Portefeuillehouder
S. Metaal-ten Dolle

Wethouder: Metaal-ten Dolle

In het uitvoeringsprogramma dienstverlening wordt de  dienstverleningsvisie concreet vertaald naar de praktijk.  Wat goed gaat, blijven we goed doen. De basis komt op orde.  We verbeteren de dienstverlening door input op te halen bij klanten (klantreizen). We informeren klanten actief over de duur en status van hun aanvraag of verzoek.  We houden ons aan de afspraken. We werken met servicenormen die we monitoren in een dashboard en waarop gestuurd wordt. We werken met een proef van beeldbrieven voor laaggeletterden en anderstaligen. 

Kwaliteit (toelichting)

Belangrijke aandachtspunten zijn een tijdige afhandeling van zaken en afspraak is afspraak. Onze manier van communiceren is open en transparant en het liefst mondeling. Op die manier komen we meer in verbinding met de klant en creëren we meer begrip voor onze besluiten. 

In 2024 zal Winterswijk verdergaan op de ingeslagen weg. Leidend is de dienstverleningsvisie en het plan van de projectleider dienstverlening opgesteld in mei 2023. Een blauwdruk van de acties in het fysieke domein zullen ook ingezet worden in het sociaal domein en binnen de bedrijfsvoering. Op het gebied van HR, competenties, communicatie en I-kolom zullen slagen gemaakt worden om de teams verder te professionaliseren. Stap voor stap vinden de ontwikkelingen plaats. 

Reflecteren wordt een vast onderdeel binnen de verschillende teams. Daarnaast komt er nog meer focus op de servicenormen en klanttevredenheidsonderzoeken in- en extern.

Tijd (toelichting)

1 januari tot en met 31 december

Dienstverlening staat centraal in alle doen en laten van de gemeente Winterswijk. Daarom is het nodig om continue aandacht te geven aan de ontwikkeling van onze dienstverlening. In de aanpak kiezen we voor een aanpak deels met quickwins voor de gehele organisatie en een projectmatige aanpak in een specifiek domein.