Infrastructuur en gebiedsontwikkeling
Het voordeel van € 224.000 aan de lastenkant bestaat vooral uit :
- Lagere gemeentelijke bijdrage Omgevingsdienst Achterhoek € 50.000 V
- Lagere kosten inhuur omgevingsvergunningen € 180.000 V
- Lagere kosten provinciale landschapsprojecten € 82.000 V
- Lagere kosten opgave Centrum € 84.000 V
- Hogere uitgaven gronddepot € 143.000 N
- Overige € 29.000 N
Totaal voordeel (per saldo) € 224.000
Lagere gemeentelijke bijdrage Omgevingsdienst Achterhoek € 50.000
De gemeentelijke bijdrage van Winterswijk aan de Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) wordt jaarlijks bij de begroting gebaseerd op de output die de ODA aan Winterswijk in voorgaande jaren aan ons leverde. De over 2021 verschuldigde bijdrage van Winterswijk op realisatiebasis ligt € 50.000 onder de geraamde bijdrage bij de begroting 2021. Dit verschil is vooral zichtbaar op het gebied van vergunningverlening, inclusief de complexe vergunningverlening vanuit de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). In 2021 zijn minder milieuaanvragen ingediend. Het aantal handhavingszaken was iets lager dan vorig jaar, maar het ging wel om grotere zaken; er waren veel uren voor nodig. In 2021 hebben we ook minder klachten afgehandeld dan begroot.
Lagere kosten inhuur omgevingsvergunningen € 180.000
Door de toename in 2021 van het aantal bouwplannen zijn ook de inhuurcontracten verlengd om de prognose te kunnen vervolgen. De inhuurkosten voor de contracten lopen in 2022 verder door. We stellen voor het niet bestede inhuurbudget van € 180.000 over te hevelen naar 2022.
Lagere kosten provinciale landschapsprojecten € 82.000
De lasten zijn in 2021 € 82.000 lager uitgevallen. We willen dit bedrag behouden voor de provinciale landschapsprojecten. Daarom stellen wij voor het bedrag over te hevelen naar 2022.
Lagere kosten opgave Centrum € 84.000
Enkele activiteiten zijn in 2021 nog niet van de grond zijn gekomen, omdat door Covid-19 niet alles mogelijk was. We stellen voor een bedrag van € 84.000 over te hevelen naar 2022.
Hogere uitgaven gronddepot € 143.000
Dit zijn jaarlijks fluctuerende onvoorziene uitgaven bij het gronddepot. Deels (€ 58.000) worden deze gedekt door hogere baten in het gronddepot.
Het voordeel van € 58.000 aan de batenkant bestaat met name uit :
- Hogere/ extra leges bestemmingsplannen € 20.000 V
- Hogere inkomsten gronddepot en straatwerk nutsbedrijven € 84.000 V
- Hogere leges kabels en leidingen € 26.000 V
- Lagere leges bouwplannen € 73.500 N
- Overige € 1.500 V
Totaal voordeel (per saldo) € 58.000 V
Extra leges bestemmingsplannen € 20.000
We ontvingen in 2021 veel verzoeken voor bouwplannen en wijziging van bestemmingsplannen. Om te voldoen aan de vraag werkten we met een extern bureau om een deel van de werkzaamheden uit te voeren (opmaken ontwerp-bestemmingsplan). Deze samenwerking heeft ertoe geleid dat initiatieven konden worden opgepakt. We hebben daardoor € 20.000 extra aan leges is ontvangen.
Hogere inkomsten gronddepot en straatwerk nutsbedrijven € 84.000
Dit ging om de jaarlijks fluctuerende inkomsten bij het gronddepot (€ 58.000) en om vergoedingen van nutsbedrijven (€ 26.000) bij het straatwerk.
Hogere leges kabels en leidingen € 26.000
We ontvingen € 26.000 meer aan leges van diverse (energie) netwerkbedrijven en aanbieders van tv, internet en telefonie voor het aanleggen van kabels en leidingen in gemeentegrond.
Lagere leges bouwplannen € 73.500
Het aantal ingediende en verleende bouwplannen lag in 2021 veel hoger dan in eerste instantie verwacht. Om die reden zijn bij de prognoses de ontvangen bouwleges opgehoogd. In het laatste kwartaal is die prognose niet precies in dezelfde lijn vervolgd, daarom viel het bedrag lager uit. Toch is in het totaal over 2021 ruim € 1,3 miljoen aan bouwleges ontvangen. Dat is vergeleken met de opbrengsten in afgelopen jaren een forse toename.
Riolering en reiniging
Het nadeel van € 126.000 aan de lastenkant bestaat vooral uit hogere niet te voorziene uitgaven voor elektra (Agem) en oplossing van storingen bij de drukriolering pompunits in het buitengebied.
Het voordeel van € 254.000 aan de batenkant is te verklaren doordat er o.a. door het thuiswerken (covid-19 maatregel) we thuis meer consumeren, afval produceren en waardoor een hoger tonnage aan verpakkingsafval is ingezameld. Meer verpakkingsafval aanleveren t.b.v. recycling resulteerde in meer inkomsten.
Duurzaamheid
Het voordeel van € 146.000 aan de lastenkant bestaat vooral uit:
- Lagere lasten reductie energiegebruik woningen € 247.000 V
- Hogere lasten reductie energieverbruik € 202.000 N
- Lagere lasten onderzoek RES € 25.000 V
- Lagere lasten duurzame energie € 30.000 V
Vanuit het Rijk ontvingen wij subsidie voor de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW). Van dit bedrag is in 2021 maar een deel uitgegeven. Wij stellen voor om het restant over te hevelen naar 2022. Hetzelfde bedrag wordt bij de inkomsten als nadeel verantwoord, omdat dit is geboekt op de post Vooruitontvangen.
Ook in 2020 ontvingen wij subsidie voor RREW. Die middelen zijn toen niet allemaal ingezet en zijn overgeheveld naar 2021 voor dit project. Dit overgehevelde bedrag verantwoorden we bij de inkomsten als voordeel.
De lasten voor onderzoek Regionale Energiestrategie (RES) en duurzame energie zijn in 2021 lager uitgevallen.
Grondexploitatie
Voor meer informatie over het nadeel van € 219.000 aan de batenkant en het voordeel van € 336.000 aan de batenkant verwijzen wij u naar paragraaf G Grondbeleid.
Onttrekkingen bestemmingsreserves
Infrastructuur en gebiedsontwikkeling (onttrekking bestemmingsreserves)
Het voordeel van € 48.000 bij de onttrekking aan de bestemmingsreserves bestaat uit :
- een vrijval uit de bestemmingsreserve Dekking kapitaallasten herinrichting Notaristuin 2.0 € 42.000 V
- een hogere onttrekking aan de reserve Onderhoud algemene begraafplaats € 43.000 V
- een lagere onttrekking aan de reserve Omgevingswet € 37.000 N
Totaal voordeel (per saldo) € 48.000 V
Reserve herinrichting Notaristuin 2.0 (€ 42.000)
De vrijval van € 42.000 uit de bestemmingsreserve Dekking kapitaallasten herinrichting Notaristuin 2.0 is een administratieve mutatie. Die vloeit voort uit een tussentijdse verlaging van de interne omslagrente, waardoor de benodigde kapitaallast ter dekking van het krediet is verlaagd. Hierdoor is de hiermee samenhangende bestemmingsreserve verlaagd.
Reserve Onderhoud algemene begraafplaats (€ 43.000)
We stellen voor om een hogere onttrekking aan de reserve Onderhoud algemene begraafplaats door te voeren. Het in 2021 gerealiseerde tekort op de exploitatie van de begraafplaats is € 173.000, begroot was € 130.000. Dit houdt in dat we voorstellen om € 43.000 meer uit de reserve Onderhoud algemene begraafplaats te onttrekken.
Reserve Omgevingswet
Door een hernieuwd uitstel van de invoering van de Omgevingswet zijn een aantal activiteiten doorgeschoven naar 2022. Hierdoor zijn de lasten € 37.000 lager zijn uitgevallen.
Riolering en reiniging (onttrekking bestemmingsreserves)
Het nadeel van € 70.000 bij de onttrekking aan de bestemmingsreserves betreft de bestemmingsreserve Wijziging inzamelstructuur huishoudelijk afval. We stellen voor het restant van de begrote onttrekking 2021 van € 70.000 over te hevelen naar de begroting 2022 om de uitgaven in 2022 te dekken.