Het onderhoud van de wegen is gebaseerd op het wegenbeheerplan 2020-2024
Het wegenbeheer in de gemeente Winterswijk is zowel binnen als buiten de kom gebaseerd op het wegenbeheerplan 2020-2024, dat is opgesteld in 2019. Voor het beheerplan zijn de wegen met behulp van de schadecatalogus visueel geïnspecteerd. Hiervoor hanteren we de systematiek van het CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Weg- en Waterbouwbouwkunde en de verkeerstechniek). Na een visuele inspectie is de onderhoudsbehoefte voor de verharde wegen geraamd. De prioritering van de uitvoering is functioneel en risico gestuurd bepaald. Voor de onverharde wegen is in december 2021 een beleidsplan vastgesteld dat de basis vormt voor toekomstig beheer en onderhoud van de onverharde wegen.
De omvang van het werk bepaalt welke partij we de werkzaamheden laten uitvoeren
De ROVA doet het klein (dagelijks) onderhoud. Middelgroot onderhoud, waarbij weg- of trottoirdelen worden aangepakt, voert een marktpartij uit op basis van een onderhoudsbestek. Groot onderhoud (reconstructie van de gehele weg of wijk) besteden we projectmatig aan. Uitvoering van de projecten gebeurt volgens het Investeringsplan.
We voerden verschillende geplande onderhoudswerkzaamheden uit, zoals:
- we rondden de werkzaamheden van het Vrijheidspark af;
- we werkten samen met bewoners plannen voor Wijkaanpak de Pas uit in tekeningen en bestekken;
- we hebben de Albert Schweitzerlaan en Wamelinkweg opnieuw ingericht;
- we namen de instandhoudingswerkzaamheden van de Greuneweg, Grote Heldersweg, Binnenboomweg en Meenkmolenweg in uitvoering;
- we hebben de instandhoudingswerkzaamheden voor het Garversbultenpad (fietspad) aanbesteed, deze werkzaamheden worden in het voorjaar van 2022 uitgevoerd.
In 2021 zijn 38 publieke laadplekken gerealiseerd
Met de aanleg van de nieuwe parkeerterreinen aan de Burgemeester Vlamstraat, Jeugdkerkstraat, Burgemeester Bosmastraat (achter het Raadhuis) en de Laan van Hilbelink is het aantal publieke laadpalen uitgebreid. Kuster Energy heeft als exploitant, in samenwerking met de Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM), op deze parkeerterreinen laadpalen geplaatst die plek bieden aan 34 elektrische personenvoertuigen. Daarnaast heeft exploitant Allego op verzoek van particulieren nog eens vier publieke laadplekken gerealiseerd.
Er is een samenwerkingsovereenkomst getekend voor deelname aan de provinciale concessie publieke laadinfrastructuur
De provinciale concessie publieke laadinfrastructuur biedt de mogelijkheid om voor een periode van drie tot vijf jaar (plaatsingstermijn) publieke laadpalen in onze gemeente te realiseren. In de nieuwe concessie blijft het mogelijk om dit op aanvraag in de openbare ruimte te doen. Dit is van belang voor inwoners die niet de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te laden. Daarnaast kunnen wij in de nieuwe concessie proactief, vooruitlopend op de vraag, publieke laadpalen plaatsen.
In oktober 2021 is de Integrale visie op laadinfrastructuur en plaatsingsleidraad Winterswijk vastgesteld
Hiermee voldoen we aan de afspraken uit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), als onderdeel van het Klimaatakkoord. Het document biedt een strategie om tijdig passende laadinfrastructuur voor elektrische personenvoertuigen te realiseren en geeft duidelijke handvatten voor de uitvoering. Het is vooral een document geworden waarin onze ambities voor de komende jaren verankerd liggen.
We bereidden een pilot voor waarin wij de Verlengde Private Aansluiting (VPA) als alternatieve laadoplossing zien
Een VPA is een laadpaal die is aangesloten op de meterkast van de rijder en die op eigen terrein is geplaatst. Onderdeel van deze laadoplossing is het toepassen van kabelgoottegels. Door het plaatsen van deze tegels komt de laadkabel verzonken in het trottoir te liggen en dat kan (struikel)gevaar voorkomen. Het experiment is beperkt in looptijd en omvang. Gedurende een periode van één jaar willen wij maximaal tien deelnemers de kans geven ervaring op te doen met de VPA en de kabelgoottegel. De pilot gaat in 2022 van start.
Beheer en onderhoud van de openbare verlichting voerden we uit volgens het beleids- en beheerplan
Dit betekent dat vanwege regulier onderhoud op diverse locaties de openbare verlichting is vervangen. Dit gebeurde onder andere aan de Morsestraat, wijk de Hazelder en de Dollemansweg bij de spoorwegovergang. Daarnaast is in 2021 gestart met de opzet voor het nieuwe beleids-en beheerplan. Dit plan ronden wij in 2022 af.
We verlaagden ons energieverbruik
Het streven om het energieverbruik in 2030, ten opzichte van 2014, met 50% te hebben verlaagd, ligt op koers.
Na veel uitbreidingen door nieuwbouw en het vervangen van oude installaties met grote mastafstanden, zet de besparing verder door. Ook de komst van steeds zuinigere nieuwe modellen en het toepassen van slimme verlichting draagt hieraan bij. In 2021 daalde het verbruik onder de 80% ten opzichte van 2014, bij een toename van het aantal masten met ongeveer 12%.
We werkten aan de verkeersveiligheid van civiele kunstwerken, zoals bruggen, viaducten, tunnels, etc.
In 2021 zijn het brugdek en de leuningen van de fiets- en voetgangersbrug in de Piersonstraat vervangen.
De voorbereiding voor vervanging van de brug in de Ravenhorsterweg/Honesweg is opgestart. Onderhoud aan de civiele kunstwerken gebeurt op basis van visuele en technische inspecties. De inspectieresultaten worden vastgelegd in een beheerprogramma. In het 2e kwartaal van 2021 is een inspectie uitgevoerd, die de basis vormt voor uit te voeren onderhoudswerkzaamheden. Uitgangspunt is om de bruggen en duikers op een minimaal niveau verkeersveilig te houden.
De gerealiseerde exploitatielasten van het cluster Wegen zijn € 4,6 miljoen
Het cluster Wegen bestaat uit wegen, openbare verlichting en civiele kunstwerken.
De in 2021 gerealiseerde exploitatielasten met betrekking tot dit cluster zijn € 4,6 miljoen (inclusief de lasten voor straatnaamgeving en huisnummering, bermbeheer en gladheidbestrijding) en is als volgt opgebouwd:
- € 2,6 miljoen aan niet-beïnvloedbare kapitaallasten (rente en afschrijving)
- € 0,9 miljoen voor de bijdrage aan Rova
- € 1,1 miljoen beïnvloedbare budgetten, zoals klein onderhoud.
De (bruto) gerealiseerde investeringen in wegen voor 2021 zijn € 3,5 miljoen.
Hiervan is € 0,1 miljoen een subsidiabele provinciale bijdrage. De netto investering voor de gemeente komt hiermee op € 3,4 miljoen.
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Verharde wegen binnen de kom |
101 km |
101 km |
101 km |
101 km |
Verharde wegen buiten de kom |
212 km |
212 km |
212 km |
212 km |
Zandwegen |
125 km |
125 km |
125 km |
125 km |
Fietspaden |
39 km |
39 km |
40 km |
40 km |
Voormalige RAL-fietspaden |
58 km |
58 km |
58 km |
58 km |
Instandhouding wegen binnen de kom |
1,2 km |
1,5km |
1,5km |
1 km |
Instandhouding wegen buiten de kom |
3,6 km |
3,0 km |
1,8km |
5,2 km |
Instandhouding fietspaden |
0,8 km |
0,7 km |
1,2 km |
1,8 km |
|
|
|
|
|
Bruggen |
70 st |
70 st |
70 st |
70 st |
Vervanging bruggen (autoverkeer) |
0 st |
1 st |
0 st |
0 st |
Renovatie en vervanging brugdekken (autoverkeer) |
0 st |
0 st |
1 st |
0 st |
Vervanging voetgangers-/fietsbruggen (dek) |
1 st |
1 st |
0 st |
1 st |
Tunnel |
1 st |
1 st |
1 st |
1 st |