Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Algemene ondersteuning, bestuur
Onze manier van besturen is betrokken, laagdrempelig en transparant. Met een nuchtere kijk en gezond boerenverstand.  We werken in het belang van de inwoners, horen hun mening graag. We hechten aan inwonersparticipatie en trekken als raad en college graag samen op.
 
Dienstverlening 
We gaan samen aan de slag en inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken bij besluiten die hen direct raken. 
 
Veiligheid en ondermijning 
Je veilig voelen is een basisbehoefte en vraagt om meer aandacht. Criminaliteit wordt voorkomen. We ondersteunen een integrale aanpak om ondermijning tegen te gaan en onze gemeente veilig te houden.

4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We hebben een bestuur en organisatie die er zijn voor heel Winterswijk, alle inwoners, organisaties en bedrijven.  We versterken de lokale democratie en realiseren de doelen uit het coalitieakkoord.  
We gaan samen aan de slag voor en met inwoners. Inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken.  

Relevante documenten:

  • Organisatievisie.
  • Visie op dienstverlening. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
  • Bron voor het klantwaarderingscijfer is 'Waar staat je gemeente':
    Er zijn nog geen recente cijfers beschikbaar over 2023 voor het klantwaarderingscijfer van de gemeente Winterswijk. Wij heroverwegen de meetmethode 'Waar staat je gemeente' zodat wij structureel en op kortere termijn zicht hebben op ons klantwaarderingscijfer. 

Wat is het resultaat?

Terug naar navigatie - Wat is het resultaat?

In 2023 zijn de mogelijkheden voor het opzetten van een burgerforum onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat er op dit moment voldoende alternatieven zijn om de participatie van belanghebbenden goed te kunnen borgen. We geven dus geen vorm gaan aan een burgerforum. Wel zijn we in 2023 gestart met een kinderraad, onder leiding van de burgemeester. Vanaf 2024 gaan we hier structureel mee door. 

Ook is er verder invulling gegeven aan de dienstverleningsvisie. Naast een organisatie brede aanpak op specifieke onderwerpen, hebben we ons in het tweede en derde kwartaal van 2023 vooral gericht op het fysieke domein. De projectleider dienstverlening is betrokken bij de implementatie van de Omgevingswet en Office 365. In het verlengde van dienstverlening heroverwegen wij hoe we klanttevredenheidsonderzoeken willen vormgeven in een toenemende digitale wereld. Hier gaat de projectleider in 2024 mee aan de slag.  

Daarnaast zijn er goede stappen gezet op het gebied van de e-diensten. Bestaande processen zijn verbeterd en worden inmiddels als e-dienst aangeboden. Zo is bijvoorbeeld een groot deel van de diensten binnen Burgerzaken 24/7 digitaal toegankelijk. Aanvragen die worden gedaan kan de inwoner middels de Persoonlijke Internet Pagina (PIP) volgen. Eventuele aanvullende documenten kan de inwoner digitaal toevoegen aan een lopende zaak. Deze ontwikkeling gaat in 2024 door.

4.2 Openbare orde en veiligheid

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We houden onze gemeente veilig, ontmoedigen criminaliteit en verhogen het veiligheidsgevoel van onze inwoners.

Relevante documenten:

  • Wabo-beleidsplan gemeente Winterswijk;
  • Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Om te kunnen beoordelen of we de genoemde doelstellingen hebben behaald, raadplegen we onderstaande bronnen:

  • De misdaadcijfers van de politie:
    In 2023 zijn in de gemeente Winterswijk 1.000 misdrijven geregistreerd, tegenover 1.198 in 2022. Na een aantal jaren met daarin een lichte stijging zien we nu dus weer een daling in het aantal geregistreerde misdrijven. 
  • De Veiligheidsmonitor:
    In 2023 hebben wij wederom deelgenomen aan de Veiligheidsmonitor. De uitkomsten hiervan gebruiken we om de inzet in 2024 en 2025 mede te bepalen. Uiteraard wel in samenhang met het Integraal Veiligheidsplan en het daarbij behorende uitvoeringsplan. 
  • Conneqt:
    We hebben in 2023 82 overlastmeldingen ontvangen, vrijwel gelijk aan het aantal meldingen in 2022. Onder deze meldingen vallen allerlei soorten overlast, bijvoorbeeld door jeugd, houtrook of parkeeroverlast. 

Op basis van deze bronnen krijgen wij onder andere inzicht in het percentage inwoners dat zich veilig voelt, het aantal misdrijven dat wordt gepleegd en het aantal overlast meldingen. Wij streven naar een stijging van dat percentage inwoners dat zich veilig voelt, en een daling van het aantal misdrijven en gevallen van overlast. Op basis van de gegevens uit deze bronnen, kunnen wij onze inzet waar nodig bijsturen. 

Wat is het resultaat?

Terug naar navigatie - Wat is het resultaat?

In 2023 hebben wij ons weer breed ingezet voor de veiligheid in onze gemeente. Er zijn verschillende stappen gezet om Winterswijk nog veiliger en leefbaarder te maken. Een vaste waarde is het goed geborgde ondermijningsoverleg. Dit mogen wij als Winterswijk facilitairen voor de hele regio. Dit houdt in dat verschillende ketenpartners maandelijks samenkomen om signalen van ondermijning te bespreken en hieruit concrete acties te laten voortvloeien. Hiermee kunnen we lokale, maar ook regionale ondermijning aanpakken. Voor het internationale ondermijningsplatform is in samenwerking met de Euregio een concreet subsidievoorstel opgesteld. Dit wordt begin 2024 ingediend om, mits toegekend, verdere stappen te kunnen zetten in de internationale samenwerking. 

Vanuit de politie is een lichte daling zichtbaar op het gebied van overlastmeldingen. Waren dit er in 2022 nog 981, in 2023 ging het om 891 meldingen. Deze meldingen variëren van overlast door een dronken persoon, tot overlast van een persoon met onbegrepen gedrag. Ditzelfde beeld komt naar voren bij het aantal geregistreerde misdrijven in Winterswijk. Ook hier is een daling zichtbaar van 1.198 in 2022 naar 1.000 in 2023. 

In het kader van het optreden tegen drugsoverlast, is in samenwerking met de politie zowel bestuurlijk als strafrechtelijk opgetreden in voorkomende gevallen. Zo maken we volledig gebruik van elkaars handhavende instrumentarium. Daarnaast wordt in de wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van 2024 een verbod op straatintimidatie opgenomen. 

In 2023 heeft Winterswijk weer deelgenomen aan de Veiligheidsmonitor. Eind 2023 is het onderzoek uitgevoerd; de cijfers worden in het eerste kwartaal van 2024 verwacht. Hierin zijn ook de veiligheidsgevoelens van inwoners meegenomen. Er zijn nog geen recente cijfers beschikbaar via waarstaatjegemeente.nl. 

De zichtbaarheid van de boa's en de samenwerking met de politie hebben nog beter vorm gekregen in 2023. Er is een structurele kennisoverdracht tussen de politie en de boa's. Zij kunnen gezamenlijk op locatie werken en elkaar  hiermee optimaal van informatie voorzien. Samen werkzaamheden op straat verrichten is een natuurlijke volgende stap, die ook zoveel mogelijk wordt gezet. Deze samenwerking willen we ook in 2024 verder voortzetten. 

De interne samenwerking met het sociaal domein is ook structureel geborgd in de organisatie. Dit valt inmiddels onder de dagelijkse gang van zaken, waarbij een nauwe afstemming plaatsvindt met de collega's van zorg en veiligheid. 

Financiële onderbouwing programma 4

Bestuur, organisatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Bestuur, organisatie en dienstverlening

In dit beleidsveld is aan de batenkant een voordelig verschil van  € 239.000. Dit verschil is grotendeels als volgt te verklaren:

Extra subsidiebaten inzake dekking personeel                                                                  € 296.000 (V)

Betreft met name extra subsidiebaten voor capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE). 

Lagere baten urendekking grondexploitatie en kredieten                                           € 100.000 (N) 

De belangrijkste reden voor het achterblijven van de begrote urendekking van de grondexploitatie en kredieten is dat een aantal infrastructurele werken zijn vertraagd. De totale negatieve impact hiervan is €370.000. Het overige nadeel van €270.000 staat hieronder bij de lasten opgenomen. 

In dit beleidsveld is aan de lastenkant sprake  van een voordelig verschil van € 393.000. Dit verschil is grotendeels als volgt te verklaren: 

Cofinanciering Regio Deal                                                                                                                 € 215.000 (V)   

Een aantal projecten heeft een grillig verloop en loopt nog door in 2024. Verder heeft de Regio Achterhoek een nieuwe aanvraag Regio Deal ingediend bij het Rijk. Deze is toegekend voor een bedrag van € 25 miljoen. De nieuwe RegioDeal loopt van september 2024 – september 2028. Omdat hiervoor weer cofinanciering van gemeenten gevraagd wordt en in de begroting 2024 daarvoor geen bedrag is geraamd, stellen wij voor om € 210.000 van de afgelopen Regio Deal-periode hiervoor gereserveerd te houden.

Lagere lasten informatiebeveiliging                                                                                          € 222.000 (V)

Het is in 2023 niet gelukt om alle begrote werkzaamheden uitvoeren vanwege de (beperkte) beschikbaarheid van medewerkers (onder andere door onderbezetting bij automatisering waardoor er geen tijd was voor bepaalde projecten), vanwege aangekondigde wijzigingen in het MT (er zijn bijvoorbeeld geen crisisoefeningen uitgevoerd met het MT als al bekend is dat de samenstelling hiervan wijzigt), en vanwege de beperkte tijd bij leveranciers. Het voorstel is om dit budget derhalve door te schuiven naar volgend jaar zodat deze projecten dan wel uitgevoerd kunnen worden.  

Opgave Centrum                                                                                                                                 €  84.000(V)

Het restantbudget 2023 van € 84.000 t.b.v. de opgave centrum valt in 2023 vrij omdat deze opgave m.i.v. 1/1/2024 is gestopt.

Hogere lasten overige dubieuze debiteuren                                                                       € 188.000 (N)

Voor de berekening van de voorziening dubieuze debiteuren heeft er een herbeoordeling gedurende 2023 plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot een nadeel van €188.000. 

Hogere opleidingskosten                                                                                                                 €   58.000 (N)

De hogere opleidingskosten zijn gedekt door een geplande onttrekking uit de bestemmingsreserve personeel en organisatie. Hierdoor heeft deze overschrijding geen negatieve impact op het resultaat.

Lagere ICT gerelateerde kosten                                                                                                    € 716.000 (V)

De werkelijke kosten zijn hoofdzakelijk lager doordat projecten zijn uitgesteld naar 2024 of zijn vertraagd gedurende 2023 en derhalve pas later zijn opgestart. Hierdoor zijn niet alle begrote kosten ook gerealiseerd. Het voorstel is om dit bedrag over te hevelen naar 2024.

Hogere lasten urendekking grondexploitatie en kredieten                                          € 270.000 (N)

Voor een toelichting verwijzen we naar de batenkant onder Lagere baten urendekking grondexploitatie en kredieten.

Hogere algemene beheerskosten college                                                                               €  41.000 (N)

Hogere lasten ‘algemene beheerskosten college’ worden met name verklaard door hogere kosten voor contributies en lidmaatschappen, hogere kosten voor externe advisering en hogere reis- en verblijfkosten.   

Vorming voorziening RVU                                                                                                                € 250.000 (N)

In 2023 zijn er een aantal medewerkers die gebruik hebben gemaakt van de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU), voor bijbehorende lasten is een voorziening gevormd.

Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid

In dit beleidsveld is er aan de batenkant geen sprake van materiële onder- of overschrijdingen. De mutaties blijven onder de € 50.000. Aan de lastenkant is sprake van een onderschrijding van € 88.000  met name als gevolg van lagere doorbelastingen van € 74.000. Hierbij verwijzen we naar programma 1 omtrent de algemene toelichting inzake de doorbelastingen.

Onttrekkingen en toevoegingen reserves

Terug naar navigatie - Onttrekkingen en toevoegingen reserves

Het verschil in zowel de onttrekkingen als de stortingen van in totaal € 212.000 (N) in de reserves is veroorzaakt door:

Minder onttrokken aan de reserve personeel en organisatie      € 150.000 (N) 

In de begroting 2023 was er in de bestemmingsreserve personeel en organisatie € 75.000 opgenomen om het opleidingsbudget aan te vullen. Deze onttrekking heeft in 2023 ook plaatsgevonden om de overschrijding op het opleidingsbudget aan te vullen. Daarnaast was er €300.000 begroot voor de implementatie van Office 365. Hiervoor is in 2023 €149.625 gerealiseerd en derhalve is dit bedrag onttrokken aan de reserve. Het voorstel is om het resterende deel van €150.375 in 2024 te gebruiken voor de implementatie van Office 365 en is daarom nog niet onttrokken in 2023.  

Toevoeging reserve personeel en organisatie resultaat 2022       € 226.000 (N)

Conform het raadsbesluit d.d. 30 mei 2023 is er €226.000 toegevoegd aan de reserve organisatie en personeel.

Algemene reserve                                                                                                      € 164.000 (V)