-
Blz. 1
Programmabegroting 2022
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Wijzigingen na besluitvorming door de raad
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Totaaloverzicht na besluitvorming
-
Blz. 8
De financiële effecten van de amendementen per programma
-
Blz. 9
Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk
-
Blz. 10
Programma 2 Meedoen in Winterswijk
-
Blz. 11
Programma 3 Werkend Winterswijk
-
Blz. 12
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
-
Blz. 13
Leeswijzer
-
Blz. 14
Leeswijzer
-
Blz. 15
De financiële positie van de gemeente Winterswijk in meerjarenperspectief
-
Blz. 16
De financiële positie van de gemeente Winterswijk in meerjarenperspectief
-
Blz. 17
A. Een structureel sluitende meerjarenbegroting
-
Blz. 18
Toelichting op de tabel
-
Blz. 19
B. Voldoende weerstandsvermogen
-
Blz. 20
C. Ontwikkeling van de financiële kengetallen
-
Blz. 21
Toelichting op de tabel
-
Blz. 22
Aandachtspunten bij het financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 23
Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk
-
Blz. 24
Inleiding
-
Blz. 25
1.1 Volksgezondheid
-
Blz. 26
Ambitie
-
Blz. 27
Doelstellingen
-
Blz. 28
1.1.1. Wij zorgen voor preventieactiviteiten om ziekte te voorkomen en om een gezonde levensstijl te bevorderen.
-
Blz. 29
Participatie regionaal preventieakkoord
-
Blz. 30
Inzetten gecombineerde leefstijlinterventies
-
Blz. 31
Monitoring overlast hout stoken
-
Blz. 32
1.1.2. We behouden voorzieningen voor zorg en welzijn in de regio.
-
Blz. 33
Indicatoren
-
Blz. 34
1.2 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 35
Ambitie
-
Blz. 36
Doelstellingen
-
Blz. 37
1.2.1 Onze voorzieningen zijn toegankelijk en laagdrempelig.
-
Blz. 38
Nieuw concept mantelzorgondersteuning
-
Blz. 39
1.2.2 Ondersteuning is beschikbaar en de kwaliteit en betaalbaarheid ervan zijn gegarandeerd.
-
Blz. 40
Verbeteren van juridische kwaliteit
-
Blz. 41
Invoering nieuwe inkoop sociaal domein
-
Blz. 42
Realisatie overgang beschermd wonen
-
Blz. 43
Implementatie pgb 2.0
-
Blz. 44
Integrale intake sociaal domein naar aanleiding van ‘Samen aan het stuur’ en de nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
-
Blz. 45
Monitoring en dashboard inrichten
-
Blz. 46
Arbeidsmatige dagbesteding als algemene voorziening door ontwikkelen
-
Blz. 47
1.2.3 Iedereen kan meedoen in onze drempelvrije gemeente: zie hiervoor hoofdstuk Opgaven.
-
Blz. 48
Indicatoren
-
Blz. 49
1.3 Jeugd
-
Blz. 50
Ambitie
-
Blz. 51
Doelstellingen
-
Blz. 52
1.3.1 Waar jeugd en ouders/verzorgers het zelf niet kunnen, bieden we hulp op het gebied van zorg en (opvoedings)ondersteuning.
-
Blz. 53
Instroom van jeugdige cliënten naar tweedelijns zorg beperken
-
Blz. 54
Integrale intake sociaal domein naar aanleiding van ‘Samen aan het stuur’
-
Blz. 55
Nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
-
Blz. 56
Monitoring en dashboard jeugd inrichten
-
Blz. 57
1.3.2 Zorg blijft beschikbaar, betaalbaarheid en kwaliteit zijn gegarandeerd.
-
Blz. 58
Indicatoren
-
Blz. 59
Financiële onderbouwing programma 1
-
Blz. 60
Baten en lasten
-
Blz. 61
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
-
Blz. 62
Jeugd
-
Blz. 63
Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 64
Volksgezondheid
-
Blz. 65
Kredieten
-
Blz. 66
Programma 2 Meedoen in Winterswijk
-
Blz. 67
Inleiding
-
Blz. 68
2.1 Cultuur en ontspanning (cultuur)
-
Blz. 69
Ambitie
-
Blz. 70
Doelstellingen
-
Blz. 71
2.1.1 Om het aanbod van kunst en cultuur passend bij de leefbaarheid te houden, realiseren we nieuwe concepten en ondersteunen we bestaande voorzieningen.
-
Blz. 72
Lezen jeugd bevorderen door gratis lidmaatschap jeugd
-
Blz. 73
In stand houden van de culturele voorzieningen, met als belangrijkste actie een bijdrage leveren aan het project WoooW
-
Blz. 74
Vorming streekomroep
-
Blz. 75
Realiseren van de aanbevelingen uit de museumvisie, waaronder deelname van de musea aan het project 1572
-
Blz. 76
Gebiedsontwikkeling Steengroeve
-
Blz. 77
2.1.2 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van erfgoed, omdat dit belangrijk is voor het toerisme en zorgt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en bewoners.
-
Blz. 78
Implementeren uitvoeringsagenda van de erfgoednota ‘Wi-j doet ’t samen!’
-
Blz. 79
Implementeren uitvoeringsagenda Archeologische waarden
-
Blz. 80
Implementeren uitvoeringsagenda Aardkundige waarden
-
Blz. 81
2.2 Cultuur en ontspanning (sport)
-
Blz. 82
Ambitie
-
Blz. 83
Doelstellingen
-
Blz. 84
2.2.1 Sport betaalbaar en laagdrempelig houden.
-
Blz. 85
Eerlijk en simpel financieringssysteem voor sportverenigingen ontwikkelen en invoeren
-
Blz. 86
2.2.2 Sport en bewegen is voor iedereen toegankelijk.
-
Blz. 87
Meer zichtbaarheid voor buurtsportcoaches/Actief Winterswijk
-
Blz. 88
Een beweegroute in de openbare ruimte voor iedereen; jong, oud of met een fysieke beperking
-
Blz. 89
2.2.3 Bredere invulling en bezetting van sportaccommodaties.
-
Blz. 90
Meer sport/bewegen op sportaccommodaties en in de openbare ruimte
-
Blz. 91
2.2.4 Samenwerkingspartner van Achterhoek in Beweging.
-
Blz. 92
Uitvoeren activiteiten Achterhoek in beweging en lokaal sportakkoord
-
Blz. 93
Indicatoren
-
Blz. 94
2.3 Inkomen en participatie
-
Blz. 95
Ambitie
-
Blz. 96
Doelstellingen
-
Blz. 97
2.3.1 We begeleiden zoveel mogelijk mensen naar werk en financiële onafhankelijkheid.
-
Blz. 98
Uitvoering geven aan de aanpak van armoede
-
Blz. 99
Realiseren van een doorgaande ontwikkellijn van arbeidsmatige dagbesteding naar betaald werk
-
Blz. 100
2.3.2 Voor mensen die geen werk vinden, zoeken we wegen om maatschappelijk actief te blijven.
-
Blz. 101
2.3.3 We beheersen de toename van het aantal bijstandsgerechtigden.
-
Blz. 102
Stabilisering van het aantal bijstandsgerechtigden
-
Blz. 103
2.3.4 We nemen als werkgever maatschappelijke verantwoordelijkheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 104
Toevoegen van een garantiebaan bij gemeente Winterswijk
-
Blz. 105
2.3.5 Nieuwkomers krijgen een integraal inburgeringsaanbod.
-
Blz. 106
Regievoeren op de inburgering van nieuwkomers
-
Blz. 107
Indicatoren
-
Blz. 108
2.4 Educatie
-
Blz. 109
Ambitie
-
Blz. 110
Doelstellingen
-
Blz. 111
2.4.1 Continuïteit in (zorg)onderwijs door het bieden van een doorgaande lijn van voorschoolse educatie naar volwasseneducatie.
-
Blz. 112
Opstellen geactualiseerd beleidsplan VVE
-
Blz. 113
2.4.2 Onderwijs sluit aan op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 114
Deelname aan het lokaal educatief agendaoverleg (LEA)
-
Blz. 115
2.4.3 Winterswijkers hebben kennis van de Duitse taal.
-
Blz. 116
Regionale samenwerking uitvoering Leerplichtwet
-
Blz. 117
Uitvoeren gemeentelijk aandeel in Nationaal Programma Onderwijs
-
Blz. 118
2.4.4 Aanbod van onderwijs passend bij keuzevrijheid en nabijheid (primair onderwijs en voortgezet onderwijs).
-
Blz. 119
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
-
Blz. 120
2.4.5 We bieden ontwikkelperspectief voor de lokale onderwijshuisvesting van het basis- en het voortgezet onderwijs.
-
Blz. 121
Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
-
Blz. 122
Indicatoren
-
Blz. 123
2.5 Economie
-
Blz. 124
Ambitie
-
Blz. 125
Doelstellingen
-
Blz. 126
2.5.1 Er is voldoende ontwikkelruimte voor de Winterswijkse industrie.
-
Blz. 127
Maken van een omgevingsvisie voor een nieuw bedrijventerrein
-
Blz. 128
Opzetten en uitvoeren programma Toekomstbestendige Bedrijventerreinen
-
Blz. 129
2.5.2 We groeien door als aantrekkelijk winkelcentrum voor inwoners, regio, het Duitse verzorgingsgebied en onze toeristische gasten.
-
Blz. 130
Opgavegericht werken aan centrumontwikkeling, met de centrumvisie en uitvoeringsagenda als leidraad
-
Blz. 131
2.5.3 We groeien door als aantrekkelijke toeristische bestemming, het aantal overnachtingen en dagbezoeken neemt toe.
-
Blz. 132
Uitvoeren regionale vrijetijdsagenda
-
Blz. 133
Uitvoeren van de promotiecampagne paardentoerisme
-
Blz. 134
2.5.4 Er is meer ondernemerschap in het buitengebied, in vormen die passend zijn en bijdragen aan de leefbaarheid.
-
Blz. 135
Ondersteunen van Ondernemers Buitengebied Winterswijk in de stimulering van nieuw ondernemerschap in het buitengebied
-
Blz. 136
2.5.5 De bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren groeit.
-
Blz. 137
Organiseren van innovatiecafébijeenkomsten
-
Blz. 138
Ontwikkelen Alumniprogramma Achterhoek, in samenwerking met thematafel Smart werken & Innovatie en Smarthub Achterhoek
-
Blz. 139
Indicatoren
-
Blz. 140
Financiële onderbouwing programma 2
-
Blz. 141
Baten en lasten
-
Blz. 142
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
-
Blz. 143
Cultuur en ontspanning
-
Blz. 144
Cluster Economie
-
Blz. 145
Inkomen en burgerparticipatie
-
Blz. 146
Kredieten
-
Blz. 147
Cultuur en ontspanning
-
Blz. 148
Economie
-
Blz. 149
Educatie
-
Blz. 150
Programma 3 Werkend Winterswijk
-
Blz. 151
Inleiding
-
Blz. 152
3.1 Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
-
Blz. 153
Ambitie
-
Blz. 154
Doelstellingen
-
Blz. 155
3.1.1 We willen dat het leefklimaat in heel Winterswijk behouden blijft, dan wel versterkt wordt. We willen dat iedereen in Winterswijk een passende en duurzame woning kan vinden, die aansluit bij zijn of haar woonwensen, nu en in de toekomst
-
Blz. 156
Ontwikkeling Tuunterveld als toekomstige woonwijk
-
Blz. 157
Uitwerken planvorming woningbouw Narcisstraat
-
Blz. 158
Uitvoeren woonvisie
-
Blz. 159
Opstellen regionale woonagenda
-
Blz. 160
Implementeren Omgevingswet
-
Blz. 161
3.1.2 We willen het winkelcentrum, de voorzieningen in de kom van Winterswijk en de kwaliteit van onze woon- en werkgebieden behouden en versterken.
-
Blz. 162
Uitwerken planvorming project WoooW
-
Blz. 163
Uitvoeren project Wijkaanpak De Pas
-
Blz. 164
Omgevingsvisie bebouwde kom Winterswijk
-
Blz. 165
Implementeren dynamisch verkeersmanagementsysteem
-
Blz. 166
Bouwen verkeersmodel
-
Blz. 167
Uitvoeren Laadvisie en plaatsingsbeleid
-
Blz. 168
3.1.3 We willen het waardevolle cultuurlandschap behouden en versterken, met (sociaal en economisch) toekomstperspectief voor bedrijven en inwoners. Daarnaast behouden en versterken we de recreatieve en belevingswaarde voor bezoekers.
-
Blz. 169
Vaststellen partiële herziening bestemmingsplan buitengebied (aanpassen aan omgevingsvisie)
-
Blz. 170
Vaststellen bestemmingsplan Dennenoord en start revitalisering en sanering
-
Blz. 171
Realiseren van een dienstencentrum in Gaxel, samen met Stadt Vreden
-
Blz. 172
Uitvoeren beleidsvisie Landschap en biodiversiteit
-
Blz. 173
Uitvoeren project toekomstbestendige erven
-
Blz. 174
Uitvoeren programma Vitaal platteland door middel van een gebiedsgerichte aanpak
-
Blz. 175
Bestrijden van de Japanse duizendknoop
-
Blz. 176
Uitvoeren en afronden project Molenveld inclusief afdekken kleiput
-
Blz. 177
Voorbereiden aanleg Tunnel Greversweg
-
Blz. 178
Indicatoren
-
Blz. 179
3.2 Riolering en reiniging
-
Blz. 180
Ambitie
-
Blz. 181
Doelstellingen
-
Blz. 182
3.2.1 We beschermen de volksgezondheid tegen infectieziekten die ontstaan door transport van afvalwater en inzameling van huishoudelijk afval.
-
Blz. 183
Uitvoeren plan van aanpak risicogestuurd rioolbeheer
-
Blz. 184
Project Mooi Schoon 2022
-
Blz. 185
3.2.2 We houden de bodem en het oppervlakte water schoon, en voorkomen schade door hevige regenval en extreme droogte.
-
Blz. 186
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen klimaatagenda en biodiversiteit
-
Blz. 187
3.2.3 We dragen bij aan een duurzaam en circulair Winterswijk.
-
Blz. 188
Landelijk afvalbeleidsplan vertalen naar gemeentelijk beleid
-
Blz. 189
Invoering Ja/Ja-sticker
-
Blz. 190
Indicatoren
-
Blz. 191
Financiële onderbouwing programma 3
-
Blz. 192
Baten en lasten
-
Blz. 193
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
-
Blz. 194
Duurzaamheid
-
Blz. 195
Grondexploitaties
-
Blz. 196
Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
-
Blz. 197
Riolering en reiniging
-
Blz. 198
Reserves
-
Blz. 199
Kredieten
-
Blz. 200
Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
-
Blz. 201
Grondexploitaties
-
Blz. 202
Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
-
Blz. 203
Inleiding
-
Blz. 204
4.1 Bestuur – algemene ondersteuning
-
Blz. 205
Ambitie
-
Blz. 206
Doelstellingen
-
Blz. 207
4.1.1 Goede bestuurlijke samenwerking door te werken aan vertrouwen, transparantie, flexibiliteit en tijdigheid.
-
Blz. 208
De gemeenteraadsverkiezingen organiseren
-
Blz. 209
4.1.2 We organiseren ons werk modern waardoor dienstverlening wordt ervaren als tijdig, flexibel en participatief.
-
Blz. 210
Chatbot inzetten voor 24/7 klantcontact
-
Blz. 211
E-diensten uitbreiden en achterliggende processen optimaliseren
-
Blz. 212
Vernieuwde website live brengen
-
Blz. 213
Stimuleren gebruik digitale dienstverlening
-
Blz. 214
Zorgen voor effectievere telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 215
Dienstverlening aanpassen aan de hand van klantreizen
-
Blz. 216
Zelfbedieningskluis: volgen landelijke ontwikkeling
-
Blz. 217
Overdracht Islamitische begraafplaats
-
Blz. 218
Graven van KNIL-militairen (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) markeren
-
Blz. 219
Winterswijk op de kaart zetten als plek voor huwelijken
-
Blz. 220
Implementeren van het nieuwe werkconcept inclusief passende huisvesting
-
Blz. 221
4.1.3 Inwoners voelen zich betrokken bij het maken en uitvoeren van beleid.
-
Blz. 222
Indicatoren
-
Blz. 223
4.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 224
Ambitie
-
Blz. 225
Doelstellingen
-
Blz. 226
4.2.1 Inwoners van Winterswijk voelen zich veilig.
-
Blz. 227
Deelname aan integrale controles met diverse ketenpartners
-
Blz. 228
4.2.2 De criminaliteit neemt af.
-
Blz. 229
Opstarten ondermijningsoverleggen
-
Blz. 230
Voortzetten integrale, regionale aanpak ondermijning met buurgemeenten
-
Blz. 231
Aansluiten bij Meld Misdaad Anoniem
-
Blz. 232
Voorlichting en training over wapens en geweld door Halt
-
Blz. 233
Voorlichting op scholen over ondermijning door Leerlingalert
-
Blz. 234
Facilitaire ondersteuning convenant Veilige School
-
Blz. 235
In beeld brengen en tegengaan zorgfraude
-
Blz. 236
4.2.3 De woonwijken in Winterswijk zijn leefbaar.
-
Blz. 237
Opstellen en adequaat uitvoeren Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
-
Blz. 238
4.2.4 Verhogen kwaliteit en effectiviteit van de brandweer.
-
Blz. 239
Optimaliseren brandweerzorg door in te zetten op preventie
-
Blz. 240
Indicatoren
-
Blz. 241
4.3 Lobby, grensoverschrijdende samenwerking en city marketing
-
Blz. 242
Ambitie
-
Blz. 243
Doelstellingen
-
Blz. 244
4.3.1 Gastvrijheid voor bezoekers vergroten.
-
Blz. 245
Doorontwikkelen cursusaanbod Grenzhoppers Business School
-
Blz. 246
Duitse taal stimuleren op Winterswijkse onderwijsinstellingen via Grenzhoppers Business School
-
Blz. 247
Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
-
Blz. 248
4.3.2 Het verbeteren van het ondernemersklimaat en de mogelijkheden voor werkzoekenden verbeteren.
-
Blz. 249
Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
-
Blz. 250
Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
-
Blz. 251
Vergroten zichtbaarheid grensstreek
-
Blz. 252
We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
-
Blz. 253
4.3.3 Inwoners en ondernemers zijn actief binnen grensoverschrijdende samenwerking.
-
Blz. 254
Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
-
Blz. 255
Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
-
Blz. 256
Vergroten zichtbaarheid grensstreek
-
Blz. 257
We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
-
Blz. 258
Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
-
Blz. 259
4.3.4 Impact vergoten van lokale of regionale vraagstukken.
-
Blz. 260
Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
-
Blz. 261
Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
-
Blz. 262
Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
-
Blz. 263
Deelname aan The European Week of Regions and Cities (bestuurlijk en ambtelijk)
-
Blz. 264
Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
-
Blz. 265
4.3.5 Zichtbaarheid en (kennis)netwerk vergroten en delen. We investeren in Internationale contacten (gemeenten) voor kennisdeling en vergroting van onze zichtbaarheid.
-
Blz. 266
Uitvoering van het USAID-project Oekraïne (VNG International)
-
Blz. 267
Uitbreiden internationale netwerk
-
Blz. 268
Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
-
Blz. 269
Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
-
Blz. 270
Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
-
Blz. 271
Deelname aan The European Week of Regions and Cities (bestuurlijk en ambtelijk)
-
Blz. 272
Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
-
Blz. 273
4.3.6 Groei van bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren.
-
Blz. 274
Wervingscampagne jonge inwoners
-
Blz. 275
4.3.7 Betere organisatie en afstemming van de economische ontwikkeling van Winterswijk, in integrale samenwerking met het bedrijfsleven.
-
Blz. 276
Verder uitwerken van het raadsbesluit (december 2021) over een ondernemerspunt (oprichten en inrichten)
-
Blz. 277
Faciliteren en ondersteunen van het Grenslandcollege
-
Blz. 278
Indicatoren
-
Blz. 279
4.4 Overige middelen
-
Blz. 280
Ambitie
-
Blz. 281
Doelstellingen
-
Blz. 282
4.4.1 Een structureel sluitende begroting.
-
Blz. 283
De begroting laat een structureel sluitend meerjarenperspectief zien
-
Blz. 284
Herfinancieren leningenportefeuille
-
Blz. 285
Implementatie rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 286
Financiële onderbouwing programma 4
-
Blz. 287
Baten en Lasten
-
Blz. 288
Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
-
Blz. 289
Bestuur en algemene ondersteuning
-
Blz. 290
Overige eigen middelen
-
Blz. 291
Reserves
-
Blz. 292
Kredieten
-
Blz. 293
Opgave 'Iedereen doet mee'
-
Blz. 294
Inleiding
-
Blz. 295
Ambitie
-
Blz. 296
Doelstellingen
-
Blz. 297
1.1 Winterswijk is drempelvrij en voldoet aan het VN-verdrag Handicap.
-
Blz. 298
Inwoners ondersteunen als ze een integrale woonvorm willen opzetten
-
Blz. 299
We brengen de woonwensen van mensen met een lichamelijke beperking in beeld
-
Blz. 300
Knelpunten in de openbare ruimte in beeld brengen en oplossen
-
Blz. 301
Websites toegankelijk maken
-
Blz. 302
Met campagnes en publicaties zorgen we voor kennis en begrip rond de onderwerpen van de opgave
-
Blz. 303
We gaan met onze achterban in gesprek over nieuwe onderwerpen
-
Blz. 304
We dragen het feit dat we een regenbooggemeente zijn uit, met de regenboogvlag en een regenboogzebrapad voor het gemeentekantoor
-
Blz. 305
De inhoudelijke kant van onze regenbooggemeente wordt opgepakt
-
Blz. 306
1.2 Kinderen hebben gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen.
-
Blz. 307
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
-
Blz. 308
We organiseren voorlichting op scholen over armoede en financiën
-
Blz. 309
Verlengde schooldag voor basisschoolkinderen
-
Blz. 310
We informeren jongeren over de veranderende verantwoordelijkheid als ze achttien jaar worden
-
Blz. 311
1.3 Mensen maken beter gebruik van bestaande inkomensvoorzieningen.
-
Blz. 312
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
-
Blz. 313
Professionals worden getraind in stress-sensitief werken
-
Blz. 314
Eén intake voor alle inkomensondersteunende voorzieningen
-
Blz. 315
1.4 Het taboe rondom armoede is doorbroken.
-
Blz. 316
Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
-
Blz. 317
We organiseren campagnes waarmee we het thema armoede onder de aandacht brengen
-
Blz. 318
We maken armoede bespreekbaar op scholen
-
Blz. 319
We trainen vrijwilligers en professionals in het signaleren en bespreekbaar maken van armoede
-
Blz. 320
Indicatoren
-
Blz. 321
Opgave Centrum
-
Blz. 322
Ambitie
-
Blz. 323
Doelstellingen
-
Blz. 324
3.1 Het marktterrein is het hart van het dorp, een prettige plek om te verblijven, daar kom je thuis.
-
Blz. 325
Kwaliteitsimpuls van de Markt
-
Blz. 326
Toekomst van de Jacobuskerk en Jacobskerk
-
Blz. 327
3.2 Het echte Winterswijk, waar je als gast weggaat met een glimlach en graag terug wilt komen.
-
Blz. 328
Uitvoering plan van aanpak ‘Beleving in het centrum’
-
Blz. 329
Openbare toiletten
-
Blz. 330
Onbeperkt genieten in de Achterhoek
-
Blz. 331
Evenementenkalender
-
Blz. 332
3.3 Er is nog zoveel meer, ontdek de leukste straatjes van Winterswijk.
-
Blz. 333
Analyse centrumstructuur, loopstromen en verblijfsgebieden
-
Blz. 334
Acquisitie en stimuleren van nieuw ondernemerschap
-
Blz. 335
3.4 Het centrum (als geheel) is een dag-attractie waar mensen graag verblijven en consumeren, met ruimte voor ondernemers.
-
Blz. 336
Kennisontwikkeling bij centrumondernemers
-
Blz. 337
Fieldlab Retailinnovatie
-
Blz. 338
Smartcity Achterhoek
-
Blz. 339
Ondernemerspunt Winterswijk
-
Blz. 340
3.5 Winterswijk is gastvrij en voor iedereen goed bereikbaar.
-
Blz. 341
Verminderen van onnodig autobezoek
-
Blz. 342
Goede fietsenstalling met voldoende oplaadpunten
-
Blz. 343
Verminderen overlast van laden en lossen in de winkelstraat
-
Blz. 344
Gastvrijheid op de parkeerplaats
-
Blz. 345
Indicatoren
-
Blz. 346
Opgave Duurzaamheid
-
Blz. 347
Ambitie
-
Blz. 348
Doelstellingen
-
Blz. 349
4.1 De bebouwde omgeving van Winterswijk is energieneutraal in 2030. We benutten in Winterswijk onze cultuurhistorie en biodiversiteit.
-
Blz. 350
Werken aan de hand van de uitvoeringsagenda Duurzaamheid 2019-2022 met vele activiteiten
-
Blz. 351
Stimuleren zonne-energie
-
Blz. 352
Uitvoeren visie Warmtetransitie
-
Blz. 353
4.2 Winterswijk heeft een duurzame gemeentelijke organisatie in 2030.
-
Blz. 354
Uitvoeren project Duurzaamheidsfactor
-
Blz. 355
We maken een prachtig Green Leaf-jaar 2022
-
Blz. 356
4.3 We zijn een volledig duurzame gemeente in 2050, dus ook klimaatneutraal en circulair.
-
Blz. 357
We werken aan klimaatadaptatie
-
Blz. 358
Indicatoren
-
Blz. 359
Paragrafen
-
Blz. 360
Paragraaf A Lokale Heffingen
-
Blz. 361
Inleiding
-
Blz. 362
Beleid
-
Blz. 363
Belastingdruk
-
Blz. 364
De belastingdruk voor 2022 stijgt in vergelijking met 2021
-
Blz. 365
Opbrengst heffingen
-
Blz. 366
Onroerendezaakbelastingen € 6.245.000
-
Blz. 367
Toeristenbelasting € 756.000
-
Blz. 368
Forensenbelasting € 83.000
-
Blz. 369
Precariobelasting € 50.000
-
Blz. 370
Afvalstoffenheffing € 2.646.000
-
Blz. 371
Rioolheffing € 3.975.000
-
Blz. 372
Grafrechten € 203.000
-
Blz. 373
Marktgelden € 107.000
-
Blz. 374
Leges algemene dienstverlening € 306.000
-
Blz. 375
Reclamebelasting € 105.000
-
Blz. 376
Kwijtschelding
-
Blz. 377
Overzicht van de verleende en begrote kwijtschelding:
-
Blz. 378
Kostenonderbouwing
-
Blz. 379
Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing
-
Blz. 380
Kostenonderbouwing rioolheffing
-
Blz. 381
Kostenonderbouwing grafrechten
-
Blz. 382
Kostenonderbouwing marktgelden
-
Blz. 383
Kostenonderbouwing leges
-
Blz. 384
Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 385
Inleiding
-
Blz. 386
1. Weerstandsvermogen
-
Blz. 387
2. Risico’s
-
Blz. 388
Risico score
-
Blz. 389
Risico grondexploitatie
-
Blz. 390
3. Kengetallen financiële positie
-
Blz. 391
1. en 2. Netto schuldquote inclusief verstrekte leningen en netto schuldquote exclusief verstrekte leningen
-
Blz. 392
3. Solvabiliteit
-
Blz. 393
4. Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 394
5. Grondexploitatie
-
Blz. 395
6. Belastingcapaciteit
-
Blz. 396
Conclusie kengetallen
-
Blz. 397
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 398
Inleiding
-
Blz. 399
Wegen
-
Blz. 400
Laadpalen
-
Blz. 401
Openbare verlichting
-
Blz. 402
Civiele kunstwerken
-
Blz. 403
Kengetallen wegen
-
Blz. 404
Waterbeheer inclusief riolering en beduikering
-
Blz. 405
Samenwerking regio Achterhoek +
-
Blz. 406
Samenwerking (afval)waterteam WintLicht
-
Blz. 407
Beheer en onderhoud riolering en afwatering
-
Blz. 408
Kengetallen riolering en waterbeheer
-
Blz. 409
Groen
-
Blz. 410
Kengetallen groen
-
Blz. 411
Kengetallen gebouwen
-
Blz. 412
Paragraaf D Financiering
-
Blz. 413
Inleiding
-
Blz. 414
Kasbeheer
-
Blz. 415
Risicobeheer
-
Blz. 416
Gemeentefinanciering
-
Blz. 417
Schatkistbankieren
-
Blz. 418
Renteschema
-
Blz. 419
Omslagrente
-
Blz. 420
Kasstroom
-
Blz. 421
Paragraaf E Bedrijfsvoering
-
Blz. 422
Inleiding
-
Blz. 423
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 424
Centralisatie van de bedrijfsvoering
-
Blz. 425
Formatie en bezetting
-
Blz. 426
De Omgevingswet
-
Blz. 427
Human resource (HR)
-
Blz. 428
Ontwikkeling/opleidingen medewerkers
-
Blz. 429
eHRM
-
Blz. 430
Arbo en verzuim
-
Blz. 431
Agressie en geweld
-
Blz. 432
Integriteit politieke ambtsdragers
-
Blz. 433
Integriteit ambtenaren
-
Blz. 434
De banenafspraak
-
Blz. 435
Arbeidsmarkt
-
Blz. 436
Onboarding
-
Blz. 437
Digitale transformatie en dienstverlening
-
Blz. 438
Landelijke initiatieven Vereniging Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 439
Digitaal (samen)werken
-
Blz. 440
We bieden burgers digitale participatiemogelijkheden
-
Blz. 441
Datagedreven werken
-
Blz. 442
Geo-informatie en het gebruik van 3D-registratie.
-
Blz. 443
Digitale documentaire informatievoorziening
-
Blz. 444
Automatisering en de cloud
-
Blz. 445
Informatiebeveiliging en privacy
-
Blz. 446
Inkoop-en aanbestedingsbeleid
-
Blz. 447
Beheer gebouwen
-
Blz. 448
Toerekening overhead
-
Blz. 449
Paragraaf F Verbonden partijen
-
Blz. 450
Inleiding
-
Blz. 451
Gemeentelijk beleid
-
Blz. 452
Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk
-
Blz. 453
GGD Noord- en Oost-Gelderland
-
Blz. 454
Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers
-
Blz. 455
Werkleerbedrijf
-
Blz. 456
Stadsbank Oost Nederland
-
Blz. 457
Stichting Achterhoek Toerisme
-
Blz. 458
Omgevingsdienst Achterhoek
-
Blz. 459
Coöperatieve Achterhoekse Groene Energiemaatschappij AGEM U.A.
-
Blz. 460
B.V. Winterswijks Energiebureau
-
Blz. 461
De Marke
-
Blz. 462
Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
-
Blz. 463
ROVA
-
Blz. 464
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
-
Blz. 465
Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Doetinchem
-
Blz. 466
Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
-
Blz. 467
N.V. Alliander
-
Blz. 468
N.V. Vitens
-
Blz. 469
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 470
Paragraaf G Grondbeleid
-
Blz. 471
Inleiding
-
Blz. 472
Onze visie op grondbeleid in relatie tot onze programmadoelstellingen
-
Blz. 473
Hoe voeren we ons grondbeleid uit?
-
Blz. 474
Actuele prognose van de resultaten van de totale grondexploitatie
-
Blz. 475
Onderbouwing van de geraamde winstneming
-
Blz. 476
De beleidsuitgangspunten voor de reserves in relatie tot de risico’s van de grondzaken
-
Blz. 477
Woonbeleid
-
Blz. 478
Bedrijventerreinen
-
Blz. 479
Planontwikkeling gemeentelijk initiatief
-
Blz. 480
Planontwikkeling particulier initiatief
-
Blz. 481
Financiële positie grondexploitatie
-
Blz. 482
Uitgaven BIE
-
Blz. 483
Faciliterend grondbeleid
-
Blz. 484
Strategische posities en grondexploitaties in voorbereiding
-
Blz. 485
Paragraaf H Algemene middelen
-
Blz. 486
Inleiding
-
Blz. 487
Bijlagen
-
Blz. 488
Bijlage 1 Keuzes Kadernota
-
Blz. 489
Keuzes Kadernota
-
Blz. 490
Keuzes Kadernota II
-
Blz. 491
Bijlage 2 Financiële (kern)gegevens
-
Blz. 492
Balans
-
Blz. 493
A. Verloop begroting 2022 tot 2025
-
Blz. 494
B. EMU Saldo's 2020 tot en met 2025
-
Blz. 495
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 496
C. Overzicht van baten en lasten- meerjarig
-
Blz. 497
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 498
Toelichting baten en lasten meerjarig
-
Blz. 499
D. Overzicht structurele en incidentele baten en lasten 2022.
-
Blz. 500
Toelichting structurele en incidentele baten en lasten 2022
-
Blz. 501
Bijlage 3 Reserves en Voorzieningen
-
Blz. 502
Reserves
-
Blz. 503
Toelichting reserves
-
Blz. 504
Voorzieningen
-
Blz. 505
Bijlage 4 Investeringen
-
Blz. 506
Investeringen
-
Blz. 507
Toelichting op de kolom Begroot tot en met prognose 1 2021:(de cijfers verwijzen naar de kolom Ref.)
-
Blz. 508
Bijlage 5 Kerncijfers Gemeente Winterswijk
-
Blz. 509
Kerncijfers Gemeente Winterswijk
-
Blz. 510
Bijlage 6 Beleids- en prestatie indicatoren per programma
-
Blz. 511
Beleids- en prestatie indicatoren
-
Blz. 512
Bijlage 7 Baten en Lasten per taakveld
-
Blz. 513
Baten en Lasten per taakveld
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap