Uitgaven

0,23%
€ -343
x €1.000
0,23% Complete

Inkomsten

57,24%
€ 85.798
x €1.000
57,24% Complete

Saldo

0%
€ 86.141
x €1.000

Programma 5 Inkomsten van Winterswijk

Uitgaven

0,23%
€ -343
x €1.000
0,23% Complete

Inkomsten

57,24%
€ 85.798
x €1.000
57,24% Complete

Saldo

0%
€ 86.141
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 5 Inkomsten van Winterswijk - Inleiding

Dit programma omvat de inkomsten van onze gemeente die ook algemene dekkingsmiddelen zijn: de algemene uitkering uit het gemeentefonds en onze lokale heffingen. 

In de andere vier programma's staan nu de activiteiten en budgetten die ook daadwerkelijk horen bij onze ambities en doelstellingen én waarop wij (bij)sturingsmogelijkheden hebben. Het college voert de begroting uit binnen de programma's en is in dat kader bevoegd om activiteiten bij te sturen en budgetten bij te stellen.  

De (bij)sturingsmogelijkheden voor programma 5 zijn beperkt. Op de algemene uitkering hebben wij als individuele gemeente geen invloed. Daarnaast kunnen we de hoogte van de lokale heffingen alleen voor aanvang van het begrotingsjaar bepalen.

5.1 Algemene middelen

Ambitie

Terug naar navigatie - 5.1 Algemene middelen - Ambitie

We zijn een financieel gezonde gemeente. De ambities in onze begroting zijn passend bij het financiële perspectief zoals dat nu bekend is.

Relevante documenten:

  • Financiële verordening gemeente Winterswijk
  • Treasurystatuut
  • Planning- en control-documenten

Risico's

Terug naar navigatie - 5.1 Algemene middelen - Risico's

Ontwikkeling algemene uitkering: zie hoofdstuk 'De financiële positie van de gemeente Winterswijk in meerjarenperspectief'.

Ontwikkeling van lonen, prijzen en rente: in de bijlage Uitgangspunten begroting staat vermeld van welke loon-, prijs- en renteontwikkelingen we uitgaan. Als deze in 2025 sterker stijgen dan geraamd, dan is dat nadelig voor onze begroting.

5.2 Lokale belastingen

Ambitie

Terug naar navigatie - 5.2 Lokale belastingen - Ambitie

Met de opbrengst van onze lokale belastingen betalen we een deel van onze voorzieningen en zijn we minder afhankelijk van het Rijk. Daarbij vinden we een eerlijke verdeling van de lasten belangrijk.

Onze lokale belastingdruk is in balans met het niveau van dienstverlening dat we bieden. Wanneer het gaat om heffingen en leges, is ons uitgangspunt dat deze doorgaans de kosten dekken. Tenzij ze significant afwijken van vergelijkbare tarieven in andere gemeenten of als er plotseling sprake is van een aanzienlijke verhoging. Om ervoor te zorgen dat onze ambities financieel haalbaar blijven, leggen we tevens de nadruk op het verkrijgen van (Europese) subsidies in plaats van op het verhogen van lokale belastingen.

Relevante documenten:

  • Belastingverordeningen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2 Lokale belastingen - Doelstellingen

Risico's

Terug naar navigatie - 5.2 Lokale belastingen - Risico's

De riool- en waterzorgheffing wordt geheven op basis van het waterverbruik van burgers. Het tarief wordt gebaseerd op het gemiddelde verbruik in de afgelopen drie jaar, maar de afrekening is gebaseerd op het daadwerkelijke verbruik. Dit kan afwijken van het gemiddelde over de drie voorgaande jaren.  

De bouwleges worden grotendeels gebaseerd op de bouwkosten. De totale aanvragen en de bouwsommen zijn lastig in te schatten, ook gezien ontwikkelingen waar de gemeente geen invloed op heeft (zoals stijgende bouwkosten).

De daadwerkelijke opbrengsten van de riool- en waterzorgheffing en de bouwleges kunnen hierdoor significant afwijken van de begroting.

Financiële onderbouwing programma 5

Algemene middelen

Terug naar navigatie - Financiële onderbouwing programma 5 - Algemene middelen

Het voordeel van € 9.397.000 aan de batenkant wordt verklaard door de hogere algemene uitkering (€ 9.456.000). Deze is gebaseerd op de septembercirculaire 2024 (€ 2.192.000), de decembercirculaire 2024 (€ 468.000) en de meicirculaire 2025 (€ 6.796.000). Het begrote dividend van Alliander valt lager uit (€ 62.000), omdat eerdere eenmalige opbrengsten niet structureel terugkomen.

Het voordeel aan de lastenkant bedraagt € 683.000, wat met name wordt veroorzaakt door lagere rentelasten op langlopende leningen. Op basis van de liquiditeitspositie hoeven minder gelden aangetrokken te worden. Daarnaast is de doorberekende rente € 65.000 hoger. Deze rente wordt doorberekend naar posten in andere beleidsvelden, dus het betreft een budgetneutrale correctie.