Programmabegroting 2023
|
Blz. 1
|
Programma's
|
Blz. 2
|
Voorwoord
|
Blz. 3
|
Voorwoord
|
Blz. 4
|
Leeswijzer
|
Blz. 5
|
Leeswijzer
|
Blz. 6
|
De financiële positie van de gemeente Winterswijk in meerjarenperspectief
|
Blz. 7
|
Financieel meerjarenperspectief
|
Blz. 8
|
Structureel sluitende begroting
|
Blz. 9
|
Mogelijke middelen voor 2026 en verder
|
Blz. 10
|
Toelichting
|
Blz. 11
|
Meerjarig financieel overzicht alle programma's
|
Blz. 12
|
Autonome ontwikkelingen
|
Blz. 13
|
Baten en lasten
|
Blz. 14
|
Nieuwe beleidsontwikkelingen
|
Blz. 15
|
Vermogenspositie
|
Blz. 16
|
Aandachtspunten Financieel meerjarig perspectief
|
Blz. 17
|
Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk
|
Blz. 18
|
Inleiding
|
Blz. 19
|
1.1 Volksgezondheid
|
Blz. 20
|
Ambitie
|
Blz. 21
|
Doelstellingen
|
Blz. 22
|
Om gezondheid en geluk te bevorderen bieden we signalerende en preventieve activiteiten die van invloed zijn op gezondheid en welzijn. Het regionaal preventieakkoord is onze leidraad.
|
Blz. 23
|
Participatie regionaal preventieakkoord
|
Blz. 24
|
We sturen op (keten) samenwerking en behoud van zorgaanbod en voorzieningen.
|
Blz. 25
|
Lobby voor behoud SKB
|
Blz. 26
|
Indicatoren
|
Blz. 27
|
Risico's
|
Blz. 28
|
1.2 Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 29
|
Ambitie
|
Blz. 30
|
Doelstellingen
|
Blz. 31
|
We zorgen voor een sterke sociale basis met laagdrempelige voorzieningen en streven naar het normaliseren van de hulp van onze inwoners.
|
Blz. 32
|
Arbeidsmatige dagbesteding als algemene voorziening doorontwikkelen
|
Blz. 33
|
Inloopvoorzieningen als algemene voorziening doorontwikkelen
|
Blz. 34
|
Actualiseren visie op de Post
|
Blz. 35
|
Realisatie overgang beschermd wonen
|
Blz. 36
|
Zorgkosten beheersbaar houden
|
Blz. 37
|
Monitoren resultaten nieuwe inkoop Wmo
|
Blz. 38
|
Uitvoeren normenkader hulp bij huishouden
|
Blz. 39
|
We zetten in op zorgvernieuwing en de toepassing van innovatieve concepten
|
Blz. 40
|
Indicatoren
|
Blz. 41
|
Risico's
|
Blz. 42
|
1.3 Jeugd
|
Blz. 43
|
Ambitie
|
Blz. 44
|
Doelstellingen
|
Blz. 45
|
Door de zorg zoveel als mogelijk te normaliseren, beperken we de instroom in geïndiceerde voorzieningen
|
Blz. 46
|
Instroom van jeugdige cliënten naar tweedelijns zorg beperken
|
Blz. 47
|
Realiseren opvangvoorziening voor kinderen met een zorgvraag
|
Blz. 48
|
Om zorgkosten te beheersen en het zorgaanbod beter af te stemmen, sturen we met de inkoop op zorgvernieuwing met behoud van kwaliteit en op partnerschap met onze zorgaanbieders.
|
Blz. 49
|
Monitoren resultaten nieuwe inkoop Jeugd
|
Blz. 50
|
Samen met onze ketenpartners werken aan zorginnovatie
|
Blz. 51
|
Zorgen dat ouders goed voor hun kinderen kunnen zorgen
|
Blz. 52
|
Inzet Preventie Platform Jeugd
|
Blz. 53
|
Indicatoren
|
Blz. 54
|
Risico's
|
Blz. 55
|
Financiële onderbouwing programma 1
|
Blz. 56
|
Baten en Lasten
|
Blz. 57
|
Algemene toelichting financiële tabel
|
Blz. 58
|
Volksgezondheid
|
Blz. 59
|
Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 60
|
Jeugd
|
Blz. 61
|
Kredieten
|
Blz. 62
|
Onttrekkingen en toevoegingen reserves
|
Blz. 63
|
Programma 2 Meedoen in Winterswijk
|
Blz. 64
|
Inleiding
|
Blz. 65
|
2.1 Cultuur
|
Blz. 66
|
Ambitie
|
Blz. 67
|
Doelstellingen
|
Blz. 68
|
Combineren van voorzieningen waar mogelijk
|
Blz. 69
|
Bijdrage leveren aan ontwikkeling en vervolgkeuze WOOOW
|
Blz. 70
|
Volgend op de besluitvorming WOOOW: Opleveren toekomstvisie voorzieningen
|
Blz. 71
|
Inzetten op behoud en ontwikkeling van (fysiek) erfgoed
|
Blz. 72
|
Implementeren uitvoeringsagenda van de erfgoednota ‘Wi-j doet ’t samen!’
|
Blz. 73
|
Implementeren uitvoeringsagenda Aardkundige waarden
|
Blz. 74
|
Implementeren uitvoeringsagenda Archeologische waarden
|
Blz. 75
|
Uitvoering plan van aanpak historische routes en paden
|
Blz. 76
|
Indicatoren
|
Blz. 77
|
Risico's
|
Blz. 78
|
2.2 Sport
|
Blz. 79
|
Ambitie
|
Blz. 80
|
Doelstellingen
|
Blz. 81
|
Het stimuleren van mensen tot (meer) beweging
|
Blz. 82
|
Heroriëntatie inzet middelen sport stimulering
|
Blz. 83
|
Uitvoeren activiteiten Achterhoek in beweging en lokaal sportakkoord
|
Blz. 84
|
Sportfaciliteiten moeten toegankelijk zijn voor iedereen die mee wil doen
|
Blz. 85
|
Sportvoorzieningen zijn toekomstbestendig en betaalbaar
|
Blz. 86
|
Eerlijk en simpel financieringssysteem voor sportverenigingen ontwikkelen en invoeren
|
Blz. 87
|
Samen met het zwembad opstellen van een plan voor zwembad Jaspers voor een gezonde exploitatie met investeringen in duurzaamheid en kwaliteit
|
Blz. 88
|
Indicatoren
|
Blz. 89
|
Risico's
|
Blz. 90
|
2.3 Inkomen en participatie
|
Blz. 91
|
Ambitie
|
Blz. 92
|
Doelstellingen
|
Blz. 93
|
Nieuwkomers en statushouders moeten zo goed mogelijk inburgeren
|
Blz. 94
|
Monitoring nieuwe wet Inburgering
|
Blz. 95
|
Activiteiten opvang Oekraïners
|
Blz. 96
|
Voorkomen en bestrijden van armoede en schulden
|
Blz. 97
|
Onderzoek naar inzet werkaanvaardingspremie
|
Blz. 98
|
Evalueren bewindvoering en indien nodig bijstellen werkwijze
|
Blz. 99
|
Invoering Meedoenregeling voor volwassenen
|
Blz. 100
|
Evaluatie Meedoenregeling kinderen
|
Blz. 101
|
We ondersteunen inwoners naar regulier werk of zinvolle dagbesteding
|
Blz. 102
|
Onderzoek naar pilot basisbanen
|
Blz. 103
|
Stabilisering van het aantal bijstandsgerechtigden
|
Blz. 104
|
Indicatoren
|
Blz. 105
|
Risico's
|
Blz. 106
|
2.4 Educatie
|
Blz. 107
|
Ambitie
|
Blz. 108
|
Doelstellingen
|
Blz. 109
|
Onderwijshuisvesting wordt uitgevoerd conform het Integraal huisvestingsplan
|
Blz. 110
|
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
|
Blz. 111
|
We bevorderen kansen gelijkheid
|
Blz. 112
|
Aanpak laaggeletterdheid
|
Blz. 113
|
Inzet NPO middelen
|
Blz. 114
|
Indicatoren
|
Blz. 115
|
Risico's
|
Blz. 116
|
Financiële onderbouwing programma 2
|
Blz. 117
|
Baten en Lasten
|
Blz. 118
|
Algemene toelichting financiële tabel
|
Blz. 119
|
Cultuur
|
Blz. 120
|
Sport
|
Blz. 121
|
Inkomen en participatie
|
Blz. 122
|
Educatie
|
Blz. 123
|
Kredieten
|
Blz. 124
|
Onttrekkingen en toevoegingen reserves
|
Blz. 125
|
Programma 3 Wonen en werken in Winterswijk
|
Blz. 126
|
Inleiding
|
Blz. 127
|
3.1 Openbare ruimte
|
Blz. 128
|
Ambitie
|
Blz. 129
|
Doelstellingen
|
Blz. 130
|
Behouden van kwaliteit landschap waarin kernbegrippen biodiversiteit en betrokkenheid zijn
|
Blz. 131
|
Het gebruiken van gebiedseigen soorten om aantrekkelijkheid voor insecten te bevorderen
|
Blz. 132
|
Vergroten betrokkenheid inwoners bij biodiversiteit middels inzet Duurzaamheidscentrum
|
Blz. 133
|
Uitvoering geven aan bermbeheerplan
|
Blz. 134
|
Uitvoering geven aan groenstructuurplan
|
Blz. 135
|
Bestrijden van de Japanse duizendknoop
|
Blz. 136
|
De gemeente zorgt voor een laagdrempelig aanspreekpunt voor vragen van inwoners en stakeholders in een specifiek gebied
|
Blz. 137
|
Opzetten strategie wijkaanpak met pilot Wijkregisseur.
|
Blz. 138
|
Elke inwoner moet zich veilig voelen en veilig kunnen bewegen door het verkeer
|
Blz. 139
|
Het opstellen van een mobiliteitsplan met uitvoeringsagenda
|
Blz. 140
|
Het creëren van een gezond leefklimaat
|
Blz. 141
|
Het opstellen van een dienstverleningsovereenkomst voor beheer en onderhoud openbare ruimte met de ROVA.
|
Blz. 142
|
Onze voorzieningen moeten goed bereikbaar zijn, we zorgen voor veilige wegen
|
Blz. 143
|
Op basis van wegenbeheerplan uitvoeren van onderhoud
|
Blz. 144
|
We hebben een visie op begraven passend bij de behoefte van onze inwoners
|
Blz. 145
|
Opstellen beleid en beheerplan begraafplaats inclusief uitvoeringsplan
|
Blz. 146
|
We optimaliseren de bereikbaarheid en verkeersdoorstroming van Winterswijk
|
Blz. 147
|
Uitbreiding Parkeerroute Informatie Systeem
|
Blz. 148
|
We stimuleren en faciliteren emissieloos vervoer.
|
Blz. 149
|
Zorgen voor dekkend netwerk van laadinfra en monitoring pilot kabelgoottegels
|
Blz. 150
|
Indicatoren
|
Blz. 151
|
Risico's
|
Blz. 152
|
3.2 Klimaat, water en milieu
|
Blz. 153
|
Ambitie
|
Blz. 154
|
Doelstellingen
|
Blz. 155
|
Middels risicogericht rioolbeheer zorgen we voor een schone en gezonde omgeving
|
Blz. 156
|
Uitvoeren plan van aanpak risicogestuurd rioolbeheer
|
Blz. 157
|
We adviseren in gebiedsontwikkelingen buitengebied en voeren de klimaatadaptatiestrategie uit
|
Blz. 158
|
Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie
|
Blz. 159
|
We starten gemeentelijke zwerfafvalactiviteiten op en maken een grondstoffenbeleidsplan
|
Blz. 160
|
Faciliteren en samenwerken tijdens landelijke opschoondag en World Clean Up Day
|
Blz. 161
|
Actualisatie grondstoffenbeleidsplan
|
Blz. 162
|
We voeren noodzakelijk projecten uit op het gebied van milieu
|
Blz. 163
|
Uitvoeren project sanering wegverkeerslawaai
|
Blz. 164
|
Uit (laten) voeren sanering stortplaats WAL
|
Blz. 165
|
Indicatoren
|
Blz. 166
|
Risico's
|
Blz. 167
|
3.3 Duurzaamheid en milieu
|
Blz. 168
|
Inleiding
|
Blz. 169
|
3.4 Gebiedsontwikkeling en wonen
|
Blz. 170
|
Ambitie
|
Blz. 171
|
Doelstellingen
|
Blz. 172
|
We bereiden de organisatie voor op de nieuwe wetten in de fysieke leefomgeving
|
Blz. 173
|
Implementeren Omgevingswet
|
Blz. 174
|
Implementeren Wet Kwaliteit Bouw
|
Blz. 175
|
We maken plannen en voeren deze uit voor specifieke vraagstukken zoals de aanpak van de gebieden Molenveld, WOOOW en Steengroeve
|
Blz. 176
|
Uitvoeren en afronden project Molenveld inclusief afdekken kleiput
|
Blz. 177
|
Uitwerken planvorming project WoooW
|
Blz. 178
|
Gebiedsontwikkeling Steengroeve
|
Blz. 179
|
Kwaliteitsimpuls van de Markt
|
Blz. 180
|
Revitalisering Dennenoord
|
Blz. 181
|
Realiseren van een dienstencentrum in Gaxel, samen met Stadt Vreden
|
Blz. 182
|
Uitwerken planvorming Ribeslocatie
|
Blz. 183
|
Uitwerken planvorming woningbouw Narcisstraat
|
Blz. 184
|
Uitwerken planvorming herontwikkeling vrijkomende schoollocaties (n.a.v. Integraal Huisvestingsplan)
|
Blz. 185
|
Omgevingsvisie bebouwde kom Winterswijk
|
Blz. 186
|
Planvorming gebiedsontwikkeling omgeving Gaudium
|
Blz. 187
|
Ontwikkelen flexwoonprojecten
|
Blz. 188
|
We realiseren een toekomstperspectief in het buitengebied
|
Blz. 189
|
Uitvoeren programma Vitaal platteland door middel van een gebiedsgerichte aanpak
|
Blz. 190
|
Uitvoeren project LEADER
|
Blz. 191
|
Uitvoeren project toekomstbestendige erven
|
Blz. 192
|
Uitvoeren beleidsvisie Landschap en biodiversiteit
|
Blz. 193
|
We realiseren voldoende woningaanbod waar voor verschillende doelgroepen behoefte aan is
|
Blz. 194
|
Uitvoeren woonvisie
|
Blz. 195
|
Maken van afspraken met De Woonplaats opdat de bestaande sociale huurvoorraad kwalitatief goed blijft, inclusief duurzaamheid
|
Blz. 196
|
Onderzoeken mogelijkheden (terug)koop- en erfpachtconstructies
|
Blz. 197
|
Opstellen regionale woonagenda
|
Blz. 198
|
We zorgen voor duidelijkheid over eigendomssituaties van snippergroen
|
Blz. 199
|
Snippergroen/illegaal grondgebruik: afhandelen pilot en vervolgplan uitvoeren
|
Blz. 200
|
Indicatoren
|
Blz. 201
|
Risico's
|
Blz. 202
|
3.5 Economie en Lobby
|
Blz. 203
|
Ambitie
|
Blz. 204
|
Doelstellingen
|
Blz. 205
|
Het bieden van voldoende ruimte voor de bedrijvigheid in Winterswijk met als uitgangspunt, inbreiding, revitalisering en herontwikkeling
|
Blz. 206
|
Heroverwegen locatiekeuze bedrijventerrein: keuze locatie(s) medio ‘23
|
Blz. 207
|
Opzetten en uitvoeren programma Toekomstbestendige Bedrijventerreinen
|
Blz. 208
|
Het maken en vaststellen van een visie op de toekomstige soort bedrijven in Winterswijk
|
Blz. 209
|
Opstellen toekomstvisie gewenste bedrijvigheid in Winterswijk
|
Blz. 210
|
In samenwerking ontwikkelen van een jaarrond toeristisch/recreatief aanbod
|
Blz. 211
|
Maken toekomstvisie op verblijfsrecreatie samen met de sector
|
Blz. 212
|
Maken nieuwe meerjarige afspraken over toeristenbelasting samen met de sector
|
Blz. 213
|
Uitvoeren regionale vrijetijdsagenda
|
Blz. 214
|
Stimuleren evenementen voor en door jongeren, o.a. door budget beschikbaar te stellen.
|
Blz. 215
|
Indien Corona opnieuw impact heeft, de nodige maatregelen nemen om winkels, horeca en/of andere instellingen in de bedrijfsvoering te ondersteunen
|
Blz. 216
|
Beheer Crisis- en herstelfonds Corona
|
Blz. 217
|
Stimuleren ondernemerschap en stabiele arbeidsmarkt
|
Blz. 218
|
Starten ondernemerspunt dat ondersteuning biedt aan de integrale economische ontwikkeling
|
Blz. 219
|
Winterswijk (inter-)nationaal op de kaart zetten waarbij we ons aanbod op het gebied van wonen, werken, winkelen en toerisme uitdragen en streven naar een betere bereikbaarheid over de weg en het spoor.
|
Blz. 220
|
Doorontwikkelen cursusaanbod Grenzhoppers Business School
|
Blz. 221
|
Duitse taal stimuleren op Winterswijkse onderwijsinstellingen via Grenzhoppers Business School
|
Blz. 222
|
Doorontwikkeling team Europa
|
Blz. 223
|
Titel Green Leaf Award Internationaal blijven uitdragen
|
Blz. 224
|
Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
|
Blz. 225
|
Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
|
Blz. 226
|
Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
|
Blz. 227
|
Deelname aan The European Week of Regions and Cities (bestuurlijk en ambtelijk)
|
Blz. 228
|
Continueren samenwerking met Oekraïense gemeenten via Cities4Cities
|
Blz. 229
|
Opstellen lobbyplan 2023
|
Blz. 230
|
Benutten (Europese) subsidiemogelijkheden n.a.v. subsidiescan
|
Blz. 231
|
Indicatoren
|
Blz. 232
|
Risico's
|
Blz. 233
|
Financiële onderbouwing programma 3
|
Blz. 234
|
Baten en Lasten
|
Blz. 235
|
Algemene toelichting financiële tabel
|
Blz. 236
|
Openbare ruimte
|
Blz. 237
|
Klimaat, water en milieu
|
Blz. 238
|
Duurzaamheid
|
Blz. 239
|
Gebiedsontwikkeling en wonen
|
Blz. 240
|
Economie en Lobby
|
Blz. 241
|
Kredieten
|
Blz. 242
|
Onttrekkingen en toevoegingen reserves
|
Blz. 243
|
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
|
Blz. 244
|
Inleiding
|
Blz. 245
|
4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening
|
Blz. 246
|
Ambitie
|
Blz. 247
|
Doelstellingen
|
Blz. 248
|
We betrekken zo veel mogelijk inwoners, organisaties en bedrijven bij wat we willen realiseren met een open en transparante bestuurlijk stijl
|
Blz. 249
|
Organiseren pilot burgerforum en effecten daarvan in beeld brengen
|
Blz. 250
|
Opstellen uitvoeringsprogramma dienstverlening
|
Blz. 251
|
Toekomstvisie Winterswijk
|
Blz. 252
|
We hebben een slagvaardige en deskundige organisatie
|
Blz. 253
|
We interesseren inwoners voor de democratie en politiek
|
Blz. 254
|
Implementatie kinderraad en andere projecten gericht op jeugd.
|
Blz. 255
|
We zorgen voor een laagdrempelige en persoonlijke gemeentelijke dienstverlening
|
Blz. 256
|
E-diensten uitbreiden en achterliggende processen optimaliseren
|
Blz. 257
|
Indicatoren
|
Blz. 258
|
Risico's
|
Blz. 259
|
4.2 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 260
|
Ambitie
|
Blz. 261
|
Doelstellingen
|
Blz. 262
|
We gaan drugsproblematiek tegen
|
Blz. 263
|
Actieve aanpak straathandel drugs, onder andere bij scholen en evenementen
|
Blz. 264
|
Hard optreden tegen drugsoverlast
|
Blz. 265
|
Inzetten op preventiecampagnes tegen drugsgebruik
|
Blz. 266
|
We gaan straatintimidatie tegen
|
Blz. 267
|
Campagne starten om straatintimidatie tegen te gaan
|
Blz. 268
|
Onderzoek of een verbod op straatintimidatie mogelijk is
|
Blz. 269
|
We vergroten het gevoel van veiligheid bij inwoners
|
Blz. 270
|
Versterken samenwerking en zichtbaarheid politie en boa’s
|
Blz. 271
|
Versterken samenwerking met domein zorg t.b.v. een integrale aanpak van mensen met verward en onbegrepen gedrag
|
Blz. 272
|
Voortzetting uitbreiding bluswatervoorzieningen
|
Blz. 273
|
We voorkomen en beperken criminaliteit en ondermijning
|
Blz. 274
|
Weerbaarheid van inwoners en ondernemers vergroten door preventiecampagnes
|
Blz. 275
|
Voorlichting en training over wapens en geweld door Halt
|
Blz. 276
|
Voorlichting op scholen over ondermijning door Leerlingalert
|
Blz. 277
|
Voortzetten integrale, regionale aanpak ondermijning met buurgemeenten
|
Blz. 278
|
In beeld brengen en tegengaan zorgfraude
|
Blz. 279
|
We voorkomen oplichting en digitale criminaliteit
|
Blz. 280
|
Samen met diverse ketenpartners organiseren van diverse preventiecampagnes, voorlichting en training ter bewustwording en cyberweerbaarheid
|
Blz. 281
|
Organiseren Cyber securityscan voor ondernemers
|
Blz. 282
|
Indicatoren
|
Blz. 283
|
Risico's
|
Blz. 284
|
Financiële onderbouwing programma 4
|
Blz. 285
|
Baten en Lasten
|
Blz. 286
|
Algemene toelichting financiële tabel
|
Blz. 287
|
Bestuur, organisatie en dienstverlening
|
Blz. 288
|
Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 289
|
Kredieten
|
Blz. 290
|
Onttrekkingen en toevoegingen reserves
|
Blz. 291
|
Programma 5 Inkomsten van Winterswijk
|
Blz. 292
|
Inleiding
|
Blz. 293
|
5.1 Algemene middelen
|
Blz. 294
|
Ambitie
|
Blz. 295
|
Doelstellingen
|
Blz. 296
|
Behouden gezonde financiële positie
|
Blz. 297
|
Monitoren van uitvoering van begroting via P&C-documenten
|
Blz. 298
|
We streven naar een jaarlijks structureel sluitende begroting
|
Blz. 299
|
Vaststellen begroting
|
Blz. 300
|
Zorgen voor voldoende investeringsruimte
|
Blz. 301
|
Integrale afwegingen bij begrotingsbehandeling
|
Blz. 302
|
Indicatoren
|
Blz. 303
|
Risico's
|
Blz. 304
|
5.2 Lokale belastingen
|
Blz. 305
|
Ambitie
|
Blz. 306
|
Doelstellingen
|
Blz. 307
|
De onroerende zaakbelastingen wordt gefixeerd op de opbrengst met uitzondering van inflatie en areaaluitbreiding
|
Blz. 308
|
We maken meerjarige afspraken over de toeristenbelasting
|
Blz. 309
|
Indicatoren
|
Blz. 310
|
Risico's
|
Blz. 311
|
Financiële onderbouwing programma 5
|
Blz. 312
|
Baten en Lasten
|
Blz. 313
|
Algemene middelen
|
Blz. 314
|
Lokale belastingen
|
Blz. 315
|
Kredieten
|
Blz. 316
|
Onttrekkingen en toevoegingen reserves
|
Blz. 317
|
Opgave Drempelvrij Winterswijk
|
Blz. 318
|
Ambitie
|
Blz. 319
|
Doelstellingen
|
Blz. 320
|
Iedereen kan zichzelf zijn in onze gemeente; we dragen actief uit dat Winterswijk regenbooggemeente is
|
Blz. 321
|
We dragen uit dat we regenbooggemeente zijn door samenwerking in de regio in een programma gericht op bewustwording, dialoog en veiligheid
|
Blz. 322
|
We geven de verbinding met cultuur en sport een plek in de opgave
|
Blz. 323
|
We verbeteren de toegang tot sport en cultuur voor onze doelgroepen
|
Blz. 324
|
We zorgen samen met betrokken inwoners dat de inclusie-agenda actueel blijft en voeren die uit
|
Blz. 325
|
Samen met onze inwoners zorgen we ervoor dat de thema's die leven een plek krijgen in de inclusie-agenda
|
Blz. 326
|
We werken zoveel mogelijk letterlijke en figuurlijke drempels weg als die deelname aan de samenleving belemmeren. En we proberen nieuwe drempels tegen te gaan
|
Blz. 327
|
We werken aan bewustwording rondom het thema inclusie door middel van ervaringsverhalen en campagnes
|
Blz. 328
|
Indicatoren
|
Blz. 329
|
Risico's
|
Blz. 330
|
Opgave Winterswijk Armoedevrij
|
Blz. 331
|
Ambitie
|
Blz. 332
|
Doelstellingen
|
Blz. 333
|
Handhaven Armoedevrij Winterswijk 2040 gericht op het stoppen van armoede. Dit doen we opgavegericht in samenwerking met inwoners, organisaties, bedrijven, verenigingen, geloofsgemeenschappen en scholen
|
Blz. 334
|
Uitvoeringsagenda STAP-Winterswijk (Samen Tegen Armoede Pact)
|
Blz. 335
|
Verhogen urgentiebesef en maatschappelijke verantwoordelijkheid en samenwerking
|
Blz. 336
|
Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk jaagt vernieuwing en experimenteerruimte aan. Dit faciliteren wij.
|
Blz. 337
|
Invoering Winterswijk pas
|
Blz. 338
|
Taskforce Bestaanszekerheid
|
Blz. 339
|
Indicatoren
|
Blz. 340
|
Risico's
|
Blz. 341
|
Opgave Centrum
|
Blz. 342
|
Ambitie
|
Blz. 343
|
Doelstellingen
|
Blz. 344
|
Vanuit de gezamenlijk tot stand gekomen visie wordt het centrum doorontwikkeld tot gastvrij, aantrekkelijk en goed bereikbaar
|
Blz. 345
|
Realiseren van uitvoeringsagenda Opgave Centrum
|
Blz. 346
|
Opleveren masterplan centrum
|
Blz. 347
|
Indicatoren
|
Blz. 348
|
Risico's
|
Blz. 349
|
Opgave Duurzaamheid
|
Blz. 350
|
Ambitie
|
Blz. 351
|
Doelstellingen
|
Blz. 352
|
We wekken in 2030 voldoende duurzame energie op voor de doelstelling van een energieneutraal gebouwde omgeving in 2030
|
Blz. 353
|
Uitvoering RES 1.0 waarin regionaal tenminste 1.35 TWh aan (grootschalige opwek) in 2030
|
Blz. 354
|
Uitvoeren plannen voor zon op bedrijfsdaken
|
Blz. 355
|
We evalueren het moratorium op Windenergie
|
Blz. 356
|
Uitvoeren visie Warmtetransitie
|
Blz. 357
|
We zijn bereikbaar in ons Centrum Duurzaam Winterswijk
|
Blz. 358
|
We willen duurzaamheid bereikbaar en betaalbaar maken voor iedereen
|
Blz. 359
|
Uitvoeren plannen voor energiearmoede op het onderdeel verduurzaming woningen
|
Blz. 360
|
Winterswijk heeft een duurzame gemeentelijke organisatie in 2030
|
Blz. 361
|
We gaan verder met het project D-factor; we willen een energie neutrale en circulaire organisatie worden
|
Blz. 362
|
Indicatoren
|
Blz. 363
|
Risico's
|
Blz. 364
|
Paragrafen
|
Blz. 365
|
Paragraaf A Lokale Heffingen
|
Blz. 366
|
Inleiding
|
Blz. 367
|
Beleid
|
Blz. 368
|
Belastingdruk
|
Blz. 369
|
De belastingdruk voor 2023 stijgt in vergelijking met 2022
|
Blz. 370
|
Opbrengst heffingen
|
Blz. 371
|
Onroerendezaakbelastingen
|
Blz. 372
|
Toeristenbelasting
|
Blz. 373
|
Forensenbelasting
|
Blz. 374
|
Precariobelasting
|
Blz. 375
|
Afvalstoffenheffing
|
Blz. 376
|
Rioolheffing
|
Blz. 377
|
Grafrechten
|
Blz. 378
|
Marktgelden
|
Blz. 379
|
Leges algemene dienstverlening
|
Blz. 380
|
Reclamebelasting
|
Blz. 381
|
Kwijtschelding
|
Blz. 382
|
Kostenonderbouwing
|
Blz. 383
|
Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing
|
Blz. 384
|
Kostenonderbouwing rioolheffing
|
Blz. 385
|
Kostenonderbouwing grafrechten
|
Blz. 386
|
Kostenonderbouwing marktgelden
|
Blz. 387
|
Kostenonderbouwing leges
|
Blz. 388
|
Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 389
|
Inleiding
|
Blz. 390
|
1. Weerstandsvermogen
|
Blz. 391
|
2. Risico’s
|
Blz. 392
|
2a Risico's
|
Blz. 393
|
Weerstandsratio
|
Blz. 394
|
Risico grondexploitatie
|
Blz. 395
|
3. Kengetallen financiële positie
|
Blz. 396
|
Signaalwaarden
|
Blz. 397
|
1. en 2. Netto schuldquote inclusief verstrekte leningen en netto schuldquote exclusief verstrekte leningen
|
Blz. 398
|
3. Solvabiliteit
|
Blz. 399
|
4. Grondexploitatie
|
Blz. 400
|
5. Structurele exploitatieruimte
|
Blz. 401
|
6. Belastingcapaciteit
|
Blz. 402
|
Conclusie Kengetallen
|
Blz. 403
|
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 404
|
Inleiding
|
Blz. 405
|
Wegen
|
Blz. 406
|
Laadpalen
|
Blz. 407
|
Openbare verlichting
|
Blz. 408
|
Civiele kunstwerken
|
Blz. 409
|
Kengetallen wegen
|
Blz. 410
|
Waterbeheer inclusief riolering en beduikering
|
Blz. 411
|
Kengetallen riolering en waterbeheer
|
Blz. 412
|
Stedelijk groen en buitensportcomplexen
|
Blz. 413
|
Kengetallen groen
|
Blz. 414
|
Kengetallen gebouwen
|
Blz. 415
|
Paragraaf D Financiering
|
Blz. 416
|
Inleiding
|
Blz. 417
|
Kasbeheer
|
Blz. 418
|
Risicobeheer
|
Blz. 419
|
Gemeentefinanciering
|
Blz. 420
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 421
|
Renteschema
|
Blz. 422
|
Omslagrente
|
Blz. 423
|
Kasstroom
|
Blz. 424
|
Paragraaf E Bedrijfsvoering
|
Blz. 425
|
Inleiding
|
Blz. 426
|
1. Organisatieontwikkeling
|
Blz. 427
|
2. Personeelsbeleid
|
Blz. 428
|
Ontwikkeling van medewerkers
|
Blz. 429
|
Integriteit
|
Blz. 430
|
3. Informatiebeleid, automatisering en digitalisering
|
Blz. 431
|
4. Informatiebeveiliging
|
Blz. 432
|
5. Privacy
|
Blz. 433
|
6. Inkoop-en aanbestedingsbeleid
|
Blz. 434
|
7. Beheer gebouwen
|
Blz. 435
|
Toerekening overhead en arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 436
|
Paragraaf F Verbonden partijen
|
Blz. 437
|
Inleiding
|
Blz. 438
|
Gemeentelijk beleid
|
Blz. 439
|
Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk
|
Blz. 440
|
GGD Noord- en Oost-Gelderland
|
Blz. 441
|
Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers
|
Blz. 442
|
Fijnder
|
Blz. 443
|
Stadsbank Oost Nederland
|
Blz. 444
|
Stichting Achterhoek Toerisme
|
Blz. 445
|
Omgevingsdienst Achterhoek
|
Blz. 446
|
Coöperatieve Achterhoekse Groene Energiemaatschappij AGEM U.A.
|
Blz. 447
|
Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
|
Blz. 448
|
ROVA
|
Blz. 449
|
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
|
Blz. 450
|
Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Doetinchem
|
Blz. 451
|
Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
|
Blz. 452
|
N.V. Alliander
|
Blz. 453
|
N.V. Vitens
|
Blz. 454
|
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
|
Blz. 455
|
Paragraaf G Grondbeleid
|
Blz. 456
|
Inleiding
|
Blz. 457
|
Onze visie op grondbeleid in relatie tot onze programmadoelstellingen
|
Blz. 458
|
Hoe voeren we ons grondbeleid uit?
|
Blz. 459
|
Actuele prognose van de resultaten van de totale grondexploitatie
|
Blz. 460
|
Onderbouwing van de geraamde winstneming
|
Blz. 461
|
De beleidsuitgangspunten voor de reserves in relatie tot de risico’s van de grondzaken
|
Blz. 462
|
Woonbeleid
|
Blz. 463
|
Bedrijventerreinen
|
Blz. 464
|
Planontwikkeling gemeentelijk initiatief
|
Blz. 465
|
Planontwikkeling particulier initiatief
|
Blz. 466
|
Financiële positie grondexploitatie
|
Blz. 467
|
Uitgaven BIE
|
Blz. 468
|
Faciliterend grondbeleid
|
Blz. 469
|
Strategische posities en grondexploitaties in voorbereiding
|
Blz. 470
|
Bijlagen
|
Blz. 471
|
Bijlage 1 Financiële tabellen
|
Blz. 472
|
Toelichting financiële tabellen
|
Blz. 473
|
Taakvelden
|
Blz. 474
|
Balans (prognose)
|
Blz. 475
|
EMU-Saldo
|
Blz. 476
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 477
|
Structurele mutaties reserves
|
Blz. 478
|
Saldo van baten en lasten
|
Blz. 479
|
Bijlage 2 Reserves en voorzieningen
|
Blz. 480
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 481
|
Bijlage 3 Beleidsindicatoren
|
Blz. 482
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 483
|
Bijlage 4 Investeringen
|
Blz. 484
|
Investeringsoverzicht 2023 - 2026
|
Blz. 485
|
Bijlage 5 Uitgangspunten begroting 2023 - 2026
|
Blz. 486
|
Uitgangspunten begroting 2023 - 2026
|
Blz. 487
|
Bijlage 6 Meerjaren Investeringsplanning Ruimtelijke Projecten
|
Blz. 488
|
Inleiding
|
Blz. 489
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|