Programmabegroting 2022
|
Blz. 1
|
Programma's
|
Blz. 2
|
Voorwoord
|
Blz. 3
|
Voorwoord
|
Blz. 4
|
Wijzigingen na besluitvorming door de raad
|
Blz. 5
|
Inleiding
|
Blz. 6
|
Totaaloverzicht na besluitvorming
|
Blz. 7
|
De financiële effecten van de amendementen per programma
|
Blz. 8
|
Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk
|
Blz. 9
|
Programma 2 Meedoen in Winterswijk
|
Blz. 10
|
Programma 3 Werkend Winterswijk
|
Blz. 11
|
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
|
Blz. 12
|
Leeswijzer
|
Blz. 13
|
Leeswijzer
|
Blz. 14
|
De financiële positie van de gemeente Winterswijk in meerjarenperspectief
|
Blz. 15
|
De financiële positie van de gemeente Winterswijk in meerjarenperspectief
|
Blz. 16
|
A. Een structureel sluitende meerjarenbegroting
|
Blz. 17
|
Toelichting op de tabel
|
Blz. 18
|
B. Voldoende weerstandsvermogen
|
Blz. 19
|
C. Ontwikkeling van de financiële kengetallen
|
Blz. 20
|
Toelichting op de tabel
|
Blz. 21
|
Aandachtspunten bij het financieel meerjarenperspectief
|
Blz. 22
|
Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk
|
Blz. 23
|
Inleiding
|
Blz. 24
|
1.1 Volksgezondheid
|
Blz. 25
|
Ambitie
|
Blz. 26
|
Doelstellingen
|
Blz. 27
|
1.1.1. Wij zorgen voor preventieactiviteiten om ziekte te voorkomen en om een gezonde levensstijl te bevorderen.
|
Blz. 28
|
Participatie regionaal preventieakkoord
|
Blz. 29
|
Inzetten gecombineerde leefstijlinterventies
|
Blz. 30
|
Monitoring overlast hout stoken
|
Blz. 31
|
1.1.2. We behouden voorzieningen voor zorg en welzijn in de regio.
|
Blz. 32
|
Indicatoren
|
Blz. 33
|
1.2 Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 34
|
Ambitie
|
Blz. 35
|
Doelstellingen
|
Blz. 36
|
1.2.1 Onze voorzieningen zijn toegankelijk en laagdrempelig.
|
Blz. 37
|
Nieuw concept mantelzorgondersteuning
|
Blz. 38
|
1.2.2 Ondersteuning is beschikbaar en de kwaliteit en betaalbaarheid ervan zijn gegarandeerd.
|
Blz. 39
|
Verbeteren van juridische kwaliteit
|
Blz. 40
|
Invoering nieuwe inkoop sociaal domein
|
Blz. 41
|
Realisatie overgang beschermd wonen
|
Blz. 42
|
Implementatie pgb 2.0
|
Blz. 43
|
Integrale intake sociaal domein naar aanleiding van ‘Samen aan het stuur’ en de nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
|
Blz. 44
|
Monitoring en dashboard inrichten
|
Blz. 45
|
Arbeidsmatige dagbesteding als algemene voorziening door ontwikkelen
|
Blz. 46
|
1.2.3 Iedereen kan meedoen in onze drempelvrije gemeente: zie hiervoor hoofdstuk Opgaven.
|
Blz. 47
|
Indicatoren
|
Blz. 48
|
1.3 Jeugd
|
Blz. 49
|
Ambitie
|
Blz. 50
|
Doelstellingen
|
Blz. 51
|
1.3.1 Waar jeugd en ouders/verzorgers het zelf niet kunnen, bieden we hulp op het gebied van zorg en (opvoedings)ondersteuning.
|
Blz. 52
|
Instroom van jeugdige cliënten naar tweedelijns zorg beperken
|
Blz. 53
|
Integrale intake sociaal domein naar aanleiding van ‘Samen aan het stuur’
|
Blz. 54
|
Nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
|
Blz. 55
|
Monitoring en dashboard jeugd inrichten
|
Blz. 56
|
1.3.2 Zorg blijft beschikbaar, betaalbaarheid en kwaliteit zijn gegarandeerd.
|
Blz. 57
|
Indicatoren
|
Blz. 58
|
Financiële onderbouwing programma 1
|
Blz. 59
|
Baten en lasten
|
Blz. 60
|
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
|
Blz. 61
|
Jeugd
|
Blz. 62
|
Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 63
|
Volksgezondheid
|
Blz. 64
|
Kredieten
|
Blz. 65
|
Programma 2 Meedoen in Winterswijk
|
Blz. 66
|
Inleiding
|
Blz. 67
|
2.1 Cultuur en ontspanning (cultuur)
|
Blz. 68
|
Ambitie
|
Blz. 69
|
Doelstellingen
|
Blz. 70
|
2.1.1 Om het aanbod van kunst en cultuur passend bij de leefbaarheid te houden, realiseren we nieuwe concepten en ondersteunen we bestaande voorzieningen.
|
Blz. 71
|
Lezen jeugd bevorderen door gratis lidmaatschap jeugd
|
Blz. 72
|
In stand houden van de culturele voorzieningen, met als belangrijkste actie een bijdrage leveren aan het project WoooW
|
Blz. 73
|
Vorming streekomroep
|
Blz. 74
|
Realiseren van de aanbevelingen uit de museumvisie, waaronder deelname van de musea aan het project 1572
|
Blz. 75
|
Gebiedsontwikkeling Steengroeve
|
Blz. 76
|
2.1.2 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van erfgoed, omdat dit belangrijk is voor het toerisme en zorgt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en bewoners.
|
Blz. 77
|
Implementeren uitvoeringsagenda van de erfgoednota ‘Wi-j doet ’t samen!’
|
Blz. 78
|
Implementeren uitvoeringsagenda Archeologische waarden
|
Blz. 79
|
Implementeren uitvoeringsagenda Aardkundige waarden
|
Blz. 80
|
2.2 Cultuur en ontspanning (sport)
|
Blz. 81
|
Ambitie
|
Blz. 82
|
Doelstellingen
|
Blz. 83
|
2.2.1 Sport betaalbaar en laagdrempelig houden.
|
Blz. 84
|
Eerlijk en simpel financieringssysteem voor sportverenigingen ontwikkelen en invoeren
|
Blz. 85
|
2.2.2 Sport en bewegen is voor iedereen toegankelijk.
|
Blz. 86
|
Meer zichtbaarheid voor buurtsportcoaches/Actief Winterswijk
|
Blz. 87
|
Een beweegroute in de openbare ruimte voor iedereen; jong, oud of met een fysieke beperking
|
Blz. 88
|
2.2.3 Bredere invulling en bezetting van sportaccommodaties.
|
Blz. 89
|
Meer sport/bewegen op sportaccommodaties en in de openbare ruimte
|
Blz. 90
|
2.2.4 Samenwerkingspartner van Achterhoek in Beweging.
|
Blz. 91
|
Uitvoeren activiteiten Achterhoek in beweging en lokaal sportakkoord
|
Blz. 92
|
Indicatoren
|
Blz. 93
|
2.3 Inkomen en participatie
|
Blz. 94
|
Ambitie
|
Blz. 95
|
Doelstellingen
|
Blz. 96
|
2.3.1 We begeleiden zoveel mogelijk mensen naar werk en financiële onafhankelijkheid.
|
Blz. 97
|
Uitvoering geven aan de aanpak van armoede
|
Blz. 98
|
Realiseren van een doorgaande ontwikkellijn van arbeidsmatige dagbesteding naar betaald werk
|
Blz. 99
|
2.3.2 Voor mensen die geen werk vinden, zoeken we wegen om maatschappelijk actief te blijven.
|
Blz. 100
|
2.3.3 We beheersen de toename van het aantal bijstandsgerechtigden.
|
Blz. 101
|
Stabilisering van het aantal bijstandsgerechtigden
|
Blz. 102
|
2.3.4 We nemen als werkgever maatschappelijke verantwoordelijkheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
|
Blz. 103
|
Toevoegen van een garantiebaan bij gemeente Winterswijk
|
Blz. 104
|
2.3.5 Nieuwkomers krijgen een integraal inburgeringsaanbod.
|
Blz. 105
|
Regievoeren op de inburgering van nieuwkomers
|
Blz. 106
|
Indicatoren
|
Blz. 107
|
2.4 Educatie
|
Blz. 108
|
Ambitie
|
Blz. 109
|
Doelstellingen
|
Blz. 110
|
2.4.1 Continuïteit in (zorg)onderwijs door het bieden van een doorgaande lijn van voorschoolse educatie naar volwasseneducatie.
|
Blz. 111
|
Opstellen geactualiseerd beleidsplan VVE
|
Blz. 112
|
2.4.2 Onderwijs sluit aan op de arbeidsmarkt.
|
Blz. 113
|
Deelname aan het lokaal educatief agendaoverleg (LEA)
|
Blz. 114
|
2.4.3 Winterswijkers hebben kennis van de Duitse taal.
|
Blz. 115
|
Regionale samenwerking uitvoering Leerplichtwet
|
Blz. 116
|
Uitvoeren gemeentelijk aandeel in Nationaal Programma Onderwijs
|
Blz. 117
|
2.4.4 Aanbod van onderwijs passend bij keuzevrijheid en nabijheid (primair onderwijs en voortgezet onderwijs).
|
Blz. 118
|
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
|
Blz. 119
|
2.4.5 We bieden ontwikkelperspectief voor de lokale onderwijshuisvesting van het basis- en het voortgezet onderwijs.
|
Blz. 120
|
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
|
Blz. 121
|
Indicatoren
|
Blz. 122
|
2.5 Economie
|
Blz. 123
|
Ambitie
|
Blz. 124
|
Doelstellingen
|
Blz. 125
|
2.5.1 Er is voldoende ontwikkelruimte voor de Winterswijkse industrie.
|
Blz. 126
|
Maken van een omgevingsvisie voor een nieuw bedrijventerrein
|
Blz. 127
|
Opzetten en uitvoeren programma Toekomstbestendige Bedrijventerreinen
|
Blz. 128
|
2.5.2 We groeien door als aantrekkelijk winkelcentrum voor inwoners, regio, het Duitse verzorgingsgebied en onze toeristische gasten.
|
Blz. 129
|
Opgavegericht werken aan centrumontwikkeling, met de centrumvisie en uitvoeringsagenda als leidraad
|
Blz. 130
|
2.5.3 We groeien door als aantrekkelijke toeristische bestemming, het aantal overnachtingen en dagbezoeken neemt toe.
|
Blz. 131
|
Uitvoeren regionale vrijetijdsagenda
|
Blz. 132
|
Uitvoeren van de promotiecampagne paardentoerisme
|
Blz. 133
|
2.5.4 Er is meer ondernemerschap in het buitengebied, in vormen die passend zijn en bijdragen aan de leefbaarheid.
|
Blz. 134
|
Ondersteunen van Ondernemers Buitengebied Winterswijk in de stimulering van nieuw ondernemerschap in het buitengebied
|
Blz. 135
|
2.5.5 De bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren groeit.
|
Blz. 136
|
Organiseren van innovatiecafébijeenkomsten
|
Blz. 137
|
Ontwikkelen Alumniprogramma Achterhoek, in samenwerking met thematafel Smart werken & Innovatie en Smarthub Achterhoek
|
Blz. 138
|
Indicatoren
|
Blz. 139
|
Financiële onderbouwing programma 2
|
Blz. 140
|
Baten en lasten
|
Blz. 141
|
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
|
Blz. 142
|
Cultuur en ontspanning
|
Blz. 143
|
Cluster Economie
|
Blz. 144
|
Inkomen en burgerparticipatie
|
Blz. 145
|
Kredieten
|
Blz. 146
|
Cultuur en ontspanning
|
Blz. 147
|
Economie
|
Blz. 148
|
Educatie
|
Blz. 149
|
Programma 3 Werkend Winterswijk
|
Blz. 150
|
Inleiding
|
Blz. 151
|
3.1 Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
|
Blz. 152
|
Ambitie
|
Blz. 153
|
Doelstellingen
|
Blz. 154
|
3.1.1 We willen dat het leefklimaat in heel Winterswijk behouden blijft, dan wel versterkt wordt. We willen dat iedereen in Winterswijk een passende en duurzame woning kan vinden, die aansluit bij zijn of haar woonwensen, nu en in de toekomst
|
Blz. 155
|
Ontwikkeling Tuunterveld als toekomstige woonwijk
|
Blz. 156
|
Uitwerken planvorming woningbouw Narcisstraat
|
Blz. 157
|
Uitvoeren woonvisie
|
Blz. 158
|
Opstellen regionale woonagenda
|
Blz. 159
|
Implementeren Omgevingswet
|
Blz. 160
|
3.1.2 We willen het winkelcentrum, de voorzieningen in de kom van Winterswijk en de kwaliteit van onze woon- en werkgebieden behouden en versterken.
|
Blz. 161
|
Uitwerken planvorming project WoooW
|
Blz. 162
|
Uitvoeren project Wijkaanpak De Pas
|
Blz. 163
|
Omgevingsvisie bebouwde kom Winterswijk
|
Blz. 164
|
Implementeren dynamisch verkeersmanagementsysteem
|
Blz. 165
|
Bouwen verkeersmodel
|
Blz. 166
|
Uitvoeren Laadvisie en plaatsingsbeleid
|
Blz. 167
|
3.1.3 We willen het waardevolle cultuurlandschap behouden en versterken, met (sociaal en economisch) toekomstperspectief voor bedrijven en inwoners. Daarnaast behouden en versterken we de recreatieve en belevingswaarde voor bezoekers.
|
Blz. 168
|
Vaststellen partiële herziening bestemmingsplan buitengebied (aanpassen aan omgevingsvisie)
|
Blz. 169
|
Vaststellen bestemmingsplan Dennenoord en start revitalisering en sanering
|
Blz. 170
|
Realiseren van een dienstencentrum in Gaxel, samen met Stadt Vreden
|
Blz. 171
|
Uitvoeren beleidsvisie Landschap en biodiversiteit
|
Blz. 172
|
Uitvoeren project toekomstbestendige erven
|
Blz. 173
|
Uitvoeren programma Vitaal platteland door middel van een gebiedsgerichte aanpak
|
Blz. 174
|
Bestrijden van de Japanse duizendknoop
|
Blz. 175
|
Uitvoeren en afronden project Molenveld inclusief afdekken kleiput
|
Blz. 176
|
Voorbereiden aanleg Tunnel Greversweg
|
Blz. 177
|
Indicatoren
|
Blz. 178
|
3.2 Riolering en reiniging
|
Blz. 179
|
Ambitie
|
Blz. 180
|
Doelstellingen
|
Blz. 181
|
3.2.1 We beschermen de volksgezondheid tegen infectieziekten die ontstaan door transport van afvalwater en inzameling van huishoudelijk afval.
|
Blz. 182
|
Uitvoeren plan van aanpak risicogestuurd rioolbeheer
|
Blz. 183
|
Project Mooi Schoon 2022
|
Blz. 184
|
3.2.2 We houden de bodem en het oppervlakte water schoon, en voorkomen schade door hevige regenval en extreme droogte.
|
Blz. 185
|
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen klimaatagenda en biodiversiteit
|
Blz. 186
|
3.2.3 We dragen bij aan een duurzaam en circulair Winterswijk.
|
Blz. 187
|
Landelijk afvalbeleidsplan vertalen naar gemeentelijk beleid
|
Blz. 188
|
Invoering Ja/Ja-sticker
|
Blz. 189
|
Indicatoren
|
Blz. 190
|
Financiële onderbouwing programma 3
|
Blz. 191
|
Baten en lasten
|
Blz. 192
|
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
|
Blz. 193
|
Duurzaamheid
|
Blz. 194
|
Grondexploitaties
|
Blz. 195
|
Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
|
Blz. 196
|
Riolering en reiniging
|
Blz. 197
|
Reserves
|
Blz. 198
|
Kredieten
|
Blz. 199
|
Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
|
Blz. 200
|
Grondexploitaties
|
Blz. 201
|
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
|
Blz. 202
|
Inleiding
|
Blz. 203
|
4.1 Bestuur – algemene ondersteuning
|
Blz. 204
|
Ambitie
|
Blz. 205
|
Doelstellingen
|
Blz. 206
|
4.1.1 Goede bestuurlijke samenwerking door te werken aan vertrouwen, transparantie, flexibiliteit en tijdigheid.
|
Blz. 207
|
De gemeenteraadsverkiezingen organiseren
|
Blz. 208
|
4.1.2 We organiseren ons werk modern waardoor dienstverlening wordt ervaren als tijdig, flexibel en participatief.
|
Blz. 209
|
Chatbot inzetten voor 24/7 klantcontact
|
Blz. 210
|
E-diensten uitbreiden en achterliggende processen optimaliseren
|
Blz. 211
|
Vernieuwde website live brengen
|
Blz. 212
|
Stimuleren gebruik digitale dienstverlening
|
Blz. 213
|
Zorgen voor effectievere telefonische bereikbaarheid
|
Blz. 214
|
Dienstverlening aanpassen aan de hand van klantreizen
|
Blz. 215
|
Zelfbedieningskluis: volgen landelijke ontwikkeling
|
Blz. 216
|
Overdracht Islamitische begraafplaats
|
Blz. 217
|
Graven van KNIL-militairen (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) markeren
|
Blz. 218
|
Winterswijk op de kaart zetten als plek voor huwelijken
|
Blz. 219
|
Implementeren van het nieuwe werkconcept inclusief passende huisvesting
|
Blz. 220
|
4.1.3 Inwoners voelen zich betrokken bij het maken en uitvoeren van beleid.
|
Blz. 221
|
Indicatoren
|
Blz. 222
|
4.2 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 223
|
Ambitie
|
Blz. 224
|
Doelstellingen
|
Blz. 225
|
4.2.1 Inwoners van Winterswijk voelen zich veilig.
|
Blz. 226
|
Deelname aan integrale controles met diverse ketenpartners
|
Blz. 227
|
4.2.2 De criminaliteit neemt af.
|
Blz. 228
|
Opstarten ondermijningsoverleggen
|
Blz. 229
|
Voortzetten integrale, regionale aanpak ondermijning met buurgemeenten
|
Blz. 230
|
Aansluiten bij Meld Misdaad Anoniem
|
Blz. 231
|
Voorlichting en training over wapens en geweld door Halt
|
Blz. 232
|
Voorlichting op scholen over ondermijning door Leerlingalert
|
Blz. 233
|
Facilitaire ondersteuning convenant Veilige School
|
Blz. 234
|
In beeld brengen en tegengaan zorgfraude
|
Blz. 235
|
4.2.3 De woonwijken in Winterswijk zijn leefbaar.
|
Blz. 236
|
Opstellen en adequaat uitvoeren Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
|
Blz. 237
|
4.2.4 Verhogen kwaliteit en effectiviteit van de brandweer.
|
Blz. 238
|
Optimaliseren brandweerzorg door in te zetten op preventie
|
Blz. 239
|
Indicatoren
|
Blz. 240
|
4.3 Lobby, grensoverschrijdende samenwerking en city marketing
|
Blz. 241
|
Ambitie
|
Blz. 242
|
Doelstellingen
|
Blz. 243
|
4.3.1 Gastvrijheid voor bezoekers vergroten.
|
Blz. 244
|
Doorontwikkelen cursusaanbod Grenzhoppers Business School
|
Blz. 245
|
Duitse taal stimuleren op Winterswijkse onderwijsinstellingen via Grenzhoppers Business School
|
Blz. 246
|
Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
|
Blz. 247
|
4.3.2 Het verbeteren van het ondernemersklimaat en de mogelijkheden voor werkzoekenden verbeteren.
|
Blz. 248
|
Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
|
Blz. 249
|
Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
|
Blz. 250
|
Vergroten zichtbaarheid grensstreek
|
Blz. 251
|
We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
|
Blz. 252
|
4.3.3 Inwoners en ondernemers zijn actief binnen grensoverschrijdende samenwerking.
|
Blz. 253
|
Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
|
Blz. 254
|
Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
|
Blz. 255
|
Vergroten zichtbaarheid grensstreek
|
Blz. 256
|
We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
|
Blz. 257
|
Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
|
Blz. 258
|
4.3.4 Impact vergoten van lokale of regionale vraagstukken.
|
Blz. 259
|
Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
|
Blz. 260
|
Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
|
Blz. 261
|
Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
|
Blz. 262
|
Deelname aan The European Week of Regions and Cities (bestuurlijk en ambtelijk)
|
Blz. 263
|
Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
|
Blz. 264
|
4.3.5 Zichtbaarheid en (kennis)netwerk vergroten en delen. We investeren in Internationale contacten (gemeenten) voor kennisdeling en vergroting van onze zichtbaarheid.
|
Blz. 265
|
Uitvoering van het USAID-project Oekraïne (VNG International)
|
Blz. 266
|
Uitbreiden internationale netwerk
|
Blz. 267
|
Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
|
Blz. 268
|
Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
|
Blz. 269
|
Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
|
Blz. 270
|
Deelname aan The European Week of Regions and Cities (bestuurlijk en ambtelijk)
|
Blz. 271
|
Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
|
Blz. 272
|
4.3.6 Groei van bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren.
|
Blz. 273
|
Wervingscampagne jonge inwoners
|
Blz. 274
|
4.3.7 Betere organisatie en afstemming van de economische ontwikkeling van Winterswijk, in integrale samenwerking met het bedrijfsleven.
|
Blz. 275
|
Verder uitwerken van het raadsbesluit (december 2021) over een ondernemerspunt (oprichten en inrichten)
|
Blz. 276
|
Faciliteren en ondersteunen van het Grenslandcollege
|
Blz. 277
|
Indicatoren
|
Blz. 278
|
4.4 Overige middelen
|
Blz. 279
|
Ambitie
|
Blz. 280
|
Doelstellingen
|
Blz. 281
|
4.4.1 Een structureel sluitende begroting.
|
Blz. 282
|
De begroting laat een structureel sluitend meerjarenperspectief zien
|
Blz. 283
|
Herfinancieren leningenportefeuille
|
Blz. 284
|
Implementatie rechtmatigheidsverantwoording
|
Blz. 285
|
Financiële onderbouwing programma 4
|
Blz. 286
|
Baten en Lasten
|
Blz. 287
|
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
|
Blz. 288
|
Bestuur en algemene ondersteuning
|
Blz. 289
|
Overige eigen middelen
|
Blz. 290
|
Reserves
|
Blz. 291
|
Kredieten
|
Blz. 292
|
Opgave 'Iedereen doet mee'
|
Blz. 293
|
Inleiding
|
Blz. 294
|
Ambitie
|
Blz. 295
|
Doelstellingen
|
Blz. 296
|
1.1 Winterswijk is drempelvrij en voldoet aan het VN-verdrag Handicap.
|
Blz. 297
|
Inwoners ondersteunen als ze een integrale woonvorm willen opzetten
|
Blz. 298
|
We brengen de woonwensen van mensen met een lichamelijke beperking in beeld
|
Blz. 299
|
Knelpunten in de openbare ruimte in beeld brengen en oplossen
|
Blz. 300
|
Websites toegankelijk maken
|
Blz. 301
|
Met campagnes en publicaties zorgen we voor kennis en begrip rond de onderwerpen van de opgave
|
Blz. 302
|
We gaan met onze achterban in gesprek over nieuwe onderwerpen
|
Blz. 303
|
We dragen het feit dat we een regenbooggemeente zijn uit, met de regenboogvlag en een regenboogzebrapad voor het gemeentekantoor
|
Blz. 304
|
De inhoudelijke kant van onze regenbooggemeente wordt opgepakt
|
Blz. 305
|
1.2 Kinderen hebben gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen.
|
Blz. 306
|
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
|
Blz. 307
|
We organiseren voorlichting op scholen over armoede en financiën
|
Blz. 308
|
Verlengde schooldag voor basisschoolkinderen
|
Blz. 309
|
We informeren jongeren over de veranderende verantwoordelijkheid als ze achttien jaar worden
|
Blz. 310
|
1.3 Mensen maken beter gebruik van bestaande inkomensvoorzieningen.
|
Blz. 311
|
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
|
Blz. 312
|
Professionals worden getraind in stress-sensitief werken
|
Blz. 313
|
Eén intake voor alle inkomensondersteunende voorzieningen
|
Blz. 314
|
1.4 Het taboe rondom armoede is doorbroken.
|
Blz. 315
|
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
|
Blz. 316
|
We organiseren campagnes waarmee we het thema armoede onder de aandacht brengen
|
Blz. 317
|
We maken armoede bespreekbaar op scholen
|
Blz. 318
|
We trainen vrijwilligers en professionals in het signaleren en bespreekbaar maken van armoede
|
Blz. 319
|
Indicatoren
|
Blz. 320
|
Opgave Centrum
|
Blz. 321
|
Ambitie
|
Blz. 322
|
Doelstellingen
|
Blz. 323
|
3.1 Het marktterrein is het hart van het dorp, een prettige plek om te verblijven, daar kom je thuis.
|
Blz. 324
|
Kwaliteitsimpuls van de Markt
|
Blz. 325
|
Toekomst van de Jacobuskerk en Jacobskerk
|
Blz. 326
|
3.2 Het echte Winterswijk, waar je als gast weggaat met een glimlach en graag terug wilt komen.
|
Blz. 327
|
Uitvoering plan van aanpak ‘Beleving in het centrum’
|
Blz. 328
|
Openbare toiletten
|
Blz. 329
|
Onbeperkt genieten in de Achterhoek
|
Blz. 330
|
Evenementenkalender
|
Blz. 331
|
3.3 Er is nog zoveel meer, ontdek de leukste straatjes van Winterswijk.
|
Blz. 332
|
Analyse centrumstructuur, loopstromen en verblijfsgebieden
|
Blz. 333
|
Acquisitie en stimuleren van nieuw ondernemerschap
|
Blz. 334
|
3.4 Het centrum (als geheel) is een dag-attractie waar mensen graag verblijven en consumeren, met ruimte voor ondernemers.
|
Blz. 335
|
Kennisontwikkeling bij centrumondernemers
|
Blz. 336
|
Fieldlab Retailinnovatie
|
Blz. 337
|
Smartcity Achterhoek
|
Blz. 338
|
Ondernemerspunt Winterswijk
|
Blz. 339
|
3.5 Winterswijk is gastvrij en voor iedereen goed bereikbaar.
|
Blz. 340
|
Verminderen van onnodig autobezoek
|
Blz. 341
|
Goede fietsenstalling met voldoende oplaadpunten
|
Blz. 342
|
Verminderen overlast van laden en lossen in de winkelstraat
|
Blz. 343
|
Gastvrijheid op de parkeerplaats
|
Blz. 344
|
Indicatoren
|
Blz. 345
|
Opgave Duurzaamheid
|
Blz. 346
|
Ambitie
|
Blz. 347
|
Doelstellingen
|
Blz. 348
|
4.1 De bebouwde omgeving van Winterswijk is energieneutraal in 2030. We benutten in Winterswijk onze cultuurhistorie en biodiversiteit.
|
Blz. 349
|
Werken aan de hand van de uitvoeringsagenda Duurzaamheid 2019-2022 met vele activiteiten
|
Blz. 350
|
Stimuleren zonne-energie
|
Blz. 351
|
Uitvoeren visie Warmtetransitie
|
Blz. 352
|
4.2 Winterswijk heeft een duurzame gemeentelijke organisatie in 2030.
|
Blz. 353
|
Uitvoeren project Duurzaamheidsfactor
|
Blz. 354
|
We maken een prachtig Green Leaf-jaar 2022
|
Blz. 355
|
4.3 We zijn een volledig duurzame gemeente in 2050, dus ook klimaatneutraal en circulair.
|
Blz. 356
|
We werken aan klimaatadaptatie
|
Blz. 357
|
Indicatoren
|
Blz. 358
|
Paragrafen
|
Blz. 359
|
Paragraaf A Lokale Heffingen
|
Blz. 360
|
Inleiding
|
Blz. 361
|
Beleid
|
Blz. 362
|
Belastingdruk
|
Blz. 363
|
De belastingdruk voor 2022 stijgt in vergelijking met 2021
|
Blz. 364
|
Opbrengst heffingen
|
Blz. 365
|
Onroerendezaakbelastingen € 6.245.000
|
Blz. 366
|
Toeristenbelasting € 756.000
|
Blz. 367
|
Forensenbelasting € 83.000
|
Blz. 368
|
Precariobelasting € 50.000
|
Blz. 369
|
Afvalstoffenheffing € 2.646.000
|
Blz. 370
|
Rioolheffing € 3.975.000
|
Blz. 371
|
Grafrechten € 203.000
|
Blz. 372
|
Marktgelden € 107.000
|
Blz. 373
|
Leges algemene dienstverlening € 306.000
|
Blz. 374
|
Reclamebelasting € 105.000
|
Blz. 375
|
Kwijtschelding
|
Blz. 376
|
Overzicht van de verleende en begrote kwijtschelding:
|
Blz. 377
|
Kostenonderbouwing
|
Blz. 378
|
Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing
|
Blz. 379
|
Kostenonderbouwing rioolheffing
|
Blz. 380
|
Kostenonderbouwing grafrechten
|
Blz. 381
|
Kostenonderbouwing marktgelden
|
Blz. 382
|
Kostenonderbouwing leges
|
Blz. 383
|
Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 384
|
Inleiding
|
Blz. 385
|
1. Weerstandsvermogen
|
Blz. 386
|
2. Risico’s
|
Blz. 387
|
Risico score
|
Blz. 388
|
Risico grondexploitatie
|
Blz. 389
|
3. Kengetallen financiële positie
|
Blz. 390
|
1. en 2. Netto schuldquote inclusief verstrekte leningen en netto schuldquote exclusief verstrekte leningen
|
Blz. 391
|
3. Solvabiliteit
|
Blz. 392
|
4. Structurele exploitatieruimte
|
Blz. 393
|
5. Grondexploitatie
|
Blz. 394
|
6. Belastingcapaciteit
|
Blz. 395
|
Conclusie kengetallen
|
Blz. 396
|
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 397
|
Inleiding
|
Blz. 398
|
Wegen
|
Blz. 399
|
Laadpalen
|
Blz. 400
|
Openbare verlichting
|
Blz. 401
|
Civiele kunstwerken
|
Blz. 402
|
Kengetallen wegen
|
Blz. 403
|
Waterbeheer inclusief riolering en beduikering
|
Blz. 404
|
Samenwerking regio Achterhoek +
|
Blz. 405
|
Samenwerking (afval)waterteam WintLicht
|
Blz. 406
|
Beheer en onderhoud riolering en afwatering
|
Blz. 407
|
Kengetallen riolering en waterbeheer
|
Blz. 408
|
Groen
|
Blz. 409
|
Kengetallen groen
|
Blz. 410
|
Kengetallen gebouwen
|
Blz. 411
|
Paragraaf D Financiering
|
Blz. 412
|
Inleiding
|
Blz. 413
|
Kasbeheer
|
Blz. 414
|
Risicobeheer
|
Blz. 415
|
Gemeentefinanciering
|
Blz. 416
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 417
|
Renteschema
|
Blz. 418
|
Omslagrente
|
Blz. 419
|
Kasstroom
|
Blz. 420
|
Paragraaf E Bedrijfsvoering
|
Blz. 421
|
Inleiding
|
Blz. 422
|
Organisatieontwikkeling
|
Blz. 423
|
Centralisatie van de bedrijfsvoering
|
Blz. 424
|
Formatie en bezetting
|
Blz. 425
|
De Omgevingswet
|
Blz. 426
|
Human resource (HR)
|
Blz. 427
|
Ontwikkeling/opleidingen medewerkers
|
Blz. 428
|
eHRM
|
Blz. 429
|
Arbo en verzuim
|
Blz. 430
|
Agressie en geweld
|
Blz. 431
|
Integriteit politieke ambtsdragers
|
Blz. 432
|
Integriteit ambtenaren
|
Blz. 433
|
De banenafspraak
|
Blz. 434
|
Arbeidsmarkt
|
Blz. 435
|
Onboarding
|
Blz. 436
|
Digitale transformatie en dienstverlening
|
Blz. 437
|
Landelijke initiatieven Vereniging Nederlandse Gemeenten
|
Blz. 438
|
Digitaal (samen)werken
|
Blz. 439
|
We bieden burgers digitale participatiemogelijkheden
|
Blz. 440
|
Datagedreven werken
|
Blz. 441
|
Geo-informatie en het gebruik van 3D-registratie.
|
Blz. 442
|
Digitale documentaire informatievoorziening
|
Blz. 443
|
Automatisering en de cloud
|
Blz. 444
|
Informatiebeveiliging en privacy
|
Blz. 445
|
Inkoop-en aanbestedingsbeleid
|
Blz. 446
|
Beheer gebouwen
|
Blz. 447
|
Toerekening overhead
|
Blz. 448
|
Paragraaf F Verbonden partijen
|
Blz. 449
|
Inleiding
|
Blz. 450
|
Gemeentelijk beleid
|
Blz. 451
|
Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk
|
Blz. 452
|
GGD Noord- en Oost-Gelderland
|
Blz. 453
|
Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers
|
Blz. 454
|
Werkleerbedrijf
|
Blz. 455
|
Stadsbank Oost Nederland
|
Blz. 456
|
Stichting Achterhoek Toerisme
|
Blz. 457
|
Omgevingsdienst Achterhoek
|
Blz. 458
|
Coöperatieve Achterhoekse Groene Energiemaatschappij AGEM U.A.
|
Blz. 459
|
B.V. Winterswijks Energiebureau
|
Blz. 460
|
De Marke
|
Blz. 461
|
Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
|
Blz. 462
|
ROVA
|
Blz. 463
|
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
|
Blz. 464
|
Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Doetinchem
|
Blz. 465
|
Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
|
Blz. 466
|
N.V. Alliander
|
Blz. 467
|
N.V. Vitens
|
Blz. 468
|
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
|
Blz. 469
|
Paragraaf G Grondbeleid
|
Blz. 470
|
Inleiding
|
Blz. 471
|
Onze visie op grondbeleid in relatie tot onze programmadoelstellingen
|
Blz. 472
|
Hoe voeren we ons grondbeleid uit?
|
Blz. 473
|
Actuele prognose van de resultaten van de totale grondexploitatie
|
Blz. 474
|
Onderbouwing van de geraamde winstneming
|
Blz. 475
|
De beleidsuitgangspunten voor de reserves in relatie tot de risico’s van de grondzaken
|
Blz. 476
|
Woonbeleid
|
Blz. 477
|
Bedrijventerreinen
|
Blz. 478
|
Planontwikkeling gemeentelijk initiatief
|
Blz. 479
|
Planontwikkeling particulier initiatief
|
Blz. 480
|
Financiële positie grondexploitatie
|
Blz. 481
|
Uitgaven BIE
|
Blz. 482
|
Faciliterend grondbeleid
|
Blz. 483
|
Strategische posities en grondexploitaties in voorbereiding
|
Blz. 484
|
Paragraaf H Algemene middelen
|
Blz. 485
|
Inleiding
|
Blz. 486
|
Bijlagen
|
Blz. 487
|
Bijlage 1 Keuzes Kadernota
|
Blz. 488
|
Keuzes Kadernota
|
Blz. 489
|
Keuzes Kadernota II
|
Blz. 490
|
Bijlage 2 Financiële (kern)gegevens
|
Blz. 491
|
Balans
|
Blz. 492
|
A. Verloop begroting 2022 tot 2025
|
Blz. 493
|
B. EMU Saldo's 2020 tot en met 2025
|
Blz. 494
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 495
|
C. Overzicht van baten en lasten- meerjarig
|
Blz. 496
|
Baten en lasten meerjarig
|
Blz. 497
|
Toelichting baten en lasten meerjarig
|
Blz. 498
|
D. Overzicht structurele en incidentele baten en lasten 2022.
|
Blz. 499
|
Toelichting structurele en incidentele baten en lasten 2022
|
Blz. 500
|
Bijlage 3 Reserves en Voorzieningen
|
Blz. 501
|
Reserves
|
Blz. 502
|
Toelichting reserves
|
Blz. 503
|
Voorzieningen
|
Blz. 504
|
Bijlage 4 Investeringen
|
Blz. 505
|
Investeringen
|
Blz. 506
|
Toelichting op de kolom Begroot tot en met prognose 1 2021:(de cijfers verwijzen naar de kolom Ref.)
|
Blz. 507
|
Bijlage 5 Kerncijfers Gemeente Winterswijk
|
Blz. 508
|
Kerncijfers Gemeente Winterswijk
|
Blz. 509
|
Bijlage 6 Beleids- en prestatie indicatoren per programma
|
Blz. 510
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 511
|
Bijlage 7 Baten en Lasten per taakveld
|
Blz. 512
|
Baten en Lasten per taakveld
|
Blz. 513
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|