Programma 5 Inkomsten van Winterswijk

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma omvat de inkomsten van onze gemeente die ook de algemene dekkingsmiddelen zijn: de algemene uitkering uit het gemeentefonds en onze lokale heffingen. 

Tot 2023 maakten de algemene dekkingsmiddelen onderdeel uit van programma 4. Wij stellen met de begroting van 2023 voor om de algemene dekkingsmiddelen in een eigen programma te zetten om de sturingsmogelijkheden op de andere vier programma's zuiverder te maken.

In de andere vier programma's staan nu de activiteiten en budgetten die ook daadwerkelijk bij onze ambities en doelstellingen horen én waarop wij (bij)sturingsmogelijkheden hebben. Het college voert de begroting uit binnen de programma's en is in dat kader bevoegd om activiteiten bij te sturen en budgetten bij te stellen.  

De (bij)sturingsmogelijkheden op het nieuwe programma 5 zijn beperkt. Op de algemene uitkering hebben wij als individuele gemeente geen invloed. Daarnaast kunnen we de hoogte van de lokale heffingen alleen voor aanvang van het begrotingsjaar bepalen. Het gaat om inkomsten die geen directe relatie hebben met de uitgaven in onze begroting. Daarom past het niet om met deze inkomsten te schuiven ter dekking van andere lasten. Isolatie van de algemene middelen in een eigen programma is dan de meest logische keuze.

5.1 Algemene middelen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We zijn een financieel gezonde gemeente. De ambities in onze begroting zijn in evenwicht met de gemeentelijke financiën voor de korte en lange termijn.

Relevante documenten:

  • Financiële verordening gemeente Winterswijk.
  • Treasurystatuut.
  • Planning- en control documenten.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

5.2 Lokale belastingen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

De lokale lastendruk is in evenwicht met ons voorzieningenniveau. 

Voor heffingen en leges is het uitgangspunt dat deze in principe kostendekkend zijn, tenzij deze te zeer afwijken van bijvoorbeeld de tarieven van vergelijkbare gemeenten of wanneer er sprake zou zijn van een te hoge stijging ineens. 

Om onze ambities betaalbaar te houden zetten we maximaal in op het verkrijgen van (Europese) subsidies in plaats van het verhogen van de lokale belastingen. 

Relevante documenten:

  • Belastingverordeningen

Financiële onderbouwing programma 5

Algemene middelen

Terug naar navigatie - Algemene middelen

Bij de algemene middelen hebben we voor de lasten en baten samen een voordeel van €1.742.000 gerealiseerd. De voordelen tussen de realisatie en de begroting voor de baten en lasten samen zijn onder te verdelen in 3 categorieën:

  • Hogere kortlopende rentebaten van € 469.000

Een aantal begrote investeringen gedurende 2023 niet zijn gerealiseerd. Hierdoor hadden we meer liquide middelen waarover extra rentebaten zijn ontvangen bij het schatkistbankieren. 

  • Hogere Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds van €999.000

Betreft een hogere bijdrage vanuit het Rijk in de decembercirculaire t.o.v. de septembercirculaire. Deze verhoging wordt met name verklaard vanwege een extra ontvangen Energietoeslag vanuit het Rijk. 

  • Geen gebruik gemaakt van de stelpost prijsstijgingen, dit leidt tot een voordeel van € 179.000

In de begroting is een stelpost opgenomen voor onvoorziene prijsstijgingen. Deze post is niet gerealiseerd wat resulteert in een voordeel van € 179.000.

Lokale belastingen

Terug naar navigatie - Lokale belastingen

In dit beleidsveld is er aan de lastenkant geen sprake van materiële onder- of overschrijdingen. De mutaties blijven onder de € 50.000. Aan de batenkant is sprake van een overschrijding van € 147.000  met name als gevolg van hogere OZB baten van €136.000. Voor een toelichting op deze overschrijding verwijzen we naar Paragraaf A Lokale Heffingen onder Onroerendezaakbelastingen.