Bijlage 1 Financiële tabellen

Taakvelden

Terug naar navigatie - Bijlage 1 Financiële tabellen - Taakvelden

Elke gemeente is verplicht om alle baten en lasten (in de financiële administratie) aan de voorgeschreven taakvelden toe te rekenen. Dit dient de volgende twee doelen:

  • Onderlinge vergelijkbaarheid tussen gemeenten voor wat betreft de baten en lasten van die taakvelden.
  • Macro-economische vergelijking voor de verdeling van het gemeentefonds.

Het gemeentefonds is onderverdeeld in een aantal clusters (voor de verdeling), die zijn opgebouwd uit een aantal taakvelden. Wanneer het Rijk constateert dat er landelijk sprake is van een verschuiving in lasten tussen de verschillende taakvelden, kan dat aanleiding zijn om de verdeling van het gemeentefonds aan te passen. Eén van de uitgangspunten is namelijk dat de verdeling globaal aansluit bij de kostenontwikkeling van gemeenten.

Binnen de programma's zijn deze taakvelden niet zichtbaar, maar zijn ze onderdeel van de verschillende beleidsvelden. Een taakveld hoort daarbij altijd maar bij één beleidsveld.

x € 1.000 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Taakveld Omschrijving lasten baten saldo lasten baten saldo lasten baten saldo lasten baten saldo
0.1 Bestuur -3.586 1 -3.584 -3.379 223 -3.156 -3.394 223 -3.171 -3.034 1 -3.033
0.10 Mutaties reserves -18.332 19.690 1.358 0 15 15 0 15 15 0 15 15
0.2 Burgerzaken -1.408 762 -646 -1.425 821 -604 -1.304 709 -596 -1.313 482 -830
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -258 107 -151 -257 107 -150 -256 107 -150 -256 107 -149
0.4 Overhead -15.499 1.102 -14.398 -15.888 1.047 -14.840 -15.293 1.047 -14.246 -15.245 1.047 -14.198
0.5 Treasury 1.069 482 1.551 978 477 1.455 990 477 1.468 1.121 477 1.599
0.61 OZB woningen -310 4.372 4.062 -310 4.372 4.062 -310 4.372 4.062 -310 4.372 4.062
0.62 OZB niet-woningen -99 3.248 3.150 -99 3.248 3.150 -99 3.248 3.150 -99 3.248 3.150
0.64 Belastingen overig -24 65 41 -24 65 41 -24 65 41 -24 65 41
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 0 77.524 77.524 0 76.668 76.668 0 74.638 74.638 0 74.686 74.686
0.8 Overige baten en lasten -36 0 -36 -36 0 -36 -36 0 -36 -36 0 -36
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -2.241 0 -2.241 -2.240 0 -2.240 -2.239 0 -2.239 -2.238 0 -2.238
1.2 Openbare orde en veiligheid -1.279 18 -1.261 -1.232 18 -1.215 -1.224 18 -1.206 -1.242 18 -1.224
2.1 Verkeer en vervoer -6.450 142 -6.308 -6.619 142 -6.477 -6.509 142 -6.367 -6.436 142 -6.294
2.2 Parkeren -109 0 -109 -130 0 -130 -128 0 -128 -127 0 -127
3.1 Economische ontwikkeling -119 0 -119 -119 0 -119 -119 0 -119 -119 0 -119
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -70 0 -70 -70 0 -70 -70 0 -70 -70 0 -70
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -281 145 -136 -281 145 -136 -281 145 -136 -281 145 -136
3.4 Economische promotie -468 1.335 867 -468 1.335 867 -423 1.335 912 -423 1.335 912
4.2 Onderwijshuisvesting -1.801 0 -1.801 -1.770 0 -1.770 -1.756 0 -1.756 -1.729 0 -1.729
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -2.359 1.100 -1.258 -2.358 1.100 -1.258 -2.358 1.100 -1.257 -2.357 1.100 -1.257
5.1 Sportbeleid en activering -1.081 185 -896 -1.013 0 -1.013 -1.013 0 -1.013 -1.013 0 -1.013
5.2 Sportaccommodaties -3.115 838 -2.277 -3.040 838 -2.201 -2.955 838 -2.116 -2.941 838 -2.102
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -1.872 0 -1.872 -1.841 0 -1.841 -1.831 0 -1.831 -1.831 0 -1.831
5.4 Musea -230 0 -230 -230 0 -230 -230 0 -230 -230 0 -230
5.5 Cultureel erfgoed -529 77 -452 -504 77 -427 -489 77 -413 -489 77 -413
5.6 Media -678 0 -678 -678 0 -678 -637 0 -637 -637 0 -637
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -5.150 152 -4.998 -5.107 152 -4.955 -5.206 152 -5.055 -5.303 152 -5.152
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -16.629 14.973 -1.655 -17.628 16.098 -1.530 -18.102 16.581 -1.520 -18.595 17.075 -1.520
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO -502 15 -487 -502 0 -502 -502 0 -502 -502 0 -502
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd -490 0 -490 -490 0 -490 -490 0 -490 -490 0 -490
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal -1.427 0 -1.427 -1.427 0 -1.427 -1.427 0 -1.427 -1.427 0 -1.427
6.3 Inkomensregelingen -19.077 10.262 -8.815 -18.984 10.262 -8.722 -18.984 10.262 -8.722 -18.984 10.262 -8.722
6.4 WSW en beschut werk -5.997 1.096 -4.902 -5.855 1.070 -4.786 -5.880 1.047 -4.834 -5.880 1.023 -4.858
6.5 Arbeidsparticipatie -590 0 -590 -610 0 -610 -630 0 -630 -650 0 -650
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -1.141 8 -1.133 -1.141 8 -1.133 -1.141 8 -1.133 -1.141 8 -1.133
6.712 Begeleiding (WMO) -5 0 -5 -5 0 -5 -5 0 -5 -5 0 -5
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) -8.814 270 -8.544 -8.664 270 -8.394 -8.514 270 -8.244 -8.514 270 -8.244
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal -377 0 -377 -377 0 -377 -377 0 -377 -377 0 -377
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal -5.639 0 -5.639 -5.639 0 -5.639 -5.639 0 -5.639 -5.639 0 -5.639
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal -4.438 0 -4.438 -4.438 0 -4.438 -4.438 0 -4.438 -4.438 0 -4.438
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk -132 0 -132 -132 0 -132 -132 0 -132 -132 0 -132
6.791 PGB WMO -270 0 -270 -270 0 -270 -270 0 -270 -270 0 -270
6.792 PGB Jeugd -70 0 -70 -70 0 -70 -70 0 -70 -70 0 -70
6.811 Beschermd wonen (WMO) -63 0 -63 -63 0 -63 -63 0 -63 -63 0 -63
6.821 Jeugdbescherming -400 0 -400 -400 0 -400 -400 0 -400 -400 0 -400
6.822 Jeugdreclassering -30 0 -30 -30 0 -30 -30 0 -30 -30 0 -30
6.91 Coördinatie en beleid WMO -1.051 0 -1.051 -1.051 0 -1.051 -1.051 0 -1.051 -1.051 0 -1.051
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd -988 0 -988 -1.025 0 -1.025 -1.025 0 -1.025 -1.025 0 -1.025
7.1 Volksgezondheid -1.865 251 -1.614 -1.613 2 -1.611 -1.616 2 -1.614 -1.610 2 -1.608
7.2 Riolering -3.637 5.095 1.458 -3.722 5.174 1.451 -3.800 5.251 1.451 -3.812 5.263 1.451
7.3 Afval -3.181 3.690 509 -3.181 3.690 509 -3.181 3.690 509 -3.181 3.690 509
7.4 Milieubeheer -2.287 606 -1.681 -2.315 606 -1.709 -2.315 606 -1.708 -2.322 606 -1.715
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -367 238 -129 -367 238 -129 -367 238 -129 -367 238 -129
8.1 Ruimte en leefomgeving -2.328 1.175 -1.153 -2.413 1.175 -1.238 -2.413 1.175 -1.238 -2.413 1.175 -1.238
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -285 99 -186 -285 99 -186 -285 99 -186 -285 99 -186
8.3 Wonen en bouwen -1.491 758 -733 -1.491 957 -534 -1.491 396 -1.094 -1.491 -82 -1.572
Resultaat -149.880 149.880 0 -132.323 130.497 -1.826 -131.828 128.333 -3.495 -131.821 127.936 -3.885

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Bijlage 1 Financiële tabellen - Geprognosticeerde balans

De prognose van de balans is van belang om inzicht te hebben in het toekomstig verloop van een aantal balansposten. Vooral de ontwikkeling van de materiële vaste activa, het eigen en vreemd vermogen zijn hierbij van belang. Deze balans vormt daarmee ook een belangrijke basis voor de financiële kengetallen die onderdeel zijn van de paragraaf weerstandsvermogen.

x 1.000 2025 2026 2027 2028 2029
Im/Mat. Vaste activa 138.834 141.890 140.287 136.413 132.725
Fin.vaste activa 10.483 10.379 10.274 10.170 10.119
Voorraden 7.639 7.639 7.639 7.639 7.639
Liquide middelen 664 664 664 664 664
Vorderingen 10.738 10.738 10.738 10.738 10.738
Overlopende activa 4.504 4.504 4.504 4.506 4.505
Totaal 172.862 175.814 174.106 170.129 166.391
x 1.000 2025 2026 2027 2028 2029
Eigen vermogen 64.793 63.448 61.620 58.124 54.237
Voorzieningen 12.578 12.030 11.408 10.708 10.002
Langlopende schulden 76.435 80.855 84.775 78.395 72.965
Kortlopende schulden 7.285 7.285 7.285 7.285 7.285
Overlopende passiva 11.771 12.196 9.018 15.616 21.900
Totaal 172.862 175.814 174.106 170.127 166.389
Solvabiliteit 37,5% 36,1% 35,4% 34,2% 32,6%

EMU-Saldo

Terug naar navigatie - Bijlage 1 Financiële tabellen - EMU-Saldo

Het EMU-saldo (Economische en Monetaire Unie) gaat niet uit van baten en lasten, maar van ontvangsten en uitgaven van de gemeente. Deze zijn berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de Rijksoverheid, ook decentrale overheden een aandeel.

x € 1.000 Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2024 2025 2026 2027 2028 2029
Begroot saldo van baten en lasten voor bestemming 6.984 -7.674 -1.345 -1.828 -3.497 -3.887
Afschrijvingen ten laste van de exploitatie 5.149 5.857 6.243 6.595 6.584 6.566
Onttrekkingen/dotaties voorzieningen -503 3.256 -548 -622 -699 -707
Investeringen in materiële/immateriële activa -7.716 -13.105 -9.300 -4.992 -2.710 -2.878
EMU saldo 3.914 -11.666 -4.949 -847 -322 -905

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Bijlage 1 Financiële tabellen - Incidentele baten en lasten

De provincie beoordeelt of de begroting structureel in evenwicht is. Oftewel: is een gemeente in staat om structurele lasten af te dekken met structurele inkomsten? Om die reden is het van belang inzicht te bieden in de incidentele baten en lasten. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een groot bedrag aan incidentele baten bij een gering begrotingsoverschot, is de begroting feitelijk structureel niet in evenwicht. Hierdoor kan een gemeente in financiële problemen komen en kan er een strenger toezichtsregime gelden. Andersom kan ook. Stel een gemeente heeft een gering begrotingstekort met veel incidentele lasten, dan kan de provincie toch tot het oordeel komen dat de begroting structureel wel in evenwicht is.

Om te bepalen of er sprake is van een incidentele post, is het karakter van de bijbehorende activiteit leidend. Dus een eenmalige verhoging van bijvoorbeeld het budget voor huishoudelijke hulp telt niet als incidenteel; hier is sprake van een structurele activiteit waarbij het budget fluctueert. Een pilot waarvan vast staat dat deze twee of drie jaar duurt, telt daarentegen wel als incidenteel. Van deze activiteit is immers een einddatum bepaald. Uitgangspunt bij gemeenten is over het algemeen dat alle lasten en baten als structureel moeten worden aangemerkt. De echt incidentele posten zijn uitzonderingen.

Hieronder geven we een toelichting op een aantal incidentele posten:

  • Uitvoeringsprogramma Visie Sociaal Domein

De raad heeft de Visie Sociaal Domein vastgesteld. De volgende stap is het opstellen van een uitvoeringsprogramma waarin incidentele en structurele acties zijn opgenomen. Onderstaand bedrag heeft betrekking op de incidentele acties.

  • Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)

We stellen de raad voor om voor de uitvoering van het resterende deel van de eerste fase van het IHP een bestemmingsreserve te vormen, zodat uitvoering gegeven kan worden aan het resterende deel van fase 1 van het IHP.

  • VNG

In 2026 vindt het VNG Jaarcongres op 29 en 30 september plaats in Winterswijk en Oost Gelre. Voor de organisatie van het congres is in de begroting 2026 een eenmalig budget geraamd.

  • Algemene reserve 

We stellen voor om, naast de onttrekking van € 18.332.302 aan de algemene reserve voor de vorming van een bestemmingsreserve IHP, ook het incidentele tekort van € 624.880 bij de begroting 2026 te onttrekken aan de algemene reserve.

x € 1.000 2026 2027 2028 2029
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Programma 1 -44.329 15.518 -28.812 -44.964 16.378 -28.586 -45.291 16.861 -28.429 -45.779 17.355 -28.424
Programma 2 -37.326 13.558 -23.769 -36.881 13.347 -23.535 -36.762 13.324 -23.439 -36.740 13.300 -23.440
Programma 3 -26.223 13.447 -12.776 -26.567 13.725 -12.842 -26.587 13.242 -13.345 -26.629 12.776 -13.853
Programma 4 -24.012 1.883 -22.130 -24.164 2.109 -22.055 -23.454 1.997 -21.457 -23.072 1.549 -21.523
Programma 5 343 85.798 86.141 253 84.937 85.190 266 82.907 83.173 398 82.955 83.353
Het geraamde totaal saldo van baten en lasten -131.548 130.203 -1.345 -132.323 130.495 -1.828 -131.828 128.331 -3.497 -131.821 127.934 -3.887
Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves incidenteel -18.332 18.957 625
Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves Structureel 720 720 2 2 2 2 2 2
Het geraamde resultaat -149.880 149.880 0 -132.323 130.497 -1.826 -131.828 128.333 -3.495 -131.821 127.936 -3.885
Saldo incidentele baten en lasten 0 -79 5 0
Structureel begrotingssaldo 0 -1.747 -3.500 -3.885

Saldo van baten en lasten

Terug naar navigatie - Bijlage 1 Financiële tabellen - Saldo van baten en lasten

In deze tabel is per programma een overzicht opgenomen van het saldo van de baten en lasten.

Hieruit volgt het begrotingssaldo voor eventuele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves. Door ook deze toevoegingen en onttrekkingen hierbij te betrekken, wordt het begrotingssaldo voor de komende jaren verkregen. De laatste stap is een correctie op dit saldo vanwege de incidentele baten en lasten, waardoor duidelijk wordt wat het structurele begrotingssaldo is (van belang voor het provinciaal toezicht).

In de tabel Overzicht Algemene Middelen en onvoorzien is, zoals voorgeschreven. afzonderlijk inzichtelijk gemaakt:

  • Lokale heffingen waar de besteding niet gebonden is
  • Algemene dekkingsmiddelen
  • Dividend
  • Saldo financieringsfunctie
  • Overige algemene middelen
  • Onvoorzien
  • Vennootschapsbelasting
  • Overhead
x € 1.000 2026 2027 2028 2029
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Programma 1 -44.329 15.518 -28.812 -44.964 16.378 -28.586 -45.291 16.861 -28.429 -45.779 17.355 -28.424
Programma 2 -37.326 13.558 -23.769 -36.881 13.347 -23.535 -36.762 13.324 -23.439 -36.740 13.300 -23.440
Programma 3 -26.223 13.447 -12.776 -26.567 13.725 -12.842 -26.587 13.242 -13.345 -26.629 12.776 -13.853
Programma 4 -24.012 1.883 -22.130 -24.164 2.109 -22.055 -23.454 1.997 -21.457 -23.072 1.549 -21.523
Programma 5 343 85.798 86.141 253 84.937 85.190 266 82.907 83.173 398 82.955 83.353
Het geraamde totaal saldo van baten en lasten -131.548 130.203 -1.345 -132.323 130.495 -1.828 -131.828 128.331 -3.497 -131.821 127.934 -3.887
Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves incidenteel -18.332 18.957 625
Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves Structureel 720 720 2 2 2 2 2 2
Het geraamde resultaat -149.880 149.880 0 -132.323 130.497 -1.826 -131.828 128.333 -3.495 -131.821 127.936 -3.885
Saldo incidentele baten en lasten 0 -79 5 0
Structureel begrotingssaldo 0 -1.747 -3.500 -3.885

Overzicht algemene middelen en onvoorzien

Terug naar navigatie - Bijlage 1 Financiële tabellen - Overzicht algemene middelen en onvoorzien

Excel-tabel

x € 1.000 2026 2027 2028 2029
Lokale heffingen waar de besteding niet gebonden is 8.981 8.981 8.981 8.981
Algemene dekkingsmiddelen 77.524 76.668 74.638 74.686
Dividend 448 448 448 448
Saldo financieringsfunctie 1.275 1.275 1.275 1.275
Overige algemene middelen 4.099 4.016 3.995 3.973
x € 1.000 2026 2027 2028 2029
Onvoorzien -36 -36 -36 -36
Vennootschapsbelasting 0 0 0 0
Overhead -14.398 -14.840 -14.246 -14.198

Meerjarig financieel overzicht

Terug naar navigatie - Bijlage 1 Financiële tabellen - Meerjarig financieel overzicht

Het meerjarig financieel overzicht van baten en lasten geeft een totaal inzicht in de financiële ontwikkeling van de gemeente in de komende jaren. 

x € 1.000 2026 2027 2028 2029
Baten 130.203 130.495 128.331 127.934
Lasten -131.548 -132.323 -131.828 -131.821
Saldo baten en lasten -1.345 -1.828 -3.497 -3.887
Onttrekkingen aan reserves 19.677 2 2 2
Toevoegingen aan reserves -18.332 0 0 0
Saldo reserves 1.345 2 2 2
Het geraamde resultaat 0 -1.826 -3.495 -3.885