3 Werkend Winterswijk
Informatie-uitwisseling n.v.t.
Risico's Omdat AGE B.V. energie inkoopt en weer doorverkoopt en hierbij haar kosten kan doorbelasten zijn de risico's van de onderneming beperkt. Ook bij de aanschaf van het zonnepark Braamt bleven de risico's beperkt omdat AGE niet als ontwikkelaar optrad.