Paragraaf verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Inleiding

Onze gemeente heeft bestuurlijke en financiële belangen bij een aantal verbonden partijen, waaronder gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen. Verbonden partijen betreffen organisaties en instellingen waar een gemeente zowel een bestuurlijk als financieel belang in heeft.

  • Van een financieel belang is sprake als de gemeente de middelen, die aan een partij ter beschikking zijn gesteld, niet terugkrijgt bij faillissement van die partij. Of als financiële problemen bij de derde partij kunnen worden verhaald op de gemeente.
  • Bij een bestuurlijk belang gaat het om het hebben van zeggenschap in een derde partij. Hetzij omdat de gemeente een zetel in het bestuur heeft, hetzij omdat ze via aandelen mee kan stemmen.

In deze paragraaf gaan we per programma in op de belangen die met de diverse verbonden partijen zijn gediend, en de relatie met de gemeentelijke doelstellingen.

Gemeentelijk beleid

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Gemeentelijk beleid

Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt altijd voort uit het publieke belang. Verbindingen met derde partijen zijn een manier om een bepaalde publieke taak uit te voeren. De huidige verbonden partijen hebben allemaal een historische bestaansgrond. Bij nieuwe deelnemingen komt bij de besluitvorming door de raad de publieke taak expliciet aan de orde, op grond van de visie/doelstellingen van de deelneming.

Het beleid is erop gericht de ontwikkelingen bij de verbonden partijen te volgen, zodat financiële risico’s in een vroegtijdig stadium worden gesignaleerd en er tijdig bijsturing kan plaatsvinden. Daarnaast wordt gevolgd of de taken worden uitgevoerd zoals bij de besluitvorming is vastgelegd.

Wij kennen de volgende verbonden partijen:

Programma 1: Zorgen voor Winterswijk     Rechtsvorm:
 GGD Noord- en Oost-Gelderland  Gemeenschappelijke regeling
 Programma 2: Meedoen in de Achterhoek  
 Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers  Gemeenschappelijke regeling
 Fijnder  Gemeenschappelijke regeling
 Stadsbank Oost Nederland  Gemeenschappelijke regeling
 Stichting Achterhoek Toerisme  Stichting
Programma 3: Wonen en werken in Winterswijk  
Omgevingsdienst Achterhoek Gemeenschappelijke regeling
Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A. Coöperatie
AGE B.V. B.V.
Stichting Waardevol Cultuurlandschap (WCL Winterswijk) Stichting
ROVA N.V.
Programma 4: Bestuurlijk Winterswijk  
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland Gemeenschappelijke regeling
Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Gemeenschappelijke regeling
Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO Gemeenschappelijke regeling
N.V. Alliander Vennootschap
N.V. Vitens Vennootschap
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten Vennootschap

 

GGD Noord- en Oost-Gelderland

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - GGD Noord- en Oost-Gelderland
Naam GGD Noord- en Oost- Gelderland        
Vestigingsplaats Apeldoorn        
Doel GGD Noord- en Oost-Gelderland is de gezondheidsdienst van 22 gemeenten, met als doel het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle inwoners (publieke gezondheidszorg). De GGD is belast met de gemeentelijke taken genoemd in de Wet publieke gezondheid en jeugdgezondheidszorg (voor alle gemeenten behalve Apeldoorn). Het is een gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.        
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen.        
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door wethouder E.S.F. Schepers.        
Financieel belang De begrote inwonerbijdrage voor 2026 bedraagt € 684.899        
        
Het eigen vermogen bedraagt:        
Per 31 december 2022   € 2.656.000        
Per 31 december 2023   € 3.182.000        
per 31 december 2024    € 1.921.000        
        
Het vreemd vermogen bedraagt:          
Per 31 december 2022    € 8.787.000        
Per 31 december 2023   € 13.266.000        
per 31 december 2024    € 11.330.000        
        
Het resultaat over 2024 bedraagt: - € 170.000        
        
Inschatting                           1-jan-26                          31-dec-26
Eigen vermogen                 € 2.050.000               € 2.050.000
Vreemd vermogen            € 8.884.000              € 7.984.000
        
Verwachte financiële resultaat 2026: € 0        
Ontwikkelingen

De jeugdgezondheidszorg voor nul- tot achttienjarigen is een GR-taak, tenzij de gemeente aangeeft deze taak niet of niet geheel door de GGD uit te laten voeren. Gemeente Winterswijk laat de jeugdgezondheidszorg voor vier- tot achttienjarigen uitvoeren door de GGD. 

In de Regio NOG is de JGZ 0-18 jaar verdeeld over vier zorgorganisaties en de GGD. De GGD heeft aangegeven dat de huidige situatie m.b.t. de JGZ niet houdbaar is, mede door nieuwe landelijke ontwikkelingen. In 2025 heeft het AB ingestemd met een onderzoek naar een toekomstbestendige JGZ, waarbij er drie scenario's zijn: voortzetten huidige situatie, integrale JGZ 0-18 bij meer zorgorganisaties, integrale JGZ 0-18 bij de GGD. Eerst wordt gekeken hoe houdbaar de huidige situatie is en of dit geoptimaliseerd kan worden. Midden 2026 zou het onderzoek afgerond moeten zijn.   

Anderzijds is er sprake van een groter vraagstuk rond de robuustheid van de GGD als organisatie, wat niet vermengt dient te worden in het onderzoek. 

Relatie tot programma’s Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk.        
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het algemeen bestuur en op grond van in de gemeenschappelijke regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (begroting en jaarrekening). Vastgelegd is dat de raad altijd informatie kan vragen.
Risico's Net als bij de andere gemeenschappelijke regelingen is het risico vooral financieel, omdat een meerderheid in het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid. 

 

Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers
Naam Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers        
Vestigingsplaats Doetinchem        
Doel
  • Het overeenkomstig de Archiefwet beheren, toegankelijk maken en beschikbaar stellen van de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende overheidslichamen.        
  • Het toezicht door de streekarchivaris op het beheer van de niet naar de centrale archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.    
  •  Het in stand houden en bevorderen van het cultureel erfgoed in het gebied van de Achterhoek en de Liemers in de ruimste zin van het woord.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.        
Bestuurlijk belang De leden en de plaatsvervangende leden van het algemeen bestuur worden per raadsperiode aangewezen door de gemeenteraden en het college van burgemeester en wethouders. Wethouder S. Metaal - ten Dolle is lid van het algemeen bestuur en is lid en plaatsvervangend voorzitter van het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en twee andere leden. Allen zijn aangewezen door het algemeen bestuur en komen bij voorkeur uit verschillende gemeenten. De voorzitter en één lid worden uit het algemeen bestuur aangewezen, en één lid op voordracht van de Staring Stichting. 
Financieel belang

De bijdrage van de gemeente is gebaseerd op de begroting van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers. De bijdrage in 2024 bedroeg € 155.821.

De bijdrage voor 2026 bedraagt € 160.484.         
         
Het eigen vermogen bedraagt:        
31 december 2022   € 106.364        
31 december 2023   €  75.758        
31 december 2024   €  308.479        
        
Het vreemd vermogen bedraagt:        
31 december 2022   € 599.596        
31 december 2023   € 510.172        
31 december 2024   € 460.292        
        
Het resultaat over 2024 bedraagt: € 232.739 (positief).        
        
Inschatting per 31-dec-26
Eigen vermogen                   € 345.635
Vreemd vermogen              € 352.250
        
Verwachte financiële resultaat 2026: € 9.698 (positief).        

Ontwikkelingen Er zijn geen actuele ontwikkelingen.         
Relatie tot programma’s De taken zijn geclusterd in programma 2 Meedoen in Winterswijk.        
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het dagelijkse en het algemene bestuur, in en via de op grond van de gemeenschappelijke regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (begroting en jaarrekening).        
Risico's De gemeente Winterswijk biedt de komende jaren weer archiefmateriaal aan. De jaarlijkse bijdrage van Winterswijk staat in principe vast voor een periode van vier jaar. Echter door prijsstijgingen wordt deze in 2025 tussentijds verhoogd.        

 

Fijnder

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Fijnder
Naam Fijnder        
Vestigingsplaats Groenlo        
Doel De gemeenschappelijke regeling Fijnder voert de Participatiewet, IOAW/IOAZ en aanverwante regelingen uit, waarbij arbeidsontwikkeling centraal staat.        
Betrokkenen Fijnder heeft drie deelnemende gemeenten, te weten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk.        
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in het dagelijks bestuur. Leden: wethouder E.S.F. Schepers (AB en DB) en burgemeester A.M.M. Jetten (AB).        
Financieel belang De exploitatiebijdrage voor de bedrijfsvoering over 2024 bedroeg € 5,6 miljoen. De begrote exploitatiebijdrage voor de bedrijfsvoering voor 2026 bedraagt € 6,31 miljoen. Voor het overige betreft het hier grotendeels de doorbetaling van rijksbudgetten.        
        
Het eigen vermogen bedraagt:        
Per 31 december 2022   € 3.666.000        
Per 31 december 2023   € 3.456.000        
Per 31 december 2024   € 2.923.000        
        
Het vreemd vermogen bedraagt:        
Per 31 december 2022   € 10.198.000        
Per 31 december 2023   € 10.447.000        
Per 31 december 2024     € 9.967.000        
        
Het resultaat over 2023 bedraagt: € 330.000        
        
Inschatting                                      1-jan-26                   31-dec-26
Eigen vermogen                           € 2.407.000            € 2.524.000
Vreemd vermogen                      € 9.212.000           € 8.482.000
        
Verwachte financiële resultaat 2026: € 0.        
Ontwikkelingen Fijnder wordt vanaf 2023 geconfronteerd met een negatieve sterkere stijging van het bijstandsvolume ten opzichte van de landelijke cijfers. Het uitgangspunt blijft om het bestand niet te laten stijgen maar een bestandsstijging van 1,9% wordt door het Dagelijks Bestuur als reëel en ambitieus beschouwd. De stijging van het bijstandsvolume blijft een punt van aandacht. 
De programma’s en producten zoals vastgesteld in de begroting 2025 zijn herzien. De programma’s Inkomen en Ondersteuning zijn gecombineerd tot één programma: Bestaanszekerheid. De uitvoering binnen de huidige programma’s Inkomen en Ondersteuning is gericht op het verbeteren van bestaanszekerheid. Ook de programmadoelen zijn geactualiseerd.         
Relatie tot programma’s Programma 2 Meedoen in Winterswijk.        
Informatie-uitwisseling Op de bij de gemeenschappelijke regelingen gebruikelijke wijze worden de financiële stukken door de deelnemende gemeenten goedgekeurd.        
Risico's De deelnemende gemeenten zijn aansprakelijk voor een eventueel exploitatietekort.        

 

Stadsbank Oost Nederland

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Stadsbank Oost Nederland
Naam Stadsbank Oost Nederland        
Vestigingsplaats Enschede        
Doel Stadsbank Oost Nederland is een kredietbank zonder winstoogmerk. Naast sociale kredietverstrekking verzorgt de bank de schuldenregeling in het kader van de Wet gemeenschappelijke schuldhulpverlening, voert budgetbeheer uit en geeft voorlichting en advies. Daarnaast voert de bank beschermingsbewind uit en maakt verzoekschriften voor de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).        
Betrokkenen De gemeenten: Almelo, Berkelland, Borne, Bronckhorst, Dinkelland, Enschede, Oost Gelre, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Lochem, Montferland, Oldenzaal, Oude IJsselstreek, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand, Wierden en Winterswijk.        
Bestuurlijk belang

De gemeente Winterswijk is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door wethouder E.S.F. Schepers-Janssen.        

Financieel belang

De begrote bijdrage voor 2026 bedraagt € 470.517.        
        
Het eigen vermogen bedraagt:        
Per 31 december 2022   € 1.349.200        
Per 31 december 2023   € 1.369.900        
Per 31 december 2024   € 2.235.700        
        
Het vreemd vermogen bedraagt:        
Per 31 december 2022   € 15.214.500        
Per 31 december 2023   € 11.396.200        
Per 31 december 2024   €   9.982.800        
        
Het resultaat over 2024 bedraagt: € 656.800.        
        
Inschatting                                            1-jan-26                 31-dec-26
Eigen vermogen                                 € 1.464.500         € 2.347.400
Vreemd vermogen                            € 7.098.300         € 9.406.400
        
Verwachte financiële resultaat 2026: € 75.300.    

Wanneer het resultaat daartoe aanleiding geeft, dragen de deelnemende gemeenten, naar rato van het inwoneraantal, het exploitatieverlies.           

Ontwikkelingen De dienstverlening van de Stadsbank sluit nauw aan bij de dienstverlening van de gemeente. Het dienstenaanbod van de Stadsbank wordt verzorgd vanuit het gemeentelijke loket (De Post). Samen met de Stadsbank wordt de drempel voor de schuldhulpverlening zo laag mogelijk gemaakt en richten we ons op het duurzaam schuldenvrij blijven. Al voordat de dienstverlening van de Stadsbank wordt beëindigd, wordt de nazorg opgepakt door het gemeentelijk sociaal team.        
Relatie tot programma’s Programma 2 Meedoen in Winterswijk.        
Informatie-uitwisseling Op de bij de gemeenschappelijke regelingen gebruikelijke wijze, worden de financiële stukken door de deelnemende gemeenten goedgekeurd.        
Risico's Gering.        

 

Stichting Achterhoek Toerisme

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Stichting Achterhoek Toerisme
Naam Stichting Achterhoek Toerisme
Vestigingsplaats Statutair Doetinchem, kantoor Borculo
Doel Het verzorgen van regiomarketing, gericht op het uitbouwen van de marktpositie van de toeristisch-recreatieve sector in de Achterhoek. Het vervullen van de functie van routeontwikkelaar en -beheerder.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen.
Bestuurlijk belang De bestuurlijke vertegenwoordiging van de Achterhoekse gemeenten wordt verzorgd door gemeente Doetinchem en Aalten.
Financieel belang

De jaarlijkse bijdrage van gemeente Winterswijk aan Stichting Achterhoek Toerisme bedraagt € 61.957 voor regiomarketing en € 10.000 voor het beheer van het routenetwerk. Stichting Achterhoek Toerisme wordt voor ongeveer 33% gefinancierd vanuit het bedrijfsleven.
       
Om te voorkomen dat de resultaten van Achterhoek Toerisme gaan leiden tot de verplichting om vennootschapsbelasting te betalen, is ervoor gekozen om de resultaten uit de afgelopen jaren niet meer te presenteren als algemene reserve. Na afstemming met de accountant staan de resultaten nu als vooruit ontvangen bijdragen van de gemeenten, ter waarde van € 604.999 op de balans.        
        
Het eigen vermogen bedraagt:
31 december 2023   € 0
31 december 2024   € 0

Het vreemd vermogen bedraagt:
31 december 2023   € 1.487.976
31 december 2024   € 1.238.473        
        
Inschatting                                                 1-jan-26              31-dec-26
Eigen vermogen                                       € 0                         € 0
Vreemd vermogen                                  € 1.238.473    € 1.238.473
        
Verwachte financiële resultaat 2026: € 0.        

Ontwikkelingen In 2016 is de organisatie van Stichting Achterhoek Toerisme uitgebreid met een vrijetijdsmakelaar, die in opdracht van de gemeenten wordt ingezet op de uitvoering van de Vrijetijdsagenda 2016-2019. In 2020 is de Vrijetijdsagenda 2020-2030 vastgesteld. Belangrijk aandachtspunt is het betrekken en verbinden van ondernemers in concrete projecten. In 2024 heeft er een evealuatie en herijking plaatgevonden en is de Vrijetijdsagenda 2025-2028 opgesteld.
Relatie tot programma’s Programma 2 Meedoen in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het bestuur, in het ambtelijk overleg vrijetijdseconomie, het portefeuillehoudersoverleg vrijetijdseconomie, via een nieuwsbrief en via overlegging van de jaarstukken (begroting, jaarrekening en jaarverslag).
Risico’s -

 

Omgevingsdienst Achterhoek

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Omgevingsdienst Achterhoek
Naam Omgevingsdienst Achterhoek        
Vestigingsplaats Hengelo (Gelderland)        
Doel De Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) is een samenwerkingsverband, opgericht ten behoeve van de gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers ter zake van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht. Deze taken bestaan uit het basistakenpakket (versie 2.3) en alle overige inrichting gebonden milieutaken (milieubreed). Enkele specialismen uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), zoals geluid, bodem/bouwstoffen, asbest, luchtkwaliteit (geur), externe veiligheid en juridische zaken.        
Betrokkenen De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen en de provincie Gelderland. 
Bestuurlijk belang De gemeente Winterswijk is in het algemeen bestuur (AB) van de ODA vertegenwoordigd. Lid is portefeuillehouder Buitengebied, Natuur & Landschap, plaatsvervangend lid is de burgemeester.        
Financieel belang

"De bijdrage aan de ODA wordt jaarlijks in de programmabegroting van de gemeente opgenomen. De ODA legt inhoudelijke en financiële verantwoording af aan de betrokken gemeenten en de provincie. 

De bijdrage bedraagt over:
2019     € 609.600 (exclusief de verrekening tekort jaarrekening 2019)
2020     € 574.280 
2021     € 604.300 (exclusief verrekening overschot jaarrekening 2021) 
2022     € 740.900 (exclusief verrekening tekort jaarrekening 2022)
2023     € 839.000 
2024     € 909.000  
2025     € 901.400 (volgens begroting) 
2026     € 1.084.097 (volgens begroting)

De verklaring van de stijging in de bijdrage voor 2026 ten opzichte van 2025 zit hem met name in het doorvoeren van de loon en prijsindexatie, toegenomen organisatiekosten en de toegenomen dienstverlening door de ODA.

De verhouding eigen vermogen - vreemd vermogen is op:
31 december 2020                   €     645.000 -  € 1.883.000
31 december 2021                   €     354.000 -  € 1.718.000
31 december 2022                   € -/-  134.000 - € 2.878.000 (exclusief de verrekening tekort gemeenten)
31 december 2023                   €     613.000 -  € 2.518.000
31 december 2024                   €     516.000 -  € 1.889.000
31 december 2025                   €     165.000-  €  1.514.000 (inschatting)

Financieel resultaat over 2024: € 98.000 negatief. 
Tijdens het AB van 26 juni 2025 is besloten om het tekort te dekken uit de algemene reserve voor een bedrag van € 48.000 en uit de bestemmingsreserve Omgevingswet voor een bedrag van € 50.0000.

Verwacht financieel resultaat over 2025 en 2026: € 0.       

Ontwikkelingen  Naast het uitvoeren van het basistakenpakket staat het jaar 2026 bij de ODA in het teken van:
  • Versterking via Interbestuurlijk Programma VTH (IBP-VTH). De staatssecretaris heeft de Omgevingsdiensten gevraagd om voor 1 oktober 2023 een zelftoets te doen en voor 1 april 2024 een plan van aanpak in te dienen om voor 2026 aan deze robuustheidscriteria te voldoen. Het bestuur van de ODA heeft de zelftoets en het plan van aanpak tijdig bij de staatssecretaris aangeboden. De staatsecretaris geeft aan dat de ODA ondanks het doorvoeren van het plan van aanpak op 1 april 2026 niet (zelfstandig) robuust kan worden. Het algemeen bestuur van de ODA heeft op 23 april 2025 de opdracht aan het dagelijks bestuur van de ODA gegeven om een verkenning/onderzoek uit te voeren met betrekking tot fusiepartners.
  • Voorbereiding nieuwe visie 2026, doel is structurele versterking van capaciteit en borging van regionale nabijheid;
  • Informatiemanagement; gegevensmanagement uitbouwen, samenwerking informatiemanagement en business intelligence;
    • Doorwerking van de Omgevingswet    
    • Actualisatie risicomodule/analyse;
    • Actualisatie van het productenboek;
    • Extra werk door nieuwe en complexe milieuthema’s, zoals zeer zorgwekkende stoffen en energietaken en meer beleidsmatig georiënteerde adviesvragen.

Op basis van gemeentelijke legesverordening wordt voor de begroting 2025 een bedrag van € 38.800 voor milieuleges opgenomen."        

Relatie tot programma’s Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk        
Informatie-uitwisseling Op de bij de gemeenschappelijke regelingen gebruikelijke wijze worden de financiële stukken door de deelnemende gemeenten goedgekeurd.
Risico's

Risico’s zijn:

  • Uitvoering van de aanbevelingen van het rapport commissie Van Aartsen en daarmee ook de aanbevelingen vanuit het Interbestuurlijke programma versterking VTH (IBP);
  • Fusieonderzoek en toekomstvisie
  • Actualisatie risicomodule/analyse; De ODA is in 2023 gestart met het opstellen van een nieuwe risicoanalyse. Basis van deze actualisatie is de invoering van de Omgevingswet op Milieubelastende Activiteiten (MBA) in plaats van inrichtingen. Deze nieuwe risicoanalyse gaat als basis dienen voor het handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) 2025 en de daaropvolgende jaren. Deze de effecten zal in de loop van 2025 beter in beeld zijn voor de begroting 2026.
  • Actualisatie van het productenboek. Sommige producten worden opgeknipt in onderliggende onderdelen, ander producten zullen mogelijk vervallen en regiewerk zal daarvoor in de plaats komen. De wijziging leidt tot een veranderde omzetcombinatie van aantallen en productprijzen. Hiermee kan ook de uiteindelijke omzet wijzigen van de ODA. Daarnaast gaat de ODA vanaf de zomer 2024 tijdschrijven. Dit zal ook worden doorvertaald in het productenboek.
  • Nieuwe wet en regelgeving, toenemende complexiteit (o.a. Zeer zorgwekkende stoffen zoals Pfas, klimaatproblematiek en de energietransitie).

Deze onderwerpen zullen de nodige consequenties hebben voor de organisatie van de ODA, de omvang van het takenpakket van de ODA en de gemeentelijke bijdrage. In de komende jaren zal meer duidelijk worden in welke mate.    

 

Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.
Naam Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel De coöperatie en bijbehorende uitvoeringsorganisatie richten zich op:   
- Het ontwikkelen en uitvoeren van duurzame energieprojecten in de Achterhoek.    
- Het geven van voorlichting over de opwekking en het gebruik van duurzame energie in de Achterhoek.    
- Het bevorderen van energiebesparing.    
- Het instellen en beheren van een fonds om toekomstige initiatieven op het gebied van duurzame energie in de Achterhoek te kunnen financieren.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Doesburg, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. 
Bestuurlijk belang De algemene vergadering bestaat uit acht leden (één lid van het college van burgemeester en wethouders uit elke deelnemende gemeente) en bestuurders van de anderen leden. Voor Winterswijk neemt wethouder G.E. Visser deel aan de algemene vergadering.
Financieel belang

 

De bijdrage in 2025 bedraagt € 0.                    
                    
Eigen vermogen per 31-12-2023: € 232.925 
Eigen vermogen per 31-12-2024: € 240.584 
Eigen vermogen per 31-12-2025: € 267.000 
                    
Vreemd vermogen per 31-12-2023: € 2.804.884 
Vreemd vermogen per 31-12-2024: € 1.926.897 
Vreemd vermogen per 31-12-2025: € 1.925.000 
                    
Resultaat 2025 (na belastingen) (indicatie):                     € 34.000 
                    
Inschatting    1-jan-26                
Eigen vermogen             €              267.000 
Vreemd vermogen        €              1.925.000 
                    
Verwachte financiële resultaat 2026 (geschat):              € 20.000 

 

Ontwikkelingen Geen bijzonderheden
Relatie tot programma’s Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt bestuurlijk plaats in de algemene vergadering en ambtelijk in het regionaal duurzaamheidscoördinatorenoverleg.
Risico's Het gemeentelijk risico als deelnemer van de gemeenschappelijke regeling is beperkt tot het verlies van het ingelegde kapitaal. Dit is gering. Omdat de gemeente Winterswijk het basispakket niet meer afneemt en deze dienstverlening verricht vanuit het Centrum Duurzaam Winterswijk, is er geen verder risico.

 

Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
Naam Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
Vestigingsplaats Winterswijk        
Doel De stichting stelt zich ten doel een bijdrage te leveren aan te formuleren en uit te voeren beleid voor behoud, herstel en ontwikkeling van het buitengebied van Winterswijk. Daarbij wordt uitgegaan van een integrale benadering van vijf thema’s: leefbaarheid, land- en tuinbouw, natuur- en landschapsbeheer, cultuurhistorie, recreatie en toerisme. WCL geeft ook advies aan overheden en ondersteunt projecten die een bijdrage leveren aan de geschetste doelen in het buitengebied.        
Betrokkenen De gemeente Winterswijk, LTO Noord Oost Achterhoek afdeling Winterswijk, het Platform Natuur en Landschap Winterswijk, Vereniging Verblijfsrecreactie Winterswijk (VVW), de Stichting Particulier Agrarisch Natuurbeheer (St. PAN), NSW-landgoederen Winterswijk en omgeving,  Commissie Omgevingskwaliteit, de gezamenlijke belangenverenigingen van het buitengebied (BSV), Ondernemersvereniging Buitengebied Winterswijk (OBW) en Jong WCL.         
Bestuurlijk belang Sinds 2022 zit WCL in een veranderingsfase (WCL 2.0), incl. aanpassing van de statuten, met de aanpassingen is voldoende toezicht gewaarborgd. Dit proces is nagenoeg afgerond. Wethouder Gosse Visser is vice voorzitter.        
Financieel belang

Bijdrage voor 2026 bedraagt € 90.000 (definitief bij de begrotingsbehandeling 2026)
      
Bijdrage voor 2025 bedraagt € 75.000 + € 15.000 (vanuit afvalstoffenheffing; voor opruimen zwerfafval buitengebied).
        
Budget 2023: (goedgekeurde) bijdrage bedraagt € 90.000. Het jaarverslag 2023 is opgesteld en op 13 mei 2023 ter goedkeuring voorgelegd aan het Algemeen Bestuur.  

Het resultaat over 2023 is € 19.217 positief.        
        
Het eigen vermogen bedraagt:        
Per 31 december 2022 € 75.487        
Per 31 december 2023 € 94.704         
Per 31 december 2024 € 123.070         
        
Het vreemd vermogen bedraagt:        
Per 31 december 2022 € 281.360        
Per 31 december 2023 € 211.608        
Per 31 december 2024 € 95.452        
        
Inschatting                                                     1-jan-26        31-dec-26
Eigen vermogen                                          € 95.000       € 75.000
Vreemd vermogen                                     € 210.000    € 150.000
        
Verwacht financiële resultaat 2026: € 0                       

Ontwikkelingen WCL zit nog steeds in de veranderingsfase naar WCL 2.0. Er is een beoogd onafhankelijke voorzitter, het besluit tot de benoeming staat op de agenda van WCL vergadering van maandag 15 september 2025.          
WCL werkt aan het programma Vitaal Platteland en zet zich onder andere in voor maatwerk voor de Winterswijkse landbouw. Ook blijft WCL fungeren als promotor voor lokale LEADER-projecten.        
Relatie tot programma’s De activiteiten die de Stichting WCL Winterswijk uitvoert hebben vooral betrekking op programma 3.  Aanbeveling van het college is om te zorgen voor meer externe financiering.        
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het dagelijks en algemeen bestuur. Ook worden - indien nodig - voorlichtingsavonden georganiseerd voor bewoners uit het buitengebied over bepaalde thema’s. Jaarverslagen worden altijd in de maand mei aan de deelnemende partijen (onder andere gemeente Winterswijk) aangeboden.        
Risico's Zeer gering. Een meerderheid van het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid. Ook door de aanwezigheid van drie gemeentelijke vertegenwoordigers is directe controle/inbreng aanwezig.        
WCL heeft een werkprocessendocument. Daarnaast werkt WCL met een externe boekhouder en een accountant. De kans op het ‘omvallen’ van WCL wordt als zeer gering geschat.         

 

ROVA

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - ROVA
Naam ROVA
Vestigingsplaats Zwolle
Doel Het bevorderen van en/of het (doen) realiseren van integraal afvalketenbeheer en het leveren van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het terrein van het verwijderen van afvalstoffen. Daaronder ook inbegrepen beleidsondersteuning en collectieve aanbestedingen ten behoeve van de deelnemende overheden (gemeenten, de regio IJssel-Vecht en andere samenwerkingsverbanden).

Vanuit de zorgtaak van de deelnemende overheden (gemeenten, de regio IJssel – Vecht en andere samenwerkingsverbanden) en het daarmee samenhangende economische belang, is ROVA werkzaam op het gebied van de inzameling, bewerking en verwerking van afvalstoffen, de reiniging en de gladheidsbestrijding, alsmede op het gebied van direct of indirect daarmee verband houdende andere milieuvelden en onderhoudstaken in de openbare ruimte.
Betrokkenen De aandeelhouders van ROVA, twintig gemeenten in de provincies Overijssel, Gelderland, Drenthe, Utrecht en Flevoland, de regio IJssel-Vecht en Afvalverwijdering Utrecht (AVU).
Bestuurlijk belang Als aandeelhouder hebben wij stemrecht over 290 aandelen. Dat is 3,4% van het totaal.
Financieel belang In 2025 is een dividend van € 120.000 over 2024 uitgekeerd (2023 : € 156.000, 2022 : € 80.000, 2021 : € 111.000, 2020 : € 130.000, 2019: € 138.000, 2018: € 166.000, 2017: € 209.000, 2016: € 162.288 ).
 
In 2026 is € 100.000 begroot.
 
Het eigen vermogen bedraagt op:
31-12-2023 € 43.020.000
31-12-2024 € 44.169.000
 
Het vreemde vermogen bedraagt op:
31-12-2023 € 59.990.000
31-12-2024 € 63.717.000
 
1-jan-25
€ 44.120.000
€ 59.989.000
 
Verwachte financiële resultaat 2026: € 4.542.000.
Ontwikkelingen  
Relatie tot programma’s Is opgenomen in Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op alle relevante niveaus: van de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden op ‘werkvloerniveau’ tot aan de aandeelhoudersvergadering.
Risico's ROVA verzorgt de uitvoering van de reinigingstaken voor de deelnemende gemeente. Het accent ligt niet op het door ROVA zelf uitvoeren van de werkzaamheden. Als marktpartijen dit voordeliger kunnen, worden werkzaamheden uitbesteed. Om niet volledig afhankelijk te zijn van de markt, beschikt ROVA zelf over een uitvoerend bedrijf. Het risico van de deelneming in ROVA is daarom gering.

 

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Caption
Naam Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Vestigingsplaats Apeldoorn
Doel De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de gemeenten op het gebied van de openbare veiligheid en hulpverlening te behartigen. Denk aan de brandweer, rampenbestrijding en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. Al deze taken worden uitgevoerd aan de hand van een multidisciplinair veiligheidsbeleid, zowel preventief als repressief.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen.
Bestuurlijk belang Voor alle taken die de veiligheidsregio op het gebied van rampen- en crisisbeheersing met zich meebrengt, is een veiligheidsbestuur verantwoordelijk. Dit veiligheidsbestuur bestaat in Noord- en Oost-Gelderland uit alle burgemeesters van de deelnemende gemeenten, het zogenoemde algemeen bestuur (AB). Sturing op de inzet van de brandweer (die het grootste deel van de begroting kenmerkt) vindt ook plaats door het algemeen bestuur.
Financieel belang

"Bij de verdeling van de gemeentelijke bijdrage over de deelnemende gemeenten wordt het verdeelmodel gebruikt. Dit verdeelmodel is vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling  VNOG. Als verdeelsleutel geldt de procentuele verdeling tussen de gemeenten uit het verdeelmodel. Het verdeelmodel is op zijn beurt gebaseerd op de verhouding per gemeente van het in de algemene uitkering van het gemeentefonds opgenomen bedrag voor het cluster openbare orde en veiligheid/brandweer en rampenbestrijding. 

Het verdeelmodel is ingegaan per 2017 en heeft een ingroeipad gekend. Per 2021 is het verdeelmodel volledig van kracht. Verder is het verdeelmodel per 2021, conform de Gemeenschappelijke Regeling  VNOG, nog herijkt. Volgens deze regeling vindt éénmaal per vier jaar een herijking plaats. In 2023 heeft de laatste herijking plaatsgevonden van de procentuele verdeling tussen de verschillende gemeenten. Die geldt voor de bijdragen van gemeenten vanaf 2025 tot en met 2028. Besloten is om geen ingroeipad te hanteren. Dit betekent dat per 2025 het bijgestelde verdeelmodel direct volledig van kracht is geworden. Voor Winterswijk heeft deze laatste herijking positieve consequenties. Het aandeel van Winterswijk in het totaal van de gemeentelijke bijdragen is gedaald van 3,62% naar 3,41%.

Meerjarenoverzicht bijdrage VNOG:
Bijdrage 2021   € 1.700.321
Bijdrage 2022   € 1.747.000
Bijdrage 2023   € 1.831.000 
Bijdrage 2024 € 1.949.000 (inclusief demarcatie)
Bijdrage 2025 € 1.935.600 (inclusief demarcatie)
Bijdrage 2026 € 1.999.888 (inclusief demarcatie)

Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021   € 15.524.500
Per 31 december 2022   € 17.323.913
Per 31 december 2023   € 19.874.060
Per 31 december 2024   € 22.716.712
Per 31 december 2025 € 21.160.000 (inschatting)
Per 31 december 2026 € 17.135.000 (inschatting)

Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2021   € 38.214.000
Per 31 december 2022   € 35.566.035
Per 31 december 2023 € 25.423.595
Per 31 december 2024 € 30.501.190
Per 31 december 2025 € 67.810.000 (inschatting)
Per 31 december 2026 € 86.573.000 (inschatting)

In de afgelopen jaren heeft de VNOG geld overgehouden. Ook ziet de VNOG financieel moeilijke jaren op de gemeenten afkomen. Het AB heeft (in eerdere vergaderingen) geconcludeerd dat het daar proactief op wil bewegen. Het AB heeft daarom zowel voor de begroting 2024 als voor de begroting 2025 structurele besparingen opgenomen ter demping van de stijging van de gemeentelijke bijdrage. De gemeentelijke bijdrage wordt in stappen gedempt door in totaal € 1,9 miljoen aan structurele besparingen bij de VNOG.

Financieel resultaat 2024: er is in 2024 minder uitgegeven dan begroot, waardoor er een jaarrekeningresultaat is van 
€ 1,8 mln. Door het AB van de VNOG is op 26 juni 2025 besloten een deel van het resultaat (€ 365.000) te bestemmen ter dekking van de  gestegen loonkosten per 1 augustus 2025.De rest van het resultaat wordt binnen VNOG gehouden om eenmalig een deel van de aangekondigde structurele stijging van de gemeentelijke bijdrage in 2027 uit te stellen.

Verwacht financieel resultaat 2025 en 2026: € 0

Ontwikkelingen
  • Regionaal Beleidsplan, Regionaal Risicoprofiel en Dekkingsplan 2025-2028                                                                                                                   
    Elke veiligheidsregio in Nederland moet volgens de Wet veiligheidsregio's om de vier jaar een Regionaal Beleidsplan, Regionaal Risicoprofiel en een Regionaal Dekkingsplan maken. Het Regionaal Beleidsplan vormt de basis van het werk van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (hierna VNOG) voor de aankomende vier jaren. Het risicoprofiel en dekkingsplan liggen hieraan ten grondslag.

  • De VNOG heeft het streven om het nieuwe beleidsplan zoveel mogelijk binnen de bestaande begroting uit te voeren. Mocht blijken dat er extra middelen nodig zijn, zullen ze dit via de reguliere weg (Kadernota) of via een aparte begrotingswijziging ter besluitvorming voorleggen. Het is op dit moment daarom onduidelijk of de begroting zal stijgen naar aanleiding van het Regionaal Beleidsplan 2025-2028.

  • Gemeenschappelijke adviescommissie VNOG                                     
    Sinds de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in 2022 is er de mogelijkheid tot het instellen van een gemeenschappelijke adviescommissie, bestaande uit raadsleden. Voor vrijwel elke gemeente is VNOG de grootste gemeenschappelijke regeling, in elk geval bekeken vanuit het financieel belang. In de afgelopen jaren heeft ook het inhoudelijke en kwalitatieve belang van de veiligheidsregio een ontwikkeling doorgemaakt.

    Vanwege wederzijds belang voor zowel gemeenteraden en raadsleden enerzijds als VNOG anderzijds is het van belang om voortdurend zo dicht mogelijk bij de actualiteit aan te sluiten. Het vereiste unanieme verzoek aan het AB VNOG is niet gerealiseerd. Dus zal er op grond van het aantal gemeenteraden dat positief heeft gereageerd bij wijze van pilot een informele adviescommissie gemeenteraden VNOG in het leven te roepen en op grond van deze pilot voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 met een voorstel voor een vervolg te komen. Winterswijk neemt deel aan de informele adviescommissie.

  • Kadernota 2026-2029                                                                                         
    De Kadernota bevat de financieel-technische uitgangspunten voor de begroting 2026 (zoals de reguliere loon- en prijsindex), alsmede een aantal autonome ontwikkelingen. De Kadernota bevat géén nieuw beleid. Eind 2024 werd duidelijk dat in de Rijksbegroting 2026 een korting op de rijkbijdrage aan de veiligheidsregio’s (de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding, BDuR) is verwerkt van 10%. Het Veiligheidsberaad is landelijk in overleg met het Ministerie om te proberen deze korting af te wenden. In de Kadernota zijn strategieën beschreven hoe om te gaan met deze dreigende korting, mocht hij toch doorgaan. 
    In de Kadernota worden tevens de laatste ontwikkelingen geschetst rondom het materieel, overige investeringen, de kapitaallasten, de bijbehorende egalisatiereserve. Ook wordt ingegaan op de stijging van de gemeentelijke bijdrage die hiermee gepaard gaat. Hierover is de afgelopen jaren al diverse keren informatie verstrekt. De stijging gaat in per 2027 en zou € 3 miljoen in 2027 + € 1,5 miljoen in 2028 bedragen (totaal structureel € 4,5 miljoen). Bij de bestemming van het rekeningresultaat 2024 is besloten een deel van het resultaat te bestemmen om eenmalig een deel van de aangekondigde structurele stijging van de gemeentelijke bijdrage in 2027 uit te stellen. In de aanstaande Kadernota 2027-2030 volgt een nieuwe doorrekening.

  • Programmabegroting 2026 –2029 VNOG  
    De programmabegroting 2026 – 2029 VNOG beschrijft de doelen, activiteiten en de budgetten van de VNOG voor 2026 en geeft op hoofdlijnen een financiële doorkijk voor de periode tot en met 2029. De begroting is gebaseerd op de Kadernota 2026 – 2029. De begroting is beleidsarm. Afgezien van de reguliere loon- en prijsindex en enige autonome ontwikkelingen stijgt de gemeentelijke bijdrage niet. De VNOG ziet dat gemeenten voor financieel moeilijke jaren staan. De VNOG heeft daar proactief op ingespeeld door, in de voorgaande begrotingen, structurele besparingen ter demping van de stijging van de gemeentelijke bijdrage op te nemen. De gemeentelijke bijdrage is daarmee in stappen reeds gedempt met in totaal € 1,9 miljoen structureel.

    Op allerlei vlakken is er een groeiende onzekerheid in de wereld. De groeiende onzekerheid in de wereld op allerlei vlakken, zoals grondstofprijzen, sterk stijgende energiekosten, klimaatverandering, cybercriminaliteit, (geopolitieke) instabiliteit, etc. heeft en zal (grote) effecten hebben op de taken van de VNOG en de realisatie van de begroting en komende begrotingen.Vanuit het Rijk wordt mogelijk gevraagd om te investeren in een weerbare en krachtige samenleving.
    Vanwege de mondiale militaire en hybride dreiging staat het thema ‘weerbare en veerkrachtige samenleving’ hoog op de agenda, ook van het Rijk. Landelijke, regionale en lokale partijen nemen diverse initiatieven op dit thema en zijn ook met elkaar in overleg om zaken te stroomlijnen, op elkaar af te stemmen en te coördineren.
    Het is mogelijk dat de veiligheidsregio’s, vanuit het Rijk, hierin aanvullende taken gaan krijgen. Dit kan effect hebben op de begroting.

  • Omgevingswet: de komst van de Omgevingswet, de doorontwikkeling van het risicogericht werken en het feit dat de dienstverlening aan gemeenten nog niet uniform was gaf aanleiding tot het opstellen van een nieuw risicogericht dienstverleningsconcept. Voor gebouwen met een verhoogd risico heeft de wetgever in het Besluit bouwwerken leefomgeving (art. 6.7) bepaald dat daarvoor een gebruiksmelding vereist is. De VNOG heeft er in haar dienstverleningsconcept voor gekozen om voor deze categorie gebouwen voor de behandeling van deze meldingen in beginsel geen advies uit te brengen aan gemeenten
Relatie tot programma's Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het algemeen bestuur en via de op grond van de gemeenschappelijke regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (begroting, rekening). Vastgelegd is dat de raad altijd om informatie kan vragen.
Risico's
  • Een stijging van de financieringskosten bij het aantrekken van leningen (vreemd vermogen) als gevolg van een stijging van rentepercentages.
  • Ook hogere prijzen boven de prijsindex als gevolg van wereldwijde ontwikkelingen zijn een risico. Een toenemende vraag in samenhang met schaarste van aanbod, doen de grondstof- en materiaalprijzen stijgen.
  • Ten gevolge van de klimaatverandering is de verwachting dat het natuurbrandgevaar de komende jaren toeneemt en dat dit leidt tot (meer) onbeheersbare natuurbranden met een grote impact op de gezondheid van mensen en de continuïteit van de samenleving. Aandacht voor natuurbrandbeheersing wordt steeds belangrijker.De afgelopen jaren zijn er al de nodige acties geweest en adviezen gegeven voor een betere beheersing van natuurbrandrisico’s. Naast de operationele voorbereiding op natuurbranden is er ook meer aandacht gekomen voor risicobeheersing. Vanwege de complexiteit en de vele belangen bij risicobeheersing, is gezocht naar een meer gestructureerde aanpak. Daarom is het project “Gebiedsgerichte aanpak natuurbrandbeheersing Veluwe & Achterhoek” in 2020 opgestart.
  • Demarcatie                                                                                                                 
    Bij de afrekening van de demarcatieregeling 2024 was er een forse overschrijding bij meerdere gemeenten. Dit gold ook voor Winterswijk, met name bij ‘service en onderhoudscontracten’. De afspraak was dat er overleg zou zijn bij (grote) afwijkingen. In de begroting voor 2026 is er gerekend met hetzelfde bedrag. Er wordt nog uitgezocht door de VNOG of dit incidenteel of structureel is. BDuR uitkering rijk: er dreigt voor alle 25 veiligheidsregio’s per 2026 een structurele korting van 10% op de Rijksbijdrage die zij ontvangen (de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding, BDuR). Voor VNOG gaat het om € 1,1 miljoen. Het gesprek hierover met het Rijk loopt landelijk nog. Vooralsnog is er (tijdelijke, voor 2026) dekking voor deze korting binnen de VNOG begroting gevonden.

 

Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Doetinchem

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Doetinchem
Naam Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel De samenwerking richt zich op:
- De totstandkoming van regionaal beleid en regionale lobby om daarmee de Achterhoek op de kaart te zetten.
- Het ontwikkelen van regionaal beleid en projecten voor bovenlokale onderwerpen voor gemeenten en andere overheidsorganisaties.
- De afstemming van lokaal beleid, overleg tussen gemeenten en gemeenschappelijke belangenbehartiging.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Bestuurlijk belang Het algemeen bestuur bestaat uit acht leden (één lid van het college van burgemeester en wethouders uit elke deelnemende gemeente). Voor Winterswijk is wethouder G. Visser lid van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. Plaatsvervangend lid is wethouder S. Metaal-ten Dolle.
Financieel belang

De bijdrage bedraagt over: 
2022   € 200.559
2023   € 207.759
2024   € 217.185 
2025   € 234.094
2026   € 240.881

Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2022   € 7.150.000
Per 31 december 2023   € 6.808.000
Per 31 december 2024   € 6.736.000
Per 31 december 2025   € 6.041.000(inschatting begroting 2026)
Per 31 december 2026   € 5.648.000(inschatting begroting 2026)

Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2022   € 15.429.000
Per 31 december 2023   € 12.579.000  
Per 31 december 2024   € 22.278.000  
Per 31 december 2025   € 20.200.000 (inschatting begroting 2026) 
Per 31 december 2026   € 10.186.000 (inschatting begroting 2026) 

Financieel resultaat 2024: € 28.000

Door het Algemeen bestuur is op 2 juli jl. besloten om het voordelige resultaat van € 27.707 over 2024 (€ 0,11 per inwoner) toe te voegen aan het investeringsfonds. Dit is conform de verordening financieel beleid, beheer en organisatie Regio Achterhoek 2023. Hierin staat dat een eventueel overschot van het jaarresultaat wordt toegevoegd aan het investeringsfonds tot een maximum van € 0,50 per inwoner (in 2024: € 132.749).
 
Verwacht financieel resultaat 2025: € 0.
Verwacht financieel resultaat 2026: € 0.

Ontwikkelingen Voor deelname aan het Nationaal Programma Vitale Regio’s, met structurele investeringen in leefbaarheid, voorzieningen en toekomstkansen ontvangt de Regio Achterhoek vanaf 2025 jaarlijks €350.000 aan procesmiddelen vanuit het Rijk (voorlopig tot en met 2027), met kans op verlenging. Een nieuwe regionale visie en uitvoeringsagenda worden momenteel voorbereid.
Door o.a. wegvallende provinciale bijdragen en lagere rente-inkomsten is een structureel tekort ontstaan. Het algemeen bestuur heeft besloten tot een structureel sluitende begroting, waarvoor een kostenbesparing van 10% is doorgevoerd in de begroting 2026.
Mede door de bezuinigingen én de uitkomsten van een evaluatie in 2024 wordt kritisch gekeken naar het takenpakket van Regio Achterhoek. Inhoudelijke keuzes en organisatorische gevolgen worden in 2026 uitgewerkt.
Relatie tot programma’s De taken hebben betrekking op meerdere programma’s.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het dagelijks en het algemeen bestuur, de Achterhoek Board, Achterhoek Raad en de Thematafels. Ook de begroting en jaarrekening zijn informatiebronnen. Vastgelegd is dat de raad meer bij de beleidsvoorbereiding van de regio wordt betrokken, vooral bij de jaarlijkse vaststelling van de strategische agenda. Uiteraard kan de raad altijd om informatie vragen.
Risico's Deelnemende gemeenten zijn aansprakelijk voor een eventueel exploitatietekort.

 

Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
Naam Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
Vestigingsplaats Gronau
Doel

De EUREGIO bevordert, ondersteunt en coördineert de regionale grensoverschrijdende samenwerking van haar leden.

De regionale grensoverschrijdende samenwerking vindt plaats op de volgende gebieden: communicatie, sociaal-culturele ontmoetingen, gezondheidszorg, scholing en opleiding, openbare veiligheid, hulpdiensten en rampenbestrijding, cultuur en sport, economische ontwikkeling, arbeidsmarkt en kwalificatie, innovatie en technologietransfer, recreatie en toerisme, agrarische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, energie, natuur- en milieubescherming, afvalbeheer en waterbeheer.

Betrokkenen Er zijn ongeveer 129 gemeenten, steden, (Land-)Kreise en waterschappen lid, 104 aan Duitse en 25 aan Nederlandse zijde.
Bestuurlijk belang De leden van EUREGIO vormen samen het algemeen bestuur (AB). Onder het AB fungeert de Euregioraad met 43 Duitse, 43 Nederlandse vertegenwoordigers en een voorzitter. Het dagelijks bestuur bestaat uit elf Nederlandse en Duitse leden. De Euregioraad wordt geadviseerd door drie commissies: Maatschappelijke Ontwikkeling (voorheen Commissie Mozer), Duurzame en Ruimtelijke Ontwikkeling, en Economie en Arbeidsmarkt.
Financieel belang

De (geharmoniseerde) bijdrage per inwoner is € 0,29. 

De bijdrage bedraagt in:
2020:   € 8.382
2021:   € 8.367
2022:   € 8.416
2023:   € 8.464
2024:   € 8.483
2025:   € 8.477
2026:   € 8.475 

Het eigen vermogen bedraagt:
Per 31 december 2020   € 2.063.948
Per 31 december 2021   € 2.305.208
Per 31 december 2022   € 2.649.561
Per 31 december 2023   € 2.577.055

Het vreemd vermogen bedraagt:
Per 31 december 2020   € 23.389.023
Per 31 december 2021   € 12.188.649 
Per 31 december 2022   € 30.290.956
Per 31 december 2023   € 29.942.644
 
Verwacht financieel resultaat 2024: -/- € 37.743
Verwacht financieel resultaat over 2025: € 70.956
Verwacht financieel resultaat over 2026: €  53.592

Ontwikkelingen  
Relatie tot programma’s De taken die de EUREGIO uitvoert, hebben betrekking op meerdere programma’s.
Informatie-uitwisseling Informatie-uitwisseling vindt plaats in het AB, de Euregioraad, het DB en de commissies, en via de op grond van de regeling afgesproken overlegging van de financiële stukken (jaarrekening en begroting).
Risico’s De risico’s zijn vergelijkbaar met die van lidmaatschappen van regelingen volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR). Dat wil zeggen dat de leden aansprakelijk zijn voor eventuele exploitatietekorten.

 

N.V. Alliander

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - N.V. Alliander
Naam N.V. Alliander
Vestigingsplaats Arnhem
Doel Alliander is een netwerkbedrijf dat voortgekomen is uit Nuon (tegenwoordig Vattenfall). Alliander bestaat uit de onderdelen Liander en Qirion. Liander, een regionale netbeheerder, verzorgt de distributie van energie in een derde van Nederland en telde in 2023 5,9 miljoen klantenaansluitingen.
Betrokkenen Alle aandelen van Alliander zijn in handen van Nederlandse provincies, zoals Gelderland (45%) en Noord-Holland (9%), gemeenten, waaronder Amsterdam (9%), en B.V. Houdstermaatschappij Falcon (13%), waarvan de aandelen worden gehouden door de provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang Er is geen specifiek bestuurlijk belang. Als aandeelhouder hebben we een stemrecht over 436.930 aandelen. Dat is 0,319% van het totaal.
Financieel belang De netto omzet in 2024 bedroeg € 3 miljard. Het netto resultaat € 976 miljoen en de dividend € 95,8 miljoen. Per 2024 zijn 136.794.964 aandelen geplaatst en volgestort. Contacten met aandeelhouders vindt primair plaats tijdens de aandeelhoudersvergaderingen. Daarnaast vinden overleggen plaats tussen de vennootschap en aandeelhouders buiten de aandeelhoudersvergaderingen om. Over 2024 is € 305.990 dividend uitgekeerd.
Ontwikkelingen Het doel van Alliander is om in 2030 klanten oplossingen te bieden die passen bij een betaalbaar en betrouwbaar energiesysteem. Hiermee wilt Alliander niet alleen de energietransitie mogelijk maken, maar ook versnellen, zodat Nederland in 2050 klimaatneutraal is. 
Relatie tot  programma’s Programma 4  Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op de aandeelhoudersvergadering.
Risico's Productie en handel zijn commerciële activiteiten met daarbij behorende risico’s. Het klantenbestand heeft echter een gebonden karakter, dit in tegenstelling tot de energieleverancier. De gemeente Winterswijk is niet aansprakelijk voor de eventuele tekorten van Alliander.

 

N.V. Vitens

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - N.V. Vitens
Naam N.V. Vitens
Vestigingsplaats Zwolle
Doel Vitens wint, zuivert en levert jaarlijks meer dan 340 miljard liter drinkwater aan bijna 6 miljoen klanten. Dat zijn zowel particulieren als bedrijven, verspreid over vijf provincies en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland. De primaire taak is te zorgen voor betrouwbaar drinkwater: 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Nu én in de toekomst.
Betrokkenen Vitens is een publiek bedrijf en de aandelen van de naamloze vennootschap zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente Winterswijk bezit 32.046 aandelen. Dit is 0,555% van het totaal van de uitgegeven 5.777.247 aandelen.
Financieel belang Het nettoresultaat toe te rekenen aan de aandeelhouders is in 2024 € 34,5 miljoen. Echter vindt ook in 2024 geen dividenduitkering plaats. De gerealiseerde winst is toegevoegd aan de reserves met het oog op de opgave, de solvabiliteitsdoelstelling (35%, is nu 30%) en de vereisten van de bank. Verwachting is dat dit de komende jaren aanhoudt.
Ontwikkelingen Het is de ambitie van Vitens om samen met anderen te komen tot een nieuw duurzaam waterecosysteem. Van oudsher is het waterecosysteem in Nederland gericht op 'droge voeten'. Vitens zorgt dat het regenwater en rivierwater zo snel mogelijk worden afgevoerd naar de zee. Het snelle wegpompen is nadelig voor het grondwaterpeil en daarmee voor de natuur, voor boeren en voor drinkwaterbedrijven als Vitens. Er is namelijk iets veranderd in het klimaat. Het regent minder vaak en als het regent dan is dat zo hard dat de regen onvoldoende tijd heeft om ‘in de grond te trekken’. Met als gevolg dat er grote gebieden in Nederland structureel te droog zijn. Daarom pleit Vitens er samen met tal van andere betrokken organisaties voor om anders te gaan kijken naar het watersysteem. Om toe te werken naar een systeem waarbij alles gericht is op het vasthouden van zoet water, in plaats van op het zo snel mogelijk afvoeren. 
Relatie tot programma’s Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op de aandeelhoudersvergadering.
Risico's Drinkwaterlevering kent een gebonden klantenbestand. Dit maakt dat het risicoprofiel minder groot is dan bij activiteiten in een geliberaliseerde markt.

 

N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Naam N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats Den Haag
Doel De Bank voor Nederlandse Gemeenten (BNG) is opgericht in 1914 en richt zich exclusief op het publieke domein in Nederland. Klanten zijn onder meer gemeenten, woningcorporaties en zorg- en onderwijsinstellingen.
Betrokkenen Het Rijk, de provincies, gemeenten en nog enkele andere overheidsinstanties.
Bestuurlijk belang We hebben stemrecht over 17.199 aandelen. Dit is 0,031% van het totaal. Het totaal aantal uitstaande aandelen is 55.690.720.
Financieel belang

Het nettoresultaat in 2024 bedraagt €294 miljoen. De BNG hanteert een dividendpercentage van 50%, waardoor na enkele aftrekposten in totaal € 140 miljoen dividend wordt uitgekeerd. Er zijn ruim 55 miljoen aandelen in omloop. Het dividend bedraagt €2,51 per aandeel, waardoor de dividenduitkering over 2024 aan de gemeente Winterswijk € 43.169 (2023: € € 37.149) bedraagt.

Ontwikkelingen BNG Bank heeft de eigen strategie vastgelegd in 'ons kompas naar impact'. Het hoofddoel van deze strategie blijft dat de bank zich als belangrijkste kredietverstrekker in het publieke domein zal blijven inzetten voor het socialer en duurzamer maken van Nederland. BNG Bank wil impulsen blijven geven aan de ESG-prestaties van de klanten en de bank zelf (ESG: Environmental, Social en Governance of, in goed Nederlands, Milieu, Maatschappij en Beleid). Dat doet de bank door het verstrekken van kredieten en het delen van kennis in nauwe samenwerking met de klanten. BNG bank wil de manier waarop klanten bij BNG Bank bankieren verbeteren en eenvoudiger maken, onder andere via verdere digitalisering van haar klantprocessen.
Relatie tot programma’s Programma 4  Bestuurlijk Winterswijk.
Informatie-uitwisseling Vindt plaats op de aandeelhoudersvergadering.
Risico’s Het financiële risico blijft beperkt tot het nominale bedrag van de aandelen.

 

AGE B.V.

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - AGE B.V.
Naam AGE B.V. (is AGEM Gemeentelijke Energie B.V.)
Vestigingsplaats Doetinchem
Doel De energielevering aan de Achterhoekse gemeenten op een duurzame manier tot stand brengen door:
- Het inkopen van energie en certificaten of andere rechten met een duurzame oorsprong, zoveel mogelijk uit de regio Achterhoek.
- Het opwekken van duurzame energie voor gemeenten.
- Het opwekken en eventueel opslaan van duurzame energie, zoveel mogelijk uit de regio Achterhoek.
- Het verkrijgen, bezitten, vervreemden, beheren of anderszins gebruiken van vermogensrechten, roerende zaken en registergoederen.
Betrokkenen De gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Bestuurlijk belang De algemene vergadering bestaat uit acht leden (één lid van het college van burgemeester en wethouders uit elke deelnemende gemeente).
Financieel belang

De bijdrage in 2024 was € 0.                
                
Eigen vermogen per 31-12-2023: € 581.419
Eigen vermogen per 31-12-2024: € 46.080 
Eigen vermogen per 31-12-2025: € 58.000 
                
Vreemd vermogen per 31-12-2023: € 2.100.748                 
Vreemd vermogen per 31-12-2024: € 2.833.187 
Vreemd vermogen per 31-12-2025: € 2.800.000             
              
Inschatting                                           1-jan-26                    31-dec-26        
Eigen vermogen                                 € 58.000                    € 68.000         
Vreemd vermogen                            € 2.800.000             € 2.800.000         
                
Verwachte financiële resultaat 2025 (geschat):              € 12.000

Ontwikkelingen Geen bijzonderheden
Relatie tot Programma’s Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk.
Informatie-uitwisseling -
Risico's Omdat AGE B.V. energie inkoopt en opwekt en daarna weer doorverkoopt en hierbij haar kosten kan doorbelasten, zijn de risico's van de onderneming beperkt.