- 
			Blz. 1
		
			
			Programmabegroting 2022
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programma's
		
			
	- 
			Blz. 3
		
			
			Voorwoord
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Voorwoord
		
	
 
- 
			Blz. 5
		
			
			Wijzigingen na besluitvorming door de raad
		
			
	- 
			Blz. 6
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 7
		
			
			Totaaloverzicht na besluitvorming
		
	
- 
			Blz. 8
		
			
			De financiële effecten van de amendementen per programma
		
	
- 
			Blz. 9
		
			
			Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk
		
	
- 
			Blz. 10
		
			
			Programma 2 Meedoen in Winterswijk
		
	
- 
			Blz. 11
		
			
			Programma 3 Werkend Winterswijk
		
	
- 
			Blz. 12
		
			
			Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
		
	
 
- 
			Blz. 13
		
			
			Leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 14
		
			
			Leeswijzer
		
	
 
- 
			Blz. 15
		
			
			De financiële positie van de gemeente Winterswijk in meerjarenperspectief
		
			
	- 
			Blz. 16
		
			
			De financiële positie van de gemeente Winterswijk in meerjarenperspectief
		
	
- 
			Blz. 17
		
			
			A. Een structureel sluitende meerjarenbegroting
		
	
- 
			Blz. 18
		
			
			Toelichting op de tabel
		
	
- 
			Blz. 19
		
			
			B. Voldoende weerstandsvermogen
		
	
- 
			Blz. 20
		
			
			C.  Ontwikkeling van de financiële  kengetallen
		
	
- 
			Blz. 21
		
			
			Toelichting op de tabel
		
	
- 
			Blz. 22
		
			
			Aandachtspunten bij het financieel meerjarenperspectief
		
	
 
- 
			Blz. 23
		
			
			Programma 1 Sociaal krachtig Winterswijk
		
			
	- 
			Blz. 24
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 25
		
			
			1.1 Volksgezondheid
		
			
	- 
			Blz. 26
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 27
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 28
		
			
			1.1.1. Wij zorgen voor preventieactiviteiten om ziekte te voorkomen en om een gezonde levensstijl te bevorderen.
		
			
	- 
			Blz. 29
		
			
			Participatie regionaal preventieakkoord
		
	
- 
			Blz. 30
		
			
			Inzetten gecombineerde leefstijlinterventies
		
	
- 
			Blz. 31
		
			
			Monitoring overlast hout stoken
		
	
 
- 
			Blz. 32
		
			
			1.1.2. We behouden voorzieningen voor zorg en welzijn in de regio.
		
	
 
- 
			Blz. 33
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 34
		
			
			1.2 Maatschappelijke ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 35
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 36
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 37
		
			
			1.2.1 Onze voorzieningen zijn toegankelijk en laagdrempelig.
		
			
	- 
			Blz. 38
		
			
			Nieuw concept mantelzorgondersteuning
		
	
 
- 
			Blz. 39
		
			
			1.2.2 Ondersteuning is beschikbaar en de kwaliteit en betaalbaarheid ervan zijn gegarandeerd.
		
			
	- 
			Blz. 40
		
			
			Verbeteren van juridische kwaliteit
		
	
- 
			Blz. 41
		
			
			Invoering nieuwe inkoop sociaal domein
		
	
- 
			Blz. 42
		
			
			Realisatie overgang beschermd wonen
		
	
- 
			Blz. 43
		
			
			Implementatie pgb 2.0
		
	
- 
			Blz. 44
		
			
			Integrale intake sociaal domein naar aanleiding van ‘Samen aan het stuur’ en de nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
		
	
- 
			Blz. 45
		
			
			Monitoring en dashboard inrichten
		
	
- 
			Blz. 46
		
			
			Arbeidsmatige dagbesteding als algemene voorziening door ontwikkelen
		
	
 
- 
			Blz. 47
		
			
			1.2.3 Iedereen kan meedoen in onze drempelvrije gemeente: zie hiervoor hoofdstuk Opgaven.
		
	
 
- 
			Blz. 48
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 49
		
			
			1.3 Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 51
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 52
		
			
			1.3.1 Waar jeugd en ouders/verzorgers het zelf niet kunnen, bieden we hulp op het gebied van zorg en (opvoedings)ondersteuning.
		
			
	- 
			Blz. 53
		
			
			Instroom van jeugdige cliënten naar tweedelijns zorg beperken
		
	
- 
			Blz. 54
		
			
			Integrale intake sociaal domein naar aanleiding van ‘Samen aan het stuur’
		
	
- 
			Blz. 55
		
			
			Nieuwe inkoop van Wmo- en jeugdhulp
		
	
- 
			Blz. 56
		
			
			Monitoring en dashboard jeugd inrichten
		
	
 
- 
			Blz. 57
		
			
			1.3.2 Zorg blijft beschikbaar, betaalbaarheid en kwaliteit zijn gegarandeerd.
		
	
 
- 
			Blz. 58
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 59
		
			
			Financiële onderbouwing programma 1
		
			
	- 
			Blz. 60
		
			
			Baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 61
		
			
			Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
		
	
- 
			Blz. 62
		
			
			Jeugd
		
	
- 
			Blz. 63
		
			
			Maatschappelijke ondersteuning
		
	
- 
			Blz. 64
		
			
			Volksgezondheid
		
	
- 
			Blz. 65
		
			
			Kredieten
		
	
 
 
- 
			Blz. 66
		
			
			Programma 2 Meedoen in Winterswijk
		
			
	- 
			Blz. 67
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 68
		
			
			2.1 Cultuur en ontspanning (cultuur)
		
			
	- 
			Blz. 69
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 70
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 71
		
			
			2.1.1 Om het aanbod van kunst en cultuur passend bij de leefbaarheid te houden, realiseren we nieuwe concepten en ondersteunen we bestaande voorzieningen.
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			Lezen jeugd bevorderen door gratis lidmaatschap jeugd
		
	
- 
			Blz. 73
		
			
			In stand houden van de culturele voorzieningen, met als belangrijkste actie een bijdrage leveren aan het project WoooW
		
	
- 
			Blz. 74
		
			
			Vorming streekomroep
		
	
- 
			Blz. 75
		
			
			Realiseren van de aanbevelingen uit de museumvisie, waaronder deelname van de musea aan het project 1572
		
	
- 
			Blz. 76
		
			
			Gebiedsontwikkeling Steengroeve
		
	
 
- 
			Blz. 77
		
			
			2.1.2 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van erfgoed, omdat dit belangrijk is voor het toerisme en zorgt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en bewoners.
		
			
	- 
			Blz. 78
		
			
			Implementeren uitvoeringsagenda van de erfgoednota ‘Wi-j doet ’t samen!’
		
	
- 
			Blz. 79
		
			
			Implementeren uitvoeringsagenda Archeologische waarden
		
	
- 
			Blz. 80
		
			
			Implementeren uitvoeringsagenda Aardkundige waarden
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 81
		
			
			2.2 Cultuur en ontspanning (sport)
		
			
	- 
			Blz. 82
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 83
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 84
		
			
			2.2.1 Sport betaalbaar en laagdrempelig houden.
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			Eerlijk en simpel financieringssysteem voor sportverenigingen ontwikkelen en invoeren
		
	
 
- 
			Blz. 86
		
			
			2.2.2 Sport en bewegen is voor iedereen toegankelijk.
		
			
	- 
			Blz. 87
		
			
			Meer zichtbaarheid voor buurtsportcoaches/Actief Winterswijk
		
	
- 
			Blz. 88
		
			
			Een beweegroute in de openbare ruimte voor iedereen; jong, oud of met een fysieke beperking
		
	
 
- 
			Blz. 89
		
			
			2.2.3 Bredere invulling en bezetting van sportaccommodaties.
		
			
	- 
			Blz. 90
		
			
			Meer sport/bewegen op sportaccommodaties en in de openbare ruimte
		
	
 
- 
			Blz. 91
		
			
			2.2.4 Samenwerkingspartner van Achterhoek in Beweging.
		
			
	- 
			Blz. 92
		
			
			Uitvoeren activiteiten Achterhoek in beweging en lokaal sportakkoord
		
	
 
 
- 
			Blz. 93
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 94
		
			
			2.3 Inkomen en participatie
		
			
	- 
			Blz. 95
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 96
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 97
		
			
			2.3.1 We begeleiden zoveel mogelijk mensen naar werk en financiële onafhankelijkheid.
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			Uitvoering geven aan de aanpak van armoede
		
	
- 
			Blz. 99
		
			
			Realiseren van een doorgaande ontwikkellijn van arbeidsmatige dagbesteding naar betaald werk
		
	
 
- 
			Blz. 100
		
			
			2.3.2 Voor mensen die geen werk vinden, zoeken we wegen om maatschappelijk actief te blijven.
		
	
- 
			Blz. 101
		
			
			2.3.3  We beheersen de toename van het aantal bijstandsgerechtigden.
		
			
	- 
			Blz. 102
		
			
			Stabilisering van het aantal bijstandsgerechtigden
		
	
 
- 
			Blz. 103
		
			
			2.3.4 We nemen als werkgever maatschappelijke verantwoordelijkheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
		
			
	- 
			Blz. 104
		
			
			Toevoegen van een garantiebaan bij gemeente Winterswijk
		
	
 
- 
			Blz. 105
		
			
			2.3.5 Nieuwkomers krijgen een integraal inburgeringsaanbod.
		
			
	- 
			Blz. 106
		
			
			Regievoeren op de inburgering van nieuwkomers
		
	
 
 
- 
			Blz. 107
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 108
		
			
			2.4 Educatie
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 110
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 111
		
			
			2.4.1 Continuïteit in (zorg)onderwijs door het bieden van een doorgaande lijn van voorschoolse educatie naar volwasseneducatie.
		
			
	- 
			Blz. 112
		
			
			Opstellen geactualiseerd beleidsplan VVE
		
	
 
- 
			Blz. 113
		
			
			2.4.2 Onderwijs sluit aan op de arbeidsmarkt.
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			Deelname aan het lokaal educatief agendaoverleg (LEA)
		
	
 
- 
			Blz. 115
		
			
			2.4.3 Winterswijkers hebben kennis van de Duitse taal.
		
			
	- 
			Blz. 116
		
			
			Regionale samenwerking uitvoering Leerplichtwet
		
	
- 
			Blz. 117
		
			
			Uitvoeren gemeentelijk aandeel in Nationaal Programma Onderwijs
		
	
 
- 
			Blz. 118
		
			
			2.4.4 Aanbod van onderwijs passend bij keuzevrijheid en nabijheid (primair onderwijs en voortgezet onderwijs).
		
			
	- 
			Blz. 119
		
			
			Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
		
	
 
- 
			Blz. 120
		
			
			2.4.5 We bieden ontwikkelperspectief voor de lokale onderwijshuisvesting van het basis- en het voortgezet onderwijs.
		
			
	- 
			Blz. 121
		
			
			Uitvoeren eerste fase 2021-2026 van het Integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2037
		
	
 
 
- 
			Blz. 122
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 123
		
			
			2.5 Economie
		
			
	- 
			Blz. 124
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 125
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			2.5.1 Er is voldoende ontwikkelruimte voor de Winterswijkse industrie.
		
			
	- 
			Blz. 127
		
			
			Maken van een omgevingsvisie voor een nieuw bedrijventerrein
		
	
- 
			Blz. 128
		
			
			Opzetten en uitvoeren programma Toekomstbestendige Bedrijventerreinen
		
	
 
- 
			Blz. 129
		
			
			2.5.2 We groeien door als aantrekkelijk winkelcentrum voor inwoners, regio, het Duitse verzorgingsgebied en onze toeristische gasten.
		
			
	- 
			Blz. 130
		
			
			Opgavegericht werken aan centrumontwikkeling, met de centrumvisie en uitvoeringsagenda als leidraad
		
	
 
- 
			Blz. 131
		
			
			2.5.3 We groeien door als aantrekkelijke toeristische bestemming, het aantal overnachtingen en dagbezoeken neemt toe.
		
			
	- 
			Blz. 132
		
			
			Uitvoeren regionale vrijetijdsagenda
		
	
- 
			Blz. 133
		
			
			Uitvoeren van de promotiecampagne paardentoerisme
		
	
 
- 
			Blz. 134
		
			
			2.5.4 Er is meer ondernemerschap in het buitengebied, in vormen die passend zijn en bijdragen aan de leefbaarheid.
		
			
	- 
			Blz. 135
		
			
			Ondersteunen van Ondernemers Buitengebied Winterswijk in de stimulering van nieuw ondernemerschap in het buitengebied
		
	
 
- 
			Blz. 136
		
			
			2.5.5 De bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren groeit.
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			Organiseren van innovatiecafébijeenkomsten
		
	
- 
			Blz. 138
		
			
			Ontwikkelen Alumniprogramma Achterhoek, in samenwerking met thematafel Smart werken & Innovatie en Smarthub Achterhoek
		
	
 
 
- 
			Blz. 139
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 140
		
			
			Financiële onderbouwing programma 2
		
			
	- 
			Blz. 141
		
			
			Baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 142
		
			
			Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
		
	
- 
			Blz. 143
		
			
			Cultuur en ontspanning
		
	
- 
			Blz. 144
		
			
			Cluster Economie
		
	
- 
			Blz. 145
		
			
			Inkomen en burgerparticipatie
		
	
- 
			Blz. 146
		
			
			Kredieten
		
	
- 
			Blz. 147
		
			
			Cultuur en ontspanning
		
	
- 
			Blz. 148
		
			
			Economie
		
	
- 
			Blz. 149
		
			
			Educatie
		
	
 
 
- 
			Blz. 150
		
			
			Programma 3 Werkend Winterswijk
		
			
	- 
			Blz. 151
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 152
		
			
			3.1 Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 153
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 154
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 155
		
			
			3.1.1 We willen dat het leefklimaat in heel Winterswijk behouden blijft, dan wel versterkt wordt. We willen dat iedereen in Winterswijk een passende en duurzame woning kan vinden, die aansluit bij zijn of haar woonwensen, nu en in de toekomst
		
			
	- 
			Blz. 156
		
			
			Ontwikkeling Tuunterveld als toekomstige woonwijk
		
	
- 
			Blz. 157
		
			
			Uitwerken planvorming woningbouw Narcisstraat
		
	
- 
			Blz. 158
		
			
			Uitvoeren woonvisie
		
	
- 
			Blz. 159
		
			
			Opstellen regionale woonagenda
		
	
- 
			Blz. 160
		
			
			Implementeren Omgevingswet
		
	
 
- 
			Blz. 161
		
			
			3.1.2 We willen het winkelcentrum, de voorzieningen in de kom van Winterswijk en de kwaliteit van onze woon- en werkgebieden behouden en versterken.
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			Uitwerken planvorming project WoooW
		
	
- 
			Blz. 163
		
			
			Uitvoeren project Wijkaanpak De Pas
		
	
- 
			Blz. 164
		
			
			Omgevingsvisie bebouwde kom Winterswijk
		
	
- 
			Blz. 165
		
			
			Implementeren dynamisch verkeersmanagementsysteem
		
	
- 
			Blz. 166
		
			
			Bouwen verkeersmodel
		
	
- 
			Blz. 167
		
			
			Uitvoeren Laadvisie en plaatsingsbeleid
		
	
 
- 
			Blz. 168
		
			
			3.1.3 We willen het waardevolle cultuurlandschap behouden en versterken, met (sociaal en economisch) toekomstperspectief voor bedrijven en inwoners. Daarnaast behouden en versterken we de recreatieve en belevingswaarde voor bezoekers.
		
			
	- 
			Blz. 169
		
			
			Vaststellen partiële herziening bestemmingsplan buitengebied (aanpassen aan omgevingsvisie)
		
	
- 
			Blz. 170
		
			
			Vaststellen bestemmingsplan Dennenoord en start revitalisering en sanering
		
	
- 
			Blz. 171
		
			
			Realiseren van een dienstencentrum in Gaxel, samen met Stadt Vreden
		
	
- 
			Blz. 172
		
			
			Uitvoeren beleidsvisie Landschap en biodiversiteit
		
	
- 
			Blz. 173
		
			
			Uitvoeren project toekomstbestendige erven
		
	
- 
			Blz. 174
		
			
			Uitvoeren programma Vitaal platteland door middel van een gebiedsgerichte aanpak
		
	
- 
			Blz. 175
		
			
			Bestrijden van de Japanse duizendknoop
		
	
- 
			Blz. 176
		
			
			Uitvoeren en afronden project Molenveld inclusief afdekken kleiput
		
	
- 
			Blz. 177
		
			
			Voorbereiden aanleg Tunnel Greversweg
		
	
 
 
- 
			Blz. 178
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 179
		
			
			3.2 Riolering en reiniging
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 181
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 182
		
			
			3.2.1 We beschermen de volksgezondheid tegen infectieziekten die ontstaan door transport van afvalwater en inzameling van huishoudelijk afval.
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			Uitvoeren plan van aanpak risicogestuurd rioolbeheer
		
	
- 
			Blz. 184
		
			
			Project Mooi Schoon 2022
		
	
 
- 
			Blz. 185
		
			
			3.2.2 We houden de bodem en het oppervlakte water schoon, en voorkomen schade door hevige regenval en extreme droogte.
		
			
	- 
			Blz. 186
		
			
			Uitvoeren inrichtingsmaatregelen klimaatagenda en biodiversiteit
		
	
 
- 
			Blz. 187
		
			
			3.2.3 We dragen bij aan een duurzaam en circulair Winterswijk.
		
			
	- 
			Blz. 188
		
			
			Landelijk afvalbeleidsplan vertalen naar gemeentelijk beleid
		
	
- 
			Blz. 189
		
			
			Invoering Ja/Ja-sticker
		
	
 
 
- 
			Blz. 190
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 191
		
			
			Financiële onderbouwing programma 3
		
			
	- 
			Blz. 192
		
			
			Baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 193
		
			
			Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
		
	
- 
			Blz. 194
		
			
			Duurzaamheid
		
	
- 
			Blz. 195
		
			
			Grondexploitaties
		
	
- 
			Blz. 196
		
			
			Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 197
		
			
			Riolering en reiniging
		
	
- 
			Blz. 198
		
			
			Reserves
		
	
- 
			Blz. 199
		
			
			Kredieten
		
	
- 
			Blz. 200
		
			
			Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 201
		
			
			Grondexploitaties
		
	
 
 
- 
			Blz. 202
		
			
			Programma 4 Bestuurlijk Winterswijk
		
			
	- 
			Blz. 203
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 204
		
			
			4.1 Bestuur – algemene ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 205
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 206
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 207
		
			
			4.1.1 Goede bestuurlijke samenwerking door te werken aan vertrouwen, transparantie, flexibiliteit en tijdigheid.
		
			
	- 
			Blz. 208
		
			
			De gemeenteraadsverkiezingen organiseren
		
	
 
- 
			Blz. 209
		
			
			4.1.2 We organiseren ons werk modern waardoor dienstverlening wordt ervaren als tijdig, flexibel en participatief.
		
			
	- 
			Blz. 210
		
			
			Chatbot inzetten voor 24/7 klantcontact
		
	
- 
			Blz. 211
		
			
			E-diensten uitbreiden en achterliggende processen optimaliseren
		
	
- 
			Blz. 212
		
			
			Vernieuwde website live brengen
		
	
- 
			Blz. 213
		
			
			Stimuleren gebruik digitale dienstverlening
		
	
- 
			Blz. 214
		
			
			Zorgen voor effectievere telefonische bereikbaarheid
		
	
- 
			Blz. 215
		
			
			Dienstverlening aanpassen aan de hand van klantreizen
		
	
- 
			Blz. 216
		
			
			Zelfbedieningskluis: volgen landelijke ontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 217
		
			
			Overdracht Islamitische begraafplaats
		
	
- 
			Blz. 218
		
			
			Graven van KNIL-militairen (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) markeren
		
	
- 
			Blz. 219
		
			
			Winterswijk op de kaart zetten als plek voor huwelijken
		
	
- 
			Blz. 220
		
			
			Implementeren van het nieuwe werkconcept inclusief passende huisvesting
		
	
 
- 
			Blz. 221
		
			
			4.1.3 Inwoners voelen zich betrokken bij het maken en uitvoeren van beleid.
		
	
 
- 
			Blz. 222
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 223
		
			
			4.2 Openbare orde en veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 224
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 225
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 226
		
			
			4.2.1 Inwoners van Winterswijk voelen zich veilig.
		
			
	- 
			Blz. 227
		
			
			Deelname aan integrale controles met diverse ketenpartners
		
	
 
- 
			Blz. 228
		
			
			4.2.2 De criminaliteit neemt af.
		
			
	- 
			Blz. 229
		
			
			Opstarten ondermijningsoverleggen
		
	
- 
			Blz. 230
		
			
			Voortzetten integrale, regionale aanpak ondermijning met buurgemeenten
		
	
- 
			Blz. 231
		
			
			Aansluiten bij Meld Misdaad Anoniem
		
	
- 
			Blz. 232
		
			
			Voorlichting en training over wapens en geweld door Halt
		
	
- 
			Blz. 233
		
			
			Voorlichting op scholen over ondermijning door Leerlingalert
		
	
- 
			Blz. 234
		
			
			Facilitaire ondersteuning convenant Veilige School
		
	
- 
			Blz. 235
		
			
			In beeld brengen en tegengaan zorgfraude
		
	
 
- 
			Blz. 236
		
			
			4.2.3 De woonwijken in Winterswijk zijn leefbaar.
		
			
	- 
			Blz. 237
		
			
			Opstellen en adequaat uitvoeren Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
		
	
 
- 
			Blz. 238
		
			
			4.2.4 Verhogen kwaliteit en effectiviteit van de brandweer.
		
			
	- 
			Blz. 239
		
			
			Optimaliseren brandweerzorg door in te zetten op preventie
		
	
 
 
- 
			Blz. 240
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 241
		
			
			4.3 Lobby, grensoverschrijdende samenwerking en city marketing
		
			
	- 
			Blz. 242
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 243
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 244
		
			
			4.3.1 Gastvrijheid voor bezoekers vergroten.
		
			
	- 
			Blz. 245
		
			
			Doorontwikkelen cursusaanbod Grenzhoppers Business School
		
	
- 
			Blz. 246
		
			
			Duitse taal stimuleren op Winterswijkse onderwijsinstellingen via Grenzhoppers Business School
		
	
- 
			Blz. 247
		
			
			Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
		
	
 
- 
			Blz. 248
		
			
			4.3.2 Het verbeteren van het ondernemersklimaat en de mogelijkheden voor werkzoekenden verbeteren.
		
			
	- 
			Blz. 249
		
			
			Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
		
	
- 
			Blz. 250
		
			
			Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
		
	
- 
			Blz. 251
		
			
			Vergroten zichtbaarheid grensstreek
		
	
- 
			Blz. 252
		
			
			We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
		
	
 
- 
			Blz. 253
		
			
			4.3.3 Inwoners en ondernemers zijn actief binnen grensoverschrijdende samenwerking.
		
			
	- 
			Blz. 254
		
			
			Uitvoering Regio Deal Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
		
	
- 
			Blz. 255
		
			
			Organiseren werkbezoek aan Mecklenburg-Vorpommern (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
		
	
- 
			Blz. 256
		
			
			Vergroten zichtbaarheid grensstreek
		
	
- 
			Blz. 257
		
			
			We realiseren het Dienstencentrum Gaxel samen met Stadt Vreden
		
	
- 
			Blz. 258
		
			
			Vertalen communicatiemiddelen (website etc.)
		
	
 
- 
			Blz. 259
		
			
			4.3.4 Impact vergoten van lokale of regionale vraagstukken.
		
			
	- 
			Blz. 260
		
			
			Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
		
	
- 
			Blz. 261
		
			
			Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
		
	
- 
			Blz. 262
		
			
			Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
		
	
- 
			Blz. 263
		
			
			Deelname aan The European Week of Regions and Cities (bestuurlijk en ambtelijk)
		
	
- 
			Blz. 264
		
			
			Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
		
	
 
- 
			Blz. 265
		
			
			4.3.5 Zichtbaarheid en (kennis)netwerk vergroten en delen. We investeren in Internationale contacten (gemeenten) voor kennisdeling en vergroting van onze zichtbaarheid.
		
			
	- 
			Blz. 266
		
			
			Uitvoering van het USAID-project Oekraïne (VNG International)
		
	
- 
			Blz. 267
		
			
			Uitbreiden internationale netwerk
		
	
- 
			Blz. 268
		
			
			Organiseren werkbezoek ambassadeurs Den Haag en Berlijn (in samenwerking met 8RHK-ambassadeurs, Twente en Nederlandse Ambassade in Berlijn)
		
	
- 
			Blz. 269
		
			
			Organiseren grensoverschrijdende werkbezoeken voor Tweede Kamerleden en Europarlementariërs
		
	
- 
			Blz. 270
		
			
			Organiseren lobbybijeenkomsten in Winterswijk, de Achterhoek, Brussel en Den Haag (Nieuwspoort)
		
	
- 
			Blz. 271
		
			
			Deelname aan The European Week of Regions and Cities (bestuurlijk en ambtelijk)
		
	
- 
			Blz. 272
		
			
			Verkennen en benutten (Europese) subsidiemogelijkheden
		
	
 
- 
			Blz. 273
		
			
			4.3.6 Groei van bovenregionale bekendheid van Winterswijk als aantrekkelijk plaats voor wonen, werken, winkelen en recreëren.
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			Wervingscampagne jonge inwoners
		
	
 
- 
			Blz. 275
		
			
			4.3.7 Betere organisatie en afstemming van de economische ontwikkeling van Winterswijk, in integrale samenwerking met het bedrijfsleven.
		
			
	- 
			Blz. 276
		
			
			Verder uitwerken van het raadsbesluit (december 2021) over een ondernemerspunt (oprichten en inrichten)
		
	
- 
			Blz. 277
		
			
			Faciliteren en ondersteunen van het Grenslandcollege
		
	
 
 
- 
			Blz. 278
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 279
		
			
			4.4 Overige middelen
		
			
	- 
			Blz. 280
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 281
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 282
		
			
			4.4.1 Een structureel sluitende begroting.
		
			
	- 
			Blz. 283
		
			
			De begroting laat een structureel sluitend meerjarenperspectief zien
		
	
- 
			Blz. 284
		
			
			Herfinancieren leningenportefeuille
		
	
- 
			Blz. 285
		
			
			Implementatie rechtmatigheidsverantwoording
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 286
		
			
			Financiële onderbouwing programma 4
		
			
	- 
			Blz. 287
		
			
			Baten en Lasten
		
	
- 
			Blz. 288
		
			
			Doorbelaste bedrijfsvoerings- en kapitaallasten
		
	
- 
			Blz. 289
		
			
			Bestuur en algemene ondersteuning
		
	
- 
			Blz. 290
		
			
			Overige eigen middelen
		
	
- 
			Blz. 291
		
			
			Reserves
		
	
- 
			Blz. 292
		
			
			Kredieten
		
	
 
 
- 
			Blz. 293
		
			
			Opgave 'Iedereen doet mee'
		
			
	- 
			Blz. 294
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 295
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 296
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 297
		
			
			1.1 Winterswijk is drempelvrij en voldoet aan het VN-verdrag Handicap.
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			Inwoners ondersteunen als ze een integrale woonvorm willen opzetten
		
	
- 
			Blz. 299
		
			
			We brengen de woonwensen van mensen met een lichamelijke beperking in beeld
		
	
- 
			Blz. 300
		
			
			Knelpunten in de openbare ruimte in beeld brengen en oplossen
		
	
- 
			Blz. 301
		
			
			Websites toegankelijk maken
		
	
- 
			Blz. 302
		
			
			Met campagnes en publicaties zorgen we voor kennis en begrip rond de onderwerpen van de opgave
		
	
- 
			Blz. 303
		
			
			We gaan met onze achterban in gesprek over nieuwe onderwerpen
		
	
- 
			Blz. 304
		
			
			We dragen het feit dat we een regenbooggemeente zijn uit, met de regenboogvlag en een regenboogzebrapad voor het gemeentekantoor
		
	
- 
			Blz. 305
		
			
			De inhoudelijke kant van onze regenbooggemeente wordt opgepakt
		
	
 
- 
			Blz. 306
		
			
			1.2 Kinderen hebben gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen.
		
			
	- 
			Blz. 307
		
			
			Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
		
	
- 
			Blz. 308
		
			
			We organiseren voorlichting op scholen over armoede en financiën
		
	
- 
			Blz. 309
		
			
			Verlengde schooldag voor basisschoolkinderen
		
	
- 
			Blz. 310
		
			
			We informeren jongeren over de veranderende verantwoordelijkheid als ze achttien jaar worden
		
	
 
- 
			Blz. 311
		
			
			1.3 Mensen maken beter gebruik van bestaande inkomensvoorzieningen.
		
			
	- 
			Blz. 312
		
			
			Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
		
	
- 
			Blz. 313
		
			
			Professionals worden getraind in stress-sensitief werken
		
	
- 
			Blz. 314
		
			
			Eén intake voor alle inkomensondersteunende voorzieningen
		
	
 
- 
			Blz. 315
		
			
			1.4 Het taboe rondom armoede is doorbroken.
		
			
	- 
			Blz. 316
		
			
			Lerende en reflectieve evaluatie van het programma Armoedevrij Winterswijk
		
	
- 
			Blz. 317
		
			
			We organiseren campagnes waarmee we het thema armoede onder de aandacht brengen
		
	
- 
			Blz. 318
		
			
			We maken armoede bespreekbaar op scholen
		
	
- 
			Blz. 319
		
			
			We trainen vrijwilligers en professionals in het signaleren en bespreekbaar maken van armoede
		
	
 
 
- 
			Blz. 320
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 321
		
			
			Opgave Centrum
		
			
	- 
			Blz. 322
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 323
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 324
		
			
			3.1 Het marktterrein is het hart van het dorp, een prettige plek om te verblijven, daar kom je thuis.
		
			
	- 
			Blz. 325
		
			
			Kwaliteitsimpuls van de Markt
		
	
- 
			Blz. 326
		
			
			Toekomst van de Jacobuskerk en Jacobskerk
		
	
 
- 
			Blz. 327
		
			
			3.2 Het echte Winterswijk, waar je als gast weggaat met een glimlach en graag terug wilt komen.
		
			
	- 
			Blz. 328
		
			
			Uitvoering plan van aanpak ‘Beleving in het centrum’
		
	
- 
			Blz. 329
		
			
			Openbare toiletten
		
	
- 
			Blz. 330
		
			
			Onbeperkt genieten in de Achterhoek
		
	
- 
			Blz. 331
		
			
			Evenementenkalender
		
	
 
- 
			Blz. 332
		
			
			3.3 Er is nog zoveel meer, ontdek de leukste straatjes van Winterswijk.
		
			
	- 
			Blz. 333
		
			
			Analyse centrumstructuur, loopstromen en verblijfsgebieden
		
	
- 
			Blz. 334
		
			
			Acquisitie en stimuleren van nieuw ondernemerschap
		
	
 
- 
			Blz. 335
		
			
			3.4 Het centrum (als geheel) is een dag-attractie waar mensen graag verblijven en consumeren, met ruimte voor ondernemers.
		
			
	- 
			Blz. 336
		
			
			Kennisontwikkeling bij centrumondernemers
		
	
- 
			Blz. 337
		
			
			Fieldlab Retailinnovatie
		
	
- 
			Blz. 338
		
			
			Smartcity Achterhoek
		
	
- 
			Blz. 339
		
			
			Ondernemerspunt Winterswijk
		
	
 
- 
			Blz. 340
		
			
			3.5 Winterswijk is gastvrij en voor iedereen goed bereikbaar.
		
			
	- 
			Blz. 341
		
			
			Verminderen van onnodig autobezoek
		
	
- 
			Blz. 342
		
			
			Goede fietsenstalling met voldoende oplaadpunten
		
	
- 
			Blz. 343
		
			
			Verminderen overlast van laden en lossen in de winkelstraat
		
	
- 
			Blz. 344
		
			
			Gastvrijheid op de parkeerplaats
		
	
 
 
- 
			Blz. 345
		
			
			Indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 346
		
			
			Opgave Duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 347
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 348
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 349
		
			
			4.1 De bebouwde omgeving van Winterswijk is energieneutraal in 2030. We benutten in Winterswijk onze cultuurhistorie en biodiversiteit.
		
			
	- 
			Blz. 350
		
			
			Werken aan de hand van de uitvoeringsagenda Duurzaamheid 2019-2022 met vele activiteiten
		
	
- 
			Blz. 351
		
			
			Stimuleren zonne-energie
		
	
- 
			Blz. 352
		
			
			Uitvoeren visie Warmtetransitie
		
	
 
- 
			Blz. 353
		
			
			4.2 Winterswijk heeft een duurzame gemeentelijke organisatie in 2030.
		
			
	- 
			Blz. 354
		
			
			Uitvoeren project Duurzaamheidsfactor
		
	
- 
			Blz. 355
		
			
			We maken een prachtig Green Leaf-jaar 2022
		
	
 
- 
			Blz. 356
		
			
			4.3 We zijn een volledig duurzame gemeente in 2050, dus ook klimaatneutraal en circulair.
		
			
	- 
			Blz. 357
		
			
			We werken aan klimaatadaptatie
		
	
 
 
- 
			Blz. 358
		
			
			Indicatoren
		
	
 
 
- 
			Blz. 359
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 360
		
			
			Paragraaf A Lokale Heffingen
		
			
	- 
			Blz. 361
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 362
		
			
			Beleid
		
	
- 
			Blz. 363
		
			
			Belastingdruk
		
	
- 
			Blz. 364
		
			
			De belastingdruk voor 2022 stijgt in vergelijking met 2021
		
	
- 
			Blz. 365
		
			
			Opbrengst heffingen
		
	
- 
			Blz. 366
		
			
			Onroerendezaakbelastingen € 6.245.000
		
	
- 
			Blz. 367
		
			
			Toeristenbelasting €    756.000
		
	
- 
			Blz. 368
		
			
			Forensenbelasting €       83.000
		
	
- 
			Blz. 369
		
			
			Precariobelasting € 50.000
		
	
- 
			Blz. 370
		
			
			Afvalstoffenheffing € 2.646.000
		
	
- 
			Blz. 371
		
			
			Rioolheffing € 3.975.000
		
	
- 
			Blz. 372
		
			
			Grafrechten € 203.000
		
	
- 
			Blz. 373
		
			
			Marktgelden € 107.000
		
	
- 
			Blz. 374
		
			
			Leges algemene dienstverlening € 306.000
		
	
- 
			Blz. 375
		
			
			Reclamebelasting € 105.000
		
	
- 
			Blz. 376
		
			
			Kwijtschelding
		
	
- 
			Blz. 377
		
			
			Overzicht van de verleende en begrote kwijtschelding:
		
	
- 
			Blz. 378
		
			
			Kostenonderbouwing
		
	
- 
			Blz. 379
		
			
			Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing
		
	
- 
			Blz. 380
		
			
			Kostenonderbouwing rioolheffing
		
	
- 
			Blz. 381
		
			
			Kostenonderbouwing grafrechten
		
	
- 
			Blz. 382
		
			
			Kostenonderbouwing marktgelden
		
	
- 
			Blz. 383
		
			
			Kostenonderbouwing leges
		
	
 
- 
			Blz. 384
		
			
			Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 385
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 386
		
			
			1. Weerstandsvermogen
		
	
- 
			Blz. 387
		
			
			2. Risico’s
		
	
- 
			Blz. 388
		
			
			Risico score
		
	
- 
			Blz. 389
		
			
			Risico grondexploitatie
		
	
- 
			Blz. 390
		
			
			3. Kengetallen financiële positie
		
	
- 
			Blz. 391
		
			
			1. en 2. Netto schuldquote inclusief verstrekte leningen en netto schuldquote exclusief verstrekte leningen
		
	
- 
			Blz. 392
		
			
			3. Solvabiliteit
		
	
- 
			Blz. 393
		
			
			4. Structurele exploitatieruimte
		
	
- 
			Blz. 394
		
			
			5. Grondexploitatie
		
	
- 
			Blz. 395
		
			
			6. Belastingcapaciteit
		
	
- 
			Blz. 396
		
			
			Conclusie kengetallen
		
	
 
- 
			Blz. 397
		
			
			Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 398
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 399
		
			
			Wegen
		
	
- 
			Blz. 400
		
			
			Laadpalen
		
	
- 
			Blz. 401
		
			
			Openbare verlichting
		
	
- 
			Blz. 402
		
			
			Civiele kunstwerken
		
	
- 
			Blz. 403
		
			
			Kengetallen wegen
		
	
- 
			Blz. 404
		
			
			Waterbeheer inclusief riolering en beduikering
		
	
- 
			Blz. 405
		
			
			Samenwerking regio Achterhoek +
		
	
- 
			Blz. 406
		
			
			Samenwerking (afval)waterteam WintLicht
		
	
- 
			Blz. 407
		
			
			Beheer en onderhoud riolering en afwatering
		
	
- 
			Blz. 408
		
			
			Kengetallen riolering en waterbeheer
		
	
- 
			Blz. 409
		
			
			Groen
		
	
- 
			Blz. 410
		
			
			Kengetallen groen
		
	
- 
			Blz. 411
		
			
			Kengetallen gebouwen
		
	
 
- 
			Blz. 412
		
			
			Paragraaf D Financiering
		
			
	- 
			Blz. 413
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 414
		
			
			Kasbeheer
		
	
- 
			Blz. 415
		
			
			Risicobeheer
		
	
- 
			Blz. 416
		
			
			Gemeentefinanciering
		
	
- 
			Blz. 417
		
			
			Schatkistbankieren
		
	
- 
			Blz. 418
		
			
			Renteschema
		
	
- 
			Blz. 419
		
			
			Omslagrente
		
	
- 
			Blz. 420
		
			
			Kasstroom
		
	
 
- 
			Blz. 421
		
			
			Paragraaf E Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 422
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 423
		
			
			Organisatieontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 424
		
			
			Centralisatie van de bedrijfsvoering
		
	
- 
			Blz. 425
		
			
			Formatie en bezetting
		
	
- 
			Blz. 426
		
			
			De Omgevingswet
		
	
- 
			Blz. 427
		
			
			Human resource (HR)
		
	
- 
			Blz. 428
		
			
			Ontwikkeling/opleidingen medewerkers
		
	
- 
			Blz. 429
		
			
			eHRM
		
	
- 
			Blz. 430
		
			
			Arbo en verzuim
		
	
- 
			Blz. 431
		
			
			Agressie en geweld
		
	
- 
			Blz. 432
		
			
			Integriteit politieke ambtsdragers
		
	
- 
			Blz. 433
		
			
			Integriteit ambtenaren
		
	
- 
			Blz. 434
		
			
			De banenafspraak
		
	
- 
			Blz. 435
		
			
			Arbeidsmarkt
		
	
- 
			Blz. 436
		
			
			Onboarding
		
	
- 
			Blz. 437
		
			
			Digitale transformatie en dienstverlening
		
	
- 
			Blz. 438
		
			
			Landelijke initiatieven Vereniging Nederlandse Gemeenten
		
	
- 
			Blz. 439
		
			
			Digitaal (samen)werken
		
	
- 
			Blz. 440
		
			
			We bieden burgers digitale participatiemogelijkheden
		
	
- 
			Blz. 441
		
			
			Datagedreven werken
		
	
- 
			Blz. 442
		
			
			Geo-informatie en het gebruik van 3D-registratie.
		
	
- 
			Blz. 443
		
			
			Digitale documentaire informatievoorziening
		
	
- 
			Blz. 444
		
			
			Automatisering en de cloud
		
	
- 
			Blz. 445
		
			
			Informatiebeveiliging en privacy
		
	
- 
			Blz. 446
		
			
			Inkoop-en aanbestedingsbeleid
		
	
- 
			Blz. 447
		
			
			Beheer gebouwen
		
	
- 
			Blz. 448
		
			
			Toerekening overhead
		
	
 
- 
			Blz. 449
		
			
			Paragraaf F Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 450
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 451
		
			
			Gemeentelijk beleid
		
	
- 
			Blz. 452
		
			
			Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk
		
	
- 
			Blz. 453
		
			
			GGD Noord- en Oost-Gelderland
		
	
- 
			Blz. 454
		
			
			Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers
		
	
- 
			Blz. 455
		
			
			Werkleerbedrijf
		
	
- 
			Blz. 456
		
			
			Stadsbank Oost Nederland
		
	
- 
			Blz. 457
		
			
			Stichting Achterhoek Toerisme
		
	
- 
			Blz. 458
		
			
			Omgevingsdienst Achterhoek
		
	
- 
			Blz. 459
		
			
			Coöperatieve Achterhoekse Groene Energiemaatschappij AGEM U.A.
		
	
- 
			Blz. 460
		
			
			B.V. Winterswijks Energiebureau
		
	
- 
			Blz. 461
		
			
			De Marke
		
	
- 
			Blz. 462
		
			
			Stichting Winterswijk Cultuur Landschap (WCL)
		
	
- 
			Blz. 463
		
			
			ROVA
		
	
- 
			Blz. 464
		
			
			Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
		
	
- 
			Blz. 465
		
			
			Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek Doetinchem
		
	
- 
			Blz. 466
		
			
			Gemeenschappelijke regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO
		
	
- 
			Blz. 467
		
			
			N.V. Alliander
		
	
- 
			Blz. 468
		
			
			N.V. Vitens
		
	
- 
			Blz. 469
		
			
			N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
		
	
 
- 
			Blz. 470
		
			
			Paragraaf G Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 471
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 472
		
			
			Onze visie op grondbeleid in relatie tot onze programmadoelstellingen
		
	
- 
			Blz. 473
		
			
			Hoe voeren we ons grondbeleid uit?
		
	
- 
			Blz. 474
		
			
			Actuele prognose van de resultaten van de totale grondexploitatie
		
	
- 
			Blz. 475
		
			
			Onderbouwing van de geraamde winstneming
		
	
- 
			Blz. 476
		
			
			De beleidsuitgangspunten voor de reserves in relatie tot de risico’s van de grondzaken
		
	
- 
			Blz. 477
		
			
			Woonbeleid
		
	
- 
			Blz. 478
		
			
			Bedrijventerreinen
		
	
- 
			Blz. 479
		
			
			Planontwikkeling gemeentelijk initiatief
		
	
- 
			Blz. 480
		
			
			Planontwikkeling particulier initiatief
		
	
- 
			Blz. 481
		
			
			Financiële positie grondexploitatie
		
	
- 
			Blz. 482
		
			
			Uitgaven BIE
		
	
- 
			Blz. 483
		
			
			Faciliterend grondbeleid
		
	
- 
			Blz. 484
		
			
			Strategische posities en grondexploitaties in voorbereiding
		
	
 
- 
			Blz. 485
		
			
			Paragraaf H Algemene middelen
		
			
	- 
			Blz. 486
		
			
			Inleiding
		
	
 
 
- 
			Blz. 487
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 488
		
			
			Bijlage 1 Keuzes Kadernota
		
			
	- 
			Blz. 489
		
			
			Keuzes Kadernota
		
	
- 
			Blz. 490
		
			
			Keuzes Kadernota II
		
	
 
- 
			Blz. 491
		
			
			Bijlage 2 Financiële (kern)gegevens
		
			
	- 
			Blz. 492
		
			
			Balans
		
	
- 
			Blz. 493
		
			
			A. Verloop begroting 2022 tot 2025
		
	
- 
			Blz. 494
		
			
			B.  EMU Saldo's 2020 tot en met 2025
		
	
- 
			Blz. 495
		
			
			Vennootschapsbelasting
		
	
- 
			Blz. 496
		
			
			C. Overzicht van baten en lasten- meerjarig
		
	
- 
			Blz. 497
		
			
			Baten en lasten meerjarig
		
	
- 
			Blz. 498
		
			
			Toelichting baten en lasten meerjarig
		
	
- 
			Blz. 499
		
			
			D. Overzicht structurele en incidentele baten en lasten 2022.
		
	
- 
			Blz. 500
		
			
			Toelichting structurele en incidentele baten en lasten 2022
		
	
 
- 
			Blz. 501
		
			
			Bijlage 3 Reserves en Voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 502
		
			
			Reserves
		
	
- 
			Blz. 503
		
			
			Toelichting reserves
		
	
- 
			Blz. 504
		
			
			Voorzieningen
		
	
 
- 
			Blz. 505
		
			
			Bijlage 4 Investeringen
		
			
	- 
			Blz. 506
		
			
			Investeringen
		
	
- 
			Blz. 507
		
			
			Toelichting op de kolom Begroot tot en met prognose 1 2021:(de cijfers verwijzen naar de kolom Ref.)
		
	
 
- 
			Blz. 508
		
			
			Bijlage 5 Kerncijfers Gemeente Winterswijk
		
			
	- 
			Blz. 509
		
			
			Kerncijfers Gemeente Winterswijk
		
	
 
- 
			Blz. 510
		
			
			Bijlage 6 Beleids- en prestatie indicatoren per programma
		
			
	- 
			Blz. 511
		
			
			Beleids- en prestatie indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 512
		
			
			Bijlage 7 Baten en Lasten per taakveld
		
			
	- 
			Blz. 513
		
			
			Baten en Lasten per taakveld
		
	
 
 
- 
		
			
			Activiteiten
		
	
- 
		
			
			Overzicht
		
	
- 
		
			
			Zoeken
		
	
- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
- 
		
			
			Contact
		
	
- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
- 
		
			
			Sitemap