Uitgaven

16,02%
€ 24.012
x €1.000
16,02% Complete

Inkomsten

14,38%
€ 21.558
x €1.000
14,38% Complete

Saldo

0%
€ -2.455
x €1.000

Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk

Uitgaven

16,02%
€ 24.012
x €1.000
16,02% Complete

Inkomsten

14,38%
€ 21.558
x €1.000
14,38% Complete

Saldo

0%
€ -2.455
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk - Inleiding

Algemene ondersteuning, bestuur
Onze manier van besturen is betrokken, laagdrempelig en transparant. Met een nuchtere kijk op zaken en gezond verstand. We werken in het belang van de inwoner en waarderen hun mening. We hechten aan inwonersparticipatie en trekken als raad en college graag samen op.
 
Dienstverlening 
We gaan samen aan de slag en inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken bij besluiten die hen direct raken. Daarnaast hebben wij aandacht voor de interne dienstverlening en optimaliseren bestaande processen waar mogelijk. 
 
Veiligheid en ondermijning 
Je veilig voelen is een basisbehoefte en vraagt om aandacht. Criminaliteit wordt voorkomen. We ondersteunen een integrale aanpak om ondermijning tegen te gaan en onze gemeente veilig te houden.

4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening

Ambitie

Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - Ambitie

We hebben een bestuur en een organisatie die er voor heel Winterswijk zijn; voor alle inwoners, organisaties en bedrijven. We versterken de lokale democratie.  

We gaan samen aan de slag voor en met inwoners. Zij worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken. Daarnaast zetten wij ons in voor een krachtige organisatie waarin we nog efficiënter gaan functioneren. Waar mogelijk dringen we de kosten terug.

Relevante documenten:

  • Organisatievisie
  • Visie op dienstverlening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - Doelstellingen

Indicatoren

Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - Indicatoren

Het klantwaarderingscijfer is afkomstig van de uitkomsten van het tweejaarlijkse gemeentelijke onderzoek 'Waar staat je gemeente.nl'. Momenteel onderzoeken wij of er voor 2025 en daarna alternatieve methoden zijn om het klantwaarderingscijfer vast te stellen. 

Andere indicatoren zijn onze servicenormen en doorlooptijden.

Risico's

Terug naar navigatie - 4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening - Risico's

Digitalisering kost geld en vraagt om de juiste vaardigheden en systemen. Risico is dat we hier niet snel genoeg op kunnen acteren door onvoldoende capaciteit. Daarnaast moet het personeel door middel van training en opleiding bekend gemaakt worden met de nieuwe werkwijzen en/of nieuwe applicaties. Ten slotte bestaat het risico dat we bij de inrichting van de I-kolom op onverwachte kosten kunnen stuiten .

4.2 Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.2 Openbare orde en veiligheid - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.2 Openbare orde en veiligheid - Doelstellingen

Indicatoren

Terug naar navigatie - 4.2 Openbare orde en veiligheid - Indicatoren

Om te kunnen beoordelen of we de genoemde doelstellingen hebben behaald, raadplegen we de volgende bronnen:

  • Waarstaatjegemeente.nl
  • De misdaadcijfers van de politie
  • De veiligheidsmonitor
  • Datalab GO
  • Conneqt

Op basis van deze bronnen krijgen wij onder andere inzicht in het percentage inwoners dat zich veilig voelt, het aantal misdrijven en het aantal overlastmeldingen. Ons streven is dat het percentage inwoners dat zich veilig voelt stijgt, en het aantal misdrijven en overlastgevallen daalt. Op basis van de gegevens uit deze bronnen kunnen wij onze inzet waar nodig bijsturen. 

Financiële onderbouwing programma 4

Bestuur, organisatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Financiële onderbouwing programma 4 - Bestuur, organisatie en dienstverlening

Aan de batenkant is er sprake van € 87.000 hogere baten. Dit is grotendeels als volgt te verklaren:

Hogere gemeentelijke leges voor reisdocumenten. Er is ook sprake van hogere rijksleges voor reisdocumenten, zie de toelichting bij de lasten.   

€ 105.000

De lasten zijn € 2.799.000 hoger, wat grotendeels als volgt is te verklaren:

Organisatie VNG-congres 2026, samen met gemeente Oost Gelre    € 300.000
Hogere rijksleges reisdocumenten     € 90.000
Hogere lasten organisatie gemeenteraadsverkiezingen   € 20.000
Hogere lasten continue beveiliging gemeentekantoor   € 100.000
Hogere lasten in verband met belastingheffing werkkostenregeling (WKR) politieke ambtsdragers   € 56.000

Hogere lasten personeel:

  • Noodzakelijke formatie-uitbreiding (zie Eerste bestuursrapportage 2025)
  • Formatie-uitbreiding Uitvoeringsprogramma Visie Sociaal Domein
  • Formatie-uitbreiding aanspreekpunt buitengebied Winterswijk (motie 1 raadsvergadering 26 juni 2025)
  • Formatie-uitbreiding Ondermijning en Weerbaarheid (2026 en 2027)
  • Cao-ontwikkelingen
  • Loonkosten wethouders
  • Aanpassing grondslag berekening personeelslasten
€ 1.626.000
Structurele aframing van de urendekking van de kredieten. Dit is gebaseerd op de gemiddeld gerealiseerde urendekking in 2022 tot en met 2024.  € 95.000