Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Algemene ondersteuning, bestuur
Onze manier van besturen is betrokken, laagdrempelig en transparant. Met een nuchtere kijk en gezond boerenverstand.  We werken in het belang van de inwoner, horen hun mening graag. We hechten aan inwonersparticipatie en trekken graag als raad en college samen op.
 
Dienstverlening 
We gaan samen aan de slag en inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken bij besluiten die hen direct raken. 
 
Veiligheid en ondermijning 
Veiligheid voelen is een basisbehoefte en vraagt om meer aandacht. Criminaliteit wordt voorkomen. We ondersteunen een integrale aanpak om ondermijning tegen te gaan en onze gemeente veilig te houden.

4.1 Bestuur, organisatie en dienstverlening

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We hebben een bestuur en organisatie die er zijn voor heel Winterswijk, alle inwoners, organisaties en bedrijven.  We versterken de lokale democratie en realiseren de doelen uit het coalitieakkoord.  
We gaan samen aan de slag voor inwoners en met inwoners. Inwoners worden tijdig, actief en laagdrempelig betrokken.  

Relevante documenten:

  • Organisatievisie;
  • Visie op dienstverlening. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Digitalisering kost geld en vraagt om juiste vaardigheden en systemen. Risico is dat we hier niet snel genoeg op kunnen acteren door onvoldoende capaciteit.

 

4.2 Openbare orde en veiligheid

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We houden onze gemeente veilig, ontmoedigen criminaliteit en verhogen het veiligheidsgevoel van onze inwoners.

Relevante documenten:

  • Wabo-beleidsplan gemeente Winterswijk;
  • Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We voorkomen en beperken criminaliteit en ondermijning

Terug naar navigatie - We voorkomen en beperken criminaliteit en ondermijning

Activiteiten

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Om te kunnen beoordelen of we de genoemde doelstellingen hebben behaald, raadplegen we de volgende bronnen:

  • Waarstaatjegemeente.nl;
  • De misdaadcijfers van de politie;
  • De veiligheidsmonitor;
  • Datalab GO;
  • Conneqt.

Op basis van deze bronnen krijgen wij onder andere inzicht in het percentage inwoners dat zich veilig voelt, het aantal misdrijven en het aantal overlast meldingen. Ons streven is dat het percentage inwoners dat zich veilig voelt stijgt en het aantal misdrijven en gevallen van overlast daalt. Op basis van de gegevens uit deze bronnen kunnen wij onze inzet waar nodig bijsturen. 

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Dit beleidsveld bestaat uit veel verschillende soorten activiteiten. Om die reden benoemen we geen risico's per activiteit.  De risico's worden per activiteit zelfstandig afgewogen.

Financiële onderbouwing programma 4

Bestuur, organisatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Bestuur, organisatie en dienstverlening

In dit beleidsveld is aan de lastenkant sprake van een aanpassing van € 2 miljoen. Dit verschil is grotendeels als volgt te verklaren: 

Visie Winterswijk

Voorstel is om in twee fases een visie op Winterswijk te ontwikkelen. Deze visie is nodig om te zorgen voor een duidelijke richting waar we naar toe willen. De eerste fase omvat een vitaliteitsscan en in de tweede fase wordt deze verrijkt met exercities samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en politiek. Hierbij wordt rekening gehouden met bestaande ideeën rondom de aanpak van de omgevingsvisie die op 1 januari 2024 gereed moet zijn. Hiervoor hebben een incidenteel budget van € 100.000 opgenomen.

Contributies VNG 
De contributies VNG(reguliere bijdrage VNG en de bijdrage aan Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering) zijn ten gevolge van de jaarlijkse indexering en een uitbreiding van de activiteiten binnen het Fonds Gezamenlijke Uitvoering gestegen met € 25.000 . 

Ondersteuning Raad
De accountantskosten nemen met € 10.000 toe ten gevolge van de jaarlijkse indexering en een toename van het aantal te controleren SiSa regelingen.

Leader Achterhoekse projecten
Voor het vervolg van het lopende Leader-traject dat past bij de ambitie Buitengebied in balans hebben we  € 97. 000 opgenomen.

Rechtmatigheid
De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording is met een jaar uitgesteld naar 2023. Implementatie hiervan en versterken van interne beheersing en controles vraagt om incidenteel budget van € 50.000 voor 2023 en 2024.  

Communicatie 
Extra kosten voor communicatie € 20.000. Wij vinden het belangrijk om op een heldere en juiste manier te communiceren, zowel intern als extern. Hiervoor investeren ondersteuning we in het verbeteren van de communicatie.

Lonen, vergoedingen en pensioen (voormalig) bestuur en kosten extra wethouder 
Door indexering en de kosten voor de 4e wethouder nemen de lonen en vergoedingen van het bestuur toe met € 135.000. De onderhandelingen over een nieuwe cao zijn nog in volle gang. Om hiermee in de begroting rekening te houden, gaan we vooralsnog uit van een loonstijging van 3,6%. Dit percentage is gebaseerd op het percentage loon- en prijsstijging van de overheid dat in de meicirculaire 2022 is genoemd. Daarnaast zijn extra middelen nodig voor toekomstige pensioenen (€ 27.000).

Implementatie wet WOO
Voor de implementatie van de Wet open overheid hebben we via de algemene uitkering (beleidsveld 5.1)  extra middelen ontvangen. Het gaat om een bedrag van € 119.000 dat binnen dit beleidsveld als budget is opgenomen.

Inwonerparticipatie
Er komt een kindergemeenteraad om de jeugd beter te betrekken bij de politiek. Daarnaast wordt een vervolg gegeven aan de projecten met de middelbare scholen om de oudere jeugd te interesseren voor politiek. Hiervoor wordt met ingang van de begroting 2023  jaarlijks € 5.000 opgenomen in de begroting. De gemeenteraad organiseert beide projecten samen met de griffie en de burgemeester.

Implementatie Office 365
Om de volgende stap in digitalisering te zetten hebben we voor 2023 een incidenteel budget van € 300.000 opgenomen voor de implementatie van Office 365, dat we dekken uit de reserve Personeel en organisatie. Wij zien een relatie tussen deze applicatie en ontwikkeling van onze organisatie. De gewenste doorontwikkeling is nu nog onvoldoende vertaald in de uitvoering. De basis is weliswaar gelegd, voor de verdere ontwikkeling met name gericht op bevordering van efficiënte interne samenwerking en verbeteren van de informatievoorziening is meer inspanning nodig. 

Versterken financiële functie
De noodzaak volgt uit de organisatieaanpassing waarbij teams zijn samengevoegd en teammanagers niet langer zelf de inhoud van bepaalde beleidsterreinen voor hun rekening nemen. In dit geval dient deze taak bij een nieuwe medewerker binnen het team belegd te worden. Het gaat om een bedrag van € 86.000.

Overige ontwikkelingen (kleinere mutaties en verschuiving tussen beleidsvelden, zie ook algemene toelichting financiële tabel). In dit beleidsveld is sprake van overige ontwikkelingen voor een bedrag van € 1,1 miljoen, zie hiervoor de toelichting bij beleidsveld 5.1.

Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid

In dit beleidsveld is aan de lastenkant sprake van een bijstelling van 478.000(N). Dit verschil is grotendeels als volgt te verklaren. 

Gemeentelijke bijdrage VNOG

De gemeentelijke bijdrage aan de VNOG stijgt met € 98.000. De stijging wordt veroorzaakt door de jaarlijkse indexering (€  44.000) en door de voorziene taakoverdracht van een deel van de facilitaire taken brandweerkazerne aan de VNOG (€ 54.000).

Preventiecampagnes Openbare orde, veiligheid en ondermijning  

Voor het kunnen organiseren van diverse preventiecampagnes gericht op het voorkomen en bestrijden van overlast en criminaliteit en het bevorderen van het gevoel van veiligheid bij inwoners wordt met ingang van 2023 jaarlijks € 30.000  opgenomen in de begroting. 

Daarnaast wordt extra ingezet op capaciteit voor BOA's (€ 120.000) APV (€ 43.000) en openbare orde en veiligheid (€ 86.000).

Overige ontwikkelingen, € 100.000: (kleinere mutaties en verschuiving tussen beleidsvelden, zie ook algemene toelichting financiële tabel).

Kredieten

Terug naar navigatie - Kredieten

Begrote kredieten voor 2023 (zie ook bijlage 4):

- auto's (handhaving en elektrisch)        € 116.000
- hardware/ servers/ backup                     € 325.000
- software                                                              € 100.000

Onttrekkingen en toevoegingen reserves

Terug naar navigatie - Onttrekkingen en toevoegingen reserves

We stellen voor om voor de implementatie van Office 365 € 300.000 te onttrekken aan de reserve Personeel en organisatie.

Tot en met 2023 onttrekken we jaarlijks € 75.000 aan de reserve Personeel en organisatie om het opleidingsbudget aan te vullen. In 2023 brengen wij in beeld hoe groot ons opleidingsbudget structureel moet zijn zodat we dat budget ook met structurele middelen kunnen vullen. Bij de begroting 2024 doen we hiertoe een voorstel.