De verhoging van de baten met € 627.000 wordt grotendeels als volgt verklaard:
|
|
€ 702.000 V |
- Lagere baten eigen bijdrage Wmo
|
€ 76.000 N |
De begroting van ZOOV (vervoersysteem voor de Achterhoek) is altijd budgetneutraal, omdat alle lasten worden toegerekend aan de deelnemende gemeenten. De verhoging van de baten betekent dan ook dat de lasten met hetzelfde bedrag worden verhoogd.
De gewijzigde regeling omtrent de eigen bijdrage voor de Wmo stond gepland voor 1 januari 2026. Deze is echter met minimaal een jaar uitgesteld. Op basis van het eerdere besluit om deze per 1 januari 2026 in te laten gaan, hebben wij de inkomsten uit de eigen bijdrage verhoogd. Nu de wijziging is uitgesteld, moeten we deze verwachte extra inkomsten terugdraaien.
De verhoging van de lasten met € 3.085.000 wordt grotendeels als volgt verklaard:
|
|
€ 702.000 N |
- Hogere lasten mantelzorgers
|
€ 62.000 N |
- Hogere lasten Uitvoeringsprogramma Visie Sociaal Domein
|
€ 175.000 N |
- Hogere lasten Hulp bij Huishouden
|
€ 735.000 N |
- Hogere lasten integrale ondersteuning
|
€ 709.000 N |
- Hogere lasten herstelgerichte ondersteuning
|
€ 60.000 N |
|
|
€ 547.000 N |
Zoals bij de baten al aangegeven, wordt de begroting van ZOOV budgetneutraal in onze begroting verwerkt.
Om het mantelzorgcompliment voort te kunnen zetten, is het budget verhoogd. Daarnaast wordt voorgesteld om een budget beschikbaar te stellen voor activiteiten voor mantelzorgers. Tenslotte moet vanaf 2026 de subsidie weer uit dit budget worden bekostigd, nadat het een aantal jaar uit de GALA-middelen is betaald.
De raad heeft de Visie Sociaal Domein vastgesteld. Om hier verdere invulling aan te geven, is een Uitvoeringsprogramma Visie Sociaal Domein opgesteld. Voor de uitvoering van dit programma is naast extra formatie (verantwoord in programma 4) ook uitvoeringsbudget nodig.
De hogere lasten voor Hulp bij Huishouden hebben een tweetal oorzaken:
- De tarieven worden in 2026 weer verhoogd.
- Zoals bij de baten al aangegeven, is de voorgestelde gewijzigde regeling omtrent de eigen bijdrage voor de Wmo met minimaal een jaar uitgesteld. Op basis van de eerdere invoeringsdatum van 1 januari 2026 hebben wij een besparing ingeboekt, omdat de verwachting was dat de instroom zou verminderen en dat cliënten de zorg voortijdig zouden beëindigen.
De hogere lasten voor de integrale ondersteuning hebben een drietal oorzaken:
- De arbeidsmatige dagbesteding bij Fijnder is eind 2024 beëindigd, omdat het niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Het hiermee samenhangende inverdieneffect van € 300.000 is niet gerealiseerd.
- De tarieven zijn voor 2026 geïndexeerd met het OVA-percentage (Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling) van 4,24%.
- Het aantal cliënten is toegenomen en de gemiddelde kosten per cliënt zijn toegenomen.
Als alternatief voor een Wmo-indicatie wordt herstelgerichte ondersteuning aangeboden. Deze ondersteuning stelt onze inwoners in staat om zo lang, vitaal en actief mogelijk mee te kunnen doen aan de maatschappij. Het recept bestaat uit snelheid- en wendbaarheidstraining, functionele activiteiten (ADL), balans, reactiesnelheid en (explosieve) krachttraining.
Voor de toelichting op de hogere doorbelasting verwijzen we naar bijlage 5 Uitgangspunten.