Algemene ondersteuning, bestuur
Onze manier van besturen is betrokken, laagdrempelig en transparant. Met een nuchtere kijk op zaken en gezond verstand. We werken in het belang van de inwoner en waarderen hun mening. We hechten aan inwonersparticipatie en trekken als raad en college graag samen op.
Dienstverlening
We gaan samen aan de slag en inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken bij besluiten die hen direct raken. Daarnaast hebben wij aandacht voor de interne dienstverlening en optimaliseren bestaande processen waar mogelijk.
Veiligheid en ondermijning
Je veilig voelen is een basisbehoefte en vraagt om aandacht. Criminaliteit wordt voorkomen. We ondersteunen een integrale aanpak om ondermijning tegen te gaan en onze gemeente veilig te houden.
Uitgaven
16,02%Inkomsten
14,38%Saldo
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
Uitgaven
16,02%Inkomsten
14,38%Saldo
4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening
Ambitie
Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - AmbitieWe hebben een bestuur en een organisatie die er voor heel Winterswijk zijn; voor alle inwoners, organisaties en bedrijven. We versterken de lokale democratie.
We gaan samen aan de slag voor en met inwoners. Zij worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken. Daarnaast zetten wij ons in voor een krachtige organisatie waarin we nog efficiënter gaan functioneren. Waar mogelijk dringen we de kosten terug.
Relevante documenten:
- Organisatievisie
- Visie op dienstverlening
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - Doelstellingen-
4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening
- We betrekken zoveel mogelijk inwoners, organisaties en bedrijven bij wat we willen realiseren met een open en transparante bestuurlijke stijl
- We hebben een slagvaardige en deskundige organisatie
- We interesseren inwoners voor de democratie en politiek
- We zorgen voor een laagdrempelige en persoonlijke gemeentelijke dienstverlening
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - DoelstellingenWe betrekken zoveel mogelijk inwoners, organisaties en bedrijven bij wat we willen realiseren met een open en transparante bestuurlijke stijl
Activiteiten
We hebben een slagvaardige en deskundige organisatie
Activiteiten
We interesseren inwoners voor de democratie en politiek
Activiteiten
We zorgen voor een laagdrempelige en persoonlijke gemeentelijke dienstverlening
Activiteiten
Indicatoren
Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - IndicatorenHet klantwaarderingscijfer is afkomstig van de uitkomsten van het tweejaarlijkse gemeentelijke onderzoek 'Waar staat je gemeente.nl'. Momenteel onderzoeken wij of er voor 2025 en daarna alternatieve methoden zijn om het klantwaarderingscijfer vast te stellen.
Andere indicatoren zijn onze servicenormen en doorlooptijden.
Risico's
Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - Risico'sDigitalisering kost geld en vraagt om de juiste vaardigheden en systemen. Risico is dat we hier niet snel genoeg op kunnen acteren door onvoldoende capaciteit. Daarnaast moet het personeel door middel van training en opleiding bekend gemaakt worden met de nieuwe werkwijzen en/of nieuwe applicaties. Ten slotte bestaat het risico dat we bij de inrichting van de I-kolom op onverwachte kosten kunnen stuiten .
4.2 Openbare orde en veiligheid
Ambitie
Terug naar navigatie - 4.2 Openbare orde en veiligheid - AmbitieWe houden onze gemeente veilig, ontmoedigen criminaliteit en verhogen het veiligheidsgevoel van onze inwoners.
Relevante documenten:
- Wabo-beleidsplan gemeente Winterswijk.
- Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.2 Openbare orde en veiligheid - DoelstellingenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.2 Openbare orde en veiligheid - DoelstellingenWe gaan drugsproblematiek tegen
Activiteiten
We vergroten het gevoel van veiligheid bij inwoners
Activiteiten
We voorkomen en beperken criminaliteit en ondermijning
Activiteiten
We voorkomen oplichting en digitale criminaliteit
Activiteiten
Indicatoren
Terug naar navigatie - 4.2 Openbare orde en veiligheid - IndicatorenOm te kunnen beoordelen of we de genoemde doelstellingen hebben behaald, raadplegen we de volgende bronnen:
- Waarstaatjegemeente.nl
- De misdaadcijfers van de politie
- De veiligheidsmonitor
- Datalab GO
- Conneqt
Op basis van deze bronnen krijgen wij onder andere inzicht in het percentage inwoners dat zich veilig voelt, het aantal misdrijven en het aantal overlastmeldingen. Ons streven is dat het percentage inwoners dat zich veilig voelt stijgt, en het aantal misdrijven en overlastgevallen daalt. Op basis van de gegevens uit deze bronnen kunnen wij onze inzet waar nodig bijsturen.
Risico's
Terug naar navigatie - 4.2 Openbare orde en veiligheid - Risico'sDit beleidsveld bestaat uit veel verschillende soorten activiteiten. Om die reden benoemen we geen algemene risico's. De risico's worden per activiteit zelfstandig afgewogen.
Financiële onderbouwing programma 4
Baten en Lasten
Terug naar navigatie - Financiële onderbouwing programma 4 - Baten en LastenBestuur, organisatie en dienstverlening
Terug naar navigatie - Financiële onderbouwing programma 4 - Bestuur, organisatie en dienstverleningAan de batenkant is er sprake van € 87.000 hogere baten. Dit is grotendeels als volgt te verklaren:
|
Hogere gemeentelijke leges voor reisdocumenten. Er is ook sprake van hogere rijksleges voor reisdocumenten, zie de toelichting bij de lasten. |
€ 105.000 |
De lasten zijn € 2.799.000 hoger, wat grotendeels als volgt is te verklaren:
| Organisatie VNG-congres 2026, samen met gemeente Oost Gelre | € 300.000 |
| Hogere rijksleges reisdocumenten | € 90.000 |
| Hogere lasten organisatie gemeenteraadsverkiezingen | € 20.000 |
| Hogere lasten continue beveiliging gemeentekantoor | € 100.000 |
| Hogere lasten in verband met belastingheffing werkkostenregeling (WKR) politieke ambtsdragers | € 56.000 |
|
Hogere lasten personeel:
|
€ 1.626.000 |
| Structurele aframing van de urendekking van de kredieten. Dit is gebaseerd op de gemiddeld gerealiseerde urendekking in 2022 tot en met 2024. | € 95.000 |
Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - Financiële onderbouwing programma 4 - Openbare orde en veiligheidAan de batenkant zijn er geen mutaties groter dan € 50.000.
De lasten zijn € 196.000 hoger, wat grotendeels als volgt is te verklaren:
- Hogere inwonerbijdrage Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) € 65.000 (N) (als gevolg van indexering)
- Hogere doorbelasting € 124.000 (N)
Kredieten
Terug naar navigatie - Financiële onderbouwing programma 4 - KredietenIn dit programma zijn in de begroting 2026 tot en met 2029 de volgende kredieten opgenomen (zie ook bijlage 4):
- Hardware/servers/telefonie/back-up: € 1.176.000 (€ 761.000 in 2026 en € 415.000 in 2027)
- Vervanging auto (handhaving): € 45.000 (2028)
Onttrekkingen en toevoegingen reserves
Terug naar navigatie - Financiële onderbouwing programma 4 - Onttrekkingen en toevoegingen reservesDe onttrekking van € 19.675.000 bestaat voor het grootste deel (€18.330.000) het vormen van een bestemmingsreserve voor het Integraal HuisvestingsPlan Scholen (IHP). Tevens bestaat de onttrekking uit een bedrag van € 1.343.000 om te komende tot een sluitende begroting in 2026.