-
Blz. 1
Jaarstukken 2022
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Jaar 2022 in Beeld
-
Blz. 6
Inleiding Jaar 2022 in beeld
-
Blz. 7
Financiële ontwikkelingen en resultaten in 2022
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
1. Het gerealiseerde resultaat op de baten en lasten over 2022
-
Blz. 10
2. Budgetoverhevelingen
-
Blz. 11
3. De ontwikkeling van onze bezittingen en schulden in het afgelopen jaar
-
Blz. 12
4. De financiële kengetallen
-
Blz. 13
5. Het resultaat
-
Blz. 14
Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk
-
Blz. 15
Inleiding
-
Blz. 16
1.1 Volksgezondheid
-
Blz. 17
Ambitie
-
Blz. 18
Doelstellingen
-
Blz. 19
1.1.1. Wij zorgen voor preventieactiviteiten om ziekte te voorkomen en om een gezonde levensstijl te bevorderen.
-
Blz. 20
Inzetten gecombineerde leefstijlinterventies
-
Blz. 21
Monitoring overlast hout stoken
-
Blz. 22
Participatie regionaal preventieakkoord
-
Blz. 23
1.1.2. We behouden voorzieningen voor zorg en welzijn in de regio.
-
Blz. 24
We houden contact met onze stakeholders en anticiperen op ontwikkelingen.
-
Blz. 25
Indicatoren
-
Blz. 26
Wat is het resultaat?
-
Blz. 27
1.2 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 28
Ambitie
-
Blz. 29
Doelstellingen
-
Blz. 30
1.2.1 Onze voorzieningen zijn toegankelijk en laagdrempelig.
-
Blz. 31
Nieuw concept mantelzorgondersteuning
-
Blz. 32
1.2.2 Ondersteuning is beschikbaar en de kwaliteit en betaalbaarheid ervan zijn gegarandeerd.
-
Blz. 33
Arbeidsmatige dagbesteding als algemene voorziening doorontwikkelen
-
Blz. 34
Implementatie pgb 2.0
-
Blz. 35
Integrale intake sociaal domein naar aanleiding van ‘Samen aan het stuur’ en de nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
-
Blz. 36
Invoering nieuwe inkoop sociaal domein
-
Blz. 37
Monitoring en dashboard inrichten
-
Blz. 38
Realisatie overgang beschermd wonen
-
Blz. 39
Verbeteren van juridische kwaliteit
-
Blz. 40
1.2.3 Iedereen kan meedoen in onze drempelvrije gemeente: zie hiervoor hoofdstuk Opgaven.
-
Blz. 41
Indicatoren
-
Blz. 42
Wat is het resultaat?
-
Blz. 43
1.3 Jeugd
-
Blz. 44
Ambitie
-
Blz. 45
Doelstellingen
-
Blz. 46
1.3.1 Waar jeugd en ouders/verzorgers het zelf niet kunnen, bieden we hulp op het gebied van zorg en (opvoedings)ondersteuning.
-
Blz. 47
Instroom van jeugdige cliënten naar tweedelijns zorg beperken
-
Blz. 48
Monitoring en dashboard jeugd inrichten
-
Blz. 49
Nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
-
Blz. 50
1.3.2 Zorg blijft beschikbaar, betaalbaarheid en kwaliteit zijn gegarandeerd.
-
Blz. 51
Indicatoren
-
Blz. 52
Wat is het resultaat?
-
Blz. 53
Financiële onderbouwing programma 1
-
Blz. 54
Baten en lasten
-
Blz. 55
Jeugd
-
Blz. 56
Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 57
Volksgezondheid
-
Blz. 58
Programma 2 Meedoen in Winterswijk
-
Blz. 59
Inleiding
-
Blz. 60
2.1 Cultuur en ontspanning (cultuur)
-
Blz. 61
Ambitie
-
Blz. 62
Doelstellingen
-
Blz. 63
2.1.1 Om het aanbod van kunst en cultuur passend bij de leefbaarheid te houden, realiseren we nieuwe concepten en ondersteunen we bestaande voorzieningen.
-
Blz. 64
Gebiedsontwikkeling Steengroeve
-
Blz. 65
In stand houden van de culturele voorzieningen, met als belangrijkste actie een bijdrage leveren aan het project WoooW
-
Blz. 66
Lezen jeugd bevorderen door gratis lidmaatschap jeugd
-
Blz. 67
Realiseren van de aanbevelingen uit de museumvisie, waaronder deelname van de musea aan het project 1572
-
Blz. 68
Vorming streekomroep
-
Blz. 69
2.1.2 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van erfgoed, omdat dit belangrijk is voor het toerisme en zorgt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en bewoners.
-
Blz. 70
Implementeren uitvoeringsagenda Aardkundige waarden
-
Blz. 71
Implementeren uitvoeringsagenda Archeologische waarden
-
Blz. 72
Implementeren uitvoeringsagenda van de erfgoednota ‘Wi-j doet ’t samen!’
-
Blz. 73
Wat is het resultaat?
-
Blz. 74
2.2 Cultuur en ontspanning (sport)
-
Blz. 75
Ambitie
-
Blz. 76
Doelstellingen
-
Blz. 77
2.2.1 Sport betaalbaar en laagdrempelig houden.
-
Blz. 78
Eerlijk en simpel financieringssysteem voor sportverenigingen ontwikkelen en invoeren
-
Blz. 79
2.2.2 Sport en bewegen is voor iedereen toegankelijk.
-
Blz. 80
Een beweegroute in de openbare ruimte voor iedereen; jong, oud of met een fysieke beperking
-
Blz. 81
Meer zichtbaarheid voor buurtsportcoaches/Actief Winterswijk
-
Blz. 82
2.2.3 Bredere invulling en bezetting van sportaccommodaties.
-
Blz. 83
Meer sport/bewegen op sportaccommodaties en in de openbare ruimte
-
Blz. 84
2.2.4 Samenwerkingspartner van Achterhoek in Beweging.
-
Blz. 85
Uitvoeren activiteiten Achterhoek in beweging en lokaal sportakkoord
-
Blz. 86
Indicatoren
-
Blz. 87
Wat is het resultaat?
-
Blz. 88
2.3 Inkomen en participatie
-
Blz. 89
Ambitie
-
Blz. 90
Doelstellingen
-
Blz. 91
2.3.1 We begeleiden zoveel mogelijk mensen naar werk en financiële onafhankelijkheid.
-
Blz. 92
Realiseren van een doorgaande ontwikkellijn van arbeidsmatige dagbesteding naar betaald werk
-
Blz. 93
Uitvoering geven aan de aanpak van armoede
-
Blz. 94
2.3.2 Voor mensen die geen werk vinden, zoeken we wegen om maatschappelijk actief te blijven.
-
Blz. 95
2.3.3 We beheersen de toename van het aantal bijstandsgerechtigden.
-
Blz. 96
Stabilisering van het aantal bijstandsgerechtigden
-
Blz. 97
2.3.4 We nemen als werkgever maatschappelijke verantwoordelijkheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 98
Toevoegen van een garantiebaan bij gemeente Winterswijk
-
Blz. 99
2.3.5 Nieuwkomers krijgen een integraal inburgeringsaanbod.
-
Blz. 100
Regievoeren op de inburgering van nieuwkomers
-
Blz. 101
Activiteiten opvang Oekraïners
-
Blz. 102
Indicatoren
-
Blz. 103
Wat is het resultaat?
-
Blz. 104
2.4 Educatie
-
Blz. 105
Ambitie
-
Blz. 106
Doelstellingen
-
Blz. 107
2.4.1 Continuïteit in (zorg)onderwijs door het bieden van een doorgaande lijn van voorschoolse educatie naar volwasseneducatie.
-
Blz. 108
Opstellen geactualiseerd beleidsplan VVE
-
Blz. 109
2.4.2 Onderwijs sluit aan op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 110
Deelname aan het lokaal educatief agendaoverleg (LEA)
-
Blz. 111
2.4.3 Winterswijkers hebben kennis van de Duitse taal.
-
Blz. 112
Regionale samenwerking uitvoering Leerplichtwet
-
Blz. 113
Uitvoeren gemeentelijk aandeel in Nationaal Programma Onderwijs
-
Blz. 114
We bieden het Goethe-certificaat aan
-
Blz. 115
2.4.4 Aanbod van onderwijs passend bij keuzevrijheid en nabijheid (primair onderwijs en voortgezet onderwijs).
-
Blz. 116
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
-
Blz. 117
2.4.5 We bieden ontwikkelperspectief voor de lokale onderwijshuisvesting van het basis- en het voortgezet onderwijs.
-
Blz. 118
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
-
Blz. 119
Indicatoren
-
Blz. 120
Wat is het resultaat?
-
Blz. 121
2.5 Economie
-
Blz. 122
Ambitie
-
Blz. 123
Doelstellingen
-
Blz. 124
2.5.1 Er is voldoende ontwikkelruimte voor de Winterswijkse industrie.
-
Blz. 125
Maken van een omgevingsvisie voor een nieuw bedrijventerrein
-
Blz. 126
Opzetten en uitvoeren programma Toekomstbestendige Bedrijventerreinen
-
Blz. 127
2.5.2 We groeien door als aantrekkelijk winkelcentrum voor inwoners, regio, het Duitse verzorgingsgebied en onze toeristische gasten.
-
Blz. 128
Opgavegericht werken aan centrumontwikkeling, met de centrumvisie en uitvoeringsagenda als leidraad
-
Blz. 129
2.5.3 We groeien door als aantrekkelijke toeristische bestemming, het aantal overnachtingen en dagbezoeken neemt toe.
-
Blz. 130
Uitvoeren regionale vrijetijdsagenda
-
Blz. 131
Uitvoeren van de promotiecampagne paardentoerisme
-
Blz. 132
2.5.4 Er is meer ondernemerschap in het buitengebied, in vormen die passend zijn en bijdragen aan de leefbaarheid.
-
Blz. 133
Ondersteunen van Ondernemers Buitengebied Winterswijk in de stimulering van nieuw ondernemerschap in het buitengebied
-
Blz. 134
2.5.5 De bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren groeit.
-
Blz. 135
Ontwikkelen Alumniprogramma Achterhoek, in samenwerking met thematafel Smart werken & Innovatie en Smarthub Achterhoek
-
Blz. 136
Organiseren van innovatiecafébijeenkomsten
-
Blz. 137
Indicatoren
-
Blz. 138
Wat is het resultaat?
-
Blz. 139
Financiële onderbouwing programma 2
-
Blz. 140
Baten en lasten
-
Blz. 141
Cultuur en Sport
-
Blz. 142
Inkomen en participatie
-
Blz. 143
Economie en Lobby
-
Blz. 144
Educatie
-
Blz. 145
Programma 3 Werkend Winterswijk
-
Blz. 146
Inleiding
-
Blz. 147
3.1 Openbare Ruimte
-
Blz. 148
Ambitie
-
Blz. 149
Doelstellingen
-
Blz. 150
3.1.1 We willen dat het leefklimaat in heel Winterswijk behouden blijft, dan wel versterkt wordt. We willen dat iedereen in Winterswijk een passende en duurzame woning kan vinden, die aansluit bij zijn of haar woonwensen, nu en in de toekomst
-
Blz. 151
Implementeren Omgevingswet
-
Blz. 152
Ontwikkeling Tuunterveld als toekomstige woonwijk
-
Blz. 153
Opstellen regionale woonagenda
-
Blz. 154
Uitvoeren woonvisie
-
Blz. 155
Uitwerken planvorming woningbouw Narcisstraat
-
Blz. 156
3.1.2 We willen het winkelcentrum, de voorzieningen in de kom van Winterswijk en de kwaliteit van onze woon- en werkgebieden behouden en versterken.
-
Blz. 157
Bouwen verkeersmodel
-
Blz. 158
Implementeren dynamisch verkeersmanagementsysteem
-
Blz. 159
Omgevingsvisie bebouwde kom Winterswijk
-
Blz. 160
Uitvoeren Laadvisie en plaatsingsbeleid
-
Blz. 161
Uitvoeren project Wijkaanpak De Pas
-
Blz. 162
Uitwerken planvorming project WoooW
-
Blz. 163
30 km/u tenzij in de bebouwde kom
-
Blz. 164
3.1.3 We willen het waardevolle cultuurlandschap behouden en versterken, met (sociaal en economisch) toekomstperspectief voor bedrijven en inwoners. Daarnaast behouden en versterken we de recreatieve en belevingswaarde voor bezoekers.
-
Blz. 165
Bestrijden van de Japanse duizendknoop
-
Blz. 166
Realiseren van een dienstencentrum in Gaxel, samen met Stadt Vreden
-
Blz. 167
Revitalisering Dennenoord
-
Blz. 168
Uitvoeren beleidsvisie Landschap en biodiversiteit
-
Blz. 169
Uitvoeren en afronden project Molenveld inclusief afdekken kleiput
-
Blz. 170
Uitvoeren programma Vitaal platteland door middel van een gebiedsgerichte aanpak
-
Blz. 171
Uitvoeren project toekomstbestendige erven
-
Blz. 172
Vaststellen partiële herziening bestemmingsplan buitengebied (aanpassen aan omgevingsvisie)
-
Blz. 173
Voorbereiden aanleg Tunnel Greversweg
-
Blz. 174
Indicatoren
-
Blz. 175
Wat is het resultaat?
-
Blz. 176
3.2 Klimaat, water en milieu
-
Blz. 177
Ambitie
-
Blz. 178
Doelstellingen
-
Blz. 179
3.2.1 We beschermen de volksgezondheid tegen infectieziekten die ontstaan door transport van afvalwater en inzameling van huishoudelijk afval.
-
Blz. 180
Project Mooi Schoon 2022
-
Blz. 181
Uitvoeren plan van aanpak risicogestuurd rioolbeheer
-
Blz. 182
3.2.2 We houden de bodem en het oppervlakte water schoon, en voorkomen schade door hevige regenval en extreme droogte.
-
Blz. 183
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen klimaatagenda en biodiversiteit
-
Blz. 184
3.2.3 We dragen bij aan een duurzaam en circulair Winterswijk.
-
Blz. 185
Invoering Ja/Ja-sticker
-
Blz. 186
Landelijk afvalbeleidsplan vertalen naar gemeentelijk beleid
-
Blz. 187
Indicatoren
-
Blz. 188
Wat is het resultaat?
-
Blz. 189
Financiële onderbouwing programma 3
-
Blz. 190
Baten en lasten
-
Blz. 191
Openbare ruimte
-
Blz. 192
Klimaat, water en milieu
-
Blz. 193
Duurzaamheid
-
Blz. 194
Gebiedsontwikkeling en wonen
-
Blz. 195
Reserves
-
Blz. 196
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
-
Blz. 197
Inleiding
-
Blz. 198
4.1 Bestuur – algemene ondersteuning
-
Blz. 199
Ambitie
-
Blz. 200
Doelstellingen
-
Blz. 201
4.1.1 Goede bestuurlijke samenwerking door te werken aan vertrouwen, transparantie, flexibiliteit en tijdigheid.
-
Blz. 202
De gemeenteraadsverkiezingen organiseren
-
Blz. 203
4.1.2 We organiseren ons werk modern waardoor dienstverlening wordt ervaren als tijdig, flexibel en participatief.
-
Blz. 204
Chatbot inzetten voor 24/7 klantcontact
-
Blz. 205
Dienstverlening aanpassen aan de hand van klantreizen
-
Blz. 206
E-diensten uitbreiden en achterliggende processen optimaliseren
-
Blz. 207
Graven van KNIL-militairen (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) markeren
-
Blz. 208
Implementeren van het nieuwe werkconcept inclusief passende huisvesting
-
Blz. 209
Overdracht Islamitische begraafplaats
-
Blz. 210
Stimuleren gebruik digitale dienstverlening
-
Blz. 211
Vernieuwde website live brengen
-
Blz. 212
Winterswijk op de kaart zetten als plek voor huwelijken
-
Blz. 213
Zelfbedieningskluis: volgen landelijke ontwikkeling
-
Blz. 214
Zorgen voor effectievere telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 215
4.1.3 Inwoners voelen zich betrokken bij het maken en uitvoeren van beleid.
-
Blz. 216
Indicatoren
-
Blz. 217
Wat is het resultaat?
-
Blz. 218
4.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 219
Ambitie
-
Blz. 220
Doelstellingen
-
Blz. 221
4.2.1 Inwoners van Winterswijk voelen zich veilig.
-
Blz. 222
Deelname aan integrale controles met diverse ketenpartners
-
Blz. 223
4.2.2 De criminaliteit neemt af.
-
Blz. 224
Aansluiten bij Meld Misdaad Anoniem
-
Blz. 225
Facilitaire ondersteuning convenant Veilige School
-
Blz. 226
In beeld brengen en tegengaan zorgfraude
-
Blz. 227
Opstarten ondermijningsoverleggen
-
Blz. 228
Voorlichting en training over wapens en geweld door Halt
-
Blz. 229
Voorlichting op scholen over ondermijning door Leerlingalert
-
Blz. 230
Voortzetten integrale, regionale aanpak ondermijning met buurgemeenten
-
Blz. 231
4.2.3 De woonwijken in Winterswijk zijn leefbaar.
-
Blz. 232
Opstellen en adequaat uitvoeren Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
-
Blz. 233
4.2.4 Verhogen kwaliteit en effectiviteit van de brandweer.
-
Blz. 234
Optimaliseren brandweerzorg door in te zetten op preventie
-
Blz. 235
Indicatoren
-
Blz. 236
Wat is het resultaat?
-
Blz. 237
4.3 Lobby, grensoverschrijdende samenwerking en city marketing
-
Blz. 238
Ambitie
-
Blz. 239
Doelstellingen
-
Blz. 240
4.3.1 Gastvrijheid voor bezoekers vergroten.
-
Blz. 241
Doorontwikkelen cursusaanbod Grenzhoppers Business School
-
Blz. 242
Duitse taal stimuleren op Winterswijkse onderwijsinstellingen via Grenzhoppers Business School
-
Blz. 243
Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
-
Blz. 244
4.3.2 Het verbeteren van het ondernemersklimaat en de mogelijkheden voor werkzoekenden verbeteren.
-
Blz. 245
Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
-
Blz. 246
Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
-
Blz. 247
Vergroten zichtbaarheid grensstreek
-
Blz. 248
We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
-
Blz. 249
4.3.3 Inwoners en ondernemers zijn actief binnen grensoverschrijdende samenwerking.
-
Blz. 250
Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
-
Blz. 251
Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
-
Blz. 252
Vergroten zichtbaarheid grensstreek
-
Blz. 253
Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
-
Blz. 254
We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
-
Blz. 255
4.3.4 Impact vergoten van lokale of regionale vraagstukken.
-
Blz. 256
Deelname aan The European Week of Regions and Cities (bestuurlijk en ambtelijk)
-
Blz. 257
Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
-
Blz. 258
Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
-
Blz. 259
Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
-
Blz. 260
Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
-
Blz. 261
4.3.5 Zichtbaarheid en (kennis)netwerk vergroten en delen. We investeren in Internationale contacten (gemeenten) voor kennisdeling en vergroting van onze zichtbaarheid.
-
Blz. 262
Deelname aan The European Week of Regions and Cities (bestuurlijk en ambtelijk)
-
Blz. 263
Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
-
Blz. 264
Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
-
Blz. 265
Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
-
Blz. 266
Uitbreiden internationale netwerk
-
Blz. 267
Uitvoering van het USAID-project Oekraïne (VNG International)
-
Blz. 268
Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
-
Blz. 269
4.3.6 Groei van bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren.
-
Blz. 270
Wervingscampagne jonge inwoners
-
Blz. 271
4.3.7 Betere organisatie en afstemming van de economische ontwikkeling van Winterswijk, in integrale samenwerking met het bedrijfsleven.
-
Blz. 272
Faciliteren en ondersteunen van het Grenslandcollege
-
Blz. 273
Verder uitwerken van het raadsbesluit (december 2021) over een ondernemerspunt (oprichten en inrichten)
-
Blz. 274
Indicatoren
-
Blz. 275
Wat is het resultaat?
-
Blz. 276
4.4 Overige middelen
-
Blz. 277
Ambitie
-
Blz. 278
Doelstellingen
-
Blz. 279
4.4.1 Een structureel sluitende begroting.
-
Blz. 280
De begroting laat een structureel sluitend meerjarenperspectief zien
-
Blz. 281
Herfinancieren leningenportefeuille
-
Blz. 282
Implementatie rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 283
Wat is het resultaat?
-
Blz. 284
Financiële onderbouwing programma 4
-
Blz. 285
Baten en Lasten
-
Blz. 286
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
-
Blz. 287
Bestuur en algemene ondersteuning
-
Blz. 288
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 289
Overige middelen
-
Blz. 290
Reserves
-
Blz. 291
Opgave 'Iedereen doet mee'
-
Blz. 292
Inleiding
-
Blz. 293
Ambitie
-
Blz. 294
Doelstellingen
-
Blz. 295
1.1 Winterswijk is drempelvrij en voldoet aan het VN-verdrag Handicap.
-
Blz. 296
De inhoudelijke kant van onze regenbooggemeente wordt opgepakt
-
Blz. 297
Inwoners ondersteunen als ze een integrale woonvorm willen opzetten
-
Blz. 298
Knelpunten in de openbare ruimte in beeld brengen en oplossen
-
Blz. 299
Met campagnes en publicaties zorgen we voor kennis en begrip rond de onderwerpen van de opgave
-
Blz. 300
We brengen de woonwensen van mensen met een lichamelijke beperking in beeld
-
Blz. 301
We dragen het feit dat we een regenbooggemeente zijn uit, met de regenboogvlag en een regenboogzebrapad voor het gemeentekantoor
-
Blz. 302
We gaan met onze achterban in gesprek over nieuwe onderwerpen
-
Blz. 303
Websites toegankelijk maken
-
Blz. 304
1.2 Kinderen hebben gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen.
-
Blz. 305
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
-
Blz. 306
Verlengde schooldag voor basisschoolkinderen
-
Blz. 307
We informeren jongeren over de veranderende verantwoordelijkheid als ze achttien jaar worden
-
Blz. 308
We organiseren voorlichting op scholen over armoede en financiën
-
Blz. 309
1.3 Mensen maken beter gebruik van bestaande inkomensvoorzieningen.
-
Blz. 310
Eén intake voor alle inkomensondersteunende voorzieningen
-
Blz. 311
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
-
Blz. 312
Professionals worden getraind in stress-sensitief werken
-
Blz. 313
1.4 Het taboe rondom armoede is doorbroken.
-
Blz. 314
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
-
Blz. 315
We maken armoede bespreekbaar op scholen
-
Blz. 316
We organiseren campagnes waarmee we het thema armoede onder de aandacht brengen
-
Blz. 317
We trainen vrijwilligers en professionals in het signaleren en bespreekbaar maken van armoede
-
Blz. 318
Indicatoren
-
Blz. 319
Wat is het resultaat?
-
Blz. 320
Opgave Centrum
-
Blz. 321
Ambitie
-
Blz. 322
Doelstellingen
-
Blz. 323
3.1 Het marktterrein is het hart van het dorp, een prettige plek om te verblijven, daar kom je thuis.
-
Blz. 324
Kwaliteitsimpuls van de Markt
-
Blz. 325
Toekomst van de Jacobuskerk en Jacobskerk
-
Blz. 326
3.2 Het echte Winterswijk, waar je als gast weggaat met een glimlach en graag terug wilt komen.
-
Blz. 327
Evenementenkalender
-
Blz. 328
Onbeperkt genieten in de Achterhoek
-
Blz. 329
Openbare toiletten
-
Blz. 330
Uitvoering plan van aanpak ‘Beleving in het centrum’
-
Blz. 331
3.3 Er is nog zoveel meer, ontdek de leukste straatjes van Winterswijk.
-
Blz. 332
Acquisitie en stimuleren van nieuw ondernemerschap
-
Blz. 333
Analyse centrumstructuur, loopstromen en verblijfsgebieden
-
Blz. 334
3.4 Het centrum (als geheel) is een dag-attractie waar mensen graag verblijven en consumeren, met ruimte voor ondernemers.
-
Blz. 335
Fieldlab Retailinnovatie
-
Blz. 336
Kennisontwikkeling bij centrumondernemers
-
Blz. 337
Ondernemerspunt Winterswijk
-
Blz. 338
Smartcity Achterhoek
-
Blz. 339
3.5 Winterswijk is gastvrij en voor iedereen goed bereikbaar.
-
Blz. 340
Gastvrijheid op de parkeerplaats
-
Blz. 341
Goede fietsenstalling met voldoende oplaadpunten
-
Blz. 342
Verminderen overlast van laden en lossen in de winkelstraat
-
Blz. 343
Verminderen van onnodig autobezoek
-
Blz. 344
Indicatoren
-
Blz. 345
Wat is het resultaat?
-
Blz. 346
Opgave Duurzaamheid
-
Blz. 347
Ambitie
-
Blz. 348
Doelstellingen
-
Blz. 349
4.1 De bebouwde omgeving van Winterswijk is energieneutraal in 2030. We benutten in Winterswijk onze cultuurhistorie en biodiversiteit.
-
Blz. 350
Stimuleren zonne-energie
-
Blz. 351
Uitvoeren visie Warmtetransitie
-
Blz. 352
Werken aan de hand van de uitvoeringsagenda Duurzaamheid 2019-2022 met vele activiteiten
-
Blz. 353
4.2 Winterswijk heeft een duurzame gemeentelijke organisatie in 2030.
-
Blz. 354
Uitvoeren project Duurzaamheidsfactor
-
Blz. 355
We maken een prachtig Green Leaf-jaar 2022
-
Blz. 356
4.3 We zijn een volledig duurzame gemeente in 2050, dus ook klimaatneutraal en circulair.
-
Blz. 357
We werken aan klimaatadaptatie
-
Blz. 358
Indicatoren
-
Blz. 359
Wat is het resultaat?
-
Blz. 360
Financiële jaarrekening 2022
-
Blz. 361
Balans
-
Blz. 362
Balans
-
Blz. 363
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 364
Tabel baten en lasten
-
Blz. 365
Toelichting
-
Blz. 366
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 367
Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 368
Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 369
Algemene grondslagen
-
Blz. 370
Toelichting op de balans
-
Blz. 371
Balans-vaste activa: bezittingen met een lange looptijd
-
Blz. 372
Balans- vlottende activa: bezittingen met een korte looptijd
-
Blz. 373
Balans- vaste passiva
-
Blz. 374
Balans- vlottende passiva
-
Blz. 375
Vaste activa
-
Blz. 376
Immateriële vaste activa
-
Blz. 377
Materiële vaste activa
-
Blz. 378
Verloopoverzicht
-
Blz. 379
Niet in exploitatie genomen gronden
-
Blz. 380
Financiële vaste activa
-
Blz. 381
Schatkistbankieren
-
Blz. 382
Vlottende activa
-
Blz. 383
Voorraden
-
Blz. 384
Verloop grondexploitatie
-
Blz. 385
Uitzettingen met een rente typische looptijd < 1 jaar
-
Blz. 386
Liquide middelen
-
Blz. 387
Overlopende activa
-
Blz. 388
Vaste passiva
-
Blz. 389
Inleiding
-
Blz. 390
Eigen Vermogen
-
Blz. 391
Korte toelichting per reserve
-
Blz. 392
Totaal Voorzieningen
-
Blz. 393
Algemene Voorzieningen
-
Blz. 394
Overige voorzieningen
-
Blz. 395
Vaste schulden
-
Blz. 396
Vlottende passiva
-
Blz. 397
Inleiding
-
Blz. 398
Overlopende passiva
-
Blz. 399
Vooruit ontvangen bedragen
-
Blz. 400
Overige vooruit ontvangen bedragen
-
Blz. 401
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 402
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 403
Toelichting
-
Blz. 404
Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 405
Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 406
Inleiding
-
Blz. 407
Toelichting
-
Blz. 408
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 409
Inleiding
-
Blz. 410
Toelichting
-
Blz. 411
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 412
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 413
Wet normering topinkomens
-
Blz. 414
Inleiding
-
Blz. 415
WNT de heer Hollander (griffier)
-
Blz. 416
WNT mevrouw Boers (griffier a.i.)
-
Blz. 417
WNT de heer Jansen (griffier)
-
Blz. 418
WNT de heer Goedmakers (gemeentesecretaris)
-
Blz. 419
WNT de heer Weir (gemeentesecretaris)
-
Blz. 420
Bijlagen Financiële Jaarrekening
-
Blz. 421
Bijlage Baten en Lasten per taakveld
-
Blz. 422
Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 423
Bijlage Financiële vaste activa
-
Blz. 424
Overzicht financiële activa
-
Blz. 425
Bijlage Investeringskredieten
-
Blz. 426
Overzicht investeringskredieten
-
Blz. 427
Toelichting Investeringskredieten
-
Blz. 428
Bijlage SISA
-
Blz. 429
Bijlage
-
Blz. 430
Controleverklaring accountant
-
Blz. 431
Tekstonderdeel 1
-
Blz. 432
Tekstonderdeel 2
-
Blz. 433
Tekstonderdeel 3
-
Blz. 434
Tekstonderdeel 4
-
Blz. 435
Tekstonderdeel 5
-
Blz. 436
Tekstonderdeel 6
-
Blz. 437
Paragrafen
-
Blz. 438
Paragraaf A Lokale Heffingen
-
Blz. 439
Inleiding
-
Blz. 440
Beleid
-
Blz. 441
Belastingdruk
-
Blz. 442
De belastingdruk voor 2022 stijgt in vergelijking met 2021
-
Blz. 443
Opbrengst heffingen
-
Blz. 444
Onroerendezaakbelastingen € 6.345.000
-
Blz. 445
Toeristenbelasting € 762.000
-
Blz. 446
Forensenbelasting € 83.000
-
Blz. 447
Precariobelasting € 27.000
-
Blz. 448
Afvalstoffenheffing € 2.612.000
-
Blz. 449
Rioolheffing € 4.011.000
-
Blz. 450
Grafrechten € 265.000
-
Blz. 451
Marktgelden € 0
-
Blz. 452
Leges algemene dienstverlening € 1.145.000
-
Blz. 453
Reclamebelasting € 0
-
Blz. 454
Kwijtschelding
-
Blz. 455
Overzicht van de verleende kwijtscheldingen:
-
Blz. 456
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing
-
Blz. 457
Kostendekkendheid grafrechten
-
Blz. 458
Kostendekkendheid riool- en waterzorgheffing
-
Blz. 459
Kostendekkendheid Leges
-
Blz. 460
Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 461
Inleiding
-
Blz. 462
1. Weerstandsvermogen
-
Blz. 463
2. Risico’s
-
Blz. 464
Risico score
-
Blz. 465
Risico grondexploitatie
-
Blz. 466
3. Kengetallen financiële positie
-
Blz. 467
1. en 2. Netto schuldquote inclusief verstrekte leningen en netto schuldquote exclusief verstrekte leningen
-
Blz. 468
3. Solvabiliteit
-
Blz. 469
4. Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 470
5. Grondexploitatie
-
Blz. 471
6. Belastingcapaciteit
-
Blz. 472
Conclusie kengetallen
-
Blz. 473
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 474
Inleiding
-
Blz. 475
Wegen
-
Blz. 476
Laadpalen
-
Blz. 477
Openbare verlichting
-
Blz. 478
Civiele kunstwerken
-
Blz. 479
Kengetallen wegen
-
Blz. 480
Waterbeheer inclusief riolering en beduikering
-
Blz. 481
Samenwerking regio Achterhoek +
-
Blz. 482
Samenwerking (afval)waterteam WintLicht
-
Blz. 483
Beheer en onderhoud riolering en afwatering
-
Blz. 484
Kengetallen riolering en waterbeheer
-
Blz. 485
Groen
-
Blz. 486
Kengetallen groen
-
Blz. 487
Kengetallen gebouwen
-
Blz. 488
Paragraaf D Financiering
-
Blz. 489
Inleiding
-
Blz. 490
Kasbeheer
-
Blz. 491
Risicobeheer
-
Blz. 492
Gemeentefinanciering
-
Blz. 493
Schatkistbankieren
-
Blz. 494
Renteschema
-
Blz. 495
Omslagrente
-
Blz. 496
Kasstroom
-
Blz. 497
Renterisiconorm
-
Blz. 498
Kasgeldlimiet
-
Blz. 499
Paragraaf E Bedrijfsvoering
-
Blz. 500
Inleiding
-
Blz. 501
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 502
Centralisatie van de bedrijfsvoering
-
Blz. 503
Formatie en bezetting
-
Blz. 504
De Omgevingswet
-
Blz. 505
Human resource (HR)
-
Blz. 506
Ontwikkeling/opleidingen medewerkers
-
Blz. 507
eHRM
-
Blz. 508
Arbo en verzuim
-
Blz. 509
Agressie en geweld
-
Blz. 510
Integriteit politieke ambtsdragers
-
Blz. 511
Integriteit ambtenaren
-
Blz. 512
De banenafspraak
-
Blz. 513
Arbeidsmarkt
-
Blz. 514
Onboarding
-
Blz. 515
Digitale transformatie en dienstverlening
-
Blz. 516
Landelijke initiatieven Vereniging Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 517
Digitaal (samen)werken
-
Blz. 518
We bieden burgers digitale participatiemogelijkheden
-
Blz. 519
Datagedreven werken
-
Blz. 520
Geo-informatie en het gebruik van 3D-registratie.
-
Blz. 521
Digitale documentaire informatievoorziening
-
Blz. 522
Automatisering en de cloud
-
Blz. 523
Informatiebeveiliging en privacy
-
Blz. 524
Inkoop-en aanbestedingsbeleid
-
Blz. 525
Beheer gebouwen
-
Blz. 526
Toerekening overhead
-
Blz. 527
Paragraaf F Verbonden partijen
-
Blz. 528
Inleiding
-
Blz. 529
Gemeentelijk beleid
-
Blz. 530
Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk
-
Blz. 531
GGD Noord- en Oost-Gelderland
-
Blz. 532
Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers
-
Blz. 533
Fijnder
-
Blz. 534
Stadsbank Oost Nederland
-
Blz. 535
Stichting Achterhoek Toerisme
-
Blz. 536
Omgevingsdienst Achterhoek
-
Blz. 537
Coöperatieve Achterhoekse Groene Energiemaatschappij AGEM U.A.
-
Blz. 538
Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
-
Blz. 539
ROVA
-
Blz. 540
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
-
Blz. 541
Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Doetinchem
-
Blz. 542
Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
-
Blz. 543
N.V. Alliander
-
Blz. 544
N.V. Vitens
-
Blz. 545
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 546
Paragraaf G Grondbeleid
-
Blz. 547
Inleiding
-
Blz. 548
Onze visie op grondbeleid in relatie tot onze programmadoelstellingen
-
Blz. 549
Hoe voeren we ons grondbeleid uit?
-
Blz. 550
Woonbeleid
-
Blz. 551
Bedrijventerreinen
-
Blz. 552
Gebiedsontwikkeling gemeentelijk initiatief
-
Blz. 553
Gebiedsontwikkeling particulier initiatief
-
Blz. 554
Financiële positie grondexploitatie
-
Blz. 555
Bouwgrond in exploitatie (BIE)
-
Blz. 556
Verloop boekwaarde BIE
-
Blz. 557
Financieel resultaat BIE
-
Blz. 558
Verliesvoorziening BIE
-
Blz. 559
Resultaat 2022 ten opzichte van de begroting 2022
-
Blz. 560
Uitgegeven gronden in eigen exploitaties
-
Blz. 561
Meerjaren Perspectief grondexploitaties
-
Blz. 562
Uitgangspunten actualisering grondexploitatieberekeningen bij de jaarrekening 2022
-
Blz. 563
Programma Woningbouw
-
Blz. 564
Programma bedrijventerreinen en overige in m2
-
Blz. 565
Grondprijzen
-
Blz. 566
Rekenparameters
-
Blz. 567
Actuele prognose van de resultaten van de totale grondexploitatie
-
Blz. 568
Risicoanalyse en weerstandscapaciteit
-
Blz. 569
Faciliterend grondbeleid
-
Blz. 570
Strategische posities en grondexploitaties in voorbereiding
-
Blz. 571
Geopende en beëindigde complexen
-
Blz. 572
Paragraaf H Algemene middelen
-
Blz. 573
Inleiding
-
Blz. 574
Paragraaf I Wet open overheid (WOO)
-
Blz. 575
Inleiding WOO
-
Blz. 576
Bijlage Jaarverslag
-
Blz. 577
Bijlage Beleidsindicatoren
-
Blz. 578
Inleiding
-
Blz. 579
Bedrijfsvoering
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap