Algemene ondersteuning, bestuur
Onze manier van besturen is betrokken, laagdrempelig en transparant. Met een nuchtere kijk op zaken en gezond boerenverstand. We werken in het belang van de inwoner en waarderen hun mening. We hechten aan inwonersparticipatie en trekken als raad en college graag samen op.
Dienstverlening
We gaan samen aan de slag en inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken bij besluiten die hen direct raken. Daarnaast hebben wij aandacht voor de interne dienstverlening en optimaliseren bestaande processen waar mogelijk.
Veiligheid en ondermijning
Je veilig voelen is een basisbehoefte en vraagt om meer aandacht. Criminaliteit wordt voorkomen. We ondersteunen een integrale aanpak om ondermijning tegen te gaan en onze gemeente veilig te houden.
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening
Ambitie
Terug naar navigatie - AmbitieWe hebben een bestuur en een organisatie die er voor heel Winterswijk zijn; voor alle inwoners, organisaties en bedrijven. We versterken de lokale democratie en realiseren de doelen uit het coalitieakkoord.
We gaan samen aan de slag voor inwoners en met inwoners. Inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken. Daarnaast zetten wij ons in voor een krachtige organisatie waarin we nog efficiënter gaan functioneren. Het doel is hierbij is om vanaf 2024 in toenemende mate besparingen op de organisatiekosten te realiseren.
Relevante documenten:
- Organisatievisie.
- Visie op dienstverlening.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?-
4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening
- We betrekken zo veel mogelijk inwoners, organisaties en bedrijven bij wat we willen realiseren met een open en transparante bestuurlijk stijl
- We hebben een slagvaardige en deskundige organisatie
- We interesseren inwoners voor de democratie en politiek
- We zorgen voor een laagdrempelige en persoonlijke gemeentelijke dienstverlening
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We betrekken zo veel mogelijk inwoners, organisaties en bedrijven bij wat we willen realiseren met een open en transparante bestuurlijk stijl
Activiteiten
We hebben een slagvaardige en deskundige organisatie
Activiteiten
We interesseren inwoners voor de democratie en politiek
Activiteiten
We zorgen voor een laagdrempelige en persoonlijke gemeentelijke dienstverlening
Activiteiten
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBron klantwaarderingscijfer uitkomsten tweejaarlijks gemeentelijk onderzoek "Waarstaatjegemeente". Momenteel onderzoeken wij of er voor 2024 en daarna alternatieve methoden mogelijk zijn om het klantwaarderingscijfer vast te stellen.
Andere indicatoren zijn onze servicenormen en doorlooptijden.
Risico's
Terug naar navigatie - Risico'sDigitalisering kost geld en vraagt om de juiste vaardigheden en systemen. Risico is dat we hier niet snel genoeg op kunnen acteren door onvoldoende capaciteit. Daarnaast moet het personeel door middel van training en opleiding bekend gemaakt worden met de nieuwe werkwijzen en/of nieuwe applicaties. Ten slotte bestaat het risico dat we bij de inrichting van de I-kolom kunnen stuiten op onverwachte kosten.
Effect bezuinigingen
Terug naar navigatie - Effect bezuinigingenHet voornaamste effect van de bezuinigingen is de taakstelling op de organisatie. Zoals in het hoofdstuk Financiële positie beschreven start de taakstelling in 2024 en loopt deze op tot een structurele bezuiniging van € 1.000.000 in 2027. Deze bezuiniging zal over de gehele linie in de organisatie worden doorgevoerd. Dit vraagt ook om een kritische blik op het inhuren van personeel en het laten uitvoeren van externe onderzoeken. Deze ontwikkelingen worden verbonden aan het Masterplan Organisatie waarin een heldere visie wordt uiteengezet waarop sturing plaatsvindt.
Kansen:
- In toenemende mate effectiever en efficiënter kunnen en moeten werken. Zo hoeft natuurlijke uitstroom niet per definitie ingevuld te worden.
- Sneller invoeren van e-dienstverlening
- Het optimaliseren van processen.
- Zelfredzaamheid van inwoners stimuleren.
- Stimuleren van een meer integrale werkwijze binnen de organisatie.
Risico`s:
- Werkzaamheden kunnen langer duren.
- Toename van werkdruk bij medewerkers.
- Nieuwe ontwikkelingen op wettelijke taken waardoor er meer inzet wordt gevraagd van medewerkers.
- Loonontwikkelingen.
Het geraamde budget voor het kantoorconcept beperken wij tot een taakstellend bedrag. Dit budget wordt gebruikt voor het doorvoeren van aanpassingen aan werkplekken zodat kan worden voldaan aan het Arbobesluit.
Kansen:
- De voorzieningen voor hybride werken wel treffen waardoor de medewerkers plaats-onafhankelijk kunnen werken. Dit maakt Winterswijk een potentieel aantrekkelijkere werkgever, het kan de productiviteit verhogen en geeft een betere werk-privébalans. Dit kan resulteren in minder ziekteverzuim.
- Potentiële jaarlijkse besparing van €98.000 op de huursom (inclusief bijkomende kosten als energie, schoonmaak, etc.) op de De Post.
Risico's:
- Een minder aantrekkelijke werkgever zijn ten opzichte van de oorspronkelijke plannen van het kantoorconcept. Mogelijk kan dit een negatief effect hebben op het aantrekken van nieuw personeel.
- Ten behoeve van de begeleiding van het initiële project is een opdracht gegund aan een projectbureau. Er moet onderzocht worden welke verplichtingen hierin zijn aangegaan als de opdracht voortijdig wordt beëindigd.
Het verminderen van de frequentie en het aantal pagina`s van het gemeentenieuws. Vanaf 2024 het gemeentenieuws 1x per 2 weken en met maximaal 2 pagina`s per uitgave verspreiden.
Kans:
- Minder ambtelijke inzet voor het opstellen van het gemeentenieuws
Risico:
- Minder informatie middels dit medium naar de inwoners kunnen overbrengen.
4.2 Openbare orde en veiligheid
Ambitie
Terug naar navigatie - AmbitieWe houden onze gemeente veilig, ontmoedigen criminaliteit en verhogen het veiligheidsgevoel van onze inwoners.
Relevante documenten:
- Wabo-beleidsplan gemeente Winterswijk.
- Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We gaan drugsproblematiek tegen
Activiteiten
We vergroten het gevoel van veiligheid bij inwoners
Activiteiten
We voorkomen en beperken criminaliteit en ondermijning
Activiteiten
We voorkomen oplichting en digitale criminaliteit
Activiteiten
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenOm te kunnen beoordelen of we de genoemde doelstellingen hebben behaald, raadplegen we de volgende bronnen:
- Waarstaatjegemeente.nl.
- De misdaadcijfers van de politie.
- De veiligheidsmonitor.
- Datalab GO.
- Conneqt.
Op basis van deze bronnen krijgen wij onder andere inzicht in het percentage inwoners dat zich veilig voelt, het aantal misdrijven en het aantal overlast meldingen. Ons streven is dat het percentage inwoners dat zich veilig voelt stijgt en het aantal misdrijven en gevallen van overlast daalt. Op basis van de gegevens uit deze bronnen kunnen wij onze inzet waar nodig bijsturen.
Risico's
Terug naar navigatie - Risico'sDit beleidsveld bestaat uit veel verschillende soorten activiteiten. Om die reden benoemen we geen risico's per activiteit. De risico's worden per activiteit zelfstandig afgewogen.
Effect bezuinigingen
Terug naar navigatie - Effect bezuinigingenTen gevolge van een herijking van het verdeelmodel zal het procentuele aandeel dat Winterswijk bijdraagt aan de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) met ingang van 2025 iets afnemen. In plaats van 3,62% gaat Winterswijk 3,42% van de totale gemeentelijke bijdragen betalen. De wijziging zal waarschijnlijk doorgevoerd worden via een ingroeipad. Het volledige positieve effect zal daardoor niet in 2025 maar pas later, afhankelijk van de duur van het ingroeipad, bereikt worden.
Kans:
- Lagere structurele bijdrage aan de VNOG.
Risico:
- In de begroting is rekening gehouden met een ingroeipad van twee jaar. Wordt het ingroeipad langer dan wordt het positieve effect later bereikt. Dit heeft een negatief effect op de begroting.
Financiële onderbouwing programma 4
Baten en Lasten
Terug naar navigatie - Baten en LastenAlgemene toelichting financiƫle toelichting
Terug naar navigatie - Algemene toelichting financiƫle toelichtingZie hiervoor de algemene toelichting zoals bij programma 1 opgenomen.
Bestuur, organisatie en dienstverlening
Terug naar navigatie - Bestuur, organisatie en dienstverleningAan de batenkant is er sprake van € 88.000 hogere baten als gevolg van verwachte hogere inkomsten van € 51.000 uit omzet producten burgerzaken (paspoorten, id kaarten en rijbewijzen) en als gevolg van een hogere doorbelasting van overheadkosten € 37.000 aan de teams in de organisatie.
Aan de lastenkant is sprake van € 802.000 hogere lasten die grotendeels als volgt zijn te verklaren :
- hogere lasten uitbreiding personeel € 491.000 N
- lagere lasten personeel als gevolg van vervallen van taken € 481.000 V
- lagere lasten als gevolg van taakstelling op de organisatie € 300.000 V
- hogere lasten toevoeging voorziening APPA € 95.000 N
- hogere doorbelasting € 69.000 N
- hogere lasten opleidingskosten € 167.000 N
- hogere lasten automatisering (ICT) € 528.000 N
We stellen voor onze formatie uit te breiden (totaal ca. 4,5 fte) op de meest cruciale onderdelen. Dit betreft:
- Fysiek domein: juridisch medewerker Toezicht & handhaving fysieke leefomgeving en RO adviseur.
- Sociaal domein: Kwaliteitsmedewerker Zorg en Adviseur Zorg & Veiligheid.
- Griffie: Raadsadviseur en Medewerker griffie.
Naast bovenstaande uitbreiding, neemt onze formatie af op de onderdelen waar we met deze begroting bezuinigingen voorstellen. Het betreft formatie op de werkvelden:
Aanjagen economie, cultuurhistorie, opgaveregisseurs, medewerkers opgaven, evenementen. In totaal gaat het om ongeveer 5 fte.
In het hoofdstuk Financiële positie hebben we toegelicht dat we onze bedrijfsvoering willen verbeteren. We stellen daartoe een Masterplan Organisatie gemeente Winterswijk op. Dit moet leiden tot een besparing van € 300.000 in 2024 die oploopt naar € 1 miljoen structureel vanaf 2027.
De hogere doorbelasting heeft betrekking op de verhoogde doorbelaste ambtelijke inzet en kapitaallasten.
De indexering van ICT-kosten leidt samen met een aantal nieuw vereiste applicaties tot toename van € 528.000 en het opleidingsbudget neemt toe met € 167.000 tot 1,6% van de loonsom.
Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheidAan de lastenkant is sprake van € 226.000 hogere lasten voornamelijk als gevolg van een stijging van de bijdrage aan de VNOG met € 104.000 en een stijging van de personeelslasten met € 105.000.
Kredieten
Terug naar navigatie - KredietenBegrote kredieten voor 2024 (zie ook bijlage 4):
- mobiele telefonie € 189.000
- hardware/ servers/ backup € 281.000
- software € 236.000
Onttrekkingen en toevoegingen reserves
Terug naar navigatie - Onttrekkingen en toevoegingen reservesOm de taakstellende bezuiniging op de organisatie de komende jaren te kunnen realiseren wordt in 2024 € 1 miljoen toegevoegd aan de bestemmingsreserve organisatie.
De onttrekking aan de algemene reserve van € 3 miljoen hangt samen met de toevoeging van € 1 miljoen aan de bestemmingsreserve organisatie en de toevoeging van € 2 miljoen aan de bestemmingsreserve groot onderhoud maatschappelijk vastgoed.