Portefeuillehouder
S.G.P. Fleuren

De komende jaren willen we de groei van het aantal elektrische auto's faciliteren en waar mogelijk stimuleren. Dit doen we door deelname aan de provinciale concessie publieke laadinfrastructuur en door te experimenteren met innovatieve en alternatieve laadoplossingen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2023 hebben wij:

  • Uitvoering gegeven aan onze samenwerking met concessiehouder Vattenfall Incharge. Dit betekent dat wij:
    • Diverse aanvragen hebben ontvangen voor plaatsing van openbare laadpalen.
    • Vier proactieve laadpalen (vooruitlopend op de vraag) hebben gerealiseerd. 
    • Een blijvend beroep doen op Vattenfall Incharge om meer dan vier proactieve palen per jaar te kunnen plaatsen. Het gaat dan met name om proactieve palen die bestemd zijn voor andere gemeenten binnen de concessie, maar die daar om welke reden dan ook geen gebruik van maken.  
  • Een vervolg gegeven aan de pilot Verlengde Private Aansluiting (VPA) als alternatieve laadoplossing. In 2023 zijn bij nog eens vijf deelnemers kabelgoottegels aangelegd. Dit brengt het totaal op elf deelnemers. Door het plaatsen van deze tegels komt de laadkabel verzonken in het trottoir te liggen, hetgeen (struikel)gevaar kan voorkomen. Bij actualisatie van de laadvisie moet een evaluatie uitwijzen of en in welke vorm de VPA als alternatieve laadoplossing wordt voortgezet.

Tijd (indicator)

O

Tijd (toelichting)

Elektrisch vervoer is, als onderdeel van de landelijke mobiliteitsopgave, onderhevig aan technologische ontwikkelingen die elkaar in hoog tempo opvolgen. Zo hebben zich in 2023 onder meer ontwikkelingen voorgedaan op het gebied van snelladen, logistiek en doelgroepenvervoer. Dit betekent dat wij in 2024 de Visie op Laadinfrastructuur en Plaatsingsleidraad Winterswijk gaan actualiseren. 

Het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte loopt vertraging op. De streeftermijn van achttien weken, van aanvraag tot realisatie van de openbare laadpaal, wordt in de praktijk niet gehaald. Zeer beperkte netcapaciteit alsook materiële en personele tekorten bij aannemers zorgen voor ernstige vertraging.

In 2024 beoordelen we of en in welke vorm de pilot met de Verlengde Private Aansluiting (VPA) een vervolg krijgt.