Omschrijving (toelichting)

Wethouder: Wassink

Op 24 februari 2022 heeft de raad ingestemd met het raadvoorstel om te kiezen voor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op wegen binnen de bebouwde kom, tenzij er gegronde redenen zijn om voor 50 km/u te (blijven) kiezen volgens het afwegingskader.

Nu het beleid is vastgesteld  ‘30 km/u tenzij’ in de bebouwde kom, wordt er toegewerkt naar het invoeren van 30 km/u waar dit volgens het afwegingskader wordt voorgesteld. Niet alle wegen zijn meteen geschikt om als veilige GOW50, geloofwaardige GOW30, of ETW30 uit te voeren. Om aan alle bij de weg categorie behorende kenmerken en de verkeersveiligheid te voldoen, zijn aanpassingen nodig aan de weginfrastructuur. De herkenbaarheid van de wegen waar een snelheidslimiet van 30 km/u of 50 km/u geldt, is daarbij een belangrijke voorwaarde.

 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2022 is het afwegingskader '30 km/h tenzij" vastgesteld door de gemeenteraad. Dit afwegingskader is ook toegepast op het project herinrichting Groenloseweg. 

 

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

De snelheidsverlaging kan in fasen worden toegepast, tegelijk met de geplande herinrichting van de weg . Het kan zijn dat ervoor gekozen wordt om alle 50 km/u-wegen binnen de bebouwde kom volgens het afwegingskader te beoordelen en te veranderen naar 30 km/u. Wil je dat snel doen, dan kun je de bebording en markering aanpassen. Alleen het aanpassen van de bebording en markering is echter onvoldoende om de veiligheid te waarborgen. De weg is dan namelijk nog steeds ingericht op een snelheid van 50 km/u.  Snelheidsverlaging naar 30 km/u vraagt dan ook om een herinrichting van de weg.  Gedeeltelijke en volledige aanpassing binnen de gehele bebouwde kom duurt dus vele jaren.