Deze bijlage bevat een aantal financiële tabellen die door het Besluit begroting en verantwoording verplicht zijn voorgeschreven, zowel voor het financieel toezicht door de Provincie als de onderlinge vergelijkbaarheid met andere gemeenten.
Bijlage 1 Financiële tabellen
Taakvelden
Terug naar navigatie - TaakveldenElke gemeente is verplicht om alle baten en lasten (in de financiële administratie) aan voorgeschreven taakvelden toe te rekenen. Dit dient de volgende twee doelen:
- onderlinge vergelijkbaarheid tussen gemeenten voor wat betreft de baten en lasten van die taakvelden;
- macro-economische vergelijking voor de verdeling van het gemeentefonds.
Het gemeentefonds in onderverdeeld in een aantal clusters (voor de verdeling), welke zijn opgebouwd uit een aantal taakvelden. Wanneer het Rijk constateert dat er landelijk sprake is van een verschuiving in lasten tussen verschillende taakvelden kan dat aanleiding zijn om de verdeling van het gemeentefonds aan te passen, één van de uitgangspunten is namelijk dat de verdeling globaal aansluit bij de kostenontwikkeling van gemeenten.
Binnen de programma's zijn deze taakvelden niet zichtbaar maar zijn deze onderdeel van de verschillende beleidsvelden waarbij een taakveld altijd maar bij één beleidsveld hoort.
x € 1.000 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Omschrijving | lasten | baten | saldo | lasten | baten | saldo | lasten | baten | saldo | lasten | baten | saldo |
0.1 | Bestuur | 3.341 | 18 | -3.323 | 3.172 | 18 | -3.154 | 3.028 | 18 | -3.010 | 3.058 | 18 | -3.041 |
0.2 | Burgerzaken | 982 | 236 | -746 | 1.077 | 492 | -585 | 1.087 | 499 | -588 | 1.116 | 589 | -527 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 245 | 228 | -17 | 154 | 123 | -31 | 153 | 123 | -30 | 152 | 123 | -29 |
0.4 | Overhead | 9.820 | 100 | -9.720 | 9.296 | 0 | -9.296 | 9.276 | 0 | -9.276 | 9.274 | 0 | -9.274 |
0.5 | Treasury | 40 | 490 | 450 | 40 | 490 | 450 | 40 | 490 | 450 | 40 | 490 | 450 |
0.61 | OZB woningen | 494 | 3.698 | 3.204 | 483 | 3.728 | 3.245 | 483 | 3.728 | 3.245 | 483 | 3.728 | 3.245 |
0.62 | OZB niet-woningen | 20 | 2.850 | 2.831 | 20 | 2.860 | 2.841 | 20 | 2.860 | 2.841 | 20 | 2.860 | 2.841 |
0.64 | Belastingen overig | 148 | 50 | -97 | 143 | 50 | -93 | 143 | 50 | -93 | 143 | 50 | -93 |
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 64.334 | 64.334 | 0 | 65.689 | 65.689 | 0 | 67.141 | 67.141 | 0 | 61.778 | 61.778 |
0.8 | Overige baten en lasten | -893 | 0 | 893 | -952 | 0 | 952 | -985 | 0 | 985 | -1.180 | 0 | 1.180 |
0.10 | Mutaties reserves | 50 | 1.891 | 1.841 | 0 | 16 | 16 | 0 | 15 | 15 | 0 | 15 | 15 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 2.075 | 0 | -2.075 | 2.073 | 0 | -2.073 | 2.072 | 0 | -2.072 | 2.072 | 0 | -2.072 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 1.114 | 18 | -1.096 | 1.087 | 18 | -1.068 | 1.110 | 18 | -1.091 | 1.093 | 18 | -1.075 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 5.676 | 144 | -5.531 | 6.038 | 144 | -5.894 | 5.970 | 144 | -5.826 | 6.373 | 144 | -6.229 |
2.2 | Parkeren | 118 | 0 | -118 | 117 | 0 | -117 | 116 | 0 | -116 | 135 | 0 | -135 |
2.5 | Openbaar vervoer | 6 | 0 | -6 | 6 | 0 | -6 | 6 | 0 | -6 | 6 | 0 | -6 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 10 | 0 | -10 | 10 | 0 | -10 | 10 | 0 | -10 | 10 | 0 | -10 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 275 | 83 | -192 | 188 | 0 | -188 | 188 | 0 | -188 | 188 | 0 | -188 |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 465 | 111 | -354 | 363 | 111 | -251 | 363 | 111 | -251 | 363 | 111 | -251 |
3.4 | Economische promotie | 425 | 1.004 | 579 | 395 | 1.004 | 609 | 345 | 1.004 | 659 | 345 | 1.004 | 659 |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 1.555 | 0 | -1.555 | 1.547 | 0 | -1.547 | 1.546 | 0 | -1.546 | 1.856 | 0 | -1.856 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.527 | 698 | -829 | 1.525 | 556 | -969 | 1.527 | 556 | -970 | 1.536 | 556 | -980 |
5.1 | Sportbeleid en activering | 843 | 0 | -843 | 841 | 0 | -841 | 841 | 0 | -841 | 841 | 0 | -841 |
5.2 | Sportaccommodaties | 2.789 | 742 | -2.047 | 3.015 | 592 | -2.423 | 2.849 | 592 | -2.257 | 2.851 | 592 | -2.259 |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.637 | 0 | -1.637 | 1.560 | 0 | -1.560 | 1.808 | 0 | -1.808 | 1.753 | 0 | -1.753 |
5.4 | Musea | 163 | 0 | -163 | 163 | 0 | -163 | 163 | 0 | -163 | 163 | 0 | -163 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 315 | 25 | -290 | 297 | 25 | -272 | 297 | 25 | -272 | 297 | 25 | -272 |
5.6 | Media | 484 | 0 | -484 | 483 | 0 | -483 | 483 | 0 | -483 | 483 | 0 | -483 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 3.909 | 134 | -3.775 | 3.741 | 134 | -3.608 | 3.741 | 134 | -3.608 | 3.755 | 134 | -3.621 |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 14.520 | 11.936 | -2.585 | 15.345 | 12.915 | -2.430 | 16.310 | 13.881 | -2.430 | 16.310 | 13.881 | -2.430 |
6.2 | Wijkteams | 2.233 | 0 | -2.233 | 2.178 | 0 | -2.178 | 2.178 | 0 | -2.178 | 2.178 | 0 | -2.178 |
6.3 | Inkomensregelingen | 10.836 | 8.717 | -2.118 | 11.037 | 8.717 | -2.319 | 11.037 | 8.717 | -2.319 | 10.943 | 8.717 | -2.225 |
6.4 | Begeleide participatie | 6.592 | 928 | -5.664 | 6.396 | 877 | -5.519 | 5.997 | 828 | -5.169 | 5.795 | 816 | -4.979 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 5.314 | 0 | -5.314 | 5.312 | 0 | -5.312 | 5.312 | 0 | -5.312 | 5.312 | 0 | -5.312 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 4.163 | 8 | -4.155 | 4.112 | 8 | -4.104 | 4.012 | 8 | -4.004 | 3.912 | 8 | -3.904 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 4.024 | 223 | -3.801 | 3.959 | 223 | -3.736 | 3.785 | 385 | -3.400 | 3.785 | 388 | -3.397 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 7.405 | 0 | -7.405 | 7.371 | 0 | -7.371 | 7.371 | 0 | -7.371 | 7.371 | 0 | -7.371 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 9 | 0 | -9 | 9 | 0 | -9 | 9 | 0 | -9 | 9 | 0 | -9 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | 795 | 0 | -795 | 795 | 0 | -795 | 795 | 0 | -795 | 795 | 0 | -795 |
7.1 | Volksgezondheid | 1.323 | 2 | -1.321 | 1.313 | 2 | -1.311 | 1.309 | 2 | -1.306 | 1.299 | 2 | -1.297 |
7.2 | Riolering | 3.294 | 4.247 | 952 | 3.565 | 4.434 | 869 | 3.533 | 4.409 | 875 | 3.520 | 4.395 | 876 |
7.3 | Afval | 2.748 | 3.144 | 395 | 2.740 | 3.144 | 404 | 2.739 | 3.144 | 404 | 2.739 | 3.144 | 404 |
7.4 | Milieubeheer | 2.089 | 0 | -2.089 | 2.021 | 0 | -2.021 | 1.950 | 0 | -1.950 | 1.946 | 0 | -1.946 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 366 | 202 | -164 | 363 | 202 | -161 | 363 | 202 | -161 | 363 | 202 | -161 |
8.1 | Ruimte en leefomgeving | 1.608 | 135 | -1.473 | 1.332 | 135 | -1.197 | 1.232 | 225 | -1.007 | 1.232 | 225 | -1.007 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 2.419 | 1.002 | -1.417 | 322 | 305 | -17 | 321 | 305 | -17 | 321 | 304 | -17 |
8.3 | Wonen en bouwen | 456 | 439 | -17 | 421 | 598 | 177 | 326 | 641 | 315 | 312 | 429 | 117 |
Totaal | 107.825 | 107.837 | 13 | 105.472 | 107.610 | 2.138 | 105.258 | 110.255 | 4.997 | 105.367 | 104.747 | -620 |
Balans (prognose)
Terug naar navigatie - Balans (prognose)De prognose van de balans is van belang om inzicht te hebben in het toekomstig verloop van een aantal balansposten. Vooral de ontwikkeling van de materiële vaste activa, het eigen en vreemd vermogen is hierbij van belang. Deze balans vormt daarmee ook een belangrijke basis voor de financiële kengetallen die onderdeel zijn van de paragraaf weerstandsvermogen.
x € 1.000 | begroting | begroting | begroting | begroting | begroting |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Im/Mat. Vaste activa | 131.087 | 139.716 | 145.395 | 155.185 | 160.705 |
Fin.vaste activa | 16.343 | 15.972 | 15.918 | 15.865 | 15.811 |
Voorraden | 4.475 | 4.475 | 4.475 | 4.475 | 4.475 |
KBG | 587 | 587 | 587 | 587 | 587 |
Vorderingen | 9.261 | 9.261 | 9.261 | 9.261 | 9.261 |
Overlopende activa | 4.684 | 3.185 | 3.245 | 3.306 | 3.366 |
Totaal | 166.438 | 173.196 | 178.881 | 188.679 | 194.205 |
x € 1.000 | begroting | begroting | begroting | begroting | begroting |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Eigen vermogen | 50.893 | 49.365 | 51.487 | 56.469 | 55.847 |
Voorzieningen | 12.373 | 12.988 | 13.408 | 13.848 | 14.286 |
Langlopende schulden | 72.138 | 79.809 | 82.952 | 87.328 | 93.038 |
Kortlopende schulden | 22.728 | 22.728 | 22.728 | 22.728 | 22.728 |
Overlopende Passiva | 8.306 | 8.306 | 8.306 | 8.306 | 8.306 |
Totaal | 166.438 | 173.196 | 178.881 | 188.679 | 194.205 |
Solvabiliteit | 30,6% | 28,4% | 28,6% | 29,8% | 28,6% |
EMU-Saldo
Terug naar navigatie - EMU-SaldoHet EMU saldo gaat niet uit van baten en lasten, maar gaat uit van ontvangsten en uitgaven van de gemeente, berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de Rijksoverheid, ook de decentrale overheden een aandeel.
x € 1.000 | rekening | begroting | begroting | begroting | begroting | begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Begroot saldo van baten en lasten voor bestemming | -1.072 | -2.005 | -1.841 | 2.109 | 4.969 | -634 |
Afschrijvingen ten laste van de exploitatie | 5.493 | 5.561 | 5.536 | 6.206 | 6.296 | 6.878 |
Saldo onttrekkingen/dotaties voorzieningen | 860 | -61 | 629 | 433 | 454 | 451 |
Investeringen in materiële/immateriële activa | -4.848 | -8.983 | -12.415 | -11.885 | -16.086 | -12.398 |
EMU saldo | 433 | -5.488 | -8.091 | -3.137 | -4.367 | -5.703 |
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenDe Provincie beoordeelt of de begroting structureel in evenwicht is ofwel is een gemeente in staat om structurele lasten af te dekken met structurele inkomsten. Om die reden is het van belang inzicht te bieden in de incidentele baten en lasten. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een groot bedrag aan incidentele baten, bij een gering begrotingsoverschot, is de begroting feitelijk structureel niet evenwicht waardoor een gemeente in financiële problemen kan komen en er een strenger toezichtsregime geldt. Andersom kan ook, stel een gemeente heeft een gering begrotingstekort maar is sprake van veel incidentele lasten kan de Provincie toch tot het oordeel komen dat de begroting structureel wel in evenwicht is.
Om te bepalen of er sprake is van een incidentele post is het karakter van de bijbehorende activiteit leidend. Dus een eenmalige verhoging van bijvoorbeeld het budget voor huishoudelijk hulp telt niet als incidenteel, hier is sprake van een structurele activiteit waarbij het budget fluctueert. Een pilot daarentegen waarvan vast staat dat deze 2 of 3 jaar duurt telt wel als incidenteel, van deze activiteit is immers een einddatum bepaald. Uitgangspunt bij gemeenten is over het algemeen dat alle lasten en baten als structureel moeten worden aangemerkt, de echt incidentele posten zijn uitzonderingen.
x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Incidentele baten | ||||
Specifieke uitkering Sport | 150 | |||
Totaal Grexen (mutatie boekwaarde) | 880 | |||
Rijksbijdrage nat programma onderwijs | 142 | |||
Doorbelasting expllast aan projecten | 100 | |||
Onttrekkingen aan reserves: | ||||
Res organisatieontwikkeling (office 365) | 300 | |||
Res organisatieontwikkeling (inc kst) | 75 | |||
Res Algemeen (GREX cultuurkwartier) | 1.400 | |||
Res Omgevingswet (invoeringskosten) | 100 | |||
Totaal incidentele baten | 3.147 | 0 | 0 | 0 |
Incidentele lasten | ||||
Visie Winterswijk 2061 | 100 | |||
Rechtmatigheidsverantwoording (implementatie) | 50 | 50 | ||
Beheersysteem civ kunstwerken (implementatie) | 20 | |||
Vitaal Platteland (projectbijdrage) | 50 | 100 | ||
Wijkaanpak (project) | 100 | |||
Pilot basisbanen (23-26) | 70 | 70 | 70 | |
Werkaanvaardingspremie (pilot) | 94 | 94 | ||
Ruimte voor evenementen (impuls) | 50 | 50 | ||
LED-verlichting sportvelden (impuls duurzaamheid) | 150 | 150 | ||
Implementatie Office 365 | 300 | |||
Totaal Grexen (kosten bouw- en woonrijp) | 880 | |||
Geraamd verlies op GREX cultuurkwartier | 1.400 | |||
Implementatie omgevingswet | 100 | |||
Projectmiddelen 'Winterswijk drempelvrij' | 108 | 99 | 0 | 0 |
Toevoegingen aan reserves: | ||||
Res verduurzaming Sportlocaties | 25 | |||
Res verduurzaming Gem gebouwen | 25 | |||
Totaal incidentele lasten | 3.358 | 613 | 164 | 70 |
Saldo incidentele baten en lasten | -211 | -613 | -164 | -70 |
Structurele mutaties reserves
Terug naar navigatie - Structurele mutaties reservesOnze begroting kent geen structurele toevoegingen of onttrekkingen aan reserves.
Saldo van baten en lasten
Terug naar navigatie - Saldo van baten en lastenIn deze tabel is een overzicht opgenomen van het saldo van de baten en lasten per programma. Zoals voorgeschreven zijn vervolgens afzonderlijk inzichtelijk gemaakt:
- de algemene dekkingsmiddelen (algemene uitkering, OZB, toeristenbelasting, precariobelasting, forensenbelasting, reclamebelasting);
- de raming voor de vennootschapsbelasting (vooralsnog zijn geen winsten voorzien waarover vennootschapsbelasting moet worden afgedragen);
- de raming voor overhead (salarislasten van medewerkers ten behoeve van het primaire proces zoals management/secretariaat/financiën/personeelszaken/etc. maar ook de kosten voor huisvesting en automatisering):
- de post onvoorzien (er is een jaarlijks bedrag opgenomen voor onvoorziene, incidentele, zaken in dat jaar).
Hieruit volgt het begrotingssaldo voor eventuele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves. Door ook deze onttrekkingen en toevoegingen hierbij te betrekken wordt het begrotingssaldo voor de komende jaren verkregen. De laatste stap is een correctie op dit saldo vanwege de incidentele baten en lasten waardoor duidelijk wordt wat het structurele begrotingssaldo bedraagt (van belang voor het provinciaal toezicht).
x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 (saldo baten en lasten) | -22.303 | -21.933 | -21.493 | -21.380 | ||
Programma 2 (saldo baten en lasten) | -20.944 | -21.409 | -21.142 | -21.124 | ||
Programma 3 (saldo baten en lasten) | -14.223 | -12.415 | -11.889 | -12.505 | ||
Programma 4 (saldo baten en lasten) | -7.240 | -6.881 | -6.762 | -6.714 | ||
Programma 5 (saldo baten en lasten) | 629 | 689 | 723 | 920 | ||
Totaal van de programma's | -64.081 | -61.949 | -60.563 | -60.803 | ||
Algemene dekkingsmiddelen | 71.937 | 73.331 | 74.783 | 69.420 | ||
Vennootschapsbelasting (VPB) | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overhead | -9.720 | -9.296 | -9.276 | -9.274 | ||
Onvoorzien | 36 | 36 | 36 | 36 | ||
Subtotaal programma's inclusief algemene dekkingsmiddelen, VPB, overhead en onvoorzien | -1.828 | 2.122 | 4.980 | -621 | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 1.841 | 16 | 15 | 2 | ||
begrotingssaldo inclusief reserves | 13 | 2.138 | 4.995 | -619 | ||
Saldo incidentele baten en lasten | -211 | -613 | -164 | -70 | ||
Structureel begrotingssaldo | 224 | 2.751 | 5.159 | -549 | ||