Monitoren resultaten nieuwe inkoop Wmo
Wethouder: Wassink
Vanaf 1 juli 2022 zijn de nieuwe contracten met zorgaanbieders jeugdhulp en Wmo ondersteuning/wonen ingegaan. Om de effecten van de nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp te volgen, evalueren en eventueel bij te sturen, hebben we behoefte aan goede monitoring.
Kwaliteit (toelichting)
Regionaal worden afspraken gemaakt over contract- en leveranciersmanagement. Samen met aanbieders worden zogenaamde kwaliteit en prestatie indicatoren (KPI) opgesteld. Op die manier wordt gemonitord of de doelstellingen van de inkoop worden behaald. De doelstellingen zijn:
- De inzet van de ondersteuning en zorg is tijdig, gericht op een passend, duurzaam resultaat in een veilige en zoveel mogelijk vertrouwde omgeving;
- De inzet van de ondersteuning en zorg is gericht op verbeteren van de beleving dat je leven zinvol is, geredeneerd vanuit positieve gezondheid;
- De inwoner participeert maximaal naar vermogen in de samenleving;
- De ondersteuning is flexibel, gericht op samenwerking en ambulantisering. Waar mogelijk schalen we (zo snel mogelijk) op of af; indien mogelijk naar het voorliggend veld;
- Cliënten zijn tevreden over de ondersteuning die zij van de zorgaanbieder ontvangen;
- Partners in de keten van zorg en ondersteuning zijn tevreden over elkaars bijdrage aan de transformatie.
Een groot verschil met huidige monitoring is dat gemeenten over de 'wat' gaan en aanbieders over 'hoe' resultaten worden behaald. Daarom gaan we op een andere wijze monitoren. Niet meer in aantal uren/ dagdelen maar in tevredenheid en behaalde resultaten.
Tijd (toelichting)
Dit is een continue proces. De ontwikkeling van het monitoringssysteem wordt in 2023 afgerond.
Geld (toelichting)
Aan de monitoring zijn geen kosten verbonden.